Kedves Admirális társaim!
Mint tudjátok február utolsó szombatján került megrendezésre a Magyar Armada Liga 3. fordulója a Gémklubban. Köszönöm a versenyzőknek a remek hangulatot, és a részvételt! Külön hálás vagyok Leventének, aki feladva a hétvégi sokáig alvását felkelt, hogy kinyissa nekünk a helyet!
Amire mindenki kíváncsi -> az eredmények!
A Birodalom és Lázadás az első verseny után újfent fele-fele arányban érkezett 4-4 bátor admirálissal. Boldog voltam, mert sok ismerős arc mellet sok új játékos is megjelent, hogy próbára tegye magát. Mondanám, hogy a kezdők szerencséje, hogy egy új játékos vitte el az első helyet, de ez több szempontból se lenne helytálló. Először is Székely-Körmöczy Márton a rutinos versenyre járókat is megszégyenítő fölénnyel nyerte meg ezt a fordulót, ráadásul akkora pontkülönbséggel, hogy az példátlan a verseny eddigi rövid történelmében, és ehhez bőven több kell mint szerencse. Másrészről Marci csak a versenyre járók között számít újnak, ugyanis Bo Téró egyik állandó ellenfele a Battrepek között. Bár nem volt szerencsém összemérni magam a bajnokkal, de bízom benne, hogy erre a közeljövőben sort kerítünk! nem húzom tovább az időt: lássuk, hogyan is alakultak a helyezések!
Helyezés | Játékos | Oldal | Bajnokság pontok | Győzelem mértéke |
---|---|---|---|---|
1. | Székely-Körmöczy Márton | Lázadás | 27 | 1230 !!! |
2. | Makfalvi Márton András | Lázadás | 20 | 702 |
3. | Szabó Dániel | Birodalom | 19 | 351 |
4. | Szabó András | Birodalom | 14 | 809 |
5. | Filcsik László | Birodalom | 13 | 248 |
6. | Matl Attila | Lázadás | 12 | 395 |
7. | Takács Gergely | Birodalom | 8 | 262 |
8. | Márky Dániel | Lázadás | 7 | 131 |
Admiralitás
Admirálisok tekintetében a Lázadás meglehetősen homogén volt: 3 Ackbar – 1 Mon Mothma. Valahol végül is érthető, mert Ackbar képessége brutál erős ha jól használjuk, így nem véletlen, hogy kiszorította Dodonna tábornokot. Mon Mothmát viszonylag kevesen hoznak, mert nem használható olyan jól az MC80-asokkal az Evade token hiánya miatt, de a kishajóink életét tagadhatatlanul megnöveli. A birodalmi oldalon a nagyhajók megjelenésével az egyértelmű új kedvenc Motti lett (3 db), mert drasztikusan növeli a csillagrombolók életét, viszonylag kevés pontért. Számomra az új hullámból azonban inkább Vader használhatósága volt kérdéses, de amint látjuk Szabó Dani listájának kiemelkedő helyezését, bátran mondhatjuk, hogy könnyedén helyt áll a csatamezőn még a rettegett Ackbar listákkal szemben is.
Flották
A Lázadó oldal mondhatjuk bátran, hogy egy irányba gondolkodott: Végy 1 db MC80-ast cirkálót, dobj be mellé egy bálnát (Mark II Assault fregatt), és egy gerezd MC30-as felderítő fregattot! Rakj rá annyi XI7-es ágyút amennyid csak van, az üres slot-okat meg töltsd fel tüzércsapattal (Gunnery Team), és Turbolaser Reroute Circuits-al! A maradék pontjaidból fűszerezd a listát ízlés szerint! Ettől a rutintól gyakorlatilag csak Márky Dani listája tért el egy picit, mert ő a Mark II B-t egy CR90-esre cserélte.
A Sötét oldal új sztárja egyértelműen a Birodalmi osztályú csillagromboló (röviden ISD), amely ott virított az összes listában. De hát kinek is rójuk fel ezt? A Birodalmi játékosok többsége e miatt a hajó miatt kezdte egyáltalán el a játékot. E mellé találunk még elvétve 1-2 Victory osztályú rombolót is (VSD), de a hajók tekintetében itt ki is fújt a birodalmi oldal. Eltűntek a Gladiator-ok, a Raider-ek megy gyakorlatban meg sem jelentek. Ez az új hullám átka: a nagy hajók akkora mennyiségű kockával dobnak, hogy az XI7-es turbólézerrel egy lövéssel el tudnak takarítani egy kishajót. Nem éri meg őket hozni mert csak golyófogónak jók, ahhoz meg lássuk be meglehetősen drágák. Gyakorlatban az egyetlen életképes kishajó ami megmaradt az az MC30-as, de az is csak a 4 védőtokenje miatt. A többi egyenlőre eltűnt a süllyesztőben jobb napokat várva, amíg az FFG „megFAQuzza” az XI7-et vagy ki nem hoz egy javítást a kishajókra. Szükség lesz rá, mert a játékban található 9 hajóból 3 már most nem szerepelt egyetlen versenylistában sem, ráadásul ebből az egyik most jelent meg a Wave 2-ben!
