A Star Wars – The Card Game a Fantasy Flight Games (FFG) neves amerikai kiadó 2012-ben kiadott kártyajátéka, amely a pár évvel korábban bevezetett úgynevezett Living Card Game (LCG) formátum alapján jelent meg. A játék során két játékos csaphat össze a Star Wars univerzum egy-egy frakcióját irányítva az Erő sötét illetve világos oldalán harcolva. A játékidő körülbelül 30-60 perc között mozog, amely nagyon jó ütemű, pörgős ugyanakkor elmélyült és témához hű játékélményt biztosít és tökéletesen visszaadja a Star Wars univerzum hangulatát.

Mi is az az LCG?

Az LCG vonalat az FFG kiadó a 2000-es évek második felében találta ki a korábban népszerű Collectible Card Game (CCG) formátumot szerették volna vele megújítani. A lényege az, hogy míg egy CCG-ben az alap kártyajátékot különböző véletlenszerűen kiválogatott kártyalapokkal teli kiegészítő csomagok vásárlásával tudja a játékos bővíteni addig itt a kiegészítőkbe nem véletlenszerűen kerülnek a lapok és minden játékos ugyanazokhoz a kártyákhoz juthat hozzá. Ezzel ugyan elveszik a véletlen kiosztású csomagok bontásának izgalma, de cserébe mindenki egyenlő esélyekkel indul, és nem azon múlik a játék, hogy ki a szerencsésebb vásárló vagy épp kinek van több pénze a drága és ritka lapok beszerzésére. Az LCG formátum úgy néz ki bevált a rajongóknak és az FFG 2017-ben már a 9. ilyen játékát fogja elindítani.

Milyen játék a Star Wars LCG?

Az LCG-s játékok lényege, hogy mindenki a saját maga által épített paklijával száll szembe a másik játékossal. Pakli-építés alatt azt értjük, amikor a játékos előzetesen maga válogatja a lapokat a paklijába, hogy azok valamilyen rendszer mentén hatékonyan működjenek együtt. Már az alapdoboz is ad lehetőséget versenyre szabályos paklik építésére, de a kiegészítőkkel ez még tovább bővül megszámlálhatatlan kombinációt biztosítva.

A játék során két fél csaphat össze 1-1 frakciót irányítva, hogy megszerezze a neki szükséges győzelmi feltételt. Az egyik játékos a sötét oldal (Dark Side, DS) bőrébe bújik és az a célja, hogy a Halálcsillag számlálóját a 12-es értékre forgassa, míg a világos oldali (Light Side, LS) játékos célja 3 db sötét oldali objective kártya elpusztítása. Bár a két cél első hangzásra eltér egymástól a valóságban nem ennyire aszimmetrikus a két oldal játékmenete, mint mondjuk egy Netrunner LCG-ben. A sötét oldal például extra forgatáshoz jut a Halálcsillagon minden egyes világos oldali objective kártya elpusztítása után így részben az a célja, mint a világos oldalnak. Ugyanakkor beállhat védekezni is, húzhatja az időt és csak akkor támad, amikor biztosan nyer vele. Ezzel szemben a világos oldali játékos feladata folyamatosan a támadás, mivel a Birodalmat meg kell döntenie.

Mindkét oldalon 3-3 frakcióból választhatnak a játékosok és építhetnek vegyes paklikat is. A sötét oldali frakciók a Sith-ek, az Imperial Navy (Birodalmi Flotta) és a Scum & Villainy (fejvadászok, alvilági alakok), míg a világos oldalt a Jedi-k, a Rebel Alliance (Lázadók) és a Smugglers & Spies (Csempészek, kémek) frakciók képviselik. Ezeken kívül találunk a játékban világos/sötét oldali semleges lapokat is, amelyeket bármelyik frakcióhoz hozzárendelhetünk.

Milyen a téma?

