Ki ne emlékezne az Új remény nyitójelenetére, mikor Leila Corvettjét üldözőbe nem veszi Vader csillagrombolója, majd könnyedén legyőzi. A csillagromboló az egyik jól sikerült dolog a Star Wars univerzumában, amit melyikünk ne irányítana?:). Volt már PC játék ahol volt lehetőséged Rombolókat vezényelni, de azért az mégsem ugyanaz mint ezt az ikonikus hajót a kezedben/polcodon/harcmeződön tudni.
Ez a Star Wars Armada!
A játékban csatahajókat és vadászgép rajokat irányítunk és próbálunk felülkerekedni az ellenség flottáján, vagy küldetésünket teljesítjük. Mindezt a Star Wars univerzumában tesszük X-wing-ek, TIE fighterek és Csillagrombolók közt.
A játék sajnos még nem jelent meg, így elképzelhető, hogy lesznek változások a szabályokban, de amit már tudunk azt megosztom veletek.
A játék az egységeink akcióiról szól, amelyből két típust különböztetünk meg.
Csatahajó: Masszív és éppen ezért nehézkesebb gépek. Minden csatahajó rendelkezik 4 tűzívvel, mely saját fegyverzettel és különböző erősségű védelemmel rendelkezik.
Kezdjük a védelemmel. Minden hajónak van egy strukturális értéke (Hull) ami ha 0-ra csökken, a hajó felrobban/szétesik/elporlad. Ezt bármely oldalról lehet csökkenteni és itt a kritikus találtatok is érvényesülnek, amely különböző hatásokkal gyengítheti a hajónkat.
Csatahajók rendelkeznek pajzzsal is, amelynek erőssége tűzívenként különböző lehet. Ha adott oldalon a pajzs 0-ra csökken a következő sérülés már a hajótestet fogja érni. Pajzsot akcióban vissza is tölthetünk, és nagyobb hajók képesek a lövéseket szétosztani is más tűzívekre.
A pajzs hosszú távon előnyösebb, visszatölthetők és a kritikusokra immunis,de ha egyszerre túl sok fegyver mered ránk egy tűzíven, akkor csak a puszta acél védheti meg a seggünket.
Kisebb hajók kitérni is tudnak a lövések elől, a nagyobbak inkább a pajzsokra hagyatkoznak.
Tűzerő: A hajók tűzívenként más-más erősségű fegyverzettel rendelkeznek. Valamelyik előre koncentrál, valamelyik oldalra (általában hátra kevésbé szoktak). Mindezek mellett a fegyverzet erejére hatással van a lőtáv is. Bizonyos hajók nagyon erős közeli fegyverzettel, bizonyosak közép és nagy hatótávolságú ágyukkal vannak felszerelve. Hogy ne legyen ennyire egyszerű az élet, megkülönböztettünk vadász elhárító(ez minden oldalra egységes) és csatahajó fegyverzetet is (oldalanként különböző erejű).
Vadász raj: Gyorsak és sérülékenyek, viszont a jobbak tudnak kitérni. Három típusú gép
van:
Elfogó(TIE interceptor, A-wing) – Változó extra
Kisérő ( X-Wing, TIE Advance) – Őket kell először lőni
Bombázó(TIE Bomber, B-Wing, Y-Wing,X-Wing) – csatahajók ellen kritikust is tudnak okozni
Vadászrajoknak nincs pajzsa, csak strukturális értéke, amely egyenes arányban van a „valós” hajók értékeivel. Vadászok nem kaphatnak és nem okozhatnak kritikus sérüléseket, kivéve a bombázókat.
Parancsok:
Minden kör elején a csatahajók parancsnokainak ki kell osztani a legénységnek a parancsokat, amik a következőek lehetnek:
Navigáció : Hajó sebességét változtathatjuk, és a kisebb ívben tudunk kanyarodni.
Kötelék: Vadászrajokat aktiválhatjuk korábban (lásd. fázisok)
Helyreállítás: Pajzs visszatöltés, vagy hajótest javítás
Koncentrált tűz: Támadó értéket növelhetjük egy kockával.
