A fenti cím akár a politikai berendezkedés változását jelenthetné nálunk, de mindenkit meg kell nyugtassak / el kell keserítsek, mert csak epikus méreteket öltő Birodalom vs. Lázadás ért el hozzánk. Jó háromnegyed éves várakozás után, ez a nap is elérkezett: Megjelent a Star Wars: Armada!

Nagy X-Wing miniatures rajongó vagyok. Jó pár délután töltöttem el a Birodalom és a Lázadás küzdelmeivel, TIE vadászok és keresztszárnyúak közt. Bár a játék szinte tökéletes, nekem mégis valami hiányzott. Tavaly nyáron halottam először az Star Wars: Armada-ról (ami összefüggésben lehet azzal, hogy akkor jelentették be:)). Híreket átlapozva döbbentem rá, hogy mi az amit eddig hiányoltam: A Csillagrombolót! Nem volt kérdés, ahogy a játék megjelenik, én ott leszek a nyitáskor! Eredetileg karácsonyra tervezett kiadás átesett néhány csúszáson. Először januárrá változott a december, később februárrá, majd az USA dokkmunkás sztrájkja miatt az Európai megjelenést is elhalasztották, így végül csak most, április elején tudjuk csak kiengedni a Csillagrombolókat.

Bár az idegeimet tönkretette a várakozás,  legalább volt időm, hogy kemény munkával két embert is „beoltsak” a társaságból, és írogassak mindenféle ismertetőket az swmini-re. Végül egy pénteki nap éreztem a rezgéseket az Erőben, ami a bolt felé vonzott. Rutinosan felvérteztem magam üveggyöngyökkel a közeli K&H automatából, majd a Szellemlovas felé vettem a irányt. Nem akarom végigmesélni miként jutottunk át Botond fegyvertársammal a félelmetes Budapesten – ami akár az Imperial Assault egyik küldetése is lehetett volna – de végül is sikerült megszerezzek három(!) dobozzal az árúból. (Ez van, postás is lettem:))

Gondolom a szabályokat és az előzetes ismertetőkön (szabályok, csatahajók, vadászok és küldetések) már mindenki túl van, így ezzel már nem untatnék senkit, és nekieshetünk az egyik legélvezetesebb részhez: a kibontáshoz! Következő hetekben biztosan be fogok számolni az első nagyobb csaták tapasztalatairól, de addig is nézzük meg, hogy pontosan mit is kapunk ennyi pénzért. Mivel sok X-Wing játékos is gondolkozik azon, hogy Rombolóra/ Korvettre is ül, ezért az arányokat és mennyiségeket az X-Wing alapdobozához is fogom hasonlítani.

A Doboz

Mit is mondjak? Szép nagy.:) Láttam róla előzetes videókat, de való életben még nagyobbnak tűnik. Persze elvárja az ember, hogy ennyi pénzért kapjon is valamit. De ha lejjebb tekerünk, azért kiderül, hogy elég sok kihasználatlan hely maradt a dobozban. Persze erre lehet mondani, hogy majd a kiegészítőket tudjuk oda pakolni, ami akár igaz is lehetne ha a Catanról beszélnénk, de itt értékes és törékeny modellek szállításáról beszélünk amihez nem ideális egy ilyen kialakítású nagy kartondoboz.

(A sörös doboz természetesen csak a méretarányok miatt volt ott:))

Mindenesetre kívülről nagyon igényes dobozt kapunk. Kellemes artwork, a hátán szépen elrendezve a lefotózott tartalom. Az X-Wing-ből már megszokott kukucskáló is jár hozzá. Azaz a nagyobb modelleket már a dobozon kívülről megtekinthetjük.

Modellek

Kezdjük a legérdekesebb résszel, a hajó modellekkel. A VSD a várakozásoknak megfelelően szép nagy (még ha nem is akkora, mint a Birodalmi osztályú a közelgő Wave 2-ben). Itt léptünk némileg előre a kistestvérhez képest, mivel a gépek hajtóműve mát festetten érkezik. Azaz konkrétan a „hajtóműcsóva”. Ugyanezt az X-Wingnél nekünk kell megoldani, ha szeretnék ha szeretnénk hasonló effektet látni a hajóinkon. Mivel a Wave 1-nek ez az ikonikus hajója, így nem csodálom, hogy nagyon erősen odafigyeltek rá. Ha X-Wing méretekhez hasonlítjuk, a romboló mérete a Decimátor és a Falcon közt van valahol. Van olyan hosszú mint a Deci, de kevésbé kövér. Sokan panaszkodnak, hogy nekik letört az antenna, mi ilyennel nem találkoztunk.

Nebulon-B már kevésbé volt szerencsés. TIE Fighter játékból az egyik kedvenc hajóm. Igaz, azt nem tudom, hogy lett belőle csatahajó, mert inkább egy teherszállító helikopterre hasonlít. Maga a modell szépen kidolgozott, a festése sem lenne rossz, de a hátáról(hajtómű) bizony lemaradt a wash. A fórumokon szintén sokan panaszkodnak ugyanerre. Állítólag az X-Wing első nyomása sem volt anno tökéletes, de ezt se megcáfolni, se megerősíteni nem tudom, mivel (sajnos) még nem voltam része a játékos közösségnek. Nem súlyos probléma, mert nagyon gyorsan pótolható, de mégis bosszantó.