Meccsek
Mielőtt bemutatnám nektek az általam vívott csatákat, ismerkedjetek meg a flottámmal!
Az én listám készítésekor az alábbi szempontok játszottak:
- Kell egy sokat kibíró nagyhajó ami viszi az admirálist, és távolról jól meg tudja csipkedni az ellenfelet mielőtt az elég közel jönne a komolyabb sérüléseket okozó támadásokhoz. Így született meg ez a 191 pontos Home One névre keresztelt monstrum, amely 4 pajzsot regenerál vissza körönként (Repair Command + Raymus Antilles = 6 Engineering pont, és Redundant Shields miatt körönként plusz 1 pajzs) , és Long Range-ben is minimum 6 piros kockával vagdalkozik.
- Ha már van egy olyan hajónk ami jó eséllyel áll ellen az ellenség támadásainak, akkor kell mellé néhány másik ami hasonlóan nagy károkat tud okozni, és ha lehetséges akkor többször is tud lőni ugyanarról az oldaláról. Így került be a listámba egy MC30-as Scout Fregatt (a játék kedvéért hívjuk a továbbiakban First Emissary-nak), és egy Mark II B Assault Fregatt (alias: Enraged Bantha), mindkető Turbolaser Reroute Circuits-al (TRC), és Gunnery Team-el. Mivel a TRC eszi az Evade tokent, ezért a bálnára felkerült a jó öreg Walex kinek nem kérdőjelezzük meg a szexualitását… A Home One title a TRC-vel összekombinálva 2 üres piros kokcát tud hasznossá tenni (egy accuracy + egy krit, vagy dupla hit) úgyhogy még egy rossz dobással is komoly károkat lehet majd okozni még egy olyan kishajóval is mint az MC30.
- Ami marad pontom abból bedobtam annyi A-szárnyút (jelen esetben ez 3 db), amennyit tudtam. Nem számítottam tőlük érdemi támadóerőre, de ha csak 2-3 körig le tudják kötni az ellenfél vadászait, akkor már megérte kifizetni értük a pontot.
A Nagy Öregek találkozása – 1. meccs
A verseny legelején rögtön egymásnak feszül a Lázadás legnagyobb katonai mesterelméje a Birodalom rettegett vezérének, és egy kicsivel 10 után megindul a csata. A Lázadó flotta oldalazva felállt a pálya egyik végén, míg ezalatt a Birodalom 3 csillagrombolója teljes gázzal megindult szembe a másik oldalról. Az első két körben nem sok történt azt leszámítva, hogy a Birodalom rombolói villámsebesen lenyelték a távolságot a csatárlánc végén haladó Mark II és MC30-ig. Aki abban a hitben lett volna még, hogy a Birodalomnak lassú és nehézkesen mozgó hajói lennének, az gyorsan felejtse el ezt a tévképzetét, mert ISD-k pillanatok alatt ott vannak bárhol. A harmadik körben a szorosan egymás mellett haladó 3 csillagrombolóból a bal oldali komoly károkat szenvedett az Enraged Bantha és Home One össztüze alatt, és Vader pajzsait is lecsipkedte a két kisebb hajóm tüzérsége. A 4. kört vastag fekete betűvel szedi a Lázadás. A kis MC30 gyakorlatilag sértetlen állapotban elpukkan a Védert balról fedező ISD egyetlen jól irányzott lövésétől, és komoly károkat szenved a Mark II is. Mielőtt azonban kilőnék, eleget tesz kötelességének és elpusztítja a támadóját. Sajnos Vader ezután ennek a hajónak is megpecsételi a sorsát. Az MC80-asom mindeközben bemanőverezik a Birodalmi flotta mellé és az XI7-es turbólézereivel megszórja a már legyengített ISD II-őt (ez Vader hajója). 3 életponttal, de végül is túléli a csillagromboló. Szabó Dániel kolléga pedig nagyon helyesen úgy dönt, hogy a maradék 2 körben nem próbál meg a relatíve sértetlen cirkálóm nyomába eredni, és megelégszik a begyűjtött a pontkülönbséggel. Teljesen megértem a döntését, mert valószínűleg csak azt érte volna el, hogy Ackbar végez a Vaderrel, és bukja a meccset. A lomha MC80 nyomába sem érhet a 3-as sebességgel vágtató csillagrombolóknak, így egy 6-4 Tournament pontos minimális vereséggel, sajnos vesztesen kellett levonulnom az első meccsről.
