Érezd az Ébredő Erőt!
Update: Megjött a letölthető Rulebook! (és igen, kell új damage deck)
Jön az új film. Úgy néz ki JJ barátunk megértette az előzménytrilógia gyengeségeit és Jar-Jar helyett az eredeti trilógiából merít. Fogta a jól bevált X-Wingeket, TIE vadászokat, Rombolókat, Luke-ot az összes barátjával, Tatooint és mindent amit talált, majd Jól megcsavarta és berakta a sütőbe! Hogy milyen lesz a pite íze, azt még nem tudjuk, de az ablakon keresztül ígéretes a látvány.
Természetesen a Film közeledtével a Hype-machine is beindult. Van itt minden: millió játék, óra, új X-Wing kezdő, asztal… Várjunk csak. Új kezdő? Ráadásul Magyarul? Mi történt itt? Pár éve mikor a játék elérte kis hazánkat is, mindössze páran tologatták a vadászokat az asztalon. Mára már szép nagy közösség alakult ki körülötte, saját facebook csoporttal (közel 200 taggal!), egy fantasztikus (a tömjénfüst kicsit csípi a szemem 😉 ) swmini bloggal a háta mögött, és egy új Magyar kiadással!
Sajnos még csak az angol van a „kezünkben”, így most be kell érni ezzel, de ami késik nem múlik, a magyarral is fogunk foglalkozni!
Ha valaki most ismerkedik a játékkal akkor javaslom az alapokkal kezdje, most nem fogunk foglalkozni a szabályokkal (csak az újakkal).
A Doboz
Van benne X-WIng, két TIE vadász, mindenféle kártyák és tokenek. Azaz, olyan mint az előző, csak kék!:)
Alapvetően nem új játékról van szó, még csak nem is újra kiadásról vagy ránc felvarrásról. A meglévő játékrendszer mellé egy új kiegészítőről, ami mellékesen tartalmaz mindent ami a játékhoz kell, azaz egy alapdoboz ÉS kiegészítő egyben!:) Ha most ismerkedsz a játékkal, és be akarsz ruházni – kicsit SPOILER-ezem a saját cikkem:) – , mindenképpen ezt javaslom első vételnek.
Alapdolgok, mint tokenek, távolságmérő és kockák teljesen megegyeznek az eredeti trilógia alapjával. Van azonban pár változás. Új fajta aszteroidák érkeztek, amik kompatibilisek a régiekkel, de új alakjuk van, valamint találunk egy új Damage Decket (sebzés paklit), ami viszont csak hasonlóságokat mutat a régivel. A 2011-es sérülés pakli felett, valljuk be, eljárt az idő. Itt volt az ideje a ráncfelvarrásnak, ami most meg is történt. Ezzel együtt a szabálykönyvet is kiegészítették az utolsó négy év újdonságaival, így nem kell kiegészítőket végignyálazni, hogy most akkor pontosan mit és merre. Persze aki rendelkezik az eredeti alappal, annak ez még nem nagy vonzerő, de ha versenyre akarsz majd járni, félek az új Damage Deck miatt nem fogod megúszni a vásárlást (vagy összeállsz valakivel aki többet akar venni).
Ár értékben még mindig az egyik legjobb befektetés az alap. Három gép kockák stb. kettő és fél áráért!
El is érkeztünk a legérdekesebb részhez, az űrhajókhoz! A két új frakció gépei szerepelnek a dobozban, a Resistance (Ellenállás) és a First Order (Első Rend). Nem önálló szereplői a galaxisnak, hanem al-frakciói a Birodalmi és Lázadó seregeknek, így akár az özönvíz előtti Y-Winget vagy épp a nagypapa korú ezeréves Sólymot és a hipermodern T-70-est is össze tudjuk kombinálni.
T-70 X-Wing
Sokat a háteréről az új gépnek nem tudunk. 30 évvel járunk az endori csata után és az ellenállás lecserélte a régi T-65-ös szériát erre az újra. Láthatóan erősebb motorok és masszívabb test, de a fegyverzet megegyezik.