Minden csatahajónak van egy Parancs értéke, amely egyenesen arányos a legénység számával. Minél nagyobb, annál rosszabb. (Rombolón hosszabb a palackposta útja, mint egy fregattonJ) A hajó Parancs értékével megegyező parancsot kell tegyünk egymásra, ahol a legfelső a következő körre vonatkozik, a második a másodikra és így tovább. Egy Korvettnek egyes értéke van, tehát csak az adott körre kell parancsot osztani, míg egy rombolóval már három körre előre le kell láss, hogy mit fog csinálni. Jó hír a nagy hajóknak, hogy a kiadott parancsok nem vesznek (teljesen) el. Ha nem hajtjuk végre, kapunk egy parancs tokent, amit később felhasználhatunk, igaz kisebb hatásfokkal (pl javítás csak felét éri)
Vadászoknak nem kell parancsot adni, ők a helyzetre reagálva szabadon tevékenykedhetnek.
Csatahajó fázis
Kezdeményezéstől függően az egyik fél aktiválja egyik hajóját (utána a másik, majd az egyik… ). Először leadhat két lövést két különböző tűzívről (akár ugyanarra a célra, ha „látja”). Ha több oldalát is látha az ellenek, akkor szabadon választhat, hogy melyik részét lövi a hajótestnek. Csatahajók ellen a tűzíven feltüntet kockákkal dob, míg vadászok ellen értelemszerűen a vadász elhárító fegyverzettel lőhet, ami egységes minden oldalon.
A játékban három féle kockával fogunk dobálni (fekete, piros és kék) és ezek mind támadó kockák! Egy kockán három féle érték szerepelhet. Sebzés, Kritikus vagy „célzás”. Utóbbi azt jelenti, hogy az ellen nem használhat fel védekező tokent.
Piros: Nagy távolsági fegyverzet. 4 sebzés (ebbőle gy oldal dupla seb), 1 kritikus, 1 „célzás” 2 üres oldala van
Kék: Közepes és egyben a legpontosabb fegyverek. Nincs üres oldala!
Fekete: Közeli fegyverzet. 2 oldala üres, de kritikusokkal jól meg van szórva a kocka.
Távolságmérőn vannak különböző ikonok. Legnagyobb távra csak pirossal, középre pirossal és kékkel, míg közelre dobhatsz minden kockáddal egyszerre. Egy hajónak általában 1-2 színű kockái vannak.
Védekező nem dob semmit a találatok ellen. Körönként felhasználható tokenjeiből próbálhat védekezni, vagy elszenvedi a sérülést.
Lövés után a hajó mozog. Ha nem navigáció parancsot adtunk kénytelenek vagyunk az előző körben használt sebességünkkel tovább haladni. Minden hajónak van egy mozgási kártyája, ami leírja milyen manővereket tud tenni. Egy romboló maximum kettőt, míg egy korvett négyet tud „lépni”. Ha kanyarodni akarunk annak sebessége 1-2 közt mozoghat hajótól függően. No és itt jön a képbe az egyedi mozgási sablon. Van egy hajlítgatható pálcánk, amit „lépésenként” 1-2 pöcökkel meg tudunk törni, így szimulálva a kanyarodást. Pl. Egy romboló maximum kettőt léphet és utolsó lépésénél egy pöcköt hajlíthat (lásd kép).
Kötelék fázis
Ha csatahajók tették a dolgukat, jönnek a vadászok. Kettesével aktiválódnak, majd jöhet a másik játékos. Vadászok bármely irányba mozoghatnak és bármely irányba lőhetnek bárkire(csak 1-es távra!). Egyetlen kivétel van, ha egy ellenséges osztag egyes körön belül található, akkor ők harcban állnak, és csak egymásra tüzelhetnek. Minden vadásznak van egy támadó értéke, ami reprezentálja hány kockával dobhat (lásd kockák) vadászok és hány kockával csatahajók ellen.
Státusz fázis
Leszedjük a tokeneket, visszafordítjuk a visszafordíthatót és megnézzük nyert-e valaki. A játék alap esetben hat kör után itt ér véget.
