Megjött a lázadók válasza a Birodalmi csillagrombolókra! Itt van Ackbar admirális zászlóshajója, a Home One névre keresztelt MC80-as cirkáló!
Mon Calamari alapvetően egy békés kereskedőfajként volt ismert, míg nagyon be nem rágtak a Birodalomra. Ekkor fogták a messze galaxisban híres személyszállító hajóikat és némileg átalakították őket. Maguk a gépek önmagukban is elég masszívak voltak, de a kiemelkedően erős pajzsaik miatt váltak igazán népszerűvé a boldog békeidőkben. Kidobták a luxuslakosztályok berendezéseit, telepakolták a monstrumaikat fegyverekkel és mivel? Természetesen még több pajzzsal!
Az MC80-as osztályú cirkálót a már megszokott módon két verzióban kapjuk, az Assault és a Command verzió.
A Mon Calamari cirkáló 3 életponttal marad el a birodalmi megfelelőjétől, de azt behozza az oldalsó és hátsó pajzsain. A vadász-elhárítás, védelmi tokenek és tulajdonképpen command/squadron/engineering pontjai teljesen megegyeznek az ISD-vel (csak az Assault Cruiser verziónak van eggyel kevesebb squadron értéke). Ezzel tulajdonképen meg is szűnt minden hasonlóság a két hajó között. Sebességből rögtön csak maximum 2-őt csikarhatunk ki az M4.5-StarDrive manőverező hajtőműből. Annyival vagyunk csak jobb helyzetben a Victory osztályú csillagrombolóknál, hogy 2-es sebességnél hajlíthatunk a vonalzó mindkét részén egyet-egyet. A MC80-as két cirkáló között csak annyi a különbség, hogy a Command Cruiser minden oldalon egy piros kockát kékre váltott, és a két Defensive Retrofitből egyet Offensivre cserélt.
Mielőtt belemerülnék részletesebben az új MC80-as elemzésébe, előre kell hoznom a Lázadó osztag legdrágább admirálisát.
Egy taktikus elme
Ackbar Admirális személyében megérkezett a Lázadó Szövetség legdrágább és egyben legagresszívebb képességgel rendelkező vezetője. Míg Mon Mothma 31 pontért megerősíti a kisebb Lázadó hajók védelmét (az MC80-as esetében sajnos Evade token híján nem sok hasznát vesszük), addig nem kevesebb mint 38 pontért (mint Grand Moff Tarkin) Ackbar admirális két piros kockával toldja meg minden támadásunkat, ha elvállaljuk azt a „kis” kompromisszumot, hogy hanyagoljuk az első és hátsó tűzívünket, és csak az oldalsókról támadunk.
Igen, még a kis CR90-esek támadását is megtoldja. És igen, ha a 400 pontba 7-et beszuszakolsz belőlük akkor mind a hétnek mindkét támadásához 2-2 piros kockát adhatsz. Körönként 28 extra kocka két csillagrombolóval érne fel, ha mindig mindkét oldalunkról folyamatosan tudnánk tüzelni. Eddig úgy gondoltam, hogy a Lázadás egyetlen esélye a Birodalommal szemben az, ha rendkívül jól manőverezik és mindig elkerüli a rombolók első tűzívét. Nos, most már arra is oda kell figyelni, hogy e mellé még folyamatosan az oldalunkat mutassuk az ellenfélnek. Úgy vélem, hogy ebben a körben megint a lázadók kapták a taktikásabb hajót és admirálist.
Legyél felkészült és felszerelt!
Ugorjunk vissza az újonnan beszerzett cirkálónkhoz! Míg a birodalmi csillagrombolók long range–ben is csak max 3-4 piros kockával tudnak tüzelni az első legerősebb tűzívükről, addig az MC80-as cirkálók, Ackbar admirális támogatásával, már 5-6 piros kockáról beszélünk. És akkor már tegyük hozzá, hogy a Mon Calamari vezette seregekben, erősen fel fog értékelődni az eddig általam túl drágának tartott Enhanced Armament fejlesztés, amellyel további egy piros kockával toldottuk meg a hajónkat (már 6-7 piros kockánál járunk távolra). Ha meg közelebb jön az ellenfelünk akkor meg legfeljebb megtoldjuk a maradék 2-3 kék kockánkkal a támadást.
Oldalról nekimenni egy MC80-asnak legalább annyira veszélyes, mint szemből támadni a Birodalmi csillagrombolókat. És mekkora oldalfelületük van!
Ha ez még nem győzött meg arról, hogy mennyire is erős ez a hajó, akkor vizsgáljuk meg a fejlesztési lehetőségeket! 1-2 Defensive Retrofit változattól függően. Emlékezzünk csak vissza a Wave I-ben megjelent Advanced projectors fejlesztésre:
Tehát, amikor elköltjük a Redirect tokenünket, akkor nem csak egy szomszédos oldalnak adhatjuk a sebzést, hanem egyszerre több oldalnak is és átirányíthatjuk a túloldalra is. Az MC80-as 15 pajzzsal büszkélkedhet, vagyis ennyi sebzést tudunk vele teljes egészében elnyeletni mielőtt még az ellenfelünk elkezdené a Hull-unkat elfogyasztani.
