A Scum hajók történeteit a múltkori A Tripla JumpMaster felemelkedése című cikkem után most A Tripla Jumpok bukásával kellene folytatnom, de szerintem mindenkinek a könyökén jön már az utolsó FAQ miatti sírásom, úgyhogy ünnepélyes ígéretet teszek, hogy ezentúl csak évente max 1x hozom ezt majd fel, és akkor is csak szigorúan akkor ha az FFG a Lázadók fele tolja igazságtalanul a játékot 😉

De a múlton való siránkozás helyett nézzünk a fényességes jövőbe, és tekintsük meg az Ébredő Erőből merített első Scum hajót, a jakkui színesfémkereskedők platós kisteherautóját (amely szigorúan 3,5 tonnánál kisebb, hogy „B”-s űrjogsival is lehessen vezetni), a fenséges Quadjumpert!

scum-quadjumper-600px

Kettőt előre, egyet hátra

swx61-jakku-gunrunnerHa megtekintjük a Quadjumper hajólapját, akkor azért gyanút fogunk, hogy nem az azon található paraméterek lesznek azok, amelyek miatt majd ellepik a scum listákat ezek az áramvonalas szépségek. A 2-es primary, 2-es agility, 5 hull, 0 pajzs, és egy elég erősen megnyirbált akciósáv 15 pontért. Ezt eddig egy nagyon-nagyon beteg, végnapjait élő TIE/fo-ra (aki magyarul játsza a játékot annak TIE/er 😉 ) se cserélném be, pedig az is ennyi pont. No de lássuk mit rejt a fejlesztés sáv!

Crew. Hmmm, érdekes. Azért ez mindig kinyitja a lehetőségek tárházát.

Bomba. Hát eddig még nem láttak kompetitív játékban jól működő bombázót, de ne adjuk fel! Rontani végül is nem ront rajta.

Tech. Az első megjelenéskor meglehetősen szkeptikus voltam ezzel a fejlesztéssel kapcsolatban, de Wave 9-el drámaian bővültek ezen a téren a lehetőségeink, és most már lassan érdemes fontolóra venni ezek használatát. De ilyenje van a TIE/fo-knak is.

Illicit upgrade. A Scumoknál és nagy bánatomra az utóbbi időben egyre inkább a Lázadásnális elmaradhatatlan fejlesztés, amely a piszkos ki trükkök végtelen tárházát nyitja meg előttünk.

Összességében még mindig nincs okunk lenyűgözve lenni. Ilyenkor szoktuk mindig megvizsgálni a tárcsát. Na itt van a sarlacc elhantolva!

swx61_dial

Valami nagyon nem stimmel ezzel a tárcsával. Azok a piros 1-es manőverek nem meglehetősen nyomdahibásnak tűnnek! De a jó hír, hogy nem erről van szó, hanem a Segnor-loop, és Tallon-roll után egy újabb manővertípus lép be a játékba a reverse, vagyis a „rüki”. Ideje volt már. Tök macera volt a galaktikus ABC-nél leparkolni a bringát hátramenet nélkül. De a viccet félretéve ez most tényleg komoly. Egy stresszért cserébe nem helyben maradunk, hanem a megfelelő template segítségével tolatunk. Na ezért fogjuk berakni a listába ezt a hajót!

diagram1

Az akciók közgazdaságtana

Már Paul Heaver többszörös világbajnok is megmondta, hogy ez a játék arról szól, hogy minél több akciót halmozzunk össze magunknak egy kör alatt, vagy minél több akciót vegyünk el az ellenfelünktől. Az előbbire azért volt már példa, és lehetőség a játékban fejlesztések formájában (Push the Limit, Experimental Interface, Fire Control System, Overclocked R4, stb.). Mindegyik ilyen kártya arra szolgál, hogy a lehető legtöbb kocka módosítási lehetőségünk legyen, vagy úgy korrigáljuk a manővereinket, hogy az ellenfél lehetőleg ránk se lőhessen. Ha a listád nem arra épített, hogy a lehető legtöbb módosítást harácsold össze magadnak különböző upgradek árán, vagy valami swarm listát hoztál, amely szimplán azt mondta a játékban, hogy mivel sokkal-sokkal több kockával dobok mint te, ezért statisztikailag jobb esélyeim vannak, vagy megpróbáltad elvenni az ellenfeleid akcióit.

Például erre épült Paul Heaver méltán elhíresült találmánya is a „Stress Hog” névre keresztelt Y-wing, amely 1 kör alatt két stressz tokent nyalt fel ellenfeleire, megbénítva ezzel az agilis eliteket. Ha azonban nem drága fejlesztések árán akartuk megakadályozni ellenlábasainkat az akcióik végrehajtásában, akkor csak egy lehetőségünk maradt: a taktikai blokkolás. Amikor kisebb pilótaértékű hajóval próbálunk úgy manőverezni, hogy a végén lehetőleg útban legyünk a másiknak, belénk ütközzön és bukja az értékes kis akcióit.

