Ki ne ismerné a régi idők szerepjátékos klasszikusait? Gondolok itt a M.A.G.U.S.-ra, D&D-re, vagy akár a Star Wars D20-ra. Ki ne gondolna vissza boldog nosztalgiával azokra az időkre amikor órák hosszat ücsörögtünk egy jó csapattal, egy halom rágcsával és üdítővel, és éppen a világ legfontosabb küldetéseit teljesítettük, legyen szó egy konkurens birodalom uralkodója elleni merényletről, vagy csak a kincstárának a kirablásáról. Az vesse rám az első követ, aki nem veszi elő a mai napig huncut mosollyal a szája szélén a gyönyörűséges sokoldalú kockáit, és gurítja el azzal a szívből jövő óhajjal, hogy visszarepüljön a régi időkbe ahol még élet s halál ura volt ezekkel az akril poligonokkal. A kedvenc kiadónk most a Star Wars világába invitál minket, hogy újra átélhessük a régi idők szépségeit.
A Birodalom Peremén
Az FFG 2013-ban elindította az Edge of the Empire névre keresztelt könyves RPG sorozatát, amely a Peremvidékre kalauzolja el a játékosokat a Huttok, és bűnszervezetek kegyetlen világába. A legtöbb Star Wars témájú játékkal ellentétben ez kifejezetten nem az erőhasználókra koncentrál, hanem a galaxis azon törvényen kívül élő hőseire, akik valami önös oknál fogva a jóságos Birodalom fennhatóságán kívülre kerültek. Hiába volt Luke a jófiú a filmekben, de a nőt mégiscsak vén gazember Solo kapta. Hát ki ne akarná magára venni a törvényen kívül állók jövedelmező, és kalandos életmódját? Az EotE (Edge of the Empire) a csempészek, fejvadászok, zsoldosok, és kolonisták veszélyes világába dobja be a játékosokat, ahol minden kreditért kemény munkával kell megdolgozni…Vagy elég ellopni is, ha már a munkához nem fűlik a fogunk. Mára már 7 megjelent szabálykiegészítője van a játéknak, amelyek elmélyítik a lehetőségeinket a karakteralkotásra, mind specializációk, mind a játszható fajok terén. E mellé a Játékmesterek számára is beszerezhető 5 előre gyártott kaland (1 kezdő játék, 1 a Game Master’s Kit-ben, és 3 önálló modul).
A játékmechanizmust tekintve az Edge of the Empire esetében egy olyan rendszerről beszélünk, amely elsőre bonyolultnak tűnő egyedi kockarendszert használ (két-két féle D6, D8, D12), de amint ráérzünk a világ működésére bele fogunk szeretni a logikus felépítésébe mert rájövünk, hogy nem lesz szükségünk hosszú perceken keresztül történő számolgatásokra, amelyet pl. a M.A.G.U.S. harcrendszereiben voltunk kényszerűek elvégezni, akár csak annak az eldöntése érdekében, hogy ki fog először kardot rántani. A karaktereink megalkotásakor viszonylag szabad kezet kapunk, alapból 8 faj közül választhatunk (amelyhez minden beszerzett kiegészítő hozzáad), amelyet 6 kaszt 3-3 specializációjával árnyalhatunk (amelyet az extra szabálykönyvek szintúgy megtoldanak 6-6-ra), és gyakorlatilag végtelen mennyiségű képességéből alakíthatjuk a végére teljesen a saját szánk íze szerint. A karaktereink fejlődése itt folyamatos, a megszerzett XP-ket direktbe új képességek megvásárlására költhetjük, és nem kell a szintlépésre várnunk, így kalandról kalandra erősebb lesz a szeretett hősünk. Emellett bevezetésre került az Obligations (Kötelezettségek) rendszere is a játékba, amely következményeképp a karakteralkotás után kísért minket a hősünk titokzatos, sötét múltja is, amely bármelyik kalandban visszaüthet ha nem vigyázunk rá. Hírhedt fejvadászok vagyunk? A legrosszabb pillanatban feltűnik egy rivális, aki el akarja tenni a konkurenciát láb alól. Nagy mennyiségű pénzzel tartozunk egy huttnak? Tippelj, ki fogja elkölteni a nehezen szerzett zsákmányt, ha nem vagyunk elég óvatosak. Akut drogfüggőségben szenvedünk? Vajh mikor fognak visszaütni ránk az elvonási tünetek? És még sorolhatnám a lehetőségek végtelen tárházát. Hovatovább nem elég, hogy a karakterünket fejleszthetjük, minden egyes tárgy, lett lészen az fegyver vagy páncél a saját szánk íze szerint módosítható, és most már az utoljára megjelent kis kiegészítővel saját egyedi droidok gyártásába is foghatunk. Ezeken felül a játék lehetőséget ad arra, hogy csoport szinten is fejlődjön a kis kalandozó csapatunk. Pl. lehet ugyan, hogy egy kopott ezer éve porosodó YT-1300-assal kezdjük a játékot, amelyet a sokadik kaland végére a saját kis mozgó erődünkké alakítunk, és egy magán vadászflottával kísérünk. Van még? Naná!
