wEszméletlenül pörög a játék! Ha FFG észjárással számolunk, akkor 7 új hajót kaptunk, ha reálisan, akkor 5 új járművet. Igazából 4 kiegészítő jelent meg a piacon márciusban. Kicsit zavaros azért a helyzet.

A sanyarú sorsú Wave 8-at 2015. július 31-én jelentették be, és csak idén márciusban érkezett meg… a nagyja. A VII. filmhez tartozó T-70-es X-Wing és a TIE/FO szeptember 10.-én lett bejelentve, és a filmmel együtt jött decemberben. Így páran nem tartják a fenti képen középen virító két hajót a Wave 8 szerves részének. A mostani beszámoló kedvéért én is inkább a 4 új kiegészítőre, és az 5 új hajóra fogok koncentrálni!

Csillogó, új játékszerek, továbbra is javuló minőségben

Az FFG-s termékek már egy jó ideje egyre növekvő színvonalon készültek, és függetlenül attól, hogy tetszenek-e maguk a hajók, érdekelnek-e minket, a minőségre nem lehet kifogásunk.

Ebben a cikkben végigmegyek mind a 4 kiegészítőn, de lapokat, amikről már korábban is írtunk, jelen esetben ismertnek veszem. Linkek mindenesetre lesznek a korábbi cikkeinkre, hogy felfrissítsük a tudásunkat.

A Ghost és a Phantom

Mint rendes, a Galaktikus Szövetség a Köztársaság Visszaállításáért néppárt oszlopos tagja, első vásárlásom, és nagy szerelmem ebből a hullámból a Ghost lett. Sokat írok arról, hogy a „palacsintákat” (YT-1300 és YT-2400) mennyire szeretem reptetni, így a „nagy testvérüket” biztos, hogy nem hagyhattam a bolt polcán.

Swx39_spread

Az FFG-sek sokat „panaszkodtak” arról, hogy a Star Wars: Rebels műsor csapatát összefogó és bemutató hajó egyszerűen túlságosan sokoldalú volt a sorozatban, így nehéz volt megfogni a képességeit a játékban, hogy ne borítsa fel az egyensúlyt, és ne legyen túl erős.

A Ghost elülső ágyúi beállították a TIE Phantom rekordját 4 piros kockával, azzal a kis kiegészítéssel, hogy itt a nagyobb talp miatt igazából nagyobb területet fenyegetünk. 16 élete utolérte a Decimator-t, ellenben kicsit kedvezőbb a pajzs-élet eloszlása, konkrétan 10-6, a Decimator 12-4-ével szemben. Hiába, nincs is jó lázadó hajó pajzsok nélkül. A nulla agility kicsit aggasztó lehet elsőre, de van cserébe egy evade action-ünk.

A Turret, a  System, a 2 Crew és a mindenkin jelenlévő modification slot extrém nagy szabadságot ad majd nekünk a listaépítésre.

Mindemellett, a speciális hátsó tűzív (amiből torpedókat lőhetünk ki alapból) lehetőséget biztosít olyan trükközésekre, hogy ott az Autothrusters nem hat ellenségeinken, mert nincsenek arc-on kívül, illetve Tactician-t is tudunk használni. Mindezekhez csak annyi kell, hogy tüzelhessünk hátra.

Hirtelen (értsd, 2 hónapja ezen gondolkodva) a Flechette Torpedón kívül nem tudok mást elképzelni, ami működhetne a Ghost-on (akár amikor Phantom is csatolva van, akár nem). Ellenben Turret-tekkel támadhatunk hátra, illetve, ha még 20+ pontot ráköltünk a listánkra, akkor egy Phantom Attack shuttle (nem összekeverendő a TIE Phantom-mal) biztosít nekünk lehetőséget, hogy hátra is megeresszünk egy támadást az elsődleges fegyverünkkel, illetve, a combat phase végén még egy turret fegyverrel tüzelhetünk egyet pluszban.

Mivel ehhez ténylegesen két hajót használunk fel, ez a képesség mindaddig meglepően nem erős, amíg nem találunk rá ki egy nagyon jó listát. Mostanra még csak egy build ütötte fel a fejét, ami kifejezetten jónak tűnik, az Accuracy Corrector Autoblaster Turret Range 1-ben, 2×2 kivédhetetlen sebet tud okozni bármilyen ellenfélen, aki elég botor, hogy megközelítse a Ghost-ot.

A sikeres Ghost listák az egyensúlyon fognak múlni. Nem az Erő egyensúlyán sajnos, hanem azon, hogy megtaláljuk azt a pontmennyiséget, amit még érdemes beleölni ebbe az egy (illetve esetleg két) hajóba. Minél erősebb a nagyágyúnk, annál gyengébb lesz a kísérő seregünk.

Személyesen is volt alkalmam kipróbálni a fenti,  „AC-ABT”-nek rövidített kombinációt, és azt kell mondjam, főleg, Phantom-mal, tényleg erős. A nagy gyengesége a pozícióváltoztatásra képes ászok, vagy egy swarm. Előbbi esetben az kell a győzelemhez, hogy az ellenfél kevés életű hajóit ott felejtse mellettünk Range 1-ben. Birodalmi ászok 2 akcióval egy rossz manőver után is el tudnak az esetek nagyjában menekülni. Így igazából persze nem árt, ha mi jól játszunk, de szinte csak az ellenfél hibájából tudunk nyerni.

Pew-pew-pew!

Csak hogy mutassak egy másik listát is, ami jól szerepelt (Swiss-ben is és kieséses ágon  is második lett) egy kanadai versenyen

  • Biggs Darklighter

    • R2-D2
    • Integrated Astromech
  • Hera Syndulla

    • Fire-Control System
    • Ion Cannon Turret
    • Plasma Torpedoes
    •  Intelligence Agent
    • Nien Nunb
    • Ghost
    •  Tactical Jammer
  •  Zeb Orrelios

    •  Phantom

A fenti összeállítás Hera mozgékonyságát kombinálja az Intelligence Agent lap által nyújtott információval. A Tactical Jammer megvédi Biggs-et, aki a Ghost-ot védi. Itt a fő sebzésforrásunk a Ghost elsődleges fegyvere, majd pedig a kontrollálási elemet az Ionágyú nyújtja, amivel a kör vége felé lövünk.

Ennek a variációnak számos változata van, például végre szerepet kaphat a Han Solo legénységi tag, aki eddig csak Epic csatában mutatta meg, hogy nem is annyira 100%-ig használhatatlan, mint mindenki gondolta.

A Ghost az elején kis törést fog jelenteni a játékban. Vagy egy jó listát összerakunk, és amíg nem találkozunk counter-rel, illetve az ellenfelek sem találják ki jól a repülési tervüket, addig mindenkit szétszedünk, vagy pedig gyenge listát rakunk össze, amit nagyon könnyű lesz megbüntetni. A kevés hajós listák érzékenyebbek a rossz listákra. És ha a Ghost és Phantomot rosszul szereljük fel, a maradék pontból hozott hajók nem tudják nekünk lehozni a meccset.

Szóval próbálkozni kell mindenkinek, és ne 2-3 meccs után vonjon le messzemenő tapasztalatokat.

Kevés szót ejtettem az Attack Shuttle-ökről eddig. Tudom, hogy Paul Heaver, a világbajnok imádja Ezra-t önmagában is, Ghost nélkül, de engem még nem nyűgözött le. Bár tény, hogy az alábbi, 37 pontos build figyelemre méltó

Ezra

  • TLT
  • Push the Limit
  • Chewbacca
  • Shield upgrade

A fenti hajó meglepően sokáig bírja, idegesítő, TLT-je is van, és még nehéz is lelőni, mert, mint már mondtam, sokáig bírja. Omega Leader-en kívül kevés hajó bírja hamar kiiktatni. Ennek ellenére, ha az ászok elkezdenek berepülni a Range 1-es buborékba, akkor bajban találhatjuk magunkat.

Egyszer majd vissza kell térnem a Rebels sorozat sztárjai, mint legénységi tagokra, de még nem volt időm kipróbálni mindet. Alapvetően kezdem azt hinni, mindegyiknek lehet majd szerepet találni, még ha egyik sem lesz „game changer”, azaz nem borítják majd fel teljesen a játékot.

Sabine-t is sokan szeretik, mert a pilótaképességével extrém mobilis hajót kapunk. Hera egy Veteran Instincts segítségével már egy egészen erős ásznak számítana, de valahogy nem kezdték el reptetni az emberek.

TIE Advanced Prototype

 

InquisitorsTIEComponents

A legfontosabb, hogy a két TIE Advenced cím nem felcserélhető, azaz Advanced Prototype-ra nem rakható X1-es cím, és régi TIE Advanced-re nem rakható a V1-es cím.

