Sok piros kockát dobni jó. Erre hamar rájön mindenki.
Mi a jobb, sokszor keveset dobni, vagy kevesebbszer sokat? Ez attól függ, mi ellen játszunk. Egy 0 agility-s hajó ellen nyilván csak az számít, a lehető legtöbb kockát dobjuk ki ellene, ez egy TIE swarm-nál akár 6 vagy 8-szor 2 kocka lehet, esetleg 3 kocka Range 1-ben. 3×8=24 kocka, mondjuk egy fókusszal 24*0,75=18 sebzést visz be átlagosan, és tekintve, hogy a legtöbb élete a játékban a Decimator-nak és a Ghost-nak van, 16 élettel és 0 agility-vel, látszik, hogy ez egész jelentős szám. Mi a helyzet, ha esetleg az ellenfél védekezik is? Ilyenkor nem árt néha egyszerre több kockával is dobni, különben sokára esik le egy 3 agility-s hajó.
A játék az első Wave-ek idején nem véletlen a TIE swarm dominanciájáról szólt. Nehéz volt vele jól játszani, és még mindig az. A Wave 4-ben érkező Z-95-ös nem lett annyira népszerű, mert egyéb aspektusait nézve a hajónak, mint például mozgékonyság, és így blokkolási képesség, alulmaradt a TIE-oknak, és az egyedi, nevesített pilóták is kevésbé befolyásolták a játékot. Főleg, hogy a 4. hullám után elszabadultak a Phantom-ok, és a Han shoot first és egyéb listák próbálták csak felvenni Whisper-rel a versenyt.
Wave 4-5 környékén, ahogy a Falcon is megerősödött a Tantive IV fejlesztésekkel, kialakult a kő-papír-olló meta, jouster-ek, arc dodger-ek, és tornyok. Ezt a Wave 6 annyira nem borította fel, inkább csak beágyazódtunk a 2 hajós metába. Aztán a 4 Twin Laser Turret-es Y-wing lista kizökkentette az embereket az állóvízből. Az akkoriban egyeduralkodó egy nagyhajót plusz kíséretét simán kikapta a 4 kicsi Y-wing. Emellett a Rebel B-wing-ek is pofont kaptak rendesen a Wave 1 veteránjaitól, hála a tornyos fejlesztésnek. Ugyanakkor nem volt verhetetlen a TLT-sem, így egy elég változatos meta jött létre, amiben a Rebel Shield regen listák (egy ászon R2-D2 vagy R5-P9 pajzs visszatöltő droid) és a Palp aces-ek (Palpatine-t szállító Lambda Shutttle, valamint pár ász pilóta kiegészítésnek) aranykorukat élték.
A Wave 8 furcsán fejtette ki eddig a hatását, hiszen mindenki csak a Jumpmaster-ekre (Dengar is erős, de elsősorban a Falkasfarka [Wolfpack, 3 torpedós Jumpmaster 5000-es] az, ami a „farkaskiáltókat” előcsalta, hogy berzenkedjenek a játékegyensúly felborulása miatt.)panaszkodik. Tény, hogy a 4 kockán 4 sebet produkáló torpedóplatformok kiszorították egyből a 4 TLT-t, de ezzel elméletileg megnyitották egyes nagyhajóknak újra a terepet, akik egyben ügyesen arc-okat is tudnak kerülgetni. A Kanan Dash visszatérő vesszőparipám, de nem csak én próbálkoztam vele, sokan vették elő, és csiszolgatják mai napig. Dash is, 4 kockából 4 hit-et csinál. Akár csak az IG-k.
ÉS ha már Wave 8, vegyük észre, hogy a Ghost is élen jár a 4 kockás találatok osztogatásában, vagy a kivédhetetlen találatok bevételében az Autoblaster turret + Accuracy Corrector kombóval. Az Inkvizítor pedig remekül elviseli a 4 találatokat egy darabig. Főleg, hogy relatív olcsó hajó.
Visszatérve az eredeti témára, ezekre a szuper pontos támadások szinte mindig valami kombinációval 4 sebet forgatnak be négy kockán. Kérdés, mi veszi fel velük a versenyt.
A pajzsvisszatöltős ászok többször 4 sebet nem fognak fel egy körben, főleg nem másodlagos fegyverből. Poe elég stabilan támadásonként 2 sebeket felfog, de ez azt jelenti, hogy 2 bemegy. Így elég hamar lekerülhet, főleg a 3 Jumpmaster-től, akik kvázi egy körben biztos kilövik, ha Poe ügyetlenül eléjük repül.
A birodalmi ászoknak szerencséjük volt, mert az arc dodge-olással és a token halmozással, + a jóságos Palpatine-nal meglehetősen stabilan szállhatnak szembe a Farkashordával.
És erről szól most a (meta) játék. Hogyan védjek ki egy körben többször 4 kockányi sebet, vagy hogyan kerüljem el a támadásokat is magukat?
