Emiatt veszítesz
Mai témám nem új keletű, érintettem már én is párszor, de ez a lista egy nem is olyan rossz pilótától jött.
Az első lépés, hogy beismerjük, bajban vagyunk, valami problémánk van. Általában, ha más nem is, a győzelmi mutatónk utalhat arra, hogy valamit rosszul csinálunk.
A második lépés, hogy megpróbáljuk meghatározni, mi is a hibánk. Ez azért nem egy evidens kérdés, mert túl sok fajta fordulhat elő, mert bár a szabályok egyszerűek, a játék összetett. Párat könnyű felismerni (megint elfelejtem a sorrendet, mi szerint lépnek a pilóták, ezért nem sikerül a visszafordítóm), de egyeseket nehezebb megfogalmazni. Következzen 5 hibakategória, kezdve azokkal, amik inkább csak a kezdőket sújtja, és haladva azokkal, amiken pár rutinos játékos talán sohase tudja túltenni magát.
1. Pilóta hibák
Ezen remélhetőleg hamar mindenki átlendül, ugyanakkor az egyik legzavaróbb kezdetben. A 3 enyhe manőver olyan messzire vitt? Ajjaj, nem oda terveztem érkezni. Kavics, bumm, sérülök, nem lövök. Remek, hülye játék.
Ez az egyik leglátványosabban fejleszthető képességünk a játékban, azaz idővel begyakoroljuk, pontosan melyik manőverrel mikor és hova érkezünk, kis hajók és nagy hajók. Amikor a TIE fightereknek minden második körben barrel roll-olniuk kell, hogy a következő körben ne kavicson át közlekedjenek, az jelentősen elvesz az értékükből. Tegyetek ki magatok elé pár aszteroidát, meg hajótalpat, aztán egy másik hajótalppal tippeljétek meg, pontosan hova érkezne a hajó a manőver után. Ha a hiba stabilan egy centin belül van, az elmegy. Ha pár milliméterre redukálod, az kiváló. Ha szinte mindig pontosan meg tudod már mondani, akkor nálam biztosan jobb vagy.
2. Taktikai hibák
Ezek a körről-körre elkövetett hibák. Most boost-olnom kellene, vagy target lock-ot tegyek ki? De a fókusz védekezésre is jó!
Meg kell tanulni, melyik szituációban melyik a jobb. 4 kocka módosítatlan támadás Range 1-ben kevesebbet ér, mint a 3 kocka Range 2-ben módosítással. Megéri beboostolni? Ha már ez az egy esélyünk van, hogy kézből gurítunk 4 találatot, vagy különben kilőnek minket, akkor igen, menjünk be. Azonban ha idáig fajult a helyzet, akkor menet közben volt már pár hibánk. Általában a kockák átlagára kell játszani. Néha megviccelnek minket, erre még visszatérnek, de a taktikának nem szabad abból állnia, hogy na, majd csak úgy begurítom a tutit aztán elviszem az első helyet.
A rossz manőverek választása is hiba lehet. Nem tudod, mit csinál az ellenfeled a következő lépésénél? Akkor ne válassz a tárcsádra olyan manővert, ami az egyik lépésére tök jó, de ha a másikat választja, akkor nagyon pórul jársz. Túl gyakori hiba, hogy egy tippre elkötelezik magukat a pilóták. És ha a fele-fele arányban bejön, akkor lehet, valaki azt mondja, még megéri. Azonban aki stabilabb teljesítményt akar látni a játékképében, az inkább olyat próbál cselekedni, hogy az ellenfél egyik manővere se legyen neki rosszabb, mint az ellenfelének.
3. Stratégiai hiba
Hol látnád magad öt év múlva? Na jó, ennyire ne szaladjunk előre. Mi lenne számodra a meccsen az ideális végjáték? Melyik hajód az, ami elég jó befejezőnek is? Például birodalmiak nem a Lambda Shuttle-t akarják 1v1-ben reptetni egy bármilyen más hajó ellen. Menjünk vissza az időben. Mi lenne akkor az ideális „mid-game”-ed? Omega Leader-t már nem szeretnéd ott látni? Na, meg is van az elsődleges célpontod. Whisper a Te oldaladon a „befejező hajó”? Akkor nem szabad túlságosan beküldeni a sűrűjébe az elején, nem szabad, mindenki őt lőjje, mert balesetek történnek. Alakul a stratégiánk.