Felkészült ellenséggel van dolgunk: lefogta az egyik Redirect tokenünket accuracy–val,a másikat meg megcélozta egy Intel Officer-rel. Ha az Assault Cruiser-rel vonulunk csatába van még egy Defensive Retrofit helyünk, amelyre ideális a szintén Wave I-es Electronic Countermesures fejlesztés, amivel elkölthetünk lefogott védelmi tokent is.
A Command Cruisert hoztuk az Assault variáns helyett és csak egy Defensive Retrofitünk van? Nem probléma, ugyanis a mi oldalunkon áll a híres, kimondhatatlan nevű Walex Blissex, aki egy személyben doktor, hajómérnök és a Lázadás egyik tábornoka. Képessége nem kevesebb, mint újragyártja az egyik véglegesen elhasznált védelmi tokenünket.
Lázadó játékosként az egyik legnagyobb félelmem az volt a versenyen, hogy szembe kerülök egy Soontir Fel, Major Rhymer, TIE Advanced vadászkombinációval, amely arra van kitalálva, hogy Major Rhymer segítségével a birodalmi bombázók és vadászok 1-es távolság helyett short-medium range-ben tudják lőni a hajóimat. A TIE Advanced-ek miatt nem férsz oda Major Rhymerhez (aki a képességet biztosítja), és ha elkezded leszedni az Advanced-eket, akkor Soontir Fel élve felfalja a vadászaidat. Nos, a lázadó szövetség megtalálta a megoldást, hogy hogyan férhetne hozzá a Birodalom legjobban védett bombázójához, ez pedig nem más mint a Cluster bombs. Választásod szerint bármikor, amikor egy vadász befejezte ellened a támadást (pl.: Major Rhymer), eldobhatod ezt a kártyát azért cserébe, hogy 4 kék kockával megsebezhesd a támadódat. Nem elég, hogy a védelmi tokenjei nem működnek erre a lapra, de még a kritikus találatok is sebzik a támadót.
A név kötelez
Home One
Mit sem ér Ackbar Admirális a híres zászlóshajója, a Home One nélkül. Ez egy igazi támogató cím, amelynek az a képessége, hogy a tőlünk maximum 5-ös távolságban lévő barátságos hajók támadásonként egy kockát Accuracy-ra frodíthatnak. Ez elég erős képesség, főleg ha figyelembe vesszük a Home One-al egyidőben megjelenő MC30-ast (amely a lázadó megfelelője a Gladiator osztályú csillagrombolónak). Az MC30-as 2 kék, (2 piros Ackbarral) és 3 fekete kockájából az egyik kéket garantáltan Accuracy-ra fordíthatunk, amivel lefoghatjuk az ellenfél felezését, vagy Redirect-jét.
Defiance
A Defiance már igazi Assault Cruiserhez méltó cím, ugyanis ha olyan ellenséges hajót támadunk, amit már aktiváltak, akkor távolsági megkötés nélkül 1 bármilyen kockát hozzáadhatunk a támadásához. Tulajdonképpen egy kicsit továbbfejlesztett / átalakított Paragont kapunk teljesen barátságos 5 pontért.
Indep(endence)
Nos erről a title-ről csak annyit tudunk „Indep”-el kezdődik, de merem feltételezni, hogy az Independence névre hallgató Home One típusú MC80-as felfedező cirkálóról van szó. Erről a hajóról még a híres B-szárnyú pilóta is elismerően nyilatkozott:
„Még sose láttam ehhez hasonlót. A Mon Calamari hajó hatalmas volt. Az űrsiklónk akkora volt mellette mint a bitz bogár a bantha körül!” – Keyan Farlander
Sajnos Keyan elsimerő szavainál és azon kívül, hogy a képessége a Squadron command-hoz van kötve, nem tudok egyenlőre többet mondani nektek, de bízok benne, hogy az FFG kicsit több infót is kiszivárogtat majd erről a kiegről.
Van ott még ahonnan ez jött
Az FFG meglehtősen szűkszavú volt a Home One-hoz kapcsolódó fejlesztések bejelentésével. Ha megnézzük a kieg tartalmáról közzétett képet, azért elég sok mindent kiszúrhatunk.
Ha megnézzük a lézertornyos szekciót, akkor ott van egy Modification-ként feltűntetett Salvaged Laser Turrets (feltehetően), és van még egy SW-7 Ion Turrets fejlesztésünk is, amely a Lázadók új csodafegyvere lehet a birodalmi rombolók ellen.