Ha valaki ki tudja védeni, akkor jó listája van. Ha valakinek esetleg elég hajója van, amik nem robbannak fel egyből az is jó. Vagy RENGETEG élet, pl. dupla Decimator vagy Ghost.
Ha nem, akkor pár match up, amiben rosszak lesznek a kilátásaink. Nagyon rosszak.
Ez nem pay to win. Nem olyan egyszerű a 3 Jumpmaster sem. Meg kell ellene tanulni játszani. Mindig az új, menő listák nagyot ütnek az elején, de aztán majd utoléri őket a játékosok tudása.
Azaz, ha listát tervezünk ezeket a kérdéseket ismételgessük:
- mit teszek, ha az ellenfél tud stresszelni?
- mit teszek, ha az ellenfél tud pajzsot visszatölteni?
- mit teszek, ha az ellenfél ki tudja kerülni a lövéseimet elég nagy eséllyel, utánam lép?
- mit teszek, ha rendszeresen 4 kockából négy találtatokat befordít, körönként akár többször?
Ha mindre megvan a válaszunk, akkor egész jó eséllyel mehetünk akár versenyezni is 🙂 .
Persze, a fenti eset csak azt takarja, amikor a meta játékot játsszuk. Hozzunk egy swarm-ot, repüljünk jobban, mint az ellenfelünk, és hiába a csilivili nagy hajója és hiperpontos ágyúja, azok is csak akciókra építenek, tokenekből élnek. Blokkoljunk mindenkit, és nem kell félnünk a nagy hajóktól.
Példa arra, hogy sok kicsi támadás szintén jó lehet
Legutóbbi, 3. versenyre az alábbi listát hoztam. Messze nem meta lista:
- Torkil Mux
- 4-Lom
- Ion Cannon
- Black Sun Soldier
- Feedback array
- Black Sun Soldier
- Feedback array
- Black Sun Soldier
- Feedback array
- Black Sun Soldier
- Feedback array
- Black Sun Soldier
- Feedback array
Nem biztos, hogy ez a Galaxis legjobb kombinációja, 4-Lom és Ion Cannon pontosan egy TLT árába kerül. Viszont így volt 1-1 kulcsofntosságú ionizálásom, ami összejött, szóval nem annyira rossz. |
3-2-t játszottam, egyik vereségemben a saját hibámból jött elő, összeütköztettem a swarmot az első lövéskörben. A kezdeti plusz sebzés jót tett volna, hogy esetleg leessen egy ellenséges hajó. Dani jól játszott, szóval nem mondom, hogy egyébként megvertem volna, de így bőven joggal kaptam ki. A másik vereségem meg egy Miranda + A-wing swarm-tól szenvedtem el. Szintén nem meta lista.
Kétszer mentem birodalmi ászok ellen, és bár megkaptam, hogy egy „cheese listával” jöttem, aminek csak azért volt esélye, mert nem számítottak rá, de hát istenem, ilyen ez a popszakma. A legtöbb új lista azért üt szintén, mert nem tudnak ellene játszani. Persze kihasználtam, hogy nincs az embereknek ötlete, mit csináljanak ennyi Range 1-es halálbuborék ellen, de az nem az én hibám, hogy nálunk még nem sokan próbálták ki ezt a több, mint 1 éves lapot. Hozzátenném, összesen 2 embertől kértem kölcsön, de végül még másik 2 ember is belesegített talpakkal meg kártyákkal, hogy kijöjjön ez a sereg. Mert kevés embernek van 5 darab Z-95-öse.
Ellenben a közösség jó, így bárki akar valamit kipróbálni, kérje el nyugodtan az adott versenyre, nagy eséllyel össze tudjuk dobni. Ezúton is köszönöm a segítséget.
Hol a konklúzió?
Állást foglaltam amellett, hogy kevés erős támadás jobb. Majd megmutattam, hogy sok kicsi szintén nem rossz. Valami katarzisra várnátok az olvasmány végén?
Hát lehet, elmarad, nem most írom le a nyerő listát.
Mert továbbra sincs mindent verő lista, hála a midikloriánoknak Erőnek.
Ha van egy őrült ötleted, és nem redundáns módon meg tudod tölteni a seregedet, akkor továbbra is van esélyed megviccelni az ellenfeleidet baráti küzdelemben, vagy versenyen őrületbe kergetni a vetélytársakat. Ez az oka annak, hogy nálunk rendszeresen előkelő helyen végeznek olyan játékosok is, akik aránylag keveset játszanak másokhoz képest, mert egy vad ötlet meglephet egy meccs erejéig egy „profit” is. Persze ha mi sem tudjuk, mit kéne csinálni, akkor nem valószínű, hogy a papíron jól kinéző hajmeresztő kombinációkat át tudjuk ültetni a gyakorlatba, szóval gyakoroljunk néha 😉
A lényeg, hogy a játék egyensúlyban van eléggé, minden taktikára van orvosság. Az swmini legyen veletek!
Forrás
- The four hit meta – az eredeti, gondolatébresztő cikk