Mint látható sokféle frakció közül válogathatunk így talán mindenki megtalálhatja a játékban a kedvencét akivel szívesen harcba szállna bármelyik oldalon is. A játékosok belebújhatnak híres jedik és sith-ek bőrébe akiket fénykardokkal és egyéb az Erőből fakadó lapokkal erősíthetnek. A Lázadók vagy a Flotta oldalán vadászgépekbe ülhetünk pilótáinkkal, birodalmi lépegetőket irányíthatunk a Hoth bolygón vagy épp rohamosztagosok ezredeinek parancsolhatunk. A csempészeknél Han Solo és bandája áll a rendelkezésünkre, találunk itt mindent ami alvilági de a lázadáshoz köthető, és ennek DS megfelelője a gonosz alvilág is felüti a fejét a játékban, így Jabba hívására fejvádászainkkal elfoghatjuk az ellenséges egységeket. Az, hogy épp Darth Vader harcol Luke Skywalker ellen vagy Han Solo Boba Fett ellen egy az egyben rajtunk áll. Az alapdobozból és az első deluxe kiegészítőből mindenki aki számít visszaköszön ránk a lapokról. A későbbi kiegészítőkben ciklusonként 1-1 filmre fókuszáltak, de helyet kapott a Disney által törölt Expanded Universe is természetesen így Kyle Katarn is a Lázadás oldalára állhat és szembeszállhat a rettegett General Moch-al vagy Jerec-cel.

A kártyák gyönyörűen rajzoltak, mindegyiken egy művészi kép tárul elénk. Külön öröm, hogy Ralph McQuarrie rajzai rengeteg kártyán megtalálhatóak. Ő volt az eredeti Star Wars koncepció megálmodója és első illusztrátora. Neki hála az LCG lapjain is a régi trilógia hangulata jön vissza számunkra.

A lapok képessegei összhangban vannak a valósággal és minden nagyon tematikusan működik. Persze előfordulhat hogy épp csillagrombólok találják szembe magukat a lázadó katonákkal, de ilyenkor mindig kell egy kis fantázia és elképzelhetjük a katonákat amint a csillagromboló fedélzetére szállnak. Aki mély és hangulatos Star Wars játékot szeretne, az megkapja az LCG-től.

Mi van a dobozban?

A Star Wars LCG alapvetően egy kártyajáték, de az alapdobozban (core set) találhatjuk az összes további kelléket, amely a játékhoz szükséges. Ezek különböző jelölő tokenek és a Halálcsillag. A kártyák a játékban úgynevezett set-ekbe vannak rendezve. Minden játékos ezekből a set-ekből épít magának paklit. A set-ek 6 lapból állnak és van egy főbb lapjuk, a fentebb már említett objective lap, amelyet tulajdonképpen támadhatunk. Ez a lap fektetve van nyomtatva, hogy elkülönüljön. Ezek az objective lapok folyamatos bónuszokat nyújtanak számunkra és kvázi hozzájuk van rendelve az 5 db egyéb lap, amelyek a paklinkat alkotják. A versenyen hivatalos paklik legalább 10 db objective setből, vagyis így 10 db objective lapból és 50 darab egyéb lapból állnak.

A sethez tartozó lapok lehetnek unitok (egységek), enhancementek (megerősítések: pl helyszínek, fegyverek, az Erő különböző hatásai, stb), eventek (események) és fate kártyák, amelyekkel az előnyt szerezhetjük meg a harcban.

A lentebb található Unit lapon lekövethető, hogy épülnek fel a lapok, és a többi se tér el túlzottan ettől.

  • A bal felső sarokban található a lap költsége, amely azt mutatja meg, hogy mennyi resource-t (nyersanyagot) kell fizetnünk érte. Az objective lapok mivel automatikusan játékba kerülnek így nekik ilyen nincsen, ahogy a Fate kártyáknak sem, de erről majd később.

  • A bal alsó sarokban található az érték amennyi sérülést elbír a lap. Ez csak objective és unit lapoknál van, mivel ők tudnak sérülni.

  • Bal középen található, hogy milyen fajtájú a lap (objective, unit, stb) és hogy milyen színű, vagyis melyik frakcióhoz tartozik. Egy színes, mondjuk Rebel frakciójú objective is tartalmazhat semleges színű lapokat.