swx61-spacetug-tractor-arrayHát ez a zseniális ebben az új hajóban! A játék egyik legjobb blokkoló platformja. Az Inteligence Agent fejlesztéskártyának köszönhetően, egy 1-2-es távolságra lévő ellenfelünk tárcsájába a tervezés kör legelején belekukkanthatunk így tudva, hogy hova fog kilyukadni. Bár ilyenkor mi már nem változtathatunk a saját beállított manőverünkön, de hála a Barrel Roll akciónak lépés után rákorrigálhatunk. De mi értelme ennek az akciónak, ha egyszer amitől különlegesek vagyunk a rükverz, az piros?! Hát erre a kérdésre a Tech szlotban kell keresnünk a választ. A Heroes of the Resistance-szel kaptunk egy Primed Thrusters nevű csodás fejlesztést amivel 3 felkiáltójelig vígan használhatjuk a Barrel Roll és a Boost akcióinkat. Kezd összeállni a kép. És ha az hinnénk, hogy ez már nem lehet jobb… De ugyan miért hinnénk ezt! Mindig van egy újabb űrnyúl amit előlehet húzni a kalapból! Íme az új Quadjumper only Modification a Spacetug Tractor Array!!! Akcióból oszthatunk Tractor Beam tokeneket! Még mielőtt az ellefelünk léphetne! Azért ebben ti is érzitek a zsenialitást. Ha a játszópajtásunk kistalpas hajó, akkor csak simán beszambázunk elé és arra költjük az akciónkat, hogy felkenjük egy aszteroidára lehetőleg úgy, hogy azon keresztül is kelljen haladnia amikor majd rá kerül a sor.

swx61_diagram4

Mindaméllé, hogy bukta az összes akcióját még kapott egy Tractor Beam tokent is, amitől még az agija is csökken. Elő a félpályányi aszteroidákkal!

Ugye már csak az a kérdés, hogy nem lesz-e ez túl drága? Megéri-e egy olyan hajóra költenünk az értékes squadron pontjainkat ami inkább csak az ellenfelet szívatni hivatott, mint érdemi sebzést bevinni?

swx61_diagram2

A felvázolt összeállítást pályára lehet tenni 19 pontból. Ez érezhetően több, mint egy TIE fighter, vagy egy Charadra Refites A-wing, de legalább ennyivel többet is kapunk érte, arról nem is beszélve, hogy még mindig sokkal sokkal olcsóbb mint a 26 pontos „Stress Hog”. Ha nagyon gavallérok akarunk lenni még megtoldhatjuk egy Feedback array-el, hogy ha már felblokkoltuk az ellenfelünket azért a sebzést ne ússza meg. 😉 Ilyenkor azért vegyük számításba, hogy az ion miatt a köv körben csak sodródunk és nem manőverezünk!

Az elitek

Unkar Plutt

swx61-unkar-plutt-shipHa már a blokkolásnál tartottunk, akkor ne feledkezünk meg Jakku legbefolyásosabb kereskedőjéről Unkar Pluttról. Pilótaként minden egyes hajónak oszt egy Tractor Beam tokent akivel Combat Phase elején érintkezik. Ez remek lehetőség arra, hogy mielőtt eldördülnek az ágyuk matricázzuk ellenfelünk egy aszteroidára, vagy egy barátságos hajót mentsünk az ellenség tűzívéből, vagy pont hogy helyzetbe hozzuk! Így akár maradhat is blokkolva az ellenséges vas. A 3-as pilótaszint még mindig kellőképpen alacsony ahhoz, hogy blokkolni induljunk az elitek ellen, de ha fennakadunk az ellenfél Prototype Pilot-ján akkor sem esünk kétségbe. Kvázi azért büntetjük, mert felblokkolt minket. 2 extra pontért az alap pilótához képest mindenképpen megfontolásra érdemes.

swx61-unkar-plutt-crewLáttunk már 1 pontos scum Crew-t az előző hullámokban nem is egyet, és ennél sokkal jobbakat is. Unkar Plutt tulajdonképpen a scumok Chopperje, csak drágábban. És nem is azt mondanám, hogy sokallom Unkar-ért az 1 pontot, inkább keveslem Choppernek a 0-ját. De mielőtt még megint belevetném magam megint a Rebelek ostorozásába, elmondanám, hogy szerintem nem azért nem fog sűrűn pályára kerülni Unkar ebben a formában, mert sóherek leszünk kifizetni rá az 1 pontot, hanem azért mert ebben az árban van 3 másik olyan Scum Only fejlesztés kártya is akit sokkal szívesebben felpakolunk majd (4-LOM, Zuckuss, Boba Fett).

Constable Zuvio

swx61-constable-zuvio

Az FFG gyakorlatilag a kiadásuk óta próbálkozik megjavítani és ezzel játékba hozni a bombákat. Eddig inkább kevesebb sikerrel mint többel, azért azt hozzá tenném. De lássuk be nem is sikerülhet túl jól, mert akkor jön az a 3 betűs valami ami a torp…

Marci, nagy levegő! Szedd össze magad! Megígérted nekik, hogy nem hozod fel többet.

