A Star Wars filmek tele vannak ikonikus helyszínekkel, amelyek egyrészt hangulati háttérként szolgálnak az adott jelenethez, másrészt maguk is aktív részesei a kalandnak.
Ezért is mozdultam rá tavaly a Star Wars: Complete Locations című gyűjteményes könyvre,
amely végigjárja a filmek összes helyszínét és térképekkel, leírásokkal szolgál hozzá.
Sajnos magyarul nem jelent meg, de egy igazi rajongónak mindenképpen be kell szereznie!
Ebben a cikkben a saját szemszögemből („from a certain point of view”) veszem
sorra a klasszikus trilógia helyszíneit kicsit megfűszerezem az emlékeimmel,
érzéseimmel és a véleményemmel. Jó étvágyat hozzá 🙂
IV. Epizód – Egy új remény
A Tantive IV folyosói
A sokkoló nyitóképsorokat követően egy fehér folyosón találjuk magunkat ahol bajszos
fickók merednek feszülten egy fehér ajtóra, amely fehér füst kíséretében felrobban és
fehér páncélos alakok nyomulnak be vörös lézerrel osztva a halált. Kontrasztos színek,
egyszerű plánok, mégis emlékszem milyen lélegzetelállítónak találtam gyerekként (is) ezt
a rövid jelenetet.
Szintén a Tantive IV fedélzetén zajlik le Vader híres nyakmasszázs jelenete amiből
kiderül, hogy a Nagyúr hiába kérdez, nem biztos, hogy kíváncsi a válaszokra. Szintén ezeken a folyosókon sétálva adja ki a feladatot, hogy bizony a terveket vissza kell szerezni.
Az alkotók is érezhették mennyire ikonikus is ez a helyszín, ezért a Sith-ek bosszújában újra láthatjuk. Ezúttal azonban Organa szenátor, Obi-Wan és Yoda sétálgatnak a díszletben homlokráncolva.
Ám a legnagyobb fanszervizt mégiscsak a Zsivány Egyes szolgáltatta mikor ugyanazokat a
felkelő katonákat tette ugyanarra a folyosókra, akik ugyanúgy rémülten várták a halált.
Muhaha! Mindenki megkapta a magáét. A rajongók is.
A Lars farm
Bár nem kedvencem a földbe vájt hobbitlyuk Lars otthon, azért Lucas így is visszatért erre a
helyszínre A klónok támadásában, hogy ugyanúgy üljenek a konyhában a szereplők, beszélgessenek és igyanak egy kis kék tejet. Persze, itt kezdődött minden és itt bámul Luke a kettős naplementébe, ami belemarkol minden rajongó szívébe. Ám nekem valami miatt az az apró momentum tetszik amikor Beru néni azt kiabálja, hogy „Luke! Luke!”, és a főhős odarohan a gödör szélére, hogy megbeszéljék, mi is a néni igénye. Talán azért, mert itt hangzik el először a főszereplő neve és gyerekként mindig is nagy Luke rajongó voltam (ezért is várom, hogy a VIII. epizódban végre újra felkattintsa a zöld pengét).
Obi-Wan kunyhója
Kedvelt helyszínem a remeteségbe vonult Jedi mester puritán házikója. Tetszik a kupolás
szerkezet, a kopott falak, és főleg az egyszerű utazóládából előkerülő fénykard. Keveset
vagyunk ezen a helyen, de az egyszeri néző mégis itt tud meg mindent erről a messzi-messzi galaxisról. Jedi lovagok, Luke apja, a Klónháborúk… Gyerekként ezek mind fantáziamozgató félmondatok voltak, nemhiába érezte Lucas is, hogy ezt ki kéne dolgoznia.
Obi-Wan kunyhója egyébként a Jedi visszatérben is felbukkant volna, Luke itt rakja össze
az új fénykardját és innen szövi terveit Han kiszabadítására. Forgatáskor azonban főhősünk már csak egy egyszerű barlangot kapott, ráadásul a jelenetet is kivágták.
Mos Eisley
„Wretched hive of scum and villany”
Az eredeti verzióban Mos Eisley egy EU-s pénzektől elzárt sivatagi romhalmaz volt,
amelyen gyorsan keresztülrepülnek a főhősök, hogy egy kis igazoltatás után mehessenek is a lényegi helyre, a Cantinába. Szerencsére jött a Felújított változat, és minden a helyére került (majdnem minden, mert a vinnyogó robotot lecsapó rakodó droid, vagy a ronto nyakában himbálózó jawák mind CGI, mind hangulat szempontjából kilógnak a képből). Emlékszem, tátott szájjal bámultam – amúgy is először láttam moziban az Új reményt – a nagyvárossá nőtt porfészket, a sok járókelőt, a lényeket és járműveket. A „nem ezeket a droidokat keressük” jelenet persze a látványtól függetlenül is erős, rengeteget idézett képsor.
