armada.png

Ismertető sorozatunk negyedik és nem kevésbé izgalmas részéhez értünk az objektívákhoz, avagy küldetésekhez(Korábbi epizódok: Alapok, csatahajók és vadászok).

Minden board game meghatároz felállási szabályokat (milyen egységek hozhatóak, hány pontból, hova kell felrakni az egységeket…stb.), amiket különböző módon szoktak tekergetni a különböző rendszerek. Pl Warhammer 40.000-ben minden játék előtt küldetést kell dobni, hogy miért jár győzelmi pont, valamint szintén dobunk, hogy milyen felállási zónákba pakolhatjuk a jónépet. X-wing miniaturesben is vannak küldetések amik színesíthetik a baráti játékokat, de versenyeken fix célokkal indulunk.

Ebbe az „szürke” világba próbál új szint hozni az Armada. Ellentétben a szerencsével, itt minden játékos választ magának három objektíva kártyát ami a flottájához legjobban illik. (Vagy a kártyához építi a flottáját, ez már nézőpont kérdése)  Minden kártya definiál(hat) egy speciális felállást, speciális szabályokat és speciális győzelmi kondíciókat. Pl. Hiperugrás objektíva szerint a flottánk egy része nem a normál felállási zónában jelenik meg hanem pályán lerakott tokenek egyikének a helyén, így akár az ellenfél fenekébe is kerülhetünk. Na, de ne szaladjunk bele még a részletekbe.

Tehát minden játékos feltűnik három – három küldetés kártyával és egy – egy flottával. Akinek kevesebb pontból áll a flottája őt hívjuk „kezdeményezőnek” vagy „első játékosnak”. A „kezdeményező” fogja az ellenfele kártyáit, kiválaszt egyet amit játszani fognak, és kezdődhet a játék. Azaz nincs szerepe a szerencsének, csak a puszta logika dönt! Már a sereg összeállítása is nagyon jó kis logikai feladat, de a küldetésrendszerrel még egy lapáttal ráteszünk a kombinálásra. Először is a küldetéseket is nagyon meg kell fontolni, hogy mit viszünk magunkkal, ha pedig mi nyerjük a kezdeményezést, dönthetünk az ellenfél objektívái közül, hogy melyik illik jobban a seregünkhöz. Általában a játékban a kezdeményezés jó dolog, de itt nem biztos, hogy előnyös. Ha az ellenfél céljai közül mindegyik rossz nekünk… legalább mi lépünk mindig először.

Szerintem zseniális ahogy kizárták a szerencsét, és a kompenzálták a kezdeményezés előnyét! Ráadásul az FFG bármikor kiadhat 1-2 új küldetést, hogy csavarjon egyet a jól ismert flottákon és felállásokon! Még egy eszköz, hogy a kevésbé használt hajókat egy csapásra játékba hozzuk.

A játékban három féle objektívából választhatunk, és mindegyikből egyet kell magunkkal vinnünk:

Támadó (Assault): Tipikusan lőjünk szét valamit de nagyon!

Védekező (Defense): Védjünk meg valamit, mint hajó, terület, űrállomás…

Navigációs (Navigation): Jó manőverezést és helyezkedést jutalmazza.

Következőkben kisit mélyebbre megyünk, azaz egyesével végigvesszük a lehetséges objektívákat. Minden kártya mellé raktam a magyar fordítását (magyar szabálykönyvhöz hasznos lesz), valamint egy taktikai elemzést. Aki jól tud angolul az első részt ugorhatja, de az elemzést ajánlom:)

Fontos: Ha az ellenfél kezdeményez akkor a mi kártyáink közül választ és mi leszünk a Második játékos, ha mi kezdeményezünk akkor mi választunk az övéből és mi leszünk az Első játékos. Az elemzéseknél úgy tekintettem a kártyákra, mintha mi vinnénk őket és az ellen választ, így a Második játékos leszünk mi.(Tehát a második játékos mindig az aki hozza magával az objektívát) A fordításoknál már így írtam, de az angol szövegben First és Second player szerepel.

Fejlesztett Fegyverzett

Felállás: Felpakolás (Deployment) után mindkét játékos, az az ellenféllel)kezdve, választ magának egy hajót, ami objektíva hajóvá válik.

