Nehéz egyszerűbben és minden sallang nélkül vallani önmagunkról. Szerencsére van aki nem cifrázza a dolgokat, és szerényen, apró betűkkel jegyzi meg, hogy: látványtervező és illusztrátor. Dolgozik filmeken, játékokon. Segít másoknak a nyers elképzeléseket formába önteni. Ügyfélköre többet mond el ezer szónál:
Kiadók és játékgyártók (Crystal Dynamics / Eidos / Square Enix, Applibot, Super Appli, Games Workshop, Fantasy Flight Games, Paizo Publishing, Catalyst Game Labs / TOPPS, Posthuman Studios, Big Fish Games, Binary Star, VAGC, Locus Origin)
Ügynökségek (Leo Burnett, Ogilvy and Mather, Saatchi&Saatchi, McCann-Erickson, DDB)
Nem kell mondanom, hogy mennyire elfoglalt alkotóról beszélünk, ezért nagyon örültünk annak a pár percnyi időablaknak, melyben egy szeletnyi bepillantást engedett a hétköznapjaiba.
Mikor öltött testet benned a gondolat, hogy képzőművész leszel?
Egészen fiatalon kezdtem el komolyabban rajzzal foglalkozni. Szerencsém volt, hogy a szüleim észrevették ez irányú érdeklődésemet és 11-12 éves korom körültől mar különböző szakkörökre jártam. Utána gimnáziumban speciális rajz szakos osztályba kerültem és innen mar egyenes út vezetett odáig, ahol most vagyok.Segített e valaki, van e meghatározó emléked művészről / tanárról aki inspirált erőt adott? Vagy van e olyan ma is aktív művész, akinek a munkái megszólítanak, elgondolkodtatnak?
Nagyon sokat köszönhetek gimnáziumi rajztanáraimnak, Ihász Zsuzsának és Homonna Györgynek, akik elindítottak az önálló alkotásban. Nehéz lenne inspiráló művészeket kiemelni, mivel rengeteg tehetséges ember van világszerte. Szerencsére egyre több fiatalt érdekel ez a szakma és az internet miatt most már minden tudás hozzáférhető.
Hol végezted a tanulmányaidat?
Az Iparművészeti Egyetemen (mostmár MOME) végeztem Vizuális Kommunikáció / Grafika szakon, majd később Los Angeles-ben tanultam a Concept Design Academy nevű suliban.Milyen volt az iskola LA-ben? Mennyiben tért el az itthonitól? Miben adott többet és nyújtott kevesebbet? Adott e pluszt ahhoz, közelebb kerülhess az álmaid megvalósításához?
A Concept Design Academy egy sokkal fókuszáltabb szakmai képzés volt, ezért nehéz összehasonlítani az itthoni iskolákkal / egyetemekkel. Leginkább a szak-specifikus tanfolyam szerű felnőtt képzésekhez tudnám hasonlítani, mivel a diákok több, mint 60%-a szintén már a szakmában dolgozó művész volt. Amellett, hogy a szakma nagyjaitól tanulhattam, éppen ez volt a másik erőssége a képzésnek, hiszen együtt alkothattam olyan emberekkel, akik a legnagyobb cégeknél és stúdióknál dolgoznak Hollywoodban és szerte a világon Japántól Ausztráliáig.
Hogy kerültél kapcsolatba a Star Wars világával?
Az Empire Strikes Back (A Birodalom visszavág) volt életem első VHS film-élménye úgy 5 éves korom körül. Szerintem ez is nagyban hozzájárult, hogy ma azzal foglalkozom, amivel.Milyen érzés az FFG-nek dolgozni, hogy kerültél be „A Körbe”, hogy alkothass nekik?