Ez mehet Vader-re és barátaira az Új reményből ismert TIE Advanced-ekre

Ez mehet Vader beosztottaira, a birodalmi Inkvizítorokra, a Rebels-ből

Cserebere nincs

Megoszlanak a vélemények, hogy hova is illik ez a hajó. Valószínűleg innen is az ászok fognak dominálni, mint oly sok TIE variánsból. Mivel az interceptoroknál olcsóbbak, így lehet, jogosak lesznek a meta game-ben. A hajó nagy erőssége a címmel járó akció ökonómia, hiszen a target lock-ért cserébe evade-eket kapunk, amit máshogy nem is szerezhetnénk meg velük. A természetes boost ikon lehetővé teszi, hogy Autothrusters-eket tegyünk rájuk, ami remekül megnöveli a nem is annyira olcsó hajók túlélési esélyét.

A lenti lista szintén egy első helyet elért versenylista egy kisebb versenyről.

  • Omega Leader
    • Juke
    • Comm Relay
    • Stealth Device
  • The Inquisitor
    • Juke
    • Tie/v1
    • Autothrusters
  • Valen Rudor
    • Juke
    • Tie/v1
    • Autothrusters
  • Wampa

A Juke nagyon jól kombinálódik a fent emlegetett címmel. Target Lock-ot kérünk, kapunk evade-et, ami nincs is rajta az action bar-onkun (nehogy valaki cím nélkül hozza ezeket a gyönyörűségeseket!), amjd az Evade-del átforgatjuk az ellenfél egyik sikere védekezést fókuszra. Mesteri.

A kiegészítő fekete lova, akire nem számítottunk, Rudor ellen most már játszottam, meglepően jó hajó. Amíg nem akarjuk minden erőnkkel őt fókuszálni, addig nem is érdemes elkezdeni őt lőni. Nagyon vigyázzunk arra, hogy ha esetleg egyik hajónkkal rálövünk, utána boost/barrel roll kombinációval ki tud menni a többi ívéből, ha ezeket az akciókat végrehajthatja még a körben.

Ez a hajótípus egy nagyon sűrű mezőnybe érkezett birodalmi oldalon, sok másik hajóval kell felvenni a harcot, hogy kiérdemelje a figyelmünket. Valószínűleg a két nevesített pilóta láthat majd játékidőt azoknál, akik eddig 1-2 pont híján pont nem tudták összerakni a kedvenc interceptor-os álom seregüket, azzal a megkötéssel, hogy lecserélik az elfogó vadászt erre a prototípusra.

Mostantól lehetősége lesz a birodalmi rajparancsnokoknak, hogy finomra szabhassák a listájukat, mert lassan pár pontos kihagyásoktól eltekintve sorban követik egymást a különböző birodalmi ászok, kezdve az olcsó, 14 pontos Wampától egészen a 35 pontos Soontir-on át Vader-ig (és majd  az Imperial Veterans-ban később jövő Defender-es csúcspilótákig).

Az egyetlen problémám, hogy ez a hajó jobbnak tűnik, mint a (nem Vader vezette) TIE Advanced-ek. Azaz, miért is nem ezt gyártották?  Darth Vader, mint pilóta szerintem kegyetlenül jó lenne egy ilyenben.

Következő vásárlásom ebből a Wave-ből az Inkvizitor volt, és bár még nem játszottam vele annyit, hogy mestere legyek, de érzem benne a potenciált.

Scum B-Wing Mist Hunter

MistHunterComponents

Valamilyen szempontból talán ez a hajó van a legnehezebb helyzetben. Első ránézésre egy Scum B-wing, és nem sokkal több. A pilótaképességek és az egyedi legénység trükkjei figyelemreméltóak, így egyet szinte kötelező lesz a scum játékosoknak szerezni. Ellenben nem látom, hogy ezekből hoznánk 2-nél többet.

Ő a középső gyerek, aki eltűnt a többi testvére árnyékában, főleg a bátyja, a Punishing One mögött.

Fordított felállásban is jól dolgoznak együtt, és máshogyan nehezíthetjük meg ellenfeleink életét.

Mindkét kombinációhoz jól működhet az alábbi remek kártya, ami a Mist Hunter-rel érkezett, nem véletlen:

A Mist Hunter tipikusan az a hajó, mint a Scum HWK, bizonyos szempontból. Nem tűnik kifejezetten veszélyesnek, de jó játékos kezében, jól felszerelve borzasztó kemény dió lehet, amit fel kell törni a győzelemért.

Egyébként, egy Jól felszerelt Mist Hunter egy Dengar mellé kényelmesen befér, ha óvatosan költöttük a pontjainkat, akkor még egy Z-95-öst is beledobhatunk a levesbe!