Speciális Szabályok: Ellenfél hajója egy tűzívről is lőhet kétszer egy körben, de ugyanarra a hajóra egy tűzívről nem célozhat.

Mi (Second) hajónkra ugyanaz igaz, kivéve, hogy ugyanarra is lőhet.

Játék végén: Objektíva hajók alap értéke dupla lesz ! (fejlesztéseket nem számítva)

Taktika: Ha olyan hajóval rendelkezünk aminek egy tűzíven nagyon sok kockája van, akkor nagyon jó kis kártya. pl VSD 6 kockájával kétszer támadni… finom. Kis hajóknál nincs nagy előnye, ráadásul a hajónk is duplát fog érni ha leszedik (ami kis hajóknál gyakrabb). Ha az ellenfél hozza magával, és tudjuk koncentrálni a tüzet, akkor akár jól is kijöhetünk, mivel egy kilőtt VSD-ért dupla pontot kapunk, ami már jó eséllyel elég a győzelemhez.

Birodalomnak egyik kötelező kártyájának érzem, nagyot dobhat a Rombolók hatékonyságán,( akár VSD, akár Gladiátor). Lázadásnál esetleg az Assault freggathoz ha jól megpakoljuk upgrade kártyával.

Legjobban Körözött

Felállás: Felpakolás (Deployment) után választunk egy hajót saját majd az ellenfél hajói közül.

Speciális Szabályok: Ha ezt a hajót támadjuk a támadáshoz hozzáadhatunk egy kockát bármilyen színből amivel az adott tűzíven a hajó rendelkezik.

Játék végén: Objektíva hajók alap értéke dupla lesz ! (fejlesztéseket nem számítva)

Taktika:  Nézzük kinek is jó, hogy plusz egy kockával dobálhatunk. Hát akinek sok hajója van! Minél több hajónk lőheti a stratégiai hajót, annál több extra kockát tudunk kisajtolni az objektívából. Mivel a lázadók tipikusan 4-6 hajóból építkeznek ellentétben a birodalmi 2-4 hajóval, így ez egyértelműen lázadó lap. Van egy fontos apróság még itt elrejtve: a vadászok is megkapják az extra kockát! Ha sok TIE vadászt hozunk akár a birodalomnak is jó lehet? Nos…nem. A TIE-ok valóban sokat lőnek majd és gyorsan szétkapjuk az ellenfél hajóját ami 45-50 pontot fog érni. Míg nálunk a rombolónkat fogják nagy extrákkal szórni ami 70-80 pont veszteség lesz nekünk, amit ugye duplázunk is az elszámolásnál. Ha majd lesznek birodalmi kis hajók, persze ez változhat.

Konklúzió: Sok kis hajós Rebel Buildbe kötelező.

Precíziós Csapás  

Felállás: Felpakolás (Deployment) után az összes hajónk kap egy koncentrált tűz parancs tokent.

Speciális Szabályok: Hajók vagy bombázó gépek egy sebzést bedobhatnak, hogy egy sérülés kártyát felfordítson a védekező hajón.

Minden felfordított sebzésért amit egy támadás alatt okozunk kapunk 15 győzelmi pontot.

Taktika: Ez egy olyan kártya amit bárki hozhat magával. Mindössze két dologra lesz szükségünk: sok fekete kockás csatahajóra és bombázókra, hogy sok kritikust tudjunk okozni. Szerencsére ilyennel mindkét fél rendelkezik ilyen hajókkal, így csak a builden kell elgondolkozni. Az ilyen flotta nagyon agresszív lesz és sebezhető a távolsági és elfogó vadászoktól, de akár működhet is. Vannak nagyon jó karakterek is ehhez a küldetéshez mint pl Luke, aki átlövi a pajzsot.

A koncentrál tűz tokent annyira nem érzem hasznosnak, mivel „elfoglal” egy parancsot, ami egy korvettnél konkrétan 1. Egy nagyobb hajónak akár jól is jöhet. Még kis előny cserébe, hogy nem miénk a kezdeményezés.

