Jogosan merülhet fel többekben a kérdés, hogy mi is az a Liberty típusú MC80-as, és miben különbözik a már játékban lévő MC80-astól, a Home One-tól? Nos a legtöbb Mon Calamariak által hadrendbe állított csillaghajó, leginkább valamilyen átalakított – rossz nyelvek azt mondanák, hogy sufnituning 😉 – teherhajó, vagy személyszállító hajó volt gyárilag. Az MC80-as egy összefoglaló név és nincs belőle két ugyanolyan, szemben a Birodalom által kvázi tömeggyártott csillagrombolókkal. Amikor azt mondjuk, hogy Liberty típus akkor igazából az osztály egyik legelső verziójáról beszélünk, és azért ez átjön a hajóra rakható fejlesztéseken is.
A két hajó közti különbséget nagyítóval kell keresni: azonos hull/shield eloszlás, azonos fejlesztések, azonos pontszámok, azonos tokenek és manőverek. Összesen 3 pici különbség van a két nagyvas közt amely a 7 flottapontos különbséget eredményezi: vadászelhárítás, és elől-hátul egy-egy kék kockát pirosra cserélünk. Ennyi. Nem volt a játékban eddig még olyan hajó amelynek a két verziója között ilyen kevés különbség lenne. Bár egyértelműen jobb vétel a Battle Cruiser, de ha nincs elég pontunk akkor nem vesztünk sokat a kistestvérrel sem. Sőt, ha választanom kéne mit hozok fixen 103 pontból, gondolkodás nélkül a Star Cruiser-t hoznám egy XI7-essel.
Fejlesztések tekintetében az egyik oldalról nagyon bőkezűen bántak a Liberty típussal: van Officer, Weapons Team és Support Team is (eddig semelyik másik hajónak nincs meg ez a „mesterhármas”), és ezen felül van Ion Cannon és !!!DUPLA!!! Turbolasers szlotja. A másik oldalról igencsak szegényes a hajó, ugyanis se Defensive, se Offensive Retrofitet nem találunk rajta. Ezeknek következtében összességében meglehetősen agresszív a hajó karakterisztikája, ugyanis a 6 fejlesztési lehetőségből 4 teljes egészében a nagyobb támadásra van kihegyezve.
3 cím, 3 stratégia
Liberty
A Liberty talán a Home One mellett a leghíresebb lázadó csatahajó volt a Galaktikus Polgárháború érájában, amely a Corona osztag mobil főhadiszállásaként szolgált. A kemény végzet azonban elérte ezt a Mon Calamari hajót is az Endornál folytatott sorsdöntő csatában, egy a második Halálcsillagról indított mindent elsöprő csapás formájában.
A típus névadó title-je a Liberty meglepő módon az egyik leggyengébb lett a 3-ból. A 2-es alap Squadron érték azért nem indikálja azt, hogy ideális vadász platform lesz a hajó, ráadásul az Offensive Retrofit-ek hiánya fájó pont lehet, mert se Boosted Comms-al se Expanded Hangar Bays-el nem tudjuk erősíteni a Liberty-t. Bár a title-el egy Command Dial és Token együttes elköltése esetén már 4 vadászrajt is aktiválunk, de ez azért elég sovány főleg, hogy az ISD-k ezt alapból tudják egy tárcsával. Ezt kompenzálhatja ha a többi fejlesztést ügyesen válogatjuk össze. Egy Flight Commander, Flight Controllers és Fighter Coordinations Team kombóval, lépés után mozgathatunk 2 vadászt, majd végrehajthatjuk a Squadron parancsot és ha kaptunk a Tantive IV-től, vagy egy Transzport Flotillától egy tokent is, akkor 4 vadásszal támadhatunk rögtön egy extra kék kockával. Ezzel a kombinációval már 3-as sebességre tornázhatjuk a fergeteges B-szárnyúakat, amivel már csak közepesen használhatatlanok lesznek. Végül is kellő fejlesztések árán még akár találkozhatunk is ezzel a title-lel élő játékban, de nem számítok a széleskörű elterjedésére.
Mon Karren
A Mon Karren Solo flottájának egyik fontos hajója volt, amellyel a tábornok Zsinj Hadúr levadászására indult. Mondjuk ezt a képességet bármelyik tábornok szívesen magáénak tudná. Meglehetősen odavágós offensive hajót kapunk, ráadásul a title-el kiválthatjuk vele a szinte ma már mindenhol kötelező XI7-est, mivel az ellenfelünket rákényszerítjük, hogy max 1 tokent költsön. Így vagy felez, vagy átirányít, de mindenképpen sokat sérül. Nem kell mellé Accuracy sem. Már most imádom. Bár az ára borsos 8 pont, az én listáimban nem hiszem, hogy más névvel láthatjátok majd ezt a cirkálót. A képessége nagyon hasonlít az ISD-nél gyakran látott Avengeréhez, de itt nem kell egy másik hajónkat felszerelnünk a 8 pontért Overload Pulse-al, így mégis egész gazdaságos a használata.
