Mi viszi előre a világot? Hát a szex! A verseny! Gondoljunk csak bele. AMD vs Geforce, USA vs CCCP stb. Az egyik kijön valami újjal, a másik pedig reagál rá. Reakció és ellenreakció. Boardgamek sem kivételek ez alól. Minden játékban meg van az úgynevezett META, amely használható/erős összeállításokat tartalmazza. Ezt különböző szinteken tudjuk értelmezni. Veszünk otthonra egy két hajót, valamint a haver is magának és legyaláz minket minden meccsen. Gyorsan kitalálunk valamit, hogy hogyan tudunk visszavágni. Ha egyszer sikerül eltalálni az ellenszerét az ő seregének, a haver kerül hátrányba. Ilyenkor vagy elkezd agyalni, hogy a jelenlegi dolgaiból mit tud ellenünk felvonultatni, vagy lerohan a boltba és vesz még egy két figurát. Ez egy természetes evolúció.
Versenyszinten kicsit más a helyzet. A top játékosnak elméletileg mindennel kell rendelkeznie, hogy a legoptimálisabb sereggel tudjon jönni. Sajnos (?) a Boardgamek is a gyűjtögetős játékok táborát erősítik, azaz akinek mindene meg van az egy darabig tudja kompenzálni a gyengébb képességeit. (A gyűjtögetésnek van egy másik oldala is, nem kell mindent megvegyél, hogy játszani tudj) Természetesen mivel mindig van néhány optimális build az elérhető figurákból amit az igazi profik játékok százaival kísérleteznek ki. Ehhez tudjuk igazítani a nekünk fekvő stratégiát és a készleteinket. Ezek az ismert menő felállások összessége a META. Ha jön egy új kiegészítő, az egész borul.
Mivel az X-Wing világába csak a Wave 4 körül csöppentem, így inkább az Armadán mutatnám (először) meg, hogy ez mit is jelent a mi kis házi környezetünkben (házi META :)).
Kezdődoboz META
Hívhatjuk őskornak is, de igazából egy hónapja még ez volt a realitás. Nem voltunk túl jól eleresztve hajótípusokkal és fejlesztési lehetőségekkel. Volt VSD, Nebulon-B, Coreliean Corvette, X-Wing és TIE vadász. Emlékszem az első csatákra, a frontális összecsapásokra. Volt szerencsém mint két oldalon ülni és 6-0 körüli Birodalmi „enyhe” fölény alakult ki, míg a lázadás ráérzett, hogy szemből a Romboló elkerülendő. Némi bizonytalan tapogatózás után, a „gyenge” oldal elkezdte nálunk játszani azt amire az FFG is gondolt, a Megkerülést. Korvettek és Nebulon-B-k szépen felgyorsultak és a Romboló(k) hátába kerültek, hogy onnan amortizálják őket tovább. Ez sem mindig alakult optimálisan. Az első próbálkozásomnál a fregattjaim szépen elrobogtak a rombolók mellett, majd… szinte a pályáról is. Ezt is tanulni kell.:) A vadászok inkább jelképesen szerepeltek csak a játékban, szépen eljátszottak egymással. Amolyan macska-egér META volt ez, ahol 50-50% ban nyert nálunk a Birodalom és a Lázadás. Talán a végén az egerek felé billent a mérleg, mivel sikerült kitapasztalni a kis hajók dinamikáját. Az evolúció azonban nem várt sokáig.
Wave 1 pre meta
Az elejét csak Gladiátor érának hívom. Még elevenen él bennem ezeknek a kis hajóknak az ereje. Hasonló csatákban volt részem Lázadó oldalon, mint az alapdobozzal, 5-6 totális vereség… A Gladiátorokkal nagyon erős Rush buildet lehet összerakni. Teljes sebességgel előre és beletolni a torpedókat (fekete kockákat) az ellenfél arcába! Brutális, mást nem is lehet igazán hozzátenni. Volt csatám ami már a 2. körben eldőlt (na jó, elég sz*rul játszottam). Egyik korábbi battrepben van is egy ilyen build, igaz ez a csata pont a két korszak határán játszódott.
Mint fent is írtam eltartott néhány csatát mire a Lázadás tudta hozni a választ. Először az Assault Fregattokban kerestük a menedéket, de közelről ezek ugyanúgy áldozatul estek a „falánk” Gladiátoroknak. Elképzelhető, hogy két (három?) AF már hatékony ellenszer lett volna, de ehhez nem állt rendelkezésre elég…khm… nyersanyag.:)
Végül más irányba fejlődtünk. A rebellis frakció jó néhány vadászgépeket támogató fejlesztéssel, hajóval és kombinációval rendelkezik. Az elit pilótáik közül van néhány nagyon jó bombázó arc, míg maga a generikus géppark is erős csatahajó elleni fegyverzettel rendelkezik. Ha a kötelékeink köré építjük a flottát, némileg megváltozik a játék képe. Először is nem lesz annyi hajónk A Pontjaink 1/3 megy a vadászokra, kell egy admirális, és a sok fejlesztési lap. Talán három hajót ki lehet présleni, de inkább kettő az optimális. A korábbi METÁKban ez a Birodalom sajátja volt (a kevés hajó), de működik a szakadároknál is. A mérleg visszabillent. A Gladiátorok nem jók vadászok ellen, így nagy bajba kerültek az űrben.
Nálunk most a Birodalmon van a sor az evolúciós fejlődésben. Kíváncsian várom, milyen vadászelhárító megoldásokkal fognak megjelenni.
Wave 1 meta
A fentiekben inkább a saját házi evolúciónkat írtam körbe, de már alakulnak a hivatalos META-k. Még elég újak a hajók, de hetente jelennek meg új Buildek. A Gladiator Rush, és a Lázadó vadász build a nemzetközi versenyeken is igen népszerű. Corvette swarm szintén szerepel, de a nagy beszerzési költsége miatt (6. CR90) nem mondható általánosnak. Három VSD vagy AFII szintén jól szerepelt, valamint meglepő módon a Birodalmi vadász lista is eredményesnek mutatkozik. Mivel még nincs olyan sok kapható hajó, így kombináció sem, a házi META-nk elég hasonló a nemzetközihez, de az új hajók megjelenésével azt hiszem ez változni fog.
Nagyon kíváncsian várom a versenyt, hogy honfitársaim mivel szálnak majd hadba. Ha valami nemzetközileg népszerű, nem jelenti azt, hogy nálunk is az lesz. Ha sok a Rush lista, akkor minden bizonnyal az antiRush fogja megnyerni a versenyt, ha vadászokból lesz sok, akkor az antivadász. Kicsit kő – papír – olló – gyík spock a szituáció. Persze sok egyéb tényező van, mint a Játékos, a Szerencse a sorsoláson vagy a meccseken. A Wave 2 pedig fenekestül forgat fel majd mindent.
Ha fun a játékot akarunk, természetesen nem Kell kövessük a verseny META-kat. Alapvetően cél a szórakozás! Ha csak egy kezdődobozunk van, akkor is már megvívhatjuk a szabadság/rendfenntartó háborúnkat!