Felhívnám a figyelmet emellett, a bal oldalon lévő lefordított kártyára, amely egy Weapon team kártya! Ez amiatt különösen érdekes, mert az MC80-as cirkálónak nincs weapon team fejlesztése, tehát, hogy használni tudjuk a be nem mutatott kiegészítők között kell olyan kártyának lennie, amellyel ezt is felszerelhetjük majd. És ha ilyen van , akkor a hajónk kaphat Gunnery team-et is, amely segítségével mindkét támadásunkat indíthatjuk az egyik oldalról!
Csillagromboló jobbról!
Az FFG ellátott minket rendkívül csodálatos ábrákkal, hogy hogyan navigáljuk az új cirkálónkat. Ha nem haragszotok nem osztom meg veletek azt a hipotetikus esetet, ahol jobbról jön egy Victory romboló, balról meg egy Gladiator és mi pont középen állunk és remekül tudjuk a két oldali tűzívünket használni, mert a valóságban ilyen nem nagyon lesz. Sokkal érdekesebb az a megoldása az FFG-nek ahol két MC80-as rombolóval láncban haladva gyakorlatilag egy hatalmas halálzónát hozunk létre magunk mellett.
Az elől lévő cirkálónkat aktiváljuk előbb, aki tüzel, majd előre haladva helyet csinál a második MC80-asnak. Itt megjegyezném, hogy érdemes hátul vinnünk a Defiance-t, ugyanis legalább az egyik ellenfelünk aktiválódik, mire sorra kerülünk vele.
Lép az ellenfél, majd aktiváljuk a Defiance-t.
Oldalsortűz és visszazárunk a másik cirkáló mögé. Ha tudjuk tartani ezt a zárt alakzatot, akkor nagyon nehéz lesz az ellenfelünknek úgy manőverezni, hogy ne érjük el az oldalsó ágyúkkal. Ha még ráadásul sikerül egy Gunnery Teamet is ráapplikálni a hajóinkra, akkor meg aztán végképp veszélyes lesz bármivel is közel jönni hozzájuk.
Erősen javasolt az MC80-as cirkálót ellátni egy Engine Team-mel, aki navigaton command esetén egy extra sebességet ad számunkra, amellyel már felvehetjük a versenyt az ellenfél ISD-ivel szemben.
Erő a változatosságban
Ackbar képessége akkor van igazán kihasználva, ha minél több hajónk van a játékban. Ezért, ha nem haragszotok meg, akkor ebben a build-emben nem két MC80-as hajót hozok, hanem csak egyet. A lényege, hogy a láncban haladó lázadó flottából, a felszerelés nélküli Mark II B fregattunk megkezdi az ellenfél védelmi tokenjeinek lemerítését egy jól irányzott oldalsortűzzel és a Home One title támogatásával. Ezt követi, a Walex Blissex által vezetett Paragon, aki tovább rontja az ellenfelünk helyzetét, majd legvégül a Home One az „átirányíthatatlan” XI7-es turbólézereivel befelyezi a „kicsik” munkáját. Ha mindenhol Concentrate Fire parancsunk volt, akkor ez long range!-ben 19 piros kockát és 2 feketét jelent. Ha átlagos dobás veszünk, akkor ez a 3 lövés 16 életpont, plusz a kritikus sebek. És statisztikai alapon és a Home One Title segítségével, minden dobásunkhoz volt legalább 1 darab Accuracy, amivel lefogtuk a felező tokeneket, és néhány átirányítást. Egy Gladiator, vagy Victory ezt nem éli túl, és az ISD is ott billeg a határon. Adott esetben azt meg befejezhetik a bombázóink. A két nevesített hajónk, ebben a felállásban kellő képpen védve van az ellenséges támadásoktól és vadászoktól, Walexnek és a rengeteg védelmi fejlesztésnek köszönhetően.
Verdikt
Ez a kiegészítő az első olvasatra lénygesen gyengébbnek hatott, az itt bemutatott ISD mellett, de minél többször olvastam át, és minél többet agyaltam rajta, annál jobban tetszik. Véleményem szerint egy jól összeállított csapat, ügyes manőverezéssel könnyedén megállíthatja a „Brute Force”-ra épített birodalmi listákat. Vegyük figyelembe, hogy a kockák száma nem dönt el mindent, fontos az összetételük is! Ez a Lázadó hajó, már az előtt erősen megkezdi a birodalmi ellenfeleit, mielőtt azok igazán lőtávba érnének és kifejthetnék igazi erejüket (gondolok itt a Gladiator-ra és minden Class I-es rombolóra). Mindemellett Ackbar admirális képessége remekül illik az új hajóhoz. Kötelező darab lesz minden Lázadó flottában.
Emelett nem szabad elfelejtenünk, hogy az új fejlesztéseknek nagyjából csak a feléről lebbentette fel a leplet az FFG, míg az ISD-nél nagyjából már tudunk mindent. Amint többet tudunk a maradékról azzal is jelentkezem.
…a Blog legyen veletek!