A Lázadás Kora
Az EotE sikerén felbuzdulva 2014-re az FFG kihozta a játék azon változatát, amely a Lázadás világát hozza el hőn szeretett közönség számára. Ha jobb szeretnél a galaktikus békéért tevékenykedni, az önérdekű pénzhajhászás helyett, akkor érdemes az Age of Rebellion piros kötetében elmerülnöd. Bár a két játék önálló, egymástól teljesen független szabálykönyvekkel rendelkezik, de ezek teljesen kompatibilisek egymással. Határozottan működőképesek a „vegyes-felvágott” csapatok is, gondoljunk csak Solo és a Lázadás furcsa ámde, kölcsönösen gyümölcsöző viszonyára. Hiába, játékmechanikailag nem tér el sokban a két alapkönyv egymástól, az AoR (Age of Rebellion) teljesen más aspektusából közelíti meg a Star Wars univerzumát, ezért az igazi rajongóknak érdemes mindegyiket áttanulmányozni. Amellett, hogy teljesen új fajokat (pl.: Mon Calamari, Sullustan) és kasztokat (pl.: kém, parancsnok, diplomata) vezet be a játék, megkapjuk a Lázadás és a Birodalom teljes hajó arzenálját az MC80-as osztályú cirkálók részletes bemutatásától kezdve, a T-65-ös X-szárnyúakig, hogy a saját képünkre szabható bázisokról / titkos támaszpontokról már ne is beszéljünk. És nem csak technikai részleteket kapunk a könyvvel, hanem a nyomtatásban megjelent lehető legrészletesebb leírását az univerzumnak, legyen szó a politikai helyzetről, a bolygók ökoszisztémáján keresztül, a különböző galaxisok társadalmi elemzéséig, mindezt ráadásul prémium kivitelben, minőségi színes nyomtatásban. Bár ez mondjuk igaz mindhárom könyvre 😉
Az Erő és Végzet
Egy kérdéskörrel – talán az egyik legfontosabbal – azonban csak érintőlegesen foglalkozott ez előző két alapkönyv, ez pedig az Erő használatának módszere. Ezt orvosolandó 2015-ben megjelent a Force and Destiny, amely a világban bolyongó utolsó néhány erőhasználó képességeit modellezi le nekünk. Mint tudjuk a Klónháborúk után drámaian megcsappant az erőhasználók száma, amelyen nem segített se Vader, se az Inkvizíció, se Starkiller ügyködése. Aki képzett Jedi volt az jobbára bujkálásra kényszerült, így egy-két kivételt leszámítva (pl.: Kanan Jarrus) nem nagyon maradt senki aki az erő-érzékenyeket szárnyai alá vonta volna. A könyv segítségével ennek a néhány túlélőnek, vagy éppen az Erőre való érzékenységét felismerő Lázadó harcosnak a bőrébe bújhatuk. Mielőtt azonban magunk elé vizionálnák a Régi Köztársaság hatalmas összecsapásait a Jedi és Sith hadrendek között, fontos megjegyeznem, hogy itt a kasztok egy jelentős része még csak nem is tud fénykardot használni. Persze honnan is tudna ha egyszer nem nagyon maradt senki aki megtanította volna. Az erőhasználók / erőérzékenyek jelentős része ebben a korban sokkal kevésbé tudatosan használta a képességeit, mint a régi idők mesterei. A hétköznapi szemlélő jó esetben csak annyit lát a karakterünk egyedi mivoltából, hogy jók a megérzései a csatában, jó meggyőző képessége van ha valakiből infót kell kiszedni, vagy érdekes módon mindig átengedik a vámon ellenőrzés nélkül. Rossz esetben a látványos erőhasználat, például villámok szórása egy alkalmatlankodó gommoreai őrre, viszonylag gyorsan magára vonja az Inkvizíció figyelmét.
Hogy egy kicsit az Erő használatának a mechanikájáról is essen szó, a készítők viszonylag világ hűen modellezték le a játék erre vonatkozó részét. Az Erő önálló akarattal rendelkezik, amellyel sodródhatunk, vagy megpróbálhatjuk a saját szánk íze szerint módosítani amelynek viszont komoly következményei vannak ránk nézve. A játékban lévő 7. típusú kockán lévő fehér és fekete pontok az Erő két oldalát jelképezik. Ha felhasználtuk a képességünkhöz az összes kidobott fehér pontot, de nem sikerült elég erősre a mutatványunk akkor lenyúlhatunk az Sötét oldalra és igénybe vehetjük annak az erejét is. Egyszer-kétszer ez még belefér, de az Erő folytonos „túlhasználása” elindíthatja a hősünket egy olyan úton ahonnan csak kevesek tértek vissza.
Hogyan tovább?
Aki ezek alapján kedvet kapott a játékhoz, annak melegen ajánlom a három könyv kezdő változatait a Begginner’s Game szetteket, amely egy előre kidolgozott kalandot, és 6 előre gyártott karaktert, a szükséges kockaszettet, és egy lényegesen rövidített szabályleírást tartalmaz.
Hamarosan megjelenik a geekhubon a Force Awakens kezdődoboz is amely az Lázadás helyett az Ellenállás és az Első Rend világát hozza el a nappalinkba. Jó olvasgatást és jó játékot mindenkinek!
Az Swmini legyen veletek!