Tudod, a pálya melyik részén szeretnéd fogadni az ellenségedet? Ő pakol fel előbb? Akkor pakolhatsz az átellenes sarokba, és rákényszerítheted, hogy a pálya közepe felé repüljön. Sok hajós alakzata van? Nem fogják az akadályokat megköszönni, amiket a pálya közepe felé elhelyezel.
Figyelj az egyes képességekre, sebzés felfogási kombinációkra is. Például „Fat Han” C-3PO-val és Title-lel 2 sebet felfog stabilan, majd R2-D2 pajzsot tölt vissza. Ha nem tudsz legalább 3-nál többet sebezni bele körönként, akkor szó szerint nincs ellene esélyed, hogy lelődd. A T-70-es Red Ace szintén remek példa, akit a játék végén kevés hajóval szinte lehetetlen kilőni, ha egy regenerálódó droid van rajta.
Ha az első 3 ponton javítasz, akkor már egy remek X-Wing pilóta lehetsz, aki a barátai többségét mindig minimum megizzasztja a konyhaasztalon játszott meccseken.
4. Sereg összeállítási hiba
Ez már a profibbakat érinti. Ha az első 3 ponton javítasz, akkor már egy remek X-Wing pilóta lehetsz, aki a barátai többségét mindig minimum megizzasztja a konyhaasztalon játszott meccseken. Ha szeretnél versenyeken is jól szerepelni, akkor olvass tovább.
Persze, ne tegyél Gunner-t YT-2400-as Outrider-re. Ez és társai lehetnek egy nulladik pont a listán. Jelenleg a komolyabb problémákra gondolok listaépítésnél, mint egy baráti hangulatú versenyen sem baj, ha mellesleg nyeréssel is próbálkozunk, ha a seregünk felveszi a versenyt a népszerű és erős listákkal. Ez persze városonként/boltonként változhat, de ahogy egyre többen leszünk, egyre gyakoribb lesz, hogy valaki egy már nemzetközi szinten jól bevált listát alakít át saját képére, és azzal írtja a hazai jó népet.
- Palpatine Shuttle, Omega Leader, Ász,
- 2 IG,
- 3 U-Boats (Jumpmaster 5000 / Contracted Scout)— Plasma torps, proton torps, Boba Fett crew, 4-LOM crew, vagy egyéb változat,
- Triple Imperial Aces — mondjuk Soontir, Carnor Jax, és Omega Leader egy listában, aucs,
- Poe, Miranda, Stresshog. Ezen lista és társai fogynak, de még jelen vannak,
- Dash és társai, Corran, Miranda, vagy ha ellenem játszol, Eaden,
- TIE swarm/crack swarm. Ha szemberepülsz velük, bármit megesznek reggelire,
- 4 TLT, itthon nem láttam, de elméletileg egy létező veszélyforrás,
- 4-5 hajós Rebels:akár 4 B-Wing; BBBBZ; vagy csak valamilyen felosztásban generikus pilóták sokasága, esetleg valami supporttal,
- Rear Admiral Vader és Gunner legénységgel, és Whisper vagy Soontir.
Ez most csak 10 lista, van még 5-6 másik, amit fel lehetne írni. Ha azonban a seregeddel nem tudod, mit kezdj ezek többsége ellen (ez megtanulható gyakorlással), vagy biztos vagy benne, hogy ki is kapnál tőlük, akkor a versenykarriered nem biztos, hogy sikeres lesz.
Persze lehet pár különösen nehéz felállásod, minden listának van. És a számodra kedvezőeket is néha elveszted. Benne van a pakliban. Rossz napod van, vagy éppen „elárul a kocka”
5. Morális válság
Ez egy nagyobb kategória. Beletartozik az is, hogy elkönyveled, „XY” mindig megver engem, mert jobb, illetve az is, hogy „palpaces-t lehetetlen megverni, mert felborult vele a játékegyensúly”. XY-nak is lehet rosszabb napja, lehet, hogy azóta te többet fejlődtél, lehet, ha nem ugyan azt a taktikát próbálnád ellene megint bevetni, segítene.
