Az FFG suttyomban bejelentette a két ünnep között a 8. hullám második birodalmi darabját az Inquisitor’s TIE-t, avagy a TIE Advanced Prototype-ot. Mivel a Rebels sorozatból jön a Ghost, ami egy rakás új lehetőséget hoz a Lázadó oldalra, ezért nyilván kell neki ellenséget is biztosítani. Erre nagyon kézenfekvő, hogy ez a sorozatban szereplő egyetlen új birodalmi hajó legyen, a lothali gyár új üdvöskéje: a TIE Advanced Prototype.
Nos igen. Jogosan merül fel a kérdés, hogy van-e értelme beszuszakolni a Birodalmi palettába még egy alacsony pontértékű hajót, amikor van ott már legalább 3-4 másik, amelyik minimál eltéréssel hozza ugyanezt? Megéri-e a plusz 4 pontot kifizetni a legolcsóbb pilótáért itt, a natúr TIE Fighterhez képest? Jobb-e nagyjából azonos pontért, mint a TIE FO? A pajzs ér-e annyit mint a plusz egy piros kocka az Interceptorokon? De legfőképp az érdekel, megéri-e becserélni az TIE Advanced x1-et a kisebb testvérére?
A vas
Mit is kapunk az értékes squad pontjainkért? Első körben valami nagyon-nagyon hasonlót mint a régi TIE Advanced, de azért mégiscsak egész mást. Eggyel kevesebb a Hull pontunk (ezzel még együtt lehet élni szerintem), az evade tokenünket elcseréltük egy Boostra (na ez már izgalmas!) és leszereltük a System upgrade-t, ami az TIE Advanced x1 title-el jött a régi variánsnak. Nagyon remélem senki nem meri ezeket a gyönyörű hajókat röptetni e title nélkül! A rakéta meg maradt, bármire is legyen az jó. Sose voltam nagy híve a kis hajóról (értsd: nem bombázó) rakétázásnak/torpedózásnak egy-két speciális összeállítást leszámítva (pl.: N’dru Suhlak + Lone Wolf + Glitterstim + Cluster Missile).
A Boost-nak mindig nagyon örülünk, ha ott virít egy hajón, ugyanis ez azt jelenti, hogy mehet rá korunk csodája az Autothruster. Nem kell ecsetelnem, hogy mennyire értékes ez a lap (amelyet hála az FFG remek termékfejlesztési és értékesítési osztályának kizárólag a StarViper /Scum & Villany/ kiegészítőből szerezhetünk be).
A legolcsóbb változatban 16 pontunkért 2-es Pilot Skill (PS) jár, amely egész elviselhető. Sajnos egyenlőre nem tudjuk, hogy a 2. nem nevesített pilótának van-e Elit Talent-je (az elődből kiindulva valószínűleg nincs), de a két egyedi pilótánkból, bizony mindenki büszkélkedik ezzel.
Mi maradt hátra? A kishajóknál mindig nagy kérdés a tárcsa! A zöld manőverek tekintetében ugyan nem annyira kiemelkedő, mint egy Interceptor, de határozottan jobb mint a végső változat. Logikus. Van egy prototípusod, ami faszán navigálható, de te inkább lerontod a manőverezési lehetőségeit a végső változatban, hadd szenvedjen Vader a kanyarokban…
Az 1-es előrét, és néhány visszafordulót leszámítva ott van rajta az összes manőver. Ráadásul Speed 1-ben és az összes egyenes manőverben (kivéve az 5-öst) minden zöld. Éljen a kisívű forduló!
Összefoglalva: egész jól együtt lehet élni ezzel a hajóval. Nem túl drága, jók az akciói és még egész korrektül manőverezhető is! Van még valami? Peeersze.
Az FFG rákapott arra, hogy a title-ökkel balancolja a hajókat, és azokból is főleg a Birodalmiakat. Csak, hogy ne menjünk messze pl. a TIE/x1 (Advanced), TIE/x7 és TIE/D (Defender), TIE Shuttle (Bomber). Ezek izgalmas új lehetőségeket adnak a számunkra, és visszahozzák a régi hajókat az asztalra. Itt most ugyan nem erről van szó, mert egy „szalonúj” vadászról beszélünk, de a TIE/v1 egész biztosan ott fog virítani a legtöbb ilyen hajón, márt csak azért is, mert 1 pont, és brutál jó képessége van: Target Lock mellé jár az Evade token. Azért remek ez a képesség, mert ha a drága akciónkat ellőjük arra, hogy kicsit feltuningoljuk a támadásunk akkor nem maradunk védelem nélkül egy relatíve kis életpontú hajóval.