Nyitó Sortűz

Felállás: Felpakolás (Deployment) után az összes hajó kap egy objektíva tokent

Speciális Szabályok: Első esetben mikor az adott hajó támad egy másik hajót a tokent le kell venni. Ha az ellenfél hajója lőtt kap két piros kockát, ha a mi hajónk akkor bármilyen két kockát választhatunk (akár kockánként különbözőt)

Játék végén: Minden felfordított sérüléssel rendelkező hajó a játéktéren a pontjának felét adja az ellenfélnek az elszámolásnál.

Taktika: Ez egy trükkösebb objektíva. Nézzük kinek éri meg: Minél több hajónk van annál több kockát „hozhat” a konyhára. Birodalomnál jelenleg a 3 hajó látszik reálisnak, ami 6 kocka. Lázadóknál 4-5 hajó várható, ami 8-10 kocka. Ez így a lázadásnak kedvez, nem beszélve arról, hogy míg az ellenfél csak piros kockát kaphat mi pedig bármilyet! Lázadóként, ha van nagy hajónk is így nem szeretnénk a „Most Wantedet” hozni, akkor jó alternatíva lehet.

Tűzvonalak

Felállás: Miután felpakoltuk az aszteroidákat, felrakunk még 3 objektíva tokent minimum 4 távolságra mindkét játékos „szélétől”. Az ellenfél ezek után 1-2 távolságra elmozgathatja ezeket a tokeneket.

Kör végén: Minden játékos kap 15 győzelmi pontot mindegy egyes tokenért amit kontrollál. Hogy ki kontrollál: Megnézzük ki van lő távban az objektívától és hány kockával tudnánk rálőni az összes szóba jöhető tűzívről. Akinek több kockája van, azé az objektíva. Ha valakinek a hajója rajta áll, akkor az ellenfél kapja a pontot. Ha mindkét játékosnak van rajta valamije, akkor senkié. (Ráállni vadász is ráállhat, de foglalni csak hajó tud!)

Taktika: Nem tudom egyértelműen írni, hogy a lázadóknak jobb a kártya. Egyértelműen terület kontrollról szól az objektíve, ehhez pedig előnyösebb ha sok hajód van, hiszen a pálya több területén is jelen tudsz lenni egyszerre. Azonban két romboló könnyen lefoghat két objektívát, ha jól taktikázunk, de ezzel gyakorlatilag ketté osztjuk a flottánkat, míg a lázadóknak csak egy korvettet kell nélkülözniük, hogy objektívát fogjanak. Jó kis objektíva, ami játék közben is erősen taktikázásra kényszerít.   Ami biztos, hogy vadászokra építő buildeknek nem előnyös mivel csak a csatahajók számítanak a területfoglalásnál.

Vitatott Bázis

Felállás: Tegyük fel az aszteroidákat normálisan, kivéve az állomást. Az állomást mi fogjuk felrakni, úgy, hogy aszteroidáktól 1 és a játékosok határaitól 5 távolságba legyen.

Speciális Szabályok: AZ állomás nem számít fedezéknek, és javítási képességei sincsenek.

Kör végén: Minden játékos összeadja a parancsoki értékeit azoknak a hajóknak amik 1 távolságra vannak az állomástól. Akinek a legtöbb pontja van kap 20 győzelmi pontot

Taktika: Elsőre úgy tűnik, hogy magas parancsnoki értékű hajókra lesz szükségünk ha ezt választjuk, de ha belegondolunk jó kis közelharc alakulhat ki az állomás körül. Tehát közelharci hajókra koncentrálva vagy bázist tudjuk majd kontrolállni, vagy kilőni azokat aki ugyanezt szeretnék.Viszont a közelharcos hajóknak van egy hátránya, hogy csak közelharcra jók:) Nagy őrzésben járhatunk úgy, hogy a hajóink távolról leszedegetik. Ezen persze mozgással/taktikával tudunk segíteni.

Egy jó kis Gladiátor flottával nagyon jó lehet ez a kártya.

Rajtaütés

Felállás: A pálya széleitől 5-ös távolságra elkülönítünk egy területet, mint rajtaütési zóna.