Cantina
A vadnyugati szalonokban játszódó jelenetekre hajazó Kantina-jelenet maga a Star Wars kvintesszencia. Nem is feltétlenül a helyszín erős, hiszen néhány boxon és a pulton kívül nem sok minden látnivaló akad itt, ám ahogy Lucas telepakolta ezt a helyet mindenféle lényekkel, az valami zseniális. Hiába látszik – főleg az eredeti verzióban -, hogy beöltözött emberek próbálják mimikára bírni a merev maszkokat, mégis hiteles az egész. Ez főleg a már korábban említett vadnyugati hatás miatt lehet így: a priuszos keménylegény, aki beleköt a látszólag védtelen és naiv főhősbe, a fejvadász aki nem veszi észre, hogy ellenfele az asztal alatt előveszi a fegyverét és kérdés nélkül (!) tüzel. Igen, nem mehetek el a ki lőtt először kérdéskör mellett: szerintem Lucas ordas nagy bakit követett el azzal, hogy az új változatban Greedo korábban süthette el a fegyverét. Még a DVD kiadás sem sokat szépít rajta, ahol egyszerre tüzelnek. Egyszerűen elvész Han Solo karakteréből az a tény, hogy nem képes tökéletesen kivitelezni egy ilyen mutatványt. Mert képes és kész! Han Solo dörzsölt fickó; ha könnyen el lehetett volna kapni, már rég Jabba börtönében senyvedhetett volna.
Millennium Falcon
Érdekes, hogy sem az előzmény trilógia, sem az új trilógia nem adott ennyire
megjegyezhető, ennyire központi űrhajót, mint az eredeti hármas Ezeréves Sólyma. Ez
nem csupán egy jármű amely arra szolgál, hogy eljuttassa a szereplőket A-ból B-be. Ennek
az űrhajónak személyisége van. Ócskavas, de a leggyorsabb. Néha elromlik rajta valami. A
kapitánya beszél hozzá („Hallod, kicsim, szét ne essél”). Van múltja és tudjuk, hogy Han
Solo kártyán nyerte. A Falcon kinézete páratlan, a pilótafülke nem annyira, de a társalgó a holografikus sakkal szintén egyedi alkotás. És persze a bejárati ajtó a folyosóval, ahol Han belép, végigrohan. Vagy nem rohan, csak azt mondja, hogy „Csubi, hazaérkeztünk”.Fontos jelenetek játszódnak az űrhajón, kezdve Luke első jedi leckéivel, de itt kerül Han
Solo és Leia is közeli kapcsolatba egymással. Sajnos a Jedi visszatérben háttérbe szorul,
hiába kerül vissza Landóhoz ideiglenesen, az ex-gazdája csak az antennáját tudja leverni.
Örülök, hogy a VII. rész gondot fordított rá, hogy több jelenetet is kapjon az űrhajó
megint. Kár, hogy azt a jelenetet kivágták, amikor Kylo Ren megtalálja a Falcont és
elidőzik egy kicsit a pilótafülkében.
Halálcsillag
Már eleve az egész Halálcsillag koncenpció egy őrületes ötlet. Egy űrállomás, amely képes
elpusztítani egy egész bolygót! Akkora B-filmes gondolat, hogy a pofám leszakad de
gyerekként ennél félelmetesebbet nem tudtam elképzelni. És a neve is telitalálat: HALÁL.
CSILLAG. Őrület 🙂
A belső részei persze unalmasak lennének ha csak a fényes, fekete-fehér folyosókat vagy
a tárgyalótermeket nézzük, de szerencsére – vagy inkább Lucas fantáziájának hála – kapunk
néhány „szakadékot”, amelyet át kell ugrania a főhősöknek, vagy éppen a peremén slisszolva ki kell kapcsolni a vonósugarat.
És ott a börtönblokk, ahol szegény Leia-t megkínozzák, és amely abba a szemétzúzóba vezet, amely az egyik legizgalmasabb jelenetsort adja a filmnek. Összenyomódó falak, vízben élő csápos lény? Uramatyám! 🙂
És azt se feledjük, amikor bekapcsolják a halálhozó, zöld sugarakat, amelyek egyesülve
szétkapják Alderaant: „Gyújtószerkezetet bekapcsolni”, és utána a mélyülő hang, mintha
éppen leállna valami gép. Fergeteges.
A lázadók titkos bázisa
A piramisok mélyére rejtett űrhajók jó ötlet, de érezhetően elfogyott már a büdzsé a film
végére. Sem a környezet, sem a jelenetek nem emlékezetesek, egyet kivéve, ez pedig a
finálé amikor a bázis nagytermében kitüntetik a főhősöket akik úgy vigyorognak, mintha
nem most gyilkolt volna le a birodalom három köteléknyi lázadó pilótát vadászgépestől.
De tényleg jó a jelenet, jó a zene, kell egy kis hepinessz a végére, mert ez egy mese
alapvetően ugyebár (még akkor is, ha mi, rajongók, véresen komolyan is gondoljuk).
Nektek melyik a kedvenc 4. részes helyszínetek?
Az SWmini legyen Veletek 😉