Alapvetően a tanulság nekem ebből a játékból, hogy nem szabad megosztani a tüzet az ellenfél nagy hajói között hanem egyre kell koncentrálni. Ha nem lőttem volna a jobb szélső hajót akkor, valószínűleg az egyesített tűz alatt megadta volna magát Vader hajója is.
Polgárháború a négyzeten – 2. meccs
Amikor a polgárháború odáig fajul, hogy a Mon Mothma Ackbar ellen vezeti a hajóit, akkor az már a vég kezdete. Vagy ha azé nem is, akkor legalább a 2. meccsé. Szembekerültem a Márky Dani által vezényelt maxra szerelt Lázadó flottával (nem vagyok benne biztos, hogy volt üres slot bármelyik hajón 😀 ), amelyet a legnagyobb meglepetésre nem Ackbar hanem Mon Mothma tábornokolt.
Az Objective-ek kiválasztása mindig nehéz feladat. Mivel végződik általában? Választunk valami nagyon kedvező Assault Objective-et, az MC80-as mellé ez általában Advanced Gunnary; egy Hyperspace Assault-ot, ha van leglább 1 db hajónk aminek érdemi tűzereje van fekete kockával; és Minefields-et ha nem akarunk nagyot kockáztatni. Nos ennek az általánosan elterjedt gondolkodásnak eredményeképp 3-szor játszottam aknák között eme szombati napon. Ez a meccs olyan szempontból azonban kivétel volt, hogy itt én voltam az aknák rosszabbik felén, ha lehet így fogalmazni. Ennek a küldetésnek az a titka, hogy ha jól rakjuk fel az aknákat akkor az első lépéssel, amelyet az ellenfél a pálya közepe felé tesz át kell haladnia legalább egy aknán, vagy valami Obstacle-ön. Ez nagyon jól működik addig a pontig amíg az ellenfelünknek az az elképzelése, hogy ránk ront. Na, most az Ackbar-os listáknak, mint az enyém, az a lényege, hogy folyamatosan valamelyik hatalmas oldalfelületünket mutatjuk az ellenfélnek. Így ha nem sürget minket az idő akkor felrakjuk a pálya hosszabbik felével párhuzamosan a flottánkat, és oldalazva, lassan araszolva tárolgatjuk el a tokenjeinket, és várjuk Mohamedet ha már mi nem mentünk oda hozzá. Így szépen elkúszunk az aknazár mellett, és a pálya szélén komótosan befordulunk.
Ez a taktika nagyon jól bevált ezen a meccsen is. A Home One-om gyakorlatilag a játék nagyobbik részében a pálya bal szélén ment végig a hatalmas jobb oldalát mutatva az ellenfélnek. Szorosan követte őt pufók barátja az Enraged Bantha és a sor végét zárta ironikus módos First Emissary. Ellenfelem megpróbálta bekeríteni a kis csatasoromat, így az ő MC30-asa, a Foresight, bemanőverezett a Home One elé, míg a CR90-es nagy sebességgel bevágódott az én MC30-asom mögé. A két kishajó párbajából meglepő módon fölényes győzelemmel, majdhogynem sértetlenül került ki a felderítő fregattom, bár Dani remek ötletével az Advanced Projectors-al, egész sokáig bírta a CR90-es. A csatárlánc másik végén sem volt kedvező a helyzet Daninak, mert a Foresight sajnos sosem került olyan helyzetbe, hogy fekete kockával lőhessen. Túl gyorsan közelítette meg a Home One-t, így a 4 kör végén bemanőverezett a nagy hajó baloldali tűzívébe, ahol közvetlen közelről kapott egy 6 piros, plusz 2 kék kockával leadott sortüzet. Dobtam két Accuracy-t amivel lefogtam az Evade tokenjeit, az XI7 miatt pedig csak egyetlen találatot irányíthatott át egy szomszédos oldalára. Ilyenkor mutatkozik meg igazán ezeknek a Turbólézereknek az ereje, mert egy lövésből tudnak 0-ra redukálni egy max életes kishajót. Az utolsó két körben már nem tudtam érdemi kárt okozni a Defiance-nek, ő viszont egy hasonlóan jól irányzott, két fekete kockával megtoldott lövéssel eltette láb alól a kis First Emissary-mat. A meccs vége 7-3 Ackbar javára. Szerintem azt kell tanulságként levonni ebből a meccsből, hogy nem érdemes Lázadással rárohanni az ellenfélre, mert Ackbarral nagyon komoly károkat lehet okozni távolról is. A kivárás és felkészülés (vagyis a command tokenek betárazása) kifizetődő stratégia.