Hajókat a szokott sorrendben pakoljuk fel, de hajókat előbb kell felrakni mint a vadászokat. (az összeset!). Az ellenfél minden páratlan „számú” hajóját és kötelékét ebbe a zónába kell rakni (kezdve az elsővel), míg minden párosat a normál felállási zónába. Nem rakhatunk rá aszteroidára/állomásra stb. hajókat.

Taktika: Érdekes objektíva, ami akár előnyös is lehet az ellenfélnek. Ketté kell választani a flottáját, azaz először csak a flottájának felével kell szembenéznünk, míg 1-2 kör múlva jön az erősítés. Ha jól koncentráljuk a tűzerőt, 1-2 kör alatt már meg tudjuk törni az ellenfelet. Ez így nagyon jól hangzik, akkor miért lehet jó a másiknak? Ha az ellenfél közelharcos hajókkal rendelkezik (pl Gladiátorok), akkor ha rögtön a szánkba kezdhet és fekete kockákkal (azaz torpedókkal/rakátékkal) tud minket megszórni… lehet, hogy a mi flottánk fog megtörni. Ha nekünk is közelharcos flottánk van persze más lehet a helyzet.

Hyperűr Támadás

Felállás: Mielőtt felrakjuk a flottákat, elkülönítjük 1 maximum közepes csatahajónk és 0-3 vadászunkat. Ezeket nem fogjuk felrakni. Ezután felrakunk 3 tokent a játéktérre min. 3 távolságra a pálya játékosok oldali részeitől.

Speciális Szabályok: Második körtől kezdve, dönthetünk úgy, hogy a flottánk megérkezik a hipertérből és felrakhatjuk bármelyik token mellé 1 távolságra őket.(tokeneket levesszük). Ha bármire „érkeznénk”, a normál szabályok szerint kell kiszámítani az ütközéseket.

Ha a körben nem teszünk fel semmit. A tokeneket 1-el elmozdíthajtuk bármely irányba.

Taktika: Egyik személyes kedvencem. X-wingben is belerakhattak volna ilyen hyperugrás mechanikát. No nézzük mire is jó. Tehát a flottánk egy része feltűnhet gyakorlatilag bárhol. Mondjuk egy gladiátor és 3 bomber, vagy assault fregatt és b-wingek egy VSD fenekében… nem rossz. Hasonló kicsit mint az előző objektíva, csak itt mi döntjük, el hogy hova lépünk. Persze az ellenfél megpróbálhatja kimanőverezni az érkezési pontokat, de azok mozognak! Egy hátránya lehet, hogy a flottánk egy része „hiányozni” fog a csatatérről és az ellenfél túlerőben lesz. Ha ügyesen csinálja kikényszerítheti a hyperugrást egy nem túl ideális helyre (mondjuk néhány VSD elé). Mivel nem ad semmi előnyt a másik félnek és új pontozást sem vezet be, sajnos nem gyakran fogják választani:(

Titkosszolgálati söprögetés

Felállás: 5 tokent rakunk fel felváltva kezdve velünk (Second). minden tokent a játékos pálya szélektől 5 távolságon túlra kell pakolni. Ezután mindkét játékos választ egy objektíva hajót.

Speciális Szabályok: Ha bármely játékos kijelölt hajója 1 távolságra egy objektívától aktiválódik (felfordítja a parancsát), a játékos dönthet úgy, hogy 1 objektívát „felszed” és kap egy győzelmi tokent.

Játék végén: Akinek több tokenje van kap 75 győzelmi pontot.

Taktika: Tehát kell egy hajó ami nagyon gyorsan fel tud kapkodni tokeneket, Adja magát a korvett, ami a jelenleg leggyorsabb hajó a játékban. Persze ebben az esetben veszélyeztetjük, hogy ha eltakarítják a hajónk akkor több tokent nem fogunk felszedni. Hát akkor használjunk rombolót! Háááát… Nem lövik le gyorsan ez igaz, de lassú, és amíg „gereblyézik”, addig bár ott van a csatában, nem arra fog igazán koncentrálni. Ha egy korvettet kiveszünk a flottából, hogy ezzel foglalkozzon, a többi hajónk tud az ellenfélre és nem fog annyira hiányozni. Ha rombolót használunk az már szignifikáns veszteség a fő flottánál. Alternatíva lehet egy közepes hajó, esetleg egy AF2 ami 3-as sebességgel is tud ” rohanni”, de ebben az esetben szintén „elvesztünk” egy erős hajót.