  • Bal oldalt a kártya értéke alatt találjuk az Erő ikonokat, amelyek azt mutatják meg, hogy mennyi Erőt biztosít az adott unit az erőharcban, vagy épp mennyi pontot ad nekünk akármelyik lap az úgynevezett edge battle-ben, amelyet a harci előny megszerzéséért folytatunk.

  • Jobbra középen mutatja az adott lap, hogy mennyi resource-t biztosít. Ez az objective lapokra jellemző, de egyes enhancementek, sőt unit-ok is biztosíthatnak nyersanyagot. (lásd fenti kép)

  • A jobb alsó sarokban látható az adott lap besorolása, vagyis hogy melyik setbe tartozik. Így könnyen szét tudjuk válogatni a lapokat ha új paklit szeretnénk építeni.

  • A unit kártyák közepén található a 3 -féle harci ikon fekete és/vagy fehér színben.

  • A fenti képes rész alatt meg az úgynevezett szövegdoboz van, amely a kártya egyéb képességeit tartalmazza.

A játékmenet

A játék körökből és azon belül is fázisokból áll. A játékosok felváltva követik egymást, így egy játékos végig viszi az ő teljes körét és annak minden fázisát majd következik a másik játékos a saját teljes körével. A DS játékos kezd, de ő az első körben nem támadhat, viszont az Erő a LS játékos oldalán van a játék elején. Nézzük a fázisokat részletesen, hogy képet kapjunk arról, hogy működik ez a valóságban:

Balance fázis:

Ebben a fázisban a DS játékos mindenképp teker 1-et a Halálcsillagon, így körönként 1-el mindig közelebb jut a győzelemhez. Ha az Erő a sötét oldalon van, akkor tekerhet még 1-et. A LS játékosnak alapjáraton nincs semmilyen bónusza, de ha a köre elején az Erő a világos oldalon van akkor sebezhet egyet ingyen egy DS objective kártyába.

Ez a gyakorlatban úgy néz ki, hogy mindkét fél az Erőt a saját oldalára átfordítani a saját köre végén tudja. Ha a másik fél ez Erőt nem fordítja ismét át az ő oldalára a saját körében, akkor az előbbi fél, amikor az ő köre következik megkaphatja a köre elején a Balance fázisában a fent említett bónuszt. A játékban számtalanszor döntési helyzetbe kerül a játékos, hogy támadjon-e vagy épp fordítsa át az Erőt, hogy a másik ne kapjon bónuszt.

Refresh fázis:

Itt frissülnek tulajdonképpen a kártyáink. A Star Wars LCG-ben a kártyás játékokban megszokott úgynevezett tapelést (elforgatást) felváltotta a fókusz token amelyek ilyenkor lekerülnek a kártyákról ha azokat használta korábban a tulajdonosa. A fókusz token egy nagyon praktikus módja a kimerült állapot jelölésének és a külsőségeken kívül haszna is van, mivel 1-1 kártyára bizonyos hatás miatt több fókusz token is kerülhet, vagyis többszörösen is kifáradhat.

Ilyenkor kerülnek le a shield-ek (pajzsok) is, amelyek a sebzésektől és az ellenféltől kapott fókusz tokenektől védhetnek meg a lapokat, illetve ilyenkor frissítjük a kint lévő objective kártyáink számát ismét 3-ra, abban az esetben, ha az ellenfél lelőtt egyet korábban az ő körében.

Draw fázis:

Ekkor húzza fel mindenki a kezében a lapok számát a reserve értékének megfelelően. Ez alapjáraton 6 db, de ez nőhet és csökkenhet bizonyos esetekben. Ilyenkor az 50 lapos paklijából húz a játékos és maximum annyi lehet végül a kezében amennyi a reserve értéke. A húzás előtt még eldobhat 1 lapot. Ez a mechanika azért fontos, mert a Star Wars LCG-ben ennek köszönhetően nagyon pörög a paklid és sokkal többet elfogyasztasz belőle, mint egy átlag LCG-ben ahol sok esetben csak körönként 2 lapot húzhatsz alapjáraton és külön laphúzást kell erősítened. A SW-ban így kevésbé vagy a szerencsére utalva, mert egy idő után valószínűleg a kezedbe akad az amit szeretnél csak kérdés mikor.