Nobody expects the Spanish Imperial Inquisition!!!
Az, hogy a TIE Advanced Prototype (a későbbiekben az egyszerűség kedvéért csak TIE/v1) pilótáinak van létjogosultsága a játékban, az már egyszer biztos. A nevesített pilótákban sokkal több lehetőség van, mint amit elsőre kinéznénk belőlük.
Az Inkvizítor
Csíkos fejű barátunk képessége elsőre gyengécskének hathat. 25 pontért kapunk egy olyan vadászt ami mindenhova 3 kockával támad. Napuff. De ha kicsit jobban belemerülünk a megfogalmazásba rájöhetünk, hogy ennél sokkal-sokkal izgalmasabb dolog történik. Első körben, hogy minden támadásunk Range 1-nek minősül azt jelenti, hogy a Range 3-ban lévő ellenfelek nem kapják meg a távolság bónuszból adódó extra 1 zöld kockát. Hoppá! Második olvasatra az is kijön a dologból, hogy nemhogy az extra kocka nem jár, de az Autothruster-t is kiiktattuk a képletből. Egyre izgalmasabb, ugye?
Van egy relatíve olcsó hajónk, amely 3 kockával támad, és az ellenfél védelmét jelentős mértékben degradálja. Itt az új fegyver Soontir Fel rémuralma ellen! Az Elit talentnek köszönhetően egy Veteran Instinct-tel fel tudjuk tornázni a PS-t 10-re ami azt jelenti, hogy egész jó arc dodger* hajót kaptunk: kvázi mindenki után lépünk, van az ilyenkor elengedhetetlen Barrel Roll és Boost akciónk, és még a védelmi rendszerek egy jelentős része se működik ellenünk. Kezdhetnek rettegni a 3 Interceptoros listák, mert jön az anti-arc dodger arc dodger! Vicces, hogy az Inkvizítor fő erőssége alapvetően birodalmi hajók ellen nyilvánul meg igazán.
*Arc Dodger: A játék során azokat a vadászokat tekintjük Arc Dodger-nek, amelyek jellemzően magas agilitásúak (min 3 zöld kocka), jól manőverezhetőek (sok manőver opció, magas zöld manőverszámmal), az akciói tekintetében rendelkezik Boost-tal és Barrel Roll-al, magas PS-sel (jellemzően legalább 8, vagy ennél magasabb), és a rajbeli szerepe az, hogy az utolsó hajók között lép, és a Boost-Barrel roll kombinációval igyekszik kikerülni az ellenfél tűzívéből, míg ő tudja támadni azt.
Rudi, akinek sose késő
Valen Rudor egy birodalmi pilóta aki a Rebels sorozatban (hol máshol) tűnik fel először. Bár abban a szériában csak egy klasszikus TIE/LN-t vezet, de úgy tűnik az FFG közbenjárására a Ghost elfogását célzó sikertelen küldetésének jutalmaként áthelyezték TIE/v1 pilótának. Erről ennyit.
Rudi képessége annyi, hogy minden védekezés után végrehajthat egy akciót. Jól olvastátok, nem kell sikeresnek lennie a védekezésnek, az akció jár akkor is. Mivel 4 különböző lehetőségből is választhatunk, ezért az ő vezetésében használhatjuk a hajót egy kicsit megkésett arc dodgernek. Mivel csak 6-os a PS-ünk ezért nagy valószínűséggel az ellenfélnek lesz olyan hajója, amely korábban támad, mint mi. Ez jó lehetőség, hogy felkészüljünk egy esetleges következő támadásra (pl.: ha van TIE/v1 title-ünk akkor egy target lock-kal begyűjtünk egy Evade tokent, vagy egy barrel rollal kigurulunk a következő ellenfél tűzívéből), vagy rákészülünk a saját támadásunkra egy jól célzott fókusszal.
Meglepő módon Rudinak van Elit Pilot Talentje (EPT), amivel mostanság olyan szűkmarkúan bánt az FFG, úgyhogy a 4 akcióját egy jól megválasztott EPT-vel bővíteni tudjuk. Ha swarmot hozunk mellé akkor érdemes lehet két pontért a Squad Leader-t választani, hogy a nálánál érdemesebbeknek átpasszoljuk a fölösleges akciókat, de ha nem sajnáljuk a pontot tőle akkor az Expose is érdekes opció lehet. Ha az ellenfelünk magasabb Pilot Skill-ű mint mi, akkor az ő támadása után begyűjthetünk egy extra piros kockát, és ha többen már nem támadnak ránk, akkor nem is kell foglalkoznunk a negatív hatással.
