2012-ben a Genconon mutatkozott be a X-wing miniatures egy kezdőszettel és négy kiegészítővel. Valójában ez négy féle hajót jelentett, 2-2 Birodalmi és Lázadó oldalon. A kezdő csomag most is kötelező a damage deck és a különböző sablonok közt. Szerencsére elég használható dolgok vannak benne és nem drága. 1-1 doboz vásárlásával könnyen megosztható a haverral.
Nézzük mi volt az első hullámban:
TIE Fighter: Alapdobozban és külön kiegészítőként is megjelent. Gyakorlatilag az alapgép a játékban. Minden más gép árát ehhez viszonyítjuk. Sok-sok kiegészítő után is nagyon használható gép. Nagyon olcsó, gyenge tűzerővel, nagy mozgékonysággal és gyenge strapabíró képességgel.
TIE swarm (azaz 7-8 TIE Fighter) ma is játszható verseny build, de mint kitöltő hajó is tökéletes. A nevesített hajók közt is találunk jó pilótákat, mint Howlrunner aki újradobat 1 kockát minden baráti hajónak, valamint Night Beast vagy Dark Curse is viszonylag olcsó és magas képességű hősök.
Érdemes Birodalmiként elgondolkozni több alapdoboz beszerzésén is, hogy olcsón jussunk ehhez a hajóhoz.
TIE Advance: Vader nagyúr privát hajója. Azaz nem annyira privát, mert lehet hozni „tömegesen” is:). Ha sötét nagyúrnak jó volt, biztosan nagyon menő hajó! Nos…nem. Két pajzzsal rendelkező TIE Fighter, gyengébb manőverezéssel, de célzószámítógéppel és… majdnem dupla pontért. A játékban nincsen még egy 2-es tűzerővel rendelkező hajó ami több mint 20 pont lenne. Vader még ebben az időben használható volt (két akció!), de nagyon gyengére sikeredett szegény gép. A Raiderrel jönni fog hozzá egy „kis” javítás, de addig sajnos a polcon maradnak.
Itt egy picit megállnék, hogy mik is azok a javítások. Sajnos az ilyen játékok sajátossága, hogy nem lehet tökéletesen „balancolni”. Ráadásul ha kijön egy új hajó vagy upgrade, minden borulhat. Így minden kiadásnál születnek „OP” (túl erős) és „Broken”(használhatatlan) hajók. A játékkiadók különböző módon oldják ezt meg. Pl. Magicnél az szimplán kiadják a kártya erőseb változatát és a régi kiadás mehet a kukába. W40k-ban rendszeresen jönnek új szabálykönyvek és codexek amik mindent borítanak. X-wingben törekednek arra, hogy a régi hajók is játszhatóak maradjanak az idő előrehaladtával, és a balanacot úgynevezett „title” kártyák kiadásával próbálják megoldani.(ez különböző bónuszokat ad egy adott hajótípusnak). Jó hír, hogy nem kell így kidobni a régi hajókat, rossz, hogy meg kell venni ezeket a kártyákat ami az új kiadású hajókkal érkeznek. TIA Advance-hoz pl, Raiderben érkeznek új pilóták és a „javítás”.
Míg a birodalmi gépek erőssége a manőverezés, addig a lázadók pajzsot és droidokat kaptak. Érdemes ezeket is gyűjtögetni, mert hasznos képességekkel ruházhatják fel a gépet. (pl. pk R2 pajzsot tölthet vissza)
X-Wing: Ikonikus gép, ami a játék nevét is adta. Alapdobozban és a kiegészítőben is vannak hozzá pilóták. Elég jó tűzerő, közepes manőver és elfogadható védelem. Sajnos ma már drágának számít, mivel semmiben nem kiemelkedő. Ettől függetlenül van 1-2 igen jó pilóta itt. Biggs kötelező gép a lázadóknál. Tűzerő elvonó képességével pofátlanul olcsó, nagyon jó kombinációs lehetőségeket kapunk, Wedge szintén jó kis DPS, Luke pedig túlélő. Lázadóként kötelező beszerezned pár ilyen gépet, bár versenyen csak Biggs szokott jönni.
Y-Wing: Szintén az első film ikonikus gépe, de hasonlóan jól sikerült, mint a TIE Advance. Na jó kicsit jobban. Elhanyagolható tűzerő, manőverezés, mint nagyapám a Tescoból hazafelé. Egyedül a struktúrájában erős, de itt egy-két kritikus találat könnyen tacsra teheti. Lehet rá tornyot rakni, ami segít rajta, de sajnos így drága lesz. Scumokkal jön neki egy kis javítás, de erre még kicsit várni kell. Versenyeken ionnal szokott megjelenni.
Wave Meta: Nem játszottam még ebben az időben, így csak a fórumokra és elbeszélésekre tudok hagyatkozni. Ebben az időben a TIE Swarm vitt mindent, sorra nyerte a versenyeket. Bár ez a build sokat gyengült mikor megjött a Phantom, de még mindig használható.