A concept design mellett mindig is vonzott az egyedi illusztráció és sokáig küldözgettem mindenfelé a portfóliómat – sikertelenül. Aztán egyszer csak a semmiből érkezett az FFG-től egy megkeresés, hogy lenne-e kedvem nekik néhány kártyát festeni. Ez több, mint 7 éve volt és azóta az összes nagyobb játékukhoz készítettem illusztrációkat.Hogy működik nálad az alkotás folyamata? Hogy készülsz fel egy munkádra? Ha egy már jól meghatározott világba tervezel, honnan merítesz ihletet? Például Star Wars esetében, újranézed az eredeti filmeket, vagy a visual concept art-okat bújod?
Ez minden munka eseteben más és más, de általában minden folyamat referenciák gyűjtésével kezdődik. Szeretek elmerülni az adott világban és megérteni, hogyan működik. A Star Wars elég specifikus, mivel egy nagyon kialakult világról kell képeket készíteni. Itt leginkább azok a feladatok inspirálnak, amikor egy olyan helyet / bolygót / űrhajót / stb. kell megjelenítenem, amiről meg nem készült semmilyen kép, mondjuk csak megjelent egy könyvben. Az ilyen esetekben sokkal inkább szabad kezet kapok a kiadótól is.Hogy tudsz átlendülni a „kényszer” feladatokon? Gondolok itt arra, hogy mennyire zavar a nyolcvankettedik hasonló világban és témában elkészítendő kép?
Nincsenek kényszer feladatok. Minden illusztráció esetében meg lehet találni azt a részt, amitől izgalmas lesz a munka. Néha ez a design, néha a kompozíció vagy a festési stílus.Ha túl vagy a kötelező napi rutinon (már ha van ilyen) mivel tudod kikapcsolni magad?
Általában reggel 8-9-től este 7-8-ig dolgozom. Ebben benne van a nemrégiben alapított stúdiónkban (Pixoloid Studios – http://pixoloid.net) végzett munka és a saját illusztrációk készítése (pl. FFG). Reggelente sportolok az estéimet és a hétvégéket pedig a menyasszonyommal vagy barátokkal töltöm. Filmeket nézek, olvasok, néha videojátékokkal játszom.
Mi a kedvenc világod, van e kedvenc képed vagy munkád? Van e tökéletes alkotás, vagy olyan, amit befejezettnek éreztél amikor elkészült? Vagy ilyen nem létezik?
Kedvenc világom nincs, alapvetően szeretek mindent stílust, ami egy másfajta realitásba kalauzol. Ez lehet a SW vagy akar egy Houellebecq könyv. A saját képeimet én valószínűleg teljesen másképp látom, nagyon kevés olyan illusztrációm van, amit évek (vagy akar csak hónapok) múltán még mindig jónak érzek. Ez azért nagyon nehéz, mert a komoly titoktartásik miatt minimum 1-1.5 év eltelik a képek készítése és megjelenése között. Így amikor megmutathatom / publikálhatom a képeimet, mar egyáltalán nem vagyok velük elégedett…
Mik a jövőbeni terveid?
Szeretnék többet foglalkozni a stúdiónkkal, mert nagyon hiszek a csapatban alkotás erejében. Ugyanakkor szeretnék visszatérni az egyedi tradicionális festéshez is saját szórakoztatásomra. A legtöbb képem digitálisan készül és hiányzik az anyaggal való közvetlen kapcsolat.Visszatérve a blog által is gyakran forgatott témához, játszol-e az FFG vagy más gyártók Star Wars játékaival? Ha igen mivel és milyen gyakran?
Egy kis baráti társasággal szoktunk összejönni az X-Wing Miniaturessel játszani. Emellett régóta tervben van, hogy a SW LCG-be is beleásom magam, hiszen közel az összes kiadott játék és kiegészítő megvan, mivel mindbe illusztráltam. Jó lenne többet játszani, csak nehéz a munkáim mellett időt találni az effajta kikapcsolódásra.
Zárszóként csak annyit fűznénk hozzá, hogy még sok művészettel töltött, boldog és sikeres évet kívánunk neked Márk!
Jó hírként fűznénk még hozzá a fentiekhez, hogy ha valakit mélyebben érdekelné ennek a „szakmának” minden apró csínyja és bínyja, akkor keressétek Márkot, mert mentorálást is vállal!