Biztos vagyok benne, hogy Valen Rudort nem fogjuk annyit látni a versenyeken, mint az Inkvizítort, de mindenesetre egy elég érdekes pilótát üdvözölhetünk a személyében, aki biztos ott lesz egy-két klubbjátékos meccsen.
Mit hoz még a jövő?
A kiegészítő legérdekesebb lapját hagytam a végére: a Guidance Chips-et. A Wave 7-tel az FFG nagyon-nagyon igyekezett a bombázókat visszahozni a játékba, de azt gondolom, hogy ezzel a lappal sikerül majd igazán helyrebillenteni az egyensúlyt, a drágán felszerelhető bombázók és… gyakorlatilag minden más kozött.
Mit is kaptunk?
Ha rakétával,vagy torpedóval támadunk akkor egy kockát (bármilyet!!!) sima hitre fordíthatunk. Ha pedig az alapfegyverünkkel legalább 3 piros kockával támadtunk volna akkor rögtön egy kritikus sebet forgathatunk be. Nagyon vagány! És mi a legtutibb az egészben? Ingyen van. Ha nem lőttük el másra a modification-ünket akkor ez kötelező minden hajóra, amin van rakétánk. Eddig a Birodalmi bombázó listákkal az volt a probléma, hogy Captain Jonusnak ott kellett virítania az összesben, hogy használhatóak legyenek (aki nem emlékezne Jonus képességére annak: aki range 1-ben van Jonustól az két kockát újradobhat, ha másodlagos fegyverrel támad). A kapitány legnagyobb gyengéje azonban az, hogy a képessége magára nem vonatkozik (csak úgy mint Howlrunnernél), tehát ő a raj tápolását leszámítva egy haszontalan eleme a csapatnak, mert lássuk be nem az ő két piros kockája fogja megváltani a világot. Nem mellesleg 22 pont. Most viszont ezt a 22 pontot teljes egészében megspórolhatjuk az új lappal. Azonban ha megengeditek akkor részleteibe menően a Guidance Chips hatását a bombázókra majd az hamarosan megjelenő Imperial Veterans-al foglalkozó cikkemben fogom kielemezni.
Végül: mi a buktató? Mert ugye annak is kell lennie. Nos hát az, hogy csak egyet kapunk belőle ehhez a kieghez. Lassú taps az FFG-nek… Ez már a sokadik ilyen ügyes húzásuk.
Vadászat a Fekete Vezérre
Jelenleg (ha a világbajnokság listáit megvizsgáljuk), az egyik leggyakoribb hajó amivel találkozhatunk Poe Dameron-é, mert brutál erős támadáskor, és egész tűrhető védekezésben. Mivel tudunk leginkább fellépni ellene? Le kell korlátozzuk fókusz szerzésének lehetőségét. Klasszikus, jól bevált megoldás erre Carnor Jax, aki Veteran Instinct-el garantáltan Poe után lép, és egy kis előrelátással be tudunk manőverezni mellé. Carnor képessége meglehetősen zavaró lehet Kanan Jarrus számára is (amennyiben a Ghost kormánya mögött ül), mert blokkolja a fókusz tokenek gyűjétését és elköltését is.
Poe másik gyenge pontja ha kiiktatjuk az Autothruster-ét. Erre itt van az Inkvizítor, aki a Range bónuszt is elveszi tőle.
Most már csak egy vadász kell aki befejezi amit a társai elkezdtek. Erre nincs is jobb mint a Birodalom ásza Soontir Fel. Mivel a listánk csak 98 pontból áll, és ez az esetek döntő többségében kényelmesen elég ahhoz, hogy a kezdeményezést át tudjuk adni az ellenfelünknek. Ezzel minden hajónk Poe Dameron után fog lépni, ami hatalmas helyzeti előny ilyen agilis hajóknál.
The Inquisitor (31)
- Push the Limit
- TIE/v1
- Autothrusters
Soontir Fel (35)
- Push the Limit
- Royal Guard TIE
- Stealth Device
- Autothrusters
Carnor Jax (32)
- Veteran Instincts
- Royal Guard TIE
- Stealth Device
- Autothrusters
Vadászat bármire ami él és mozog
Szeretnék adni nektek egy másik listát is az elitek ellen. Az elgondolás hasonló, mint az előzőnél, de az Inkvizítort leszámítva az összes másik hajót kicseréltem, így mindenki választhat az ízlésének megfelelően.