Továbbá azért is fontos a laphúzás, mert abban az esetben, ha valakinek elfogy a paklija elveszíti a játékot. Ez nem túl gyakori győzelmi feltétel, de extrém esetben előfordulhat.

Deployment fázis:

Ebben a fázisban az aktuális játékos játékba hozhatja a kezében található unit-jait és enhancement-jeit. Ha nem írja 1-1 kártya képessége, akkor csak ilyenkor hozható játékba. A kártya értékének megfelelő resource-al rendelkező kártyát (elsősorban objective-eket, de részben enhancementeket) merítünk ki fókusz tokenekkel, hogy kifizessük azt. Ezek a fókusz tokenek ugye a fentebb tárgyalt refresh fázisban kerülnek le a kártyáinkról, de körönként általában csak 1, így vigyázzunk azzal, ha valamiért 2-3 tokennek fizetünk. Itt kiemelném, hogy ha valami fókuszált, akkor egyáltalán nem használható se fizetésre, se semmi másra, meg kell várni amíg frissül. Itt figyelni kell továbbá a kártya színére is, mivel ha színes kártyát játszunk ki akkor legalább 1 nyersanyag forrásnak olyan színűnek kell lennie mint a kijátszott lap. Vagyis ha van például 2 Jedi objective-ünk, 1 semleges és a frakciókártyánk Rebel akkor lehozhatunk 4 nyersanyagért egy Jedit, mindent fent említett lapot fókuszálva, de hozhatunk akár egy Rebelt is, mert van köztük legalább 1 rebel nyersanyagforrás.

Conflict fázis:

Ez adja a játék savát és borsát. Ebben a fázisban indíthatunk támadásokat az ellenfél objective lapjai ellen. Minden lap ellen egyszer támadhatunk bizonyos számú nem kimerült unit-ok kijelölésével. A harc közben a unit-ok mindenképp elfáradnak így nem árt tartalékolnunk a védekezésre is, hisz az ellenfél a saját körében szintén támadhat majd. Hiába támadhatunk 3 objective-re is, ezeket egyesével tehetjük meg, így minden harcot egyesével egymás után játszunk le. A támadók kijelölése után az ellenfél kijelöli a védőit és kezdődhet a harc.

A harc során először vakon licitálunk a kezünkben maradt kártyákkal arra, hogy ki nyerje a kezdeményezést, vagyis ki támadhasson először. Ez az úgynevezett edge battle. Az edge megnyerése kulcsfontosságú és gyakran eldönti 1-1 csata, de akár az egész parti kimenetelét is. Azon kívül, hogy ki kezd az edge battle győztese minden harcban lévő unit-ján a fehér színű ikonokat feketére változtatja, míg az edge vesztese a fehér ikonokat elveszti és ez által egyes egységei gyengébbek a harcban.

Az edge battle során a támadóval kezdve mindkét fél felváltva arccal lefelé rakott lapokkal licitál az edge megnyerésére. A kártyákon kévő Erő ikonok száma jelöli azt, hogy mennyink van az edge során. Ha mindkét fél egymás után passzolt, akkor felfedjük a lerakott paklijainkat és akinek több van az nyeri az edge battlet, döntetlen esetén a védő nyer. Bármilyen lap berakható, a legtöbb lapon legalább 1 Erő ikon szerepel, de az erősebb lapokon általában több. Az ide berakott lapoknak az Erő ikonokon kívül semmilyen hatása nincs, kivétel a fate lapoknak. Ilyenkor mérlegelni kell, hogy például egy erős unit-ot lehozunk-e harcolni vagy inkább edge-be dobjuk annak biztosabb nyerése érdekében. A fate lapok mindamellett, hogy szintén rendelkeznek Erő ikonnal további effektjeik is vannak amik megkavarhatják a harcot. Okozhatnak olyan sérülést bármelyik oldalon, amikkel nem számolt a játékos előzetesen, de bizonyos esetekben törölhetik a teljes edge battle-t, újat kezdeményezve.