Hol is tartottam? Ja, igen a bombák megjavításánál. A hátra fele bombázással az volt a baj, hogy mögöttünk kellett lennie az ellenfélnek. És lássuk be ha tudta, hogy bomba van rajtunk akkor azért kis ügyességgel el tudta kerülni a hátsó felünktől számított 1-es egyenest. Na most kerülgetheti az első tűzívünket is! Ráadásul nem csak sima bombát, hanem akcióból dobható bombát is kipottyanthatunk előre. Ezt megtoldjuk egy Bombardierrel akkor meg aztán meglehetősen sok pozícióba helyezhetjük el a kis meglepetés-csomagunkat.

swx61-scavenger-craneIgen ám. De nincs torpedó szlot így csak 1 bombánk van! Hát ezt hivatott orvosolni a Scavenger Crane címzetű Illicit Upgrade, amellyel újra játékba hozatunk szinte bármilyen eldobott másodlagos fegyvert ha Range 1-2-ben megsemmisül egy hajó. Ha a régi Demage deck-kel játszunk akkor egy szerencsétlen kritikus találatban elvesztett ágyú is újra játékba hozható. Arról nem is beszélve, hogyha Boba Fett ledobta az Outriderről a Heavy Laser Cannon-t és ez nekünk 12 pontba fáj akkor az új Smuggler’s Compartmentnek köszönhetően ez is visszafordítható. Szóval ugyan nincs fix 2 bombánk, de ezt sokkal többször felhasználhatjuk. Feltéve persze ha nem dobunk üreset a piros kockával.

Mindenesetre, egy meglehetősen vicces bombázót rakhatunk fel belőle a pályára mindössze 26 pontból. Versenybuild nem lesz belőle, de szórakoztatónak szórakoztató lesz vele játszani.

swx61_diagram5

A csekket rendezni kell

A Wave 10 elmaradhatatlan újítása a Condition Cardok ebből a kiegből sem hiányoznak. 0 pontért hozhatjuk az univerzális Kallus ügynököt Elit Pilot Talent szlotba. Nem is rossz, feltéve ha lesz üresen hagyott EPT helyünk. Nem nagyon szokott előfordulni, de ne adjuk fel a reményt! Mondjuk azt vegyük figyelembe, mielőtt felpakoljuk ezt a kártyát egy értékesebb hajónkra, hogy a Score to Settle kétélű fegyver, ugyanis az asztal túlfelén ücsörgő kolléga is forgatja ellenünk a szemecskéket kritre, szóval határozottan visszafele is elsülhet a dolog.

swx61-a-score-to-settleswx61-a-debt-to-pay

Verdikt

Nem ez a hajó fogja megváltani a világot, de amire a játék tervezői kitalálták, arra tökéletes lesz. Ez pedig a blokkolás és az elitek vég nélküli vegzálása. Ügyes játékos kezében egy jól összerakott buildben szerintem Stress Hog hasznosságú hajó lesz kevesebb mint 4/5 pontból, amely miatt remek kiegészítése lesz szinte bármelyik listának. Az Eliteket nem érzem gamechanger-nek, de vicces képességeik vannak, amik remekül illenek az eddigi Scum felhozatalba. Az én flottámban ott lesz ez a hajó, az zicher.

swx61_layout

Ha minden jól megy a Wave 10 megjelenéséig már nincs sok hátra. Addig meg az SWMINI legyen veletek!

23 HOZZÁSZÓLÁS

  1. Ez igen! Remek cikk – megint – egy izgalmas hajóhoz! Csak sajnos egyre lentebbre konyul tőle a szám. Hogy miért? Röviden elmondom.
    Egy éve találkoztam először az X-wing játékkal és rögtön megtetszett! Beruházni nem tudtam rá, inkább legyártottam a fészerben magam. Két fiammal egész jól elszórakozgatunk vele. Csak hát az a baj, hogy „nem ugyan az…” Pár hónapja akadtam ezen oldalra és hamarosan az összes cikket elolvastam, ami erről a játékról szólt. (Jól szórakoztam rajtuk! :)) Rengeteg kérdésre kaprtam közben választ, viszont egyre inkább elbizonytalanodtam, mert úgy éreztem, hogy a hatalmas kínálat túlzott sokszínűsége miatt egy kezdő egyszerűen képtelen megfontoltan csapatot építeni a semmiből. Erre most meg jött még egy hajó, ami jól szétfújta a már körvonalazódónak vélt x-wing mandalámat. Ha meg minden tetsző hajót megvennék, ráadásul hármunknak, akkor családilag vissza kellene térnünk a gyűjtögető, halászó, vadászó létformához.
    Megint igaznak érzem a régi mondást: a kevesebb néha több. Ennyiből nem lehet választani!

  2. Bahon gondolataiból erőt merítve: ebben a stílusban lehetne kérni squad javaslatokat? Külön rovatként heti rendszerességgel szívesen olvasnék már csak fun-ból is különböző általatok összeállított csapatokat – akár kis kihívást is belerakva, pl. előre kijelentve, hogy muszáj a csapatba tenni egy HWK-t, vagy csak olyan hajók lehetnek, akik nem tudnak körbelőni, vagy csak női pilótákat használhatunk, stb. 🙂 Szerintem elég fun de érdekes is.