A kezdőben mint új típus jelenik meg a gép. A korábbi példányról már ismert jó tűzerő(3), elfogadható páncélzat(3), már észrevehető kitérés(2), éééés egy kis eltérés, erős pajzs(3)! Szemben a régi X-Wing némileg túlárazott 21 pontos alapgépével szemben, az új hajó némileg drágább, pontosan 24 pont. A pajzson kívül azért még kapunk egy-két „apróságot”. Először is egy boost akciót, azaz ha akarunk még egy kicsit megtolhatjuk a gépet. De a nagy hajtóművek nem csak itt mutatkoznak meg, az új gép manőver tárcsája is „némileg” jobb mint a régié. Előre a 3-as sebesség is zöld. Na ez nem egy akkora csattanás, de kap egy új manővert a T-70 Tallon Roll néven, amivel elcsúsztatva tudjuk megfordítani a gépet. Komoly…
A fejlesztési lehetőségek mellé kapunk még egy új ikont (tech) ahová további okosságokat aggathatunk. Figyelembe véve csak a „megvásárolható” különbségeket, azaz a pajzs(4p – shield upgrade) és boost (4p – engine upgrade), akkor 29 pontnál járnánk és nem adtuk hozzá az új manővereket… Na igen, az új X-Wing pont az aminek a réginek lennie kellett volna! Félek, ha nem jön „javítás” a T65-höz, a névadó gép eltűnik a süllyesztőben.
Nézzük az új kedvenc gépünk pilótáit, közülük is az ászokat. A galaxis szerte híres, szeretett és ismert(?) „kék ász”, aki az 5-ös pilóta képessége mellet, a boost akciót éles 1 kanyarral is végrehajthatja, mindezt 27 pontért. Hááát … ilyen is kellett. Az igazi érdekesség Poe Dameron, aki ha rendelkezik focus tokennel, átforgathat egy szemet anélkül, hogy be kéne dobnia. Esetleg egy focust osztogató HWK-al jó lehet, de 31 pont nem kevés, igaz a pilóta képessége elég jó (8). (Khmmmm….Alap TIE Defender 30 pont…)
Mindegy, az alapgép Brutál jó!
TIE/FO
Hasonlóan változatos alapsztorival rendelkezik, mint az ellenlábasa. Az Első Rend ( First Order) lecserélte a régi elavult gépeket, de megtartotta az alap design-t.
„A homály megsűrűsödött, és mintha fények is tompábban ölelték volna újdonsült ismerősöm komor sziluettjét. A férfi félve oldalra pillantott és mélyet sóhajtva közelebb hajolt hozzám. Szemeiben valami fájdalmas, baljóslatú bizonyosság parázslott. Amint belekezdett, nekem is a torkomban dobbant a szívem. – Sötétebb történet húzódik meg a háttérben… Oly komor és vérfagyasztó, hogy elmondani is félek… Az endori csata után egy maroknyi TIE vadász család elbújt egy nagyon-nagyon sötét helyre, a galaxis egy távoli peremén, ahol évtizedekig rejtőzött és küzdött az éjszaka démonaival. Bár próbálták megőrizni tisztaságukat, a Sötétség megváltoztatta és eldeformálta őket. Napelemeik kifakultak, a testük elsötétült és lelkük vörösen kezdett izzani. – megköszörülte a torkát, nagyot kortyolt az italából, majd reszkető hangon folytatta. – Harminc évvel később az új, megváltozott generációk törtek rá, a mit sem sejtő galaxisra, ahol…” (azt hiszem túl sokat játszottam/olvastam Warhammer 40k-t :)).
Mindenesetre nem vitték túlzásba az ötletelést a tervezők, ami egyfelől jó, mert ismert formákkal találkozhatunk, másfelől, azért ennél többet is ki lehetett volna hozni, mint hogy átszínezik a fehéret feketére és fordítva…
Formai világon túl vannak jóval komolyabb különbségek az eredeti TIE modellek és az újak közt. Az alap értékek szinte ugyanazok: gyenge tűzerő(2), jó kitérés(3), elfogadható hajótest(3) és – tessék kapaszkodni – pajzs!!! Igaz csak nyomokban (1), de alapvető TIE koncepció szerint nincs ilyen luxus a gépeken. Bölcs birodalmi mondás, hogy mindenki küzdjön meg az életért. Mindegy, ártani nem árt! 🙂 Kapott a gép egy célzó számítógépet is (azaz most már dobálhat Target lockot), egy tech fejlesztési lehetőséget, valamint a manőverén is rendesen csavartak. Egyfelől az éles kettes kanyar zöld lett és kapott egy Segnor’s loop-ot kettes távra, ami nagyon hasznos kis megforduló manőver.
A legolcsóbb pilóta 15 pont, és ha itt is megvizsgáljuk a különbségek „árát”, akkor eggyel olcsóbb (4p shield upgrade), de akkor nem számoltuk a többi extrát.
A dobozban hat(6!) pilóta található, amiből három „nevesített” (azaz kódnevesített:)). A „Zeta Ász” 18 pontért 2-s távolságra tud „pördülni”, a 20 pontos „Omega Ász” focus tokenért és Target Lockért cserébe minden kockáját kritikusba forgatja. Kár, hogy csak kettő van neki…
Eddig nem nagy eresztés, de van egy új „Howlrunner” a pakliban, az „Epsilon Leader”. A harci fázis elején minden 1 távolságra lévő hajóról le tud szedni egy stressz tokent. Ha az „Omega ász” kap egy Push The Limitet (még egy akció egy stresszért), akkor az „Epsilon Leader” le is tudja róla szedni a következő körben, így mindig tudja produkálni a két (jó esetben három) kritikust.
Az új gép tehát mindenben veri a régit, kicsit drágább de nem vészesen. Akkor ennyi az eredeti gépeknek? Nem gondolom, hogy itt ugyanaz a helyzet, mint az X-Wingnél. A régi gépnek továbbra is helye van a játékban, aminek prózai oka van, mégpedig a tűzerő! Mind két hajónál 2. Ilyen halovány fegyverzetért nem érdemes túl sokat fizetni, csak úgy igazán hatásos, ha tömegesen vetjük be. Ha tömeget akarunk akkor minden „felesleges” fejlesztés drága. A két gép, kicsit más megközelítést alkalmaz, így abszolult megfér egymás mellett.
Fejlesztési kártyák
Mint fent láttuk, nem csak új gépekkel és kiegészítőkkel bővül a lehetőségek tára, hanem egy új fejlesztés típussal is (tech). Ez az most megjelent hajóknak jó, a régieknek kevésbé (hiszen az új használhat minden régit, de ez fordítva nem igaz). Nem csodálkoznék, ha jönne egy két frissítés néhány öregebb modellhez, akik szintén meg fogják ezt kapni.
Hasonlóan a 2011-es változattal ez az alapdoboz sincs nagyon eleresztve fejlesztési kártyákkal. Összesen öt (5!?) félét kapunk, amiből az egyik az unalomig ismert és használhatatlan proton. Sebaj, a többi jobb!