Miután megvan az edge battle győztese a felek az edge győztesétől kezdve felváltva fókuszálhatnak 1 unit-ot, hogy az a harc során üssön egyet, vagyis a játékos a rajta található ikonokat tetszőleges sorrendben használhatja fel. Ilyenkor már nincs különbség fekete és fehér ikonok között. Az edge győztese a fehér ikonokat is feketére változtatta, míg a vesztes a fehér ikonokat elvesztette. A pisztoly harci ikonnal annyi sebzést vihetünk be egy ellenséges harcban résztvevő egységbe amennyi pisztollyal a kimerített unit rendelkezik. A blast (robbanás) harci ikonnal ugyanígy sebezhetünk, de ez alkalommal a harcban résztvevő ellenséges objective lapot, vagyis védőként ez az ikon haszontalan. A harmadik harci ikon a fókuszálás, ami abban tér el a többitől, hogy nem csak a harcban résztvevő egységre oszthatjuk, vagyis rakhatjuk az ellenfél hátországában pihenő unit-ra is. A fókusz ikonnal úgy, mint az ellenfél saját maga mi is kimeríthetjük az ő egységeit. Ha harc közben valakit fókuszálnak mielőtt sorra kerül, akkor ő már nem fog ütni, míg ha a harcon kívül fókuszálnak valakit akkor ő már nem fog tudni újabb harcot kezdeményezni másik objective lap ellen.

Miután minden játékos ütött az összes unit lapjával vagy mindegyik kifáradt és rendelkezik fókusz tokennel a harc véget ér. Ha ilyenkor nem maradt ellenálló védő egység, akkor a támadó kap egy ingyen sebzést a megtámadott objective lapra, amit unopposed bónusznak hívunk. A harc után, ha úgy kívánjuk újabb harc kezdeményezhető, ha maradt még harcra kész, nem fáradt, támadásra fogható unit-unk és van olyan objective lap amit még nem támadtunk.

Force fázis

Az utolsó fázisban a játékos a köre végén tulajdonképpen lehetőséget kap arra, hogy az Erőt a saját oldalára billentse és elvegye a lehetőséget az ellenfelétől, hogy amikor ő kezdi a körét a Balance fázisban megkaphassa a neki járó bónuszt. Itt bármilyen egységet az Erőhöz lehet rendelni, így akár egy droid-ot is átjárhat az Erő, de ahhoz hogy az egység beszállhasson az Erő-harcba nem szabad fókuszáltnak lennie. Miután az aktív játékos az Erőhöz rendelte az egységeit (maximum 3 ilyen Erő lapja van) utána összehasonlítjuk az ellenfélnek hány nem fókuszált egysége van az Erőnél és akinek több Erőpontja van az nyeri az Erő harcot és átfordítja az Erőt a saját oldalára. Döntetlen esetén nem változik az Erő állása és az nyeri a harcot, akinél éppen van az Erő. Az, hogy mennyi pontja van egy játékosnak az Erőnél az Erőhöz rendelt egységein található Erő ikonok jelölik.

Ez a valóságban úgy néz ki, hogy a játék során gyakran mérlegelnünk kell, hogy nem mindenkit küldünk el támadni, mert valakit meghagyunk arra az estre is, hogy az Erőt megfordítsa számunkra. Ha az ellenfél nem akarja, hogy ellenállás nélkül garázdálkodjunk harc közben akkor sok esetben az Erőt őrző unitjait is be fogja állítani ellenünk a harcban, de ha nem is teszi egy olyan egységgel, akinek van fókusz harci ikonja még a harcon kívül is kifáraszthatjuk őt. Rengeteg mérlegelési lehetőséget rejt az Erő harc, főleg azért, mert aki az Erőhöz van rendelve ha harcol nem egy hanem két fókusz ikont kap ha üt, vagyis két körre is ki kell merítenünk.

Az alábbi videón megtekinthető a teljes játékmenet:

Mitől egyedi a Star Wars LCG? Mik a hátrányai?