A játékegyensúlyba „vetett hit” szerintem fontos, mert ha azt hisszük, hogy az egyik lista felé annyira lejt a talaj, hogy nincs értelme mást játszani, akkor vagy ne játszunk, vagy játsszuk azt az új listát, ami felé szerintünk lejteni fog. Ha a hangoskodó játékosok mind átmennek az „új királyságot” játszani, annak a csendes többség örül, mert pl, ha tudom, a következő versenyen tényleg a fele lista Jumpmaster lenne, nyugodtan hozhatnék egy olyan counter listát, ami más ellen kevésbé hatékony, de gond nélkül veri a Jumpmastereket.
A Rebel-ek háttérbe látszanak szorulni, mert a régi listáikat kiszorítják a Jumpmaster-ek. Meg tudják verni a Jumpamsterek-et? Igen, ha kell, simán, de azok a listák meg nem elég univerzálisak még, hogy más ellen is jók legyenek. (Update: április 16.-án Atlantában a Rebel seregek az elmúlt időszak várakozásai felett szerepeltek, és bár Palp Aces nyert, nem vagyok róla meggyőződve, hogy a lehető legjobban játszotta a döntőt a Rebel játékos. Aznapi 9. vagy 10. meccse volt, így ezt nem rójuk fel neki.)
Akkor kerülsz morális válságba, amikor mindenkit szidalmazol, aki ezt meg ezt a sereget hozza, mert „miért nem tud rendesen játszani”, mint mások, mi ez a „cheater” sereg, és FFG is hogy gondolhatta.
A kockadobásba „vetett hit” még egy ennél is megosztóbb része lesz ennek a bejegyzésnek. Van, amikor 10-szer egymás után blanket fogsz dobni. Ne kezdjen el senki se kiabálni, hogy ilyen nincs, hiszen pont most történt meg. Ha TÉNYLEG-TÉNYLEG mindig ez történik veled, és statisztikával is alá tudod támasztani, akkor lehet, pont az összes kockád kicsit súlyozottra sikerült. De nem ez a többségnek a baja.
Miért kerültél olyan helyzetbe, hogy egyetlen kockadobáson múlik a meccs? Ja pl. Soontir-t repülsz? Akkor legyél olyan helyen, hogy autothresters is bekapcsoljon a fókusz-evade mellé, és úgy minimum 2 kitérést dobsz. Ha ez sem elég, használj Palpatine-t is. Kiküszöbölheted a varianciát bizonyos szintig. Ha ezen felül is „büntet” a kockád, hát, az benne van a pakliban. Ha egy versenyen játszol 5 meccset, mindegyiken legalább 20-szor védekezel, akkor igen, lesz benne nem is egy csupa blank. Ha nem lenne, akkor nem lehetne kilőni Soontir-ékat a játékból.
Persze, nem örül az ember, amikor a várható értéket egy szeletében a játékban csúnyán alulmúlja a kocka. De az ilyen esetekre biztosan jut pont ugyanennyi, amikor az ellenfél semmit sem tud velünk kezdeni, mert mi végig maximálisan jó dobásokat produkálunk, nem akar meghalni az egy életes hajónk, sőt, cserébe még elpusztítja az ellenfél seregét. Csak úgy vagyunk erre agyilag berendezkedve, hogy ha jót akarunk dobni, és jót is dobunk, azt valahogy természetesebbnek vesszük, mint az ellenkező esetben még akkor is, ha matematikailag egyenlő a két valószínűség. És ne lepődjünk meg, de a zöld kockákon több a blank, így azonos mennyiségű kocka dobásánál a támadó van előnyben, sőt, több fejlesztés van általában támadás módosításra, mint védekezés módosításra.
Akkor kerülsz morális válságba, ha minden rossz dobásért, ami sorsdöntő, a kockát okolod. Igen, akár megmenthetett volna a kocka az adott esetben. De ha rendszeresen abban bízol, hogy majd megment, akkor néha cserben hagy. És akkor érdemes elgondolkodni, miért úgy repülsz, hogy ez olyan sokat előfordul.
Vizsgáld ki a játékodat ezen pontok mellett, és bízunk benne, hogy kapsz pár jó tippet. Az SWmini legyen Veletek!
Forrás: