Nem vagyok született stratéga. Figyelmetlenségemet fokozza a filmszerű képzelet, ami elmossa a realitás minden apró morzsáját bármilyen játék alatt. Ezt tetézi, hogy idővel is szűkében vagyok, mert nagy családdal megáldva, olyan barátokkal, akik szintén családosak, ritkán tud napi nyolc órában épeszű ember hódolni bármilyen szenvedélynek. Szóval ezt az írást azon ritka alkalmak egyike szülte, amikor volt időnk játszani. Alapjait az FFG oldaláról és Zach Bunn írásai nyomán helyeztük el a Mátrix eme „bugyrában”. 🙂

Ha győzni szeretnénk, meg kell ismernünk az Erő mindkét oldalát

Javaslom, hogy ismerjük meg a saját mumusainkat. Ha van egy karakter, akit szívből gyűlölünk csodálunk, mint mondjuk Darth Vader, akkor nézzük meg mindkét oldalról. Ismerjük meg a gyengeségeit, erősségeit és ez alapján alakítsuk ki ellene a stratégiánkat. Ha pedig olyan szerencse ér bennünket, mint a szerzőt, az első Imperial Assault bajnokság alkalmával, azt is fogadjuk nyitottan. Az egyik barátjának lövése sem volt, hogy milyen sereglistával lenne érdemes indulni, ezért megkérte őt, hogy javasoljon egy ütős felállást. Aztán úgy hozta a sors, hogy a listája meg a haverja, a döntő meccs kezdetén szembe jött vele.

Így egyiküknél sem a lista volt a mérvadó, hanem az, hogy használják ki az egyes egységek aktivációját. Mely egységek jönnek hamarabb és melyek később. Melyek azok, amelyek taktikai előnyhöz juttatnak más egységeket, úgy, hogy ne csak a pontot vonják el a listádtól.

Az ésszerű és gazdaságos aktiváció alapjai

A játék elején a játékos adott aktivációval gazdálkodhat. Egyszerű a téma, ahány bevetési kártyád van, annyi egységet tudsz aktiválni. Ezt a játék során több tényező befolyásolhatja, a legrosszabb esetben az, hogy az egyes egységek kikerülnek a játékból.

Először azt gondoljuk, hogy a több, az jobb. Akár tizenkét aktivációval is gazdálkodhatunk, ha zergeljük a kezdőhelyet Imperial Officer és Probe Droid hordákkal. Hiába van számszerűen több aktivációnk, ha három officerünkre jut mondjuk egy General Weiss, vagy egy Darth Vader. Fontos, hogy a megfelelő időben, az ütőerőt adó egységek köré építve a listát, olyan aktivációs tartalékkal szálljunk harcba, amely eredményesen tud operálni az összecsapás folyamán.

Az ideális az, ha a központi egységek száma (Darth Vader, General Weis, Han Solo stb…) egyensúlyban van az elérhető aktivációkéval. Az eddigi játékok során azt tapasztaltuk, hogy az ideális aktivációk száma hat és nyolc között van. Mindenki megtaláhatja a stílusához passzoló ritmust. Az eddigi játékok alapján a tapasztalat az, ha több van mint nyolc, az egységek nem elég erősek ahhoz, hogy jégre tegyék az ellenfél figuráit, ha kevesebb akkor taktikai hátrányba kerülünk. Az alapvető cél az, hogy több aktivációnk legyen és minél kevesebb az ellenfelünknek.

A skirmish játékokban egymás után aktiválják a játékosok az egységeiket. Ha több aktivációnk van, akkor addig tudjuk késleltetni az igazán fontos egységek akcióit, amíg elegendő információhoz jutunk az ellenség szándékait illetően. Ebből azt a következtetést vonhatjuk le, hogy minél több aktivációnk van, annál nagyobb eséllyel kovácsolunk belőle stratégiai előnyt. Ahogy fogynak az aktivációk, beindul a lavina effektus. A játék során az ellenséges egységek megsemmisítésével, arra készteted az ellenfeled, hogy az erősebb egységei, karakterei, hamarabb harcba szálljanak, mielőtt te a sajátjaidat vetnéd be. Ez egyszerűbbé teszi a dolgod. Több ellenséges egységet semmisítesz meg és több győzelmi pontot szerzel.

Ezért, az aktivációk helyes felhasználása, közelebb visz a győzelemhez. Itt pedig következzenek Zach tanácsai:  (Ommm)

  • Próbáljuk meg előre látni, hogy mit tesz az ellenfelem a következő aktivációja alatt. Mit lép, vagy mely figurámat támadja meg.
  • Mi lehet a szándéka ezzel a lépéssel?
  • Mely figurákat tudom leszedni a következő aktivációm során, vagy melyeket tudom abban akadályozni, hogy őket az ellenfelem aktiválja?
  • Milyen előnyöm származik abból, ha megakadályozom az ellenfelem figuráinak aktiválását?
  • Mi a fontosabb, egy aktiváció amit elveszíthetek vagy egy aktiváció amit megakadályozhatok?
  • Amit az aktivációm során elterveztem az VP-hez juttat, vagy gyenge helyzetbe hoz?
  • A választásom közelebb visz e a játék megnyerését jelentő negyven ponthoz, vagy sem?