Az eddigi objektív bemutató mellett így kicsit belevinném a szubjektív véleményemet, hisz 2 éve játszom folyamatosan ezzel a játékkal így nehéz elvonatkoztatni. A Star Wars LCG egyértelműen nem egy sima kártyajáték a sok közül, hanem mindenképpen az FFG egyik legjobb, végletekig kidolgozott, innovatív LCG-je, amely folyamatos törődést kap a kiadó részéről.

Az egyedisége sok dologban megmutatkozik, ugyanakkor rengeteg dologban kölcsönöz hasonló kártyás játékokból is. Az unopposed bónusz megtalálható Call of Cthulhu-ban és a Game of Thrones LCG-ben is, míg az Erő harc is hasonlít a Game of Thrones Dominance fázisához. Ugyanakkor a nyersanyag használata nagyon egyedi. A fókusz tokennel nem csupán nyersanyagot költ az ember, hanem ki is fáraszt lapokat így rengeteg kombinációt és mérlegelést biztosíthat ezzel, hogy mit mire költhetünk el és hány körig nem frissíthetjük ismét. A többszörös fókuszálás is nagyobb mélységet rejt, mint a már régóta megszokott kártyaelforgatás. A fókuszálással nem csak a saját, hanem az ellenséges egységeket is kimeríthetjük, amely szintén jelen van több kártyás játékban is, de itt mégis úgy érzem sokkal erősebben. A teljes kezünk felhúzása is apró újítás, de mégis sok lehetőséget rejt a szerencse csökkentése érdekében, ahogy a teljesen rossz kezünket is bedobhatjuk az edge-be és egy körrel később tiszta lappal indulhatunk.

Viszont van olyan, ami a Star Wars LCG-ben vált be és az FFG teljesen vagy részben továbbvitte más kártyajátékába is. Például a Warhammer 40k: Conquest LCG-be a set-es rendszert részben bevezették warlordok speciális kötött kártyáin keresztül, vagy a felváltva való harcot is átvették, míg korábban a többi LCG-ben csak a seregek teljes erejét nézték és hasonlították össze.

Ami teljesen egyedi a játékban és talán a legnagyobb vízválasztó az az edge battle. Akinek nem jön be ez a mérsékelt blöffölés és kisebb szerencsejáték az nem fogja szeretni a játékot. Viszont akinek bejön az biztos, hogy oda lesz érte. Nincs benne annyi blöffölés, mint egy Netrunner LCG-ben, de mégis az edge battle azért kíván egy kis pókerarcot és másik fejével gondolkodást. Az való igaz, hogy nagy befolyással van a játék végkimenetelére, de jó játékkal és megfelelő pakli-építéssel kiküszöbölhető, hogy csak ezen menjen el 1-1 meccs. Az edge battle rengeteg színt visz a Star Wars LCG-be és nagyon változatossá teszi a harcokat.

Az mindenképpen látható, hogy ahol tudtak újítottak a Star Wars LCG tervezése során, míg ami régen is bevált korábbi játékokban azt kisebb módosításokkal átvették itt is.

Magam részéről nehéz bármilyen hátrányt mondani, hisz beletettem több mint 220 partit már. Az biztos, hogy ennyi játék után is található benne mélység és kombinációs lehetőség. A játék fejlődésével az új kiegészítők új lehetőségeket is hoznak a játékba. Más emberek véleményét olvasva két kifogás szokott feljönni, ami miatt nem szeretik meg annyira ezt a játékot. Az egyik a fent említett vízválasztó edge battle túlzott szerepe a másik pedig a set alapú pakli-építés. Természetesen mindent meg lehet cáfolni, így itt is megkísérlem, aztán döntse el persze mindenki miután kipróbálta kinek van igaza.

