Incom / Subpro ARC-170
Személyes kedvencem (Jó, egyik kedvencem.) a Star Wars univerzumból az ARC-170 vadászgép.
Ezt a gépet mélyűri, a flottától távoli bevetésekre tervezték, mint azt a neve is sugallja: Aggressive ReConnaissance, vagyis aktív felderítő vadászgép. Az űrvadászt fel lehetett szerelni asztroszer droiddal is, ugyanakkor erre a három fős legénység miatt nem minden esetben volt feltétlenül szükség. Beépített hiperhajtóművel is rendelkezik, ez teszi lehetővé számára, hogy el tudjon szakadni a flottától. Harcban növelik a túlélés esélyeit a gép erős pajzsai, illetve a hátsó lövegei.
Az ARC-170 közvetlen előfutára volt a későbbi Z-95, T-65, T-70 X-Wing típusoknak. A gép szárnyfesztávolsága igen nagy, ebben 4, szintén nagyméretű nyitható szárny található, melyek a pajzsok és más rendszerek hűtését szolgálják. A vadász orr részében különféle nagy hatótávolságú radarok, szenzorok és adászavarók kaptak helyet. A gépet két erős közepes lézerágyúval látták el, ezek igen hatékonynak bizonyultak nagyobb célpontok ellen is.
Az ARC-170 nem közvetlenül a Klón Háborúk kezdetén állt szolgálatban, de ezt követően végigharcolta becsülettel és később a Galaktikus Birodalom, valamint a Lázadók Szövetsége is használta még egy rövid ideig.
Leghatékonyabban V-Wing vadászgépekkel és Eta-2 jedi vadászokkal kiegészülve tudta feladatait végrehajtani. Leghíresebb bevetése a Coruscant feletti űrcsata volt, mikor fedezték Anakin Skywalker és Obi-Wan Kenobi jedi vadászait, hogy bejuthassanak a Láthatatlan Kéz fedélzetére. Repült még a Malastare-i csatában, itt BTL-B Y-Wingeknek nyújtott támogatást, mikor ledobták az elektro-proton bombát.
Kamino védelmében is részt vettek. Később pedig egy mentőakcióban is bevetették az ARC-170-eseket Lola Sayu-nál, mikor Even Piell mestert kellet megmenteni az Erőd nevű börtönből. Mikor az Uralkodó kiadta a 66-os parancsot ilyen gépek lőtték le Plo Koon jedi tábornok Delta-7-esét Cato Neimoidia felett. Valamit elfogták Kanan Jarrust (akkor még Caleb Dume) mikor a Kashmiri fedélzetén vissza akart térni Coruscantra.
Műszaki adatok: | |
Funkció: | Nagy hatótávolságú vadász, magányos, mélyűri bevetésekhez |
Tervezés és gyártás: | Incom / Subpro |
Hossz: | 14,5 m |
Szélesség: | 22,6 m |
Magasság: | 4,78 m |
Légköri végsebesség: | 1000 km/h
44.000 km/h átlagos atmoszférában, bekapcsolt pajzsokkal |
Hiperhajtómű: | 1.5 osztály, 5000 fényév hatótávolsággal |
Fegyverzet: | 2 közepes lézerágyú, 2 hátsó lézerágyú, 6 protontorpedó |
Személyzet: | Pilóta, segédpilóta, lövész, opcionálisan R2 vagy R4 asztroszer droid |
Hasznos teher: | 110 kg |
Hovatartozás: | Galaktikus Köztársaság, Galaktikus Birodalom, Lázadók Szövetsége |
Vesézzük ki egy kicsit a gépet, hogy ez a konstrukció mennyire lenne életképes, avagy nem lenne az a valóságban.
Méreteit tekintve egész hihető a kialakítása. A hajtóművei a törzs két oldalán kaptak helyet. Ugyan űrvadászról beszélünk, de elkerülhetetlen, hogy légkörben, csillagködben, vagyis olyan helyen repüljön ahol van közegellenállás. Ebből kifolyólag ez a fajta kialakítás nagymértékben növeli a gép légellenállását.
Probléma a hajtóművekkel, hogy nagyok a légbeömlő nyílásai, a kompresszorlapátokat szabadon hagyják, ebből két fő gond is következik. Az egyik, bármilyen nem odaillő tárgyat beszippanthatnak, ami tönkreteheti az egységet.
A másik, tételezzük fel, hogy a Star Wars univerzumban is voltak általunk használt, vagy legalább hasonló radarok. Ha szemből pásztázzák a gépet a hajtóművei és kompresszor lapátok jókora radarvisszaverő felületet nyújtanak. Továbbá az ARC-170 orr része eléggé lelóg, ez még repülésnél nem lenne nagy gond, de kényszerleszállásnál már annál inkább. Az orr bele akadna a talajba, ami vagy leszakítaná azt, vagy a lelógó kialakítás miatt fel is boríthatná a gépet.
A vadász szétnyíló szárnyai is problémásak, hiszen ezeket hűtő egységeknek tervezték. Nyitott állapotban így jókora hőjelet adnak a gépről, így ideális célpont lesz az infra keresőfejjel elátott rakéták számára. Problémás még a személyzet ruhája is, a sisakjuk nyitott (Jól mutat a filmben, mert látni az arcukat.), de ha kikerülnek az űrbe a hirtelen dekompresszió és hőmérsékletkülönbség miatt nem sok esélyük lenne a túlélésre.
A gép sebessége is elég hihetetlen, 44000 km/h, ezzel űrben még nem lenne túl nagy probléma, de légkörben annál inkább. Ilyen sebesség mellet a vadászgép gyakorlatilag szétégne. Gondoljunk csak a North American X-15-re, ez a leggyorsabb ember által vezetett repülőgép. Rekord sebessége kicsivel több mint 7200 km/h volt és már ez után is komoly égési sérüléseket szenvedett. Igaz, több helyen említik, hogy ez valójában 1000 km/h, a 44000 km/h-ra csak bekapcsolt pajzsokkal képes.
Az ARC-170 fő fegyverzete is problémás, a két ágyú kikerült a szárnyak végére, így a lézersugarak metszéspontját nehéz beállítani, nagy lehet a szórásuk, illetve a célzást is megnehezíti, célszerűbb lett volna az ágyúkat a törzs oldalán, vagy a szárnytöveknél elhelyezni. Például a második világháborúban a német vadászgépeken, mint a Messerschmitt Bf-109 ahol géppuskákat és a gépágyúkat a motorburkolatba, illetve a légcsavar tengelyébe építették be. Ebből kifolyólag a csökkent a fegyverek szórása és nagyobb pusztításra voltak képesek. Ez nem csak erre a gépre, hanem a Star Wars univerzum szinte összes típusára igaz. A szárnyak felülete teljesen egyenes, vagyis nincs szárnyprofiljuk, ez a kialakítás viszont légkörben semmi felhajtóerőt nem termelne.
A negatívumok után pozitívumok.
A gép személyzete három főből áll. Ez előnyös, ugyanis nem terheli le annyira pilótát, hogy megoszlanak a feladatok. A hátsó löveg sem egy rossz ötlet, igaz nem lehet vele porrá lőni bármit, de legalább az üldözőket távol tartja. Nem utolsó sorban egy rendkívül szép kialakítású vadászgép az ARC-170.
Az SWmini legyen veletek! 😉