Sereg összeállítás:
A játékban két frakció érhető el, a Békepárti Birodalom és a Lázadó Terroristák (Vagy gonosz Birodalom és a jók szövetségeJ). Minden játék elején 300 pont áll rendelkezésünkre, hogy flottát építsünk. Először is választanunk kell egy admirálist aki – szintén pontért- segíti kis seregünket és ráül az egyik csatahajónkra. A maradék pontból a következőkre költhetünk:
Csatahajók: Minden nagy hajónak van egy saját kártyája jobb alsó sarokban az „árával”. Kártyán találhatók a mozgási, fegyverzeti és védelmi értékek (pajzsok oldalanként, balra oldalt a struktúra). Struktúra pont mellett megtaláljuk a vadászelhárító képességét (kockában), valamint a parancsnoki képességeket (command: hány parancsot kell előre kiadni, squadron: Hány vadászt tudunk aktiválni a megfelelő paranccsal, Engeneering: Hány pontot tudunk „gyógyítani”). Struktúra alatt kis ikonok találhatóak, amik reprezentálják a speciális képességeket, mint a találat pajzsterhelés elosztását, sebzésfelezést vagy a kitérést.
Kötelék kártyák: Ők egy vadász osztagot reprezentálnak, akiket gyakran egy nevesített hős vezet. Ez jóval egyszerűbb (és olcsóbb) kártya, mint egy csatahajóé. Első szám a sebességet (kb 2 = 1 lőtáv), második a struktúra pontokat, harmadik a vadászelhárító kockákat, a negyedik pedig a csatahajó elleni kockákat jelképezi. Lejjebb találhatjuk az extra tulajdonságokat, alatta pedig – kis ikonokkal jelölve- kitérés, pajzs stb.tokeneket.
Fejlesztési kártyák: Aki már játszott X-winggel annak ismerős lehet a szekció. Plusz pontokért tovább tudjuk javítani hajóinkat, fegyverrel, képességgel, pajzzsal stb. Természetesen nem mindent lehet, mindenre venni. Itt nyernek értelmet a csatahajók alsó sorában találhatóak ikonok engedi(vagy nem) az adott fejlesztés használatát.
Speciális tokenek: Csatahajóknak és nevesített kötelékeknek lehetnek kis ikonnak jelölt tokenjei, mint kitérés, pajzsterhelés elosztás, stb. Ezeket egy körben maximum kétszer használhatod fel. Elsőként pirosra forgatod (Exhausted), másodikként le kell venni(Discarded) és többet nem használhatod a játékban. Viszont ha csak pirosra forgattad, azaz egyszer használtad, kör végén visszaáll és újra használható (akár kétszer is). Pl. Howlrunnert megszórják és kap egy találatot, ez elől kiért (beforgatja a tokent), majd egy másik hajótól kap kettőt. Most dönthet úgy, hogy elszenvedi a sérülést és következő körben újra lesz kitérése, vagy eldobja a tokent és csak egy sérülést kap… De hogy ne legyen ennyire egyszerű, bizonyos tokenek távolságfüggőek. Pl. Csatahajó kitérése nagy távolságra 1 kockát semlegesít, közepesre újradobat, közelre nem használható.
Küldetések és Objektívak:
Játékban több előre definált küldetés közül választhatunk, hasonlóan a testvérjátékhoz, azonban az objektívak egy új dolog. Minden játékos választ magának hármat közülük, amik leírják, hogy a csatában ő miért fog pontot kapni (Victory conditions). Majd a csata elején az ellenfél a három közül választ, hogy konkrétan melyiket fogod játszani vele (és Te is választasz az övéből, hogy ő melyiket játssza)
Rengeteg apró szabály kimaradt (Ütközés, kritikus sebzések stb.), de az alapkoncepció megértéséhez, és hogy kedvet kapj talán elég info volt.:)
Ha felcsigáztam az érdeklődésedet itt: http://swmini.blog.hu/2015/02/18/armada_ismerteto_pre_wave_1-_csillagrombolok_fregattok_cirkalok_es_korvettek folytathatod.
Ha még mélyebben bele akarod ásni magad a témába, a következő linkeken angolul tudsz olvasgatni:
http://www.fantasyflightgames.com/edge_minisite_sec.asp?eidm=270&esem=1 Fázisok
http://www.fantasyflightgames.com/edge_news.asp?eidn=5281 Flotta összeállítás
http://www.fantasyfl…s.asp?eidn=5116 – Kockák és tokenek
http://www.fantasyfl…s.asp?eidn=5084 – Parancsok
és Éljen a Császár!:)