Az edge battle tényleg lehet szerencse alapú, tényleg lehet kicsit random és meglepő, de ugyanakkor ezzel csak növelik az izgalmakat, mert előre kiszámolni nem nagydolog a sebzéseket és az életerőket minden ilyen kártyás játékban. Az az igazán nagy szó, amikor az adott szituációban tud valaki a legjobbat lépni. Természetesen az edge battle-t is meg lehet nyerni szinte teljesen biztosan így egy jó játékos okosan tartalékolja a lapjait és csak akkor szánja el magát döntő ütközetre, amikor biztosan ő nyeri az edge-t.

A set alapú pakli-építést leginkább a régi kártyajátékosok szokták elítélni, mivel nem szeretik, hogy a játék megköti a kezüket 1-1 pakli létrehozásakor illetve, hogy ne a set mondja meg mi mivel kombózik. Játszottam már számtalan LCG-vel, többet is gyűjtök a Star Wars mellett és egyetértek a többiben valóban nagyobb meló paklit építeni. Ugyanakkor megtalálni 1-2 kombózó lapot ott sem atomfizika, inkább a kiegyensúlyozott pakli építése a nagy tehetség. Ezzel szemben a Star Wars-ban kifejezetten gyorsan, akár 10 perc alatt paklit lehet építeni. Sok olyan lap kerül a set-ek miatt a pakliba, ami egyébként lehet soha nem kerülne és örökre a dobozban maradna. Ugyanakkor ezek a lapok is lehetnek néha hasznosak. A set-es építéssel elkerülhető, hogy mindenki csak a legerősebb lapokat hozza a paklijában hisz mérlegelnie kell, hogy megéri-e neki a set többi lapját is berakni. A set alapú pakli-építés igaz, hogy részben megköti a játékosok kezét, de látható hogy az új LCG-kben az FFG a hasonló, még ha nem is ilyen szigorú megkötések felé mozdult el, mivel a Star Wars bizonyított abban, hogy a megkötések miatt sok olyan verhetetlen lap kombója kizáródik, amire a tervezők nem gondolnak és egy verseny után amúgy is a restricted (tiltó) listán végzik. Megvannak a set alapú pakli-építés előnyei és hátrányai is. Mindenki döntse el magának. Az biztos, hogy kezdőknek ideális, illetve azoknak is, akik nem szeretnek annyira sok időt pakli-építéssel eltölteni. Ugyanakkor a komolyabb kártyások is találhatnak benne mélységet, mert azért nem úgy van az, hogy az ember bedob 10 set-et és kész a pakli. Itt is tudni kell kiegyensúlyozottan építeni.

Hogyan érdemes belevágni?

Azt azért tudni kell, hogy az LCG nem olcsó mulatság, de az biztos, hogy örökre újrajátszható játékélményt biztosít. Természetesen költséghatékony céllal nem szükséges mindent megvenni az eredményes, jó és izgalmas játékhoz, de a gyűjtőszenvedélyt leküzdeni mindig nehéz. Az újabb LCG-kben mint a Star Wars is már elkerülte az FFG azt a hibát, hogy az újabb kiegészítők sokkal erősebb lapokat hoznak a játékba. Az új lapok jók, de más stílust igényelnek. Néhány szituban jobbak, de néha gyengébbek. Ma is lehet győztes paklit építeni csupán a core set lapjai közül, így nem szükséges mindent megvenni csak annak aki szeretne többet látni.

Jelen pillanatban a Star Wars LCG kétféle módon bővül. Évente körülbelül 1 ciklussal, amely 6 db úgynevezett Force Pack-ot tartalmaz 60-60 lappal míg 1 db Deluxe kiegészítővel 155 lappal. A Force pack-ok körülbelül másfél-két havonta jelennek meg és minden frakcióhoz ugyanannyi lapot biztosítanak, míg a Deluxe kiegészítők 2-2 frakcióra összpontosítanak és őket erősítik.