Persze ezek csak irányelvek. Ha minden csatához kapnánk tiszta és atombiztos iránymutatást, korántsem lenne annyira érdekes… Tovább haladva a theochrafting rögös útján, következzen pár példa bevetési listákra és azok miértjeire.

Egy példa Sereglistára


Mint azt korábban is említettük, az aktivációkkal történő helyes gazdálkodás nem merül ki abban, hogy pusztán több egységet hozunk. Sok, jóval (Erő)sebb a többinél. Mint például Darth Vader. Darth Vader csatasorba állításával hozzáférünk egy olyan figurához amely könnyedén szecskáz le más figurákat (semmisít meg aktivációt) és e mellett, nehéz vele feltörölni a padlót (megőriz aktivációkat). Darth Vader sokkal biztonságosabb és fenyegetőbb cselekvéseket hajthat végre aktivációnként, mint mondjuk egy két pontos Imperial Officer.

Amíg nem értettem meg, hogy mennyire fontos a játékban a megfelelő aktivációs sorrend és azok időben történő kihasználása, ezt a sereglistát állítottam össze (mármint Zach) Vader’s Fist:

Darth Vader x 1

Stormtrooper x 2

Royal Guard x 1

Imperial Officer x 1

Parancskártyák:

A Parancskártya paklit tizenöt kártyából építjük fel úgy, hogy pontértékük ne haladja meg a tizenöt pontot. A bal alsó sarkában minden Parancskártyának látható az értéke így pontosan tudjuk azt, hogy mennyibe kerül. A játékot három Parancskártyával kezdjük a kézben, és minden egyes körben húzunk egyet. A játék során, minden egyes az ellenőrzésünk alatt álló terminál után húzhatunk még egy parancskártyát.

Sok Parancskártya pontértéke nulla, így a Parancskártya pakli nagy részét ezek teszik ki. Célszerű a Parancskártya paklit is a csapatunk ütőereje köré építeni, aki jelen esetben Vader Nagyúr.

1 x Celebration

1 x Covering Fire

1 x Deflection

1 x Element of Surprise

1 x Fleet Footed

1 x Force Lightning

1 x Lord of the Sith

1 x Lure of the Dark Side

1 x Marksman

1 x Planning

1 x Recovery

1 x Take Cover

1 x Take Initiative

1 x Telekinetic Throw

1 x Urgency

Abban az időben, (2014. december) teljesen boldog voltam ezzel a listával és azzal a ténnyel, hogy tíz figurát vihetek csatába. Elégnek tűnt ahhoz, hogy elérjem a skirmish pálya kitűzött céljait, és ez alatt súlyos pofonokat is oszthassak Darth Vader-rel. Majd körvonalazódott bennem, hogy ennek a listának a gyenge pontja a mindössze öt aktiváció. Egyre több játékkal a hátam mögött felismertem azt, hogy a jó játékos több aktivációval eredményesebben uralja a csatateret, éri el a kitűzött célokat és fekteti meg jobb sorsra érdemes felebarátait. Ezért körüljártam, hogy tudnám az előbbi listámat erősebbé tenni.

Következzen itt mostani kedvencem, mely szintén a Sith nagyúr köré épül, előtérbe helyezve a minél optimálisabb aktivációs számot:

Darth Vader x 1

Stormtrooper x 1

Royal Guard x 1

Imperial Officer x 3

Ebben a listában az egyik Stormtrooper rajt három Imperial Oficer-rel helyettesítettem. Ha összehasonlítjuk a három Imperial Officer-t a rajnyi Stortrooper-rel, azt látjuk hogy a Stormtooper-ek a lándzsa hegye. Az újradobási képességük halálos, egy aktiváció során három figurával tudsz cselekedni. A Stormtrooper-ek kétség kívül jóval többek mint egyszerű fenyegetés a harcmezőn, de mindent megváltozik ha az aktivácók fontosságára fókuszálunk.

Mig egy Stormtrooper raj aktivációjával három figura aktiválódik egyszerre, addig a három Imperial Officer három külön aktivációs lehetőséget kínál. Ezeket pedig felhasználhatjuk arra, hogy később hozzuk játékba kedvenc nehézsúlyú Vader-ünket, nyomást gyakoroljunk a harcmezőn, egyszóval; minél inkább megnehezítsük az ellenfelünk dolgát.

Összehasonlítva a másik listával, öttel szemben hét aktivációnk van. Nem csak több aktivációval gazdagodott a lista, hanem négy modell rendelkezik az Order képességgel. Az Order parancs nagy előnyt jelent egy olyan játéknál, amelyben a győzelemhez vezető út sikere nagyban függ a magas mozgékonyságtól és a jó pozicionálástól.

Úgy a lényeg

Az Imperial Assault-ban az aktivációk száma és azok okos felhasználása már fél siker. Ha megértjük ezt, és e köré építjük fel a sereglistáinkat, akkor nagyobb eséllyel érhetjük el a győzelmet. Mindig tartsátok szem előtt egy bevetési lista összeállításakor az aktivációk súlyát.

Következő cikkében a szerző a Parancskártyákról és a Parancs pakliról fog értekezni, valamint megnézünk pár Sereglistát amely (elméletileg) képes arra, hogy legyőzhessük Vader-t. 🙂

Addig is; az Erő tudja, kivel van! 🙂