Endeavor
Mondanék egy pár szót erről a hajóról is, ha hosszas kutatómunkámnak nem az lett volna az egyetlen eredménye, hogy volt egy ilyen elnevezésű MC80-as a lázadás seregében 🙁 Így sajnos be kell érnünk színesítő szöveg és háttérsztori nélkül a száraz tényekkel, és játékmechanikával.
A 2. hullám óta tudjuk mekkora jó dolog a 4 Defense token és alig 4 pontért meg is kaphatjuk az extra Contain tokenünket, hogy védhessük magunkat a kritikus találatoktól. Nem rossz, de azért nem is olyan mindenen átütő képesség, mint mondjuk az Avenger, Home One vagy akár a Mon Karren 😉 Mivel a Hajó önmagában nem rendelkezik túl jó védelemmel, gondolok itt a harmatgyenge oldalsó és hátsó elhárítópajzsokra, illetve az Evade token hiányára, nem feltétlen bohóság feltornászni a védelmi tokenjeink számát 4-re. Főleg, hogy ha átmegy egy találat az oldalsó pajzsainkon, ami lássuk be nem egy nagy kunszt, akkor rögtön jönnek azok a csúnya kritikus találatok, amiket nagyon jó dolog megfogni egy Contain tokennel.
A meglepő admirális
Madine tábornokról már váltottunk egy pár szót a Wave 4-et bevezető cikkemben, ahol ha jól emlékszem nem voltam túl jó véleménnyel róla. Nos némi töprengés és utánajárás után arra jutottam, hogy revideálnom kell az álláspontomat, ugyanis bár elsőre nem látszik, azonban mégiscsak elég mókás faktort visz a játékba. Ha összeadunk, osztunk, szorzunk akkor végül is az jön ki, hogy a Navigation Command Dial, és Token együttes elköltésekor összességében 3 tikket módosíthatunk a fordulásunkkor a manőver sablonunkon, amelynek a hasznosságát leginkább az alábbi ábra szemlélteti a legjobban.
Az alap kiinduló állapotban két kisméretű, ámdebár annál ártóbb szándékú Birodalmi hajócska kimanőverezik a combos első tűzívünk látószögéből. És azért a Liberty lomha fordulásával alapesetben nem tudnánk annyira könnyedén utánuk kanyarodni.
Alap esetben egy Navigation Dial-os manőver után a hajónk csak ebbe a helyzetben manőverezhetne értelmesen, amely lássuk be nem a legfényesebb, a következő körökre való tekintettel. Főleg, hogy a következő lépésünkben nagy valószínűséggel még az aszteroidát is elkaszáljuk.
Itt jön képbe Madine. Költsünk el egyszerre 1 dialt, és egy tokent és gyorsítsunk csak 3-asra! Határozottan jobban néz ki nem? Ráadásul ha felkészültek vagyunk egy Gunnery Team-mel hoztuk a kicsikét, akkor mind a két hajót megtépázhatjuk a következő körben, arról nem is beszélve, hogy hirtelen mi lettünk az üldözők, és takarásban van a sérülékeny oldalunk is.
Az az ágyú szlot még üres!!!
Ez az első olyan hajó a játékban amelyre az rögtön három ágyú fejlesztést is pakolhatunk (1 db Ion Cannons, 2 db Turbolasers). Nézzük meg milyen új csodákat ültethetünk ezekre a helyekre!