Aknamező

Felállás: Mi (Second) rakjuk fel az összes tereptárgyat bárhova a játéktéren (beleértve a felállási zónákat is!), de egymástól 5 távolságra. Ezután felrakunk 6 akna tokent, úgy hogy mindegyik max 1 távolságra van egy tereptárgytól és min 1 távolságra egymástól

Speciális szabályok:Ha bármilyen hajó (nem vadász) 1 távolságra kerül egy akna tokenhez, levesszük a tokent és dobunk 2 kék kockával. Minden sima és kritkus találat is sima sebzést okoz. Ha legalább egy kritikust dobtunk akkor az első találat felfordítva kerül kidolgozásra. (Pajzs nem számít!)

Taktika: Másik kedvenc kártyám. Előszöri is mi rakjuk fel a különböző aszteroidákat, másodszor rendesen teleszórhatjuk akár az ellenfél felállási zónáját is aknákkal. Jó bulinak hangzik igaz? 🙂 Jó kártya a pálya kontrollálásához. Ha ügyesen pakolunk, tudjuk terelni az ellenséges flottát a mi hajóink elé, ha mégis letérnének az „útról” akkor az aknák és aszteroidák büntetik majd őket. Alapból is jó ez a kártya, de hogy lehet még jobban kiaknázni? Ellentétben az objektíva gyűjtögetős, kontrollálós küldetésekkel, itt hátrány ha sok hajód van. Több hajónak nagyobb tér kell, hogy manőverezzenek, azaz nagyobb eséllyel gabalyodnak bele az akadályokba. Éppen ezért a birodalom könnyebben ki tudja manőverezni a „csapdát” a rombolókkal, nekik jobban ajánlott, mert szívatja a lázadó swarm flottákat, de a Lázadás is tudja akár használni:)

Veszélyes terület

Felállás: Tereptárgyakat 5 távolságra kell felrakni a játékos oldali szélektől. Minden tereptárgyra egy objektíva kerül.

Speciális szabály: Ha egy hajó (nem vadász) „rálép” egy aszteroidára/roncsmezőre, a a tokent levesszük és a hajó tulajdonosa kap 15 győzelmi pontot.

Ha a mi hajónk lép rá nem lesz rá negatív hatása  sem (értsd ütközés)

Taktika: A kártya lényege, hogy minél pontosabban és minél gyorsabban kapkodjuk fel az objetívákat.  Már korábban beszéltünk hasonló felállásokról, alapvetően ez a kártya sok vagy gyors hajós flottáknak kedvez, míg a lassú monstrumoknak idő kell míg „révbe érnek”. Wave 1 idején ez az objektíva erősen Lázadó párti, Birodalomként inkább hagyjuk otthon.

 Előnyös Pozíció

Felállás: Ellenfélnek hamarabb kell mindent lepakolnia, mint ahogy mi elkezdenénk.

Különleges szabályok: Ha hajó vagy vadászgép támadást intéz egy hajó hátsó tűzívére és legalább egy sebzést elszenved (pajzson átmegy!), akkor kap 15 győzelmi pontot.

Taktika: Egy újabb lázadó gyanús kártya. VSD feneke pofátlanul nagy, így még oldalról is viszonylag könnyű meglőni, ráadásnak a manőverezés ászának sem lehet nevezni. Ha még plusz pontokat is lehet azért kapni, hogy kihasználjuk a Victory gyengeségét… Korvettek ideálisak egy ilyen „flanking” manőverre. Persze a csata forgatagában akár vissza is üthet a dolog. Korvettek hátsó pajzsa gyakorlatilag nem létezik, így egy kisebb sortűzzel is lehet már pontokat szerezni. Ez inkább csak a helyzet mentése, alapvetően szintén egy lázadó kártyáról beszélünk.

Ha ennyi nem volt elég, angolul itt olvashatsz az objektívákról.

És éljen a császár!:)