Korvett nagyon szépre sikerült. Festése és alakja mind megkapó. Ha mellérakjuk a nagy testvért, bizony láthatóak a léptékkülönbségek. Ugye X-Wingnél ez a maximum, de csak úgy, hogy az úgynevezett EPIC játékokban hozható. No most ez itt a  belépő szint. Mivel érdemes többet beszerezni a hosszú távú játékhoz, így kiváló alany lehet, hogy a „csíkozás” színén kísérletezzünk, ha szeretnénk különbségeket a hajók közt (már ha van bennünk művészi hajlam).

Vadászok a méretükhöz képest szépen kidolgozottra sikerültek. Pilótafülke, hajtómű, mind szépen kivehető. Sajnos a műanyag néhol meghajolt. Annyira nem zavaró, de ha mégis, ezt meleg vízzel és egy kis kézügyességgel helyre lehet rakni. Tudottan festetlenül érkeznek. Nem vagyok nagy művész, de szeretek nekiesni a figuráknak és festek ezt-azt. Jövőbeni poszthoz tökéletes téma lesz majd.:)

Talpak szokásos FFG minőségben érkeznek. Átlátszók, szép és tartós műanyagból. Csatahajók talpán minden oldalon találunk egy tekergetőt a pajzsok erejének jelzésére, amit az X-Wing-ből ismert kis fekete izével tudjuk felfogatni. A vadászokon szintén van egy tekerő az „életerejükhöz”, valamint egy jelző, hogy a körben aktiváltuk-e. Láttam a Neten, hogy páran átfestették feketére, de azt hiszem én maradok az eredeti színnél.

Kártyák mintha jobb minőségűek lennének, mint az X-Winges társaik, pedig azokkal sem volt semmi baj. Felületük érzékelhetően más, talán a nyomtatási technika változott meg. Kis apróság.:) Az artok viszont ugyanarról „tőről” fakadnak. Újrafelhasználás az FFG sajátja. Sok képet láttam már viszont a szerepjátékban és az asztalon is. Mivel nagyon szépek, ezért el tudom nézni a cégnek (Inkább így, mint sok csúnya). A Damage Deck bizony elég masszív lett. Több mint 50 lap! Ha venni akarunk kártyavédőt, akkor a szokott normális és kis műanyagon túl, be kell szerezzünk egy nagyobb fajtát is (Tarot a neve az FFG-nél). A csatahajók kártyáin annyi adat van, hogy nem fért már rá a  normál méretre.

Tokenek területén nincs nagy meglepetés. Szépen nyomtatott kétoldalas papír jelzők. Sok van belőlük, de a szabályoknak hála, a hajóknak nem kell a táblán magukkal cipelni fókusz/kitérés/ stressz/ion/pajzs stb. tokeneket. A pálya szélén kell csak használjuk/fordítgassuk őket, így bárikor fotózhatjuk a csatát zavaró papírok nélkül. Kapunk négy derékszöget is, amit eddig nem volt jellemző az FFG játékokra. Ezzel a pálya széleket tudjuk jelölni, ha az asztalon játszunk. Apró figyelmesség.

Kockákból kapunk 9 darabot. Konkrétan 3 feketét, 3 pirosat és 3 kéket. Mindegyik nyolcoldalú, és csak a támadáshoz használhatók. Kezdetben elég lesz, mivel általában egy színből három kocka kell egyszerre. Ha jönnek a nagyobb hajók és fejlesztési kártyák, hosszú távon szükségünk lesz még kockákra vagy egy másik alapdobozból, vagy külön vásárolva.

Távolságmérő sablonok, szintén az X-Wing-ből ismerősek lehetnek. Hossza ugyanaz, de a távolságok rajtuk különböznek. Kicsit máshol vannak a „beosztások”. (Annyira, hogy nem is egyenlő arányban van felosztva). Némileg át kell majd alakítsuk az X-Wing távokhoz szokott szemünket.

Egyik nagy újdonság a mozgási sablon. Ezt darabokból lehet összerakni, és jelenleg négyes távolságig tudja segíteni a hajók mozgását. De mivel az egész moduláris, el tudom képzelni, hogy a jövőben lesznek gyorsabb hajók is. Elég masszívnak tűnik, de nem vagyok elájulva az öntés minőségétől. Ha véletlenül mégis elvesztenénk/eltörnénk, nem kell kétségbeesni, mert külön is kapható.

CR90-es a kicsinyével. Ebben az időszakban gyakori látvány.