Spinal ArmamentÓóóó, igen. Ugye az Enhanced Armamentet ismerjük: benne volt az alapdobozban. 10 pont volt, és az első próbajáték után vissza is csomagoltuk, azzal a mondattal, hogy nem rossz, csak drága és nem jó. Elveszi a helyet az értelmes fejlesztésektől. Na most ennek kaptuk meg a testvérkéjét a 9 pontos gerinc menti ágyúkat, amely ugyan azt tudja csak nem oldalra, hanem előre-hátra. Az 1 pontos árkülönbséget még megértem, mert ha már a hátsó tűzívünkről kell az ellent lőni akkor az már rég veszett lézerfokos nyele, de előre az a plusz egy piros azt jelenti, hogy behoztuk kockamennyiségben az ISD-ket. Ráadásul, az extra ágyúhely miatt még mindig van lehetőségünk egy izgalmas 2. fejlesztést is felpakolni. Egy próbajátékot mindenképpen megér majd. |
High-Capacity Ion TurbinesSzeretnék én is helyet kapni a az FFG fejlesztői csapatában, mert ennyire frappáns, és újszerű megoldással magam is könnyedén elő tudtam volna rukkolni. Nem találjátok ki mit kapunk 8 pontért! De, iiiiigen! Két kék kockát. Such Creativity! Much Blue Dice! Wow! Mondjuk annyi korlátozás van, hogy nem tudunk 30 pontot kidobni arra, hogy minden irányba feltornázzuk magunkat kockákkal, mert mindegyik ilyen fejlesztés kapott egy Modification megjelölést, így csak egyet pakolhatunk fel belőlük. |
Quad Turbo Laser CannonsNem keverendő a Quad Laser Turrets-el, ami ráadásul Offensive Retrofit! Egészen kimagasló 10 pontért azt mondja ez a csodálatos fejlesztés, hogy ha dobtunk legalább 1 piros Accuracy-t akkor még egyet hozzáadhatunk a támadásunkhoz! Remélem mindenki hallja a Home One title-höz intézett édes hívószót. Egy kockát be tudunk forgatni a nagyobb testvérünknek köszönhetően, egyet meg hozzáadunk máris tobzódunk az Accuracy-kben! Csillagromboló legyen a talpán aki ezután felezni, vagy átirányítani tud! |
Fire-Control TeamHuhú! 2 pontért micsoda izgalmakba tenyerelhetünk bele? Körönként 1x, dupla Critical hit effectet érvényesíthetünk! Nem is rossz főleg, hogy van is helyünk a mókásabbnál mókásabb kombók összeállítására. Miután deaktiváltuk az ellenfél összes védelmi tokenjét, még a második támadás előtt rá is cuppanthatunk egy-két felfordított sebzéskártyát. Brrr… Hol a hiba? Hát ott, hogy elveszi a kötelező Gunnery Team-től a helyet. Persze ha már arra nem maradt pont, akkor jó ez is, de sajnos nagy perspektívát így nem látok benne. |
Chart officerHa nem érezzük még annyira a játékban a manőverezést és az aszteroidákat, akkor két pontért kínos sebektől és pajzsvesztéstől védhet minket meg ez a lap. Ellenben akkor is van értelme felpakolnunk, ha már a rutinosabb vén banthák közé tartozunk, mert egy aszteroidán átrombolással igencsak meglephetjük az ellenfelünket. Arról nem is beszélve, hogy egy két Navigation típusú küldetéssel összekombinálva, égész jó kis előnyre tehetünk szert. Madine-nal együtt reptetve gyakorlatilag nem marad korlátozó tényező a pályán. |
Skilled First OfficerHasonlót Láttunk már a Support Officer címszóval. Itt ugye 1/4 pontért tudunk egy parancsot kihagyni a láncolatból, a teljes parancssor eldobása helyett. El tudok képzelni helyzetet amikor ez hasznos lehet, de ennek a kártyának sokkal esetlegesebb a hasznossága, mint a Chart Officer-é, én valószínűleg az esetek 90%-ában azt hoznám e helyett. De legalább lesz ilyenünk is. |
Medical TeamÚristen, valaki levágta a főhős kezét! Fekete droidot ide, hogy böködje tűkkel! Na jó, komolyra fordítva a szót. Rengeteg csúnya hatás érhet minket a Crew jelzésű kritikus találatokkal. Pl.: Compartment Fire miatt exhaust-olva maradnak a tokenjeink. Ezt nem akarhatjuk ha az ellenfél az Avengerrel soroz minket. Vagy Crew Panic miatt nem adhatjuk ki a szükséges javítási parancsot. Szóval ha szabadon marad a Support Team szlotunk, akkor nagyon érdemes erre a fejlesztésre ellőni egy pontot. |
Verdikt
Amikor megjöttek az első hírek a Liberty-ről, hát mit is mondjak… nem voltam túl lelkes. Kaptunk egy lázadó hajót valahol félúton mindenben a Victory és az ISD között. General Madine-tól kifejezetten nem voltam boldog. De minél többet nézem, és vizsgálom a kiegészítőt annál több árnyalat, és taktika tűnik elő ebből a hajóból, és a végére igazából arra jutottam, hogy életképes alternatívája lehet a jelenleg a játékot domináló Home One Ackbar listáknak.
Lázadóknak kötelező Előrendelni!
A megjelenésig kitartást, jó flotta tervezgetést és az SWMINI legyen veletek!
Comments are closed.