-Boba Fett!? Hol?! Ja, csak Zuckuss.

Egyre többen raknak fel 3 Jumpmaster helyett csak kettőt, ellenben kiegészítve valami kisegítő hajóval. Ilyenkor a választás gyakran esik a HWK-290-ből Palob-ra, vagy valamelyik Mist Hunter pilótára. Emellett még néha a „party bus” kíséri el a Contracted Scout-okat (lásd lentebb).

A Mist Hunter-rel együtt megérkezett az első kétoldalas fejlesztés kártya, az Adaptability. Amikor felhelyezzük a hajónkat a csatatérre, akkor kell eldöntenünk, hogy  a játék további részében eggyel magasabb vagy alacsonyabb pilot skill-en akarjuk reptetni a hajóinkat. Darth Vader-en és Green Squadron Pilot-okon kezd elterjedt választás lenni. Előbbi esetben olcsóbb, mint egy Veteran Instincts, és a PS 10 bőven elég legtöbbször (néha meg egyes hajó kombinációkhoz jó a PS 8), míg utóbbi esetben a GSP-ok 2-es pilota skill-en jól tudnak blokkolni, PS 4-en ellenben védve vannak a Predator-tól.

Jumpmaster-5000

PunishingOneComponentsFurcsa patkó/U betű alakú hajó, amit a közösség, főleg a torpedókra épülő „Farkasfalka” villámgyors elterjedése után U-boat-nak keresztelt el. A Farkasfalka, azaz „Wolf pack” 3 contracted scout-ból áll, azaz a nem nevesített, de elite pilot talent-es, 3-as ps-ű Jumpmaster-ből, és az alábbi kombináció valamely variánsával borítja fel a rendet és a békét a galaxisban.

  • Contracted Scout
    • Deadeye
    • R4 aggromech
    • guidance chips
    • Extra Munition
    • Proton torpedo
  •  Contracted Scout
    • Deadeye
    • R4 aggromech
    • guidance chips
    • Extra Munition
    • Plasma torpedo
  • Contracted Scout
    • Deadeye
    • R4 aggromech
    • guidance chips
    • Extra Munition
    • Plasma torpedo

A fenti lista remek, ún. „alpha strike”-ot képes kiosztani, azaz első rárepülésnél el tud tüntetni egy hajót. Külföldön terjed, mint említettük. Az igazi probléma az, hogy ha sikerül a rárepülés, mert olyan az ellenfelünk listája, akkor a farkasfalka nyerni fog. Ha nem, akkor szenvedő és hosszú játékban fog kikapni. Remélhetőleg nem lesz teljesen egyeduralkodó. Nálunk a 4 TLT sem terjedt el szerencsére.

 

A túl engedékeny tárcsa

Jött, látott, győzött. Ahogy a 4 TLT beette magát a köztudatba, úgy ezek a patkók is ezt tették. Vegyük a következőt:A rettegett 3 Jumpmaster mellett van más élhető stratégia is nevesített anti-hősökkel és Punishing One címmel. Például itt egy kisebb verseny győztes listája:

  • Dengar
    • Punishing One
    • Predator
    •  R5-P8
    • Engine Upgrade
    • Gunner
  • Tel Trevura
    •  Deadeye
    • R4 Agromech
    • Proton Torpedos
    • Extra Munitions
    • Guidance Chips
    • Boba Fett

Boba Fett és Dengar cre-ok a Zuckuss és 4-Lom-mal remekül társultak Bossk-hoz, és így már változatosan tudjuk a „party bus”-okat felépíteni, azaz a YT-666-osunkat aránylag olcsón a csatatérre szállítva, leszámítva a legénységet. Az árukhoz képest is kifejezetten potens kártyákat kaptunk, könnyen lehet köréjük listát építeni.

A lehetőségek tárháza folyamatosan nő, ahogy mondani szoktam ilyenkor. Ne ragadjunk le lehetőség szerint egy listánál, kísérletezzünk a meglévő kollekciónkkal, vagy ha tehetjük, szánjuk rá magunkat a bővítésre, mert élvezetes hajókat rakott ki nekünk az FFG. Nektek mi a kedvenc listátok? Küldjétek el nekünk, vagy írjátok meg kommentben.

Ha még hiányzik a készletből, vagy csak simán bővítenétek a flottát akkor a GeekHubra parancsoljatok a jóárasított X-Wingért!

Az swmini legyen Veletek!