A jelen pillanatban elérhető kiegészítők a következők:

(megjelenési és ajánlott beszerzési sorrendben)

Star Wars – The Card Game Core set (alapdoboz)

  • Edge of Darkness (1. deluxe kiegészítő a Smuggler & Spies és a Scum & Villainy frakciót erősíti)

    Hoth ciklus (6 db Force pack):

    The Desolation of Hoth

    The Search for Skylwalker

    Dark Time

    Assault on Echo Base

    The Battle of Hoth

    Escape from Hoth

  • Balance of the Force (2. deluxe kiegészítő, a 3 és 4 játékos módot hozza a játékba illetve minden frakcióhoz ad 1-1 set-et)

  • Echos of the Force ciklus (6 db Force pack):

    Heroes and Legends

    Lure of the Dark Side

    Knowledge and Defense

    Join Us sor Die

    It Binds All Things

    Darkness and Light

  • Between the Shadows (3. deluxe kiegészítő, a Jedi és a Scum & Villainy frakciót erősíti)

  • Rogue Squadron ciklus (6 db Force pack):

    Ready For Takeoff

    Draw Their Fire

    Evasive Maneuvers

    Attack Run

    Chain of Command

    Jump to Lightspeed

  • Imperial Entanglements (4. deluxe kiegészítő, az Imperial Navy és a Smugglers & Spies frakciót erősíti)

    Előkészületben: Endor ciklus

Ha megjött az étvágy, érdemes rögtön egy Core set-tel és egy Edge of Darkness-el kezdeni. Utóbbi kicsit csalóka, mert nem hagyományos deluxe, hanem lényegében a core set kiegészítője. A kettővel együtt lesz 8-8 set minden frakcióhoz és a semleges setekből kiegészítve mindenki építhet egy színű 10 set-es paklit.

Kompetitív megközelítésű játékosoknak ajánlott 2 db Core set és 2 db Edge of Darkness vásárlása, mivel minden set-ből max 2 kerülhet a paklidba így ezzel lehet maximalizálni, hogy 1-1 lap biztosan feljöjjön. Mindenből kettőt véve a pakli-építési lehetőségek is jobban kibővülnek. Az Edge of Darkness után ez a probléma megszűnik és minden pack és deluxe alapú kiegészítőben minden egyes lapból két példány van így nem szükséges semmiből se többet venni.

Kikkel játszhatod?

A Star Wars LCG természetesen játszható otthon is így nincs akadálya 1-1 házon belüli csatának. Ugyanakkor fontos kiemelni, hogy míg otthon, ha nincs két lelkes játékos, aki magának épít paklit, amivel meglepheti a másikat akkor a játék kicsit veszít az élvezeti értékéből. Magyarán ha csak valaki otthon gyűjti és magának épít paklikat, amellyel alkalmanként egy ismerősével játszik akkor kicsit ront az élményen, hogy a játékot gyűjtő és építő tisztában van mindkét pakli tartalmával és óriási előnnyel indul a másikkal szemben. Természetesen ez csak egy játék és nem kell komolyan venni, mégis az LCG-k lényege elsősorban a közösség formálása és nem az otthoni játszás így a játékkal ajánlott 1-1 klubba ellátogatni és kipróbálni magunkat mások ellen. Ha olyan ismerősünk van, akivel játszanánk, de neki nincs meg a játék az ilyen klubokba nyugodtan lehozhatjuk őt és kaphat paklit kölcsön más játékosoktól.

A Star Wars LCG egy kifejezetten népszerű kártyajáték a tengerentúlon. Itthon egyelőre kicsit elmarad más LCG-ktől legalábbis ami a versenyeket illeti, de klubéletben ugyanakkor kiemelkedőnek mondható. Az erős játékos bázis itt is megvan különböző vidéki városokban és annak ellenére, hogy nem versenyzünk Budapesten is minden csütörtök összeülünk az Andúril Lángja Társasjáték klubban és egymással játszunk. (Csütörtök, 6-10 óra között, Budapest Visegrádi utca 83/c) A következő Facebook csoportban gyülekeznek Magyarország Star Wars LCG játékosai, így ha megtetszett ez a bemutató és kipróbálnád, akkor jelentkezz és mi segítünk.

https://www.facebook.com/groups/702094229838739/

A játékot a Delta Vison kiadó bocsátotta rendelkezésünkre! Köszönet érte!

Folytatjuk, Hölgyek és Urak! De addig is, a Blog legyen Veletek! 🙂

Jamie