Természetesen szabálykönyv is dukál a játékhoz. Rögtön kettőt is kapunk. Az első egy Learn2Play, azaz egy szájbarágós vonalvezető. Ennek segítségével le tudjuk játszani az első csatáink. Kezdőjátékhoz ad egy flottafelállást is, de ezt nem ajánlom, mert a Birodalom nagyon gyengére sikerült a példában. A második szabálykönyv gyakorlatilag egy referenciafüzet, amely a szabályokat ABC sorrendben felsorolva tartalmazza. Ha már profikká (profibbakká) váltunk, akkor inkább ehhez fogunk nyúlni, minthogy a másik könyvben lapozgassunk, vajon hol lehet a keresett paragrafus. Nagyon felhasználóbarát megoldás.

Az Első csata

Némi összeszerelgetés után előálltak az első alapdoboz flottái. Úgy döntöttünk, hogy nem esünk neki a többinek, hanem az alapokat ezeken a kezdő flottákon igyekszünk begyakorolni. 140-140 pontból raktunk össze egységeket, admirális és küldetés nélkül. A mozgást, harcot és parancsokat akartuk gyakorolni, még nem a teljes értékű háború volt a cél.

Ennyi pontból két kisebb egységet sikerült csak összeállítani. A Birodalom – nem meglepő módon – egy Victory osztályú rombolóval és négy TIE Fighter kötelékkel , míg a Lázadás a dobozban található két hajóval, azaz a Korvettel és a Nebulon-B-vel érkezett. Kiegészítőnek két X-Wing osztag fért bele.

Lázadók úgy érezték, hogy nem a legjobb ötlet frontálisan nekiesni a rombolónak, ezért bekerítésre játszottak és kettéosztották a két hajóból álló „flottát” (több felé nehéz lett volna). A romboló nem tudta magát kettéosztani, ezért a parancsnoka úgy döntött, hogy a korvettet próbálja követni, miközben a vadászok leszedik a keresztszárnyúakat.

A romboló ugyan mindent megtett, de a két hajó jóval fürgébb volt. Bár a korvett pajzsain áttörtek a romboló nehéz ütegei és okoztak néhány könnyebb sérülést, de végül a lázadó hajók a Victory mögé kerültek.

Itt egy igen érdekes dologgal találkoztunk, a kezdeményezés erejével. A Birodalomnál volt a lehetőség, hogy először lépjen, ami igen nagy előnynek bizonyult ilyen kevés hajónál. Mivel a kompenzáló küldetés rendszert még nem használtuk, így Birodalom előnnyel indult. Hamarabb mozgatta a vadászait is, így TIE vadászok hamarabb lőttek. Bár a keresztszárnyúak derekasan küzdöttek, elvesztették a csatát.  A megmarad TIE vadászok a korvettet kezdték idegesíteni, de nagy kárt nem tudtak okozni, de legalább elvonták a tűzerőt.

A játékot ebben a helyzetben abbahagytuk. A Victory-t kimanőverezték a Lázadók, a TIE vadászok pedig lassan elfogytak volna.

Tapasztaltok:

  • Bár a játékkal csak ismerkedtünk, mégis elég pörgős volt a csata. Talán az X-Wing-es múlt, vagy csak a teljesen logikus szabályok miatt, de nagyon gyorsan tanulható.
  • A harcrendszer zseniális! A különböző fegyverzetek erejét nagyon jól szimulálják a különböző színű kockák. Szinte érezni, ahogy ezek a monstrumok lassan egymás felé/mellé/mögé úszva egymásnak esnek. Először nagyon fura volt, hogy nem kell védekezésre dobni, hanem csak a tokenekkel játszani. Sokkal kevesebb szerepe van a véletlennek, ami nagyon jó (bár teljesen nem tűnik el)!
  • Több körre előre gondolkodás hihetetlenül fontos. Egy jó időben kiadott parancs (javítás, navigáció, koncentrált tűz…) csatát dönthet el. A Rombolóknál ezt jóval nehezebb megtippelni, de mivel tudja „gyűjteni” a parancsokat, ezért egyszerre előny és hátrány. (Amelyik parancsot nem használja fel a hajó, azt megtarthatja s később felhasználhatja, igaz jóval gyengébb hatásfokkal. Csak annyi parancsot gyűjthet fel ahány körre előre kell gondolkodnia (parancs érték). Azaz egy korvett egyet tud maximum, míg egy romboló hármat).
  • Vadászoknál szintén nagyon fontos az időzítés, hogy ki mozog/lő először. A bombázók viszont nagyon hiányoznak, így a TIE vadászoknak nincs más szerepe, minthogy megfogják az X-Wingeket.
  • Lázadó hajók jobban büntetnek egy elrontott manővert (a hibát). Ha romboló elé kerülsz, gyakorlatilag véged. Viszont ha jól csinálod, a Victoy nem tud követni.

A hőseink ezek után úgy gondolták készen állnak az igazi háborúra, és felbontanak még egy dobozt. Fiatal és naiv elméjük még nem érthette, hogy mennyire megváltozik a háború dinamikája egy 300 pontos ütközetben a korábbi kis helyi csetepatéhoz képest. Ekkor még gyermekek voltak, akik nem sejtették mi vár rájuk…

(folytatjuk)