Ebbe a listába Soontir helyére az Első Rend top pilótája, az Omega vezér került, kinek képessége nem kevesebb, minthogy az a hajó akin target lock-ja van az ellene nem módosíthat a kockadobásán. Se fókusz, se evade token, se újradobás. Ami jött kézből az van. A Juke (EPT) és Comm Relay (Tech) páros remek fejlesztés ehhez a pilótához, mivel Elkerülés token birtokában az ellenfél által kidobott egyik Evade-t fókuszra fordíthatunk (amit ugye nem költhet el), tehát gyakorlatban van egy állandósított Crack Shot-unk.
Carnor Jaxet lecseréltük Whisperre a TIE Phantomban. Néhány proxizott játékból már kijött, hogy a Phantom remek barátja az Inkvizítor „Side Kick”-je, Kallus ügynök, akivel egy választott ellenséges hajó ellen konstans van egy szemecske fordításunk mind védekezéskor, mind támadáskor. Kivéve persze, ha az ellenfél is Omega Leader-rel jön mert akkor sajnos nincs :D. A Fire-Control Sytem miatt jön az ingyen Target Lock, mert a 4 kockához azért az nem egy hátrány, a többi részét a hajónak meg már unalomig ismeritek.
The Inquisitor (31)
- Push the Limit
- TIE/v1
- Autothrusters
“Omega Leader” (26)
- Comm Relay
- Juke
“Whisper” (41)
- Agent Kallus
- Fire-Control System
- Veteran Instincts
- Advanced Cloaking Device
TIE/v1 Swarm
Nem kérkednék azzal, hogy mennyire remek rakétázós listát raktam össze, főleg azért nem, mert ezt az FFG agyszüleménye. Általában nem szoktam szeretni a listáikat, de ez akár még életképes is lehet. Kedvenc kiadónk valószínűleg abból merítette az ihletet, hogy ha már adjuk a Guidance Chips-et a hajóhoz, használjuk is már ezen, nehogy úgy tűnjön mintha!
Szóval fogtak 3 TIE/v1-et megpakolták minden földi sienari jóval ami csak a raktárban porosodott és bepattintották mellé Jonus kapitányt, hogy ha már rakétázzunk legalább találjunk is. Az egyszer használatos másodlagos fegyvereknek mindig az volt a gyengéje, hogy a target lock elköltése miatt nem tudunk kockát újradobni. Nos ezt hivatott orvosolni a jó kapitány a csapatban. Ehhez jön hozzá az élő játékban valószínűleg viszonylag kevésszer előkerülő XX-23 nyomkövető rakéta (amelyet szintén ennek a kiegnek köszönhetünk), hogy Jonus is tudjon valami értelmeset csinálni azon kívül, hogy szoros kötelékben próbál maradni a nálánál jóval agilisebb pajtásaival. Ebben a rakétában az a poén, hogy rögtön ad egy Elkerülés tokent is az összes vadászunknak v1 title miatt. Így már nem marad más hátra, minthogy a rakéták ellövése előtt nyomjunk egy kövér fókuszt mindegyik hajónkra.
A másodlagos fegyverek tekintetében azért is jó szerintem a lista, mert az Inkvizítor az Ion torpedóval meglehetősen gonosz játékot tud űzni Swarm-ok ellen. A sienari tesztpilóták meg komoly pusztítást tudnak okozni a Jonus-szal és Guidance Chips-szel, gyakorlatilag fix 4 hites rakétákkal.
Verdikt
Bár az Inquisitor’s TIE nem fog akkora változatosságot vinni a birodalmi oldalra, mint a Ghost a Lázadóra, de érdekes színfoltja lesz a listáknak. A Guidance Chips az Imperial Veterans-al meg fogja reformálni a bombázó listákat (ez mindenképpen rossz hír az elvetemült Lázadó játékosoknak, mert csak az Inquisitor’s TIE-al együtt szerezhető be a fejlesztés jelenleg). Amikor bejelentették ezt a kiegészítőt, úgy voltam vele, hogy valamit kellett hozni a birodalmi oldalra is, ha már mindenki más kapott új hajókat, de minél tovább tanulmányozom annál jobban beleszeretek a Birodalom legkisebb hajójába.
Jó játékot, és a Blog legyen veletek!