Motti végzete – 3. meccs
Egy közepesen átlagos bajnokság ponttal (11) elérkeztem a nap utolsó meccséhez. Takács Gergely flottáját Motti vezényelte az Avenger hídján, amelyet a Relentless támogatott, egy komolyabb vadászraj kíséretében. Először vegyük kicsit górcső alá a vadászraj összeállítását: Howlrunner, Mauler Mithel, Dengar, 2x TIE Interceptor, TIE Advanced. Ritka manapság tisztán anti-squadron elhárító listát látni magas pontmennyiségből (85p), és ezen a meccsen jól meg is mutatkozott, hogy mi is ennek a gyengesége. Ha az ellenfél nem hoz érdemi mennyiségű vadászt (pl az én listám), akkor nem tudjuk a vadászaink elsődleges funkcióját átkonvertálni hatékony anti-hajóvá. Sajnálatos módon a kék anti-ship kockák nem igazán hatékonyak (50% eséllyel lőnek 1 sebet ha nincs Bomber title-ünk), így ha az ellenfélnek lelőttük az összes vadászát, marad egy olyan rajunk ami elvitte a pontjaink 20%-át és érdemben használhatatlan a játék maradék felében. Arról nem is beszélve, hogy innentől kezdve pontkidobás a vadászok tápolására költött egyéb fejlesztéseink is, pl.: Admiral Chiraneau (10p), Flight Controllers (6p). Már 100 pont fölött járunk ami kihasználatlan a játék eleje-közepétől kezdve.
Az ISD-k összeállítása annál jobban sikerült szerintem, ugyanis nekem nagy kedvencem az Avenger + Overload Pulse kombináció. Ha az Avenger mellé adunk egy kísérőhajót, ami sok kék kockával lő, és felpattintjuk rá az Overload Pulse-t, akkor 70%-ot közelítő eséllyel kimeríthetjük az ellenfél összes tokenjét, amit majd az Avenger ellen nem használhat. És lássuk be, senki se fogad szívesen egy módosíthatatlan 8-9 kockás lövést. Az egyetlen veszélye ennek a listának, hogy az ellenfelünk minden tüzét az Overload Pulse-os hajóra fogja koncentrálni, amíg az le nem esik, és ha az elpukkan vége a listánknak. Én jobban szeretek ezért két VSD II-est hozni Screed Admirálissal és Gunnery Team-el (ez minden egyes VSD, ISD kötelező tartozéka szerintem), mert sokkal nehezebb kilőni mindkettőt időben.
Gergő pechére nekem volt egy, az övéhez nagyon hasonló kísérleti listám a verseny előtt és pontosan tudtam mi a gyenge pontja. A meccs első 3 körében minden elérhető tüzemet a Relentless-re fókuszáltam, amely meg is adta magát a piros kockák tömkelegének. Innentől kezdve az Avenger képessége tulajdonképpen megszűnt, mert nem nagyon tudott körön belül kétszer lövést leadni ugyanazon hajóra. Mielőtt azonban a kísérő nélkül maradt Motti hajója is turbólézereim martalékává vált volna, szerencsétlen First Emissary-m megint megadta magát egy 8 kockás tűznek, és a 3 A-szárnyúm se élt sokáig az ellenfél Swarm-jai ellen.
Bár ezt a meccset nagy pontkülönbséggel zártam, így sem volt elég ahhoz, hogy behozzam, Székely-Körmöczy kollégát. A tanulság nekem ebből a meccsből az volt, hogy teljesen életképes stratégia az, hogy ha az ellenfél vadászai nem bombázók, vagy nem fekete kockás anti-ship armamentjük van akkor a játék végeredménye szempontjából szinte lényegtelenek, ezért a nagy hajókkal nem érdemes értékes támadásokat vesztegetni arra, hogy levadásszuk őket. Továbbá mivel mind a 3 meccsemen megadta magát az MC30-asom, ezért vagy meg kéne tanulnom játszani vele :D, vagy érdemes volna kicserélni őt egy kicsivel drágább ámde lényegesen strapabíróbb Mark II B Assault fregattra.
All in all
Én személy szerint megint remekül éreztem magam a versenyen és nagyon remélem, hogy legalább ennyien leszünk a májusi évadzáró versenyen is. Aki eddig még nem csatlakozott be az Armada Liga Bajnokságra az se rettenjen el a versenyzés gondolatától, mert mint a mostani eredményen láthattátok, most is egy „új” játékos utasította maga mögé a harcedzett veteránokat. A verseny remek ismerkedési lehetőség, ha barátokat és / vagy 😀 potenciális ellenfeleket keresünk magunknak, mindamellett, hogy remek gyakorlás és hatalmas móka. Hamarosan újra találkozunk, addigi is pajzsokat fel, és dübörögjenek azok az ágyúk! Az swmini legyen Veletek!