A lázadók kapnak két astromechet ahol a BB-8 (bár még csak gurulni láttam, de befogadnám:)) nagyon ász lett! Zöld manőver végrehajtása után végrehajtat a gépünk egy ingyenes (Barrel Roll) akciót. Két pont, de sajnos egyedi! Nagyon kötelezőnek tűnik, figyelembe véve, hogy új manőver lehetőséget ad bármely astromech droiddal felszerelt gépnek! (bár kicsit off, de ha akarjuk a robotot is meg tudjuk venni otthonra😉
Az R5X3 elég helyzetfüggő. Ha rámennél valamire (obstacle), figyelmen kívül hagyhatod, ha kihajítod a droidot a gépből. Mivel egy pont, ha éppen nem tudunk mit venni a végén, vagy valami nagyobb hajóval érkezünk…esetleg
Ha nincs stresszes pilótánknál pálinka, akkor marad a Wired. Ugyanis 1 pontért újradobálhatod a szemeket. Hasonló a kommentem, mint az előző laphoz. Ha marad egy pont és pont nincs Veteran Instinct a dobozunkban…:)
Az utolsó lap viszont egész jó lett. Weapon Guidance néven fut, és egy focus tokenért ad egy fix találatot. Szerencsére csak a dobás után kell eldönteni mire váltjuk be a tokent, így ha véletlenül csak szemeket hajítunk, akkor nem kötelező egy sebzésre beváltani, lehet belőle sok a tokenért cserébe. Az új TIE vadászhoz nagyon passzol, mivel kevés kockával dobál, így nagy esély van rá, hogy a focus tokent támadásra nem használjuk fel (egyszerűen nem dobunk szemet). Sok kockával támadó hajóknál szerintem nem éri meg. Két pont, ami tovább drágítja az új TIE-t, de Ha a régire is lehetne rakni…
Vegyem, vagy ne vegyem? Ez itt a kérdés!
Rossz hírem van: Vedd! Ha még nincs semmid akkor kötelező. Erősebb (jelenleg) mint a korábbi alap, és sokkal naprakészebb is. Új Damage deck, friss szabályok és jó hajók. Minden ami kell. Lázadóként érdemes elgondolkozni két dobozon is, akár megosztva egy Birodalmi baráttal (fele-fele!:)). Birodalmiként az eredeti alapot is érdemes beszerezni, mert mint ahogy feljebb írtam az eredeti TIE vadászok is használhatóak és Howlrunner Istennő pedig kötelező darab bármely birodalmi gyűjteménybe (természetesen a pilótaképessége miatt;))
Ha már rendelkezel alappal és sok hajóval… akkor is vedd meg!:) Új hajók amik mindkét oldalon nagyon használhatóak! (A Damage deck miatt szerintem amúgy sem ússza meg egy versenyző.)
Meghalt a Király, Éljen a Király!
Ha három szemem lenne, kettő nevetne és egy sírna. Örülök, hogy tovább görög az X-Wing henger! Nagyon jó újítások és új hajók jönnek az új érából! Szintén boldogsággal tölt el, hogy jól sikerült alapdobozról van szó, amivel nem lehet melléfogni. Jó a cucc. ÉS szomorú vagyok, mert Túl jó. Igazából csak az új X-Wing zavar. Sokkal erősebb, mint a régi, ami hát… kuka. Láttam ilyen trendet már más játékoknál is, de az FFG-re – hál Isten – eddig nem volt jellemző. Egy dolog mentheti még a helyzetet, ha a régi gép is kap egy ráncfelvarrást, de addig szomorkodom…
Amikor száz éve megjelent az alapdoboz, jöttek vele/hozzá a további dobozok. Cikk írásának pillanatában hirdette ki az FFG, hogy kapunk most is két doboz a Wave 8 részeként. Ezekben ugye egyesével vehettük a gépeket és kaptunk hozzájuk minden finomságot (Hamarosan át is nézzük miket). Mivel az előzetesben már feltűntek további új gépek (erősebb TIE, egy űrkomp…), amiket most nem fedd le se az alapdoboz se az új „hullám”, gyanítom, hogy lesz még itt kiegészítő jövőre az új film után.. Már csak azért is, mert igazi nevesített hős Poe-n kívül nincs a dobozban (A Zsé, A, B, C, K leaderek és ászok persze nagyon menők…).
Mindent összevetve csak ismételni tudom magam: Jó a Cucc! Bízom benne, hogy a magyar kiadás újabb embereket vonz be a játékostáborba, és népszerű rétegjátékból csak „simán” népszerű játékká válik.