Mai cikkünkben a 2016-os ILM Challenge egyik magyar indulójával, Kedves Évi grafikussal ismerkedhettek meg. Évi azonkívül, hogy fantasztikus képeket alkot, hatalmas Star Wars rajongó is, így mikor szembejöttek velünk a képei, egyértelmű volt, hogy készítenünk kell Vele egy interjút. Következzen hát Évi és a képei. 😉
Kérlek mutatkozz be röviden.
Kedves Évi vagyok, Concept Artist a Digic Pictures-nél már majdnem 2 éve, emellett szabadúszó fotós és grafikus.
Mikor kezdtél el rajzolással, képzőművészettel foglalkozni?
Egész kicsi korom óta rajzolgatok és álmodozok, nem is emlékszem időszakra mikor ne érdekelt volna az önkifejezés valamelyik formája. 11-12 évesen kezdtem el komolyabban rajzolni. Általános iskolában néha jártam rajzszakkörökre, de főleg otthon rajzoltam, annyit amennyi a tanulás mellett belefért. Sokáig nem tudtam mihez kezdjek ezzel a képességgel. Mindig érdekeltek a filmek, a filmkészítés és minden ami ehhez kapcsolódik. Nagy meglepetés, erre a kérdésre a Sithek bosszúja dupla lemezes kiadása adta meg a választ 2006-ban. Végignéztem a 6 órányi extrát és rájöttem, hogy ha nagy leszek, matte painter/concept artist (háttérfestő/látványtervező) leszek. Nem sokkal ezután elkezdtem gyakorolni a számítógépes grafikát. Az általános iskola vége és a gimis éveim erről szóltak. Rengeteget gyakoroltam, már szinte csak otthon. Fontos megemlíteni, hogy akkoriban nemhogy itthon, de még külföldön sem voltak elérhető tananyagok a szakmához. Egészen a gimnázium végéig rendesen tanultam, mert nem voltam biztos benne hogy meg tudok majd élni a rajzolásból. Érettségi után OKJ-s képzésre mentem az Illyés Művészeti Szakképző Akadémiára, ahol első évben 2D animációt, másodévben fényképészetet tanultam, végül fotósként vizsgáztam 3 éve.
Mikor találkoztál először a Csillagok Háborúja univerzumával?
Őszintén szólva nem emlékszem arra, hogy mikor vagy melyik részt láttam először. Mióta az eszemet tudom része az életemnek. Arra biztosan emlékszem, hogy életem első mozija a Baljós árnyak volt 1999-ben, a Kossuth moziban.
Ha lehet egyáltalán ilyet definiálni, melyik film és/vagy könyv a kedvenced?
Bevallom őszintén számomra a filmek jelentik a Star Wars univerzumot. Van egy pár könyvünk otthon, de nincs kedvencem közülük. Viszont a filmek közül most a Birodalom Visszavág, és a nemrég megjelent Zsivány Egyes a kedvencem. Ez néha változik, mert nálam hangulatfüggő melyik a kedvenc.
Hogyan jött az ötlet, hogy jelentkezz a 2016-os ILM Challenge-re?
A szüleim a kezdetektől nagy rajongói a szériának. Ez rám és a testvéreimre is átragadt. Mint korábban említettem a sorozat nagy szerepet játszott benne, hogy ezt a szakmát választottam. Régóta az az álmom, hogy egyszer egy Star Wars filmen dolgozhassak. Így mikor tavaly május 4-én kihirdették a versenyt, nem volt kérdés, hogy induljak. Ezen kívül volt egy megérzésem, hogy ez jó lehetőség lesz portfóliót bővíteni és reklámozni a munkásságom.
Hogy néz ki egy ilyen „verseny” belülről? Mesélnél egy kicsit bővebben róla?
A verseny 3 körös volt, minden körben új feladatokkal, végig az eredeti 3 rész stílusában kellett dolgozni. Minden kör végén az ILM által kiválasztott x versenyző juthatott tovább.
Az első körben két kulcskockát (egy jelenetben ez a beállítás tartalmazza a legtöbb információt a helyszínről, a benne lévő szereplőkről és a cselekményről) kellett tervezni. Erre 3 hetünk volt, ez a kör volt a legnyugisabb. 2 hétvégém volt 2 képet összehozni. Annyi megkötés volt hogy olyan eseményt kell ábrázolni ami köthető az első három részhez. Az egyik választásom Vader megérkezése a Bespinre. Ennél grandiózusabb helyszín véleményem szerint nincs az univerzumban, személyes kedvenc.
A másik képem az Endor bolygó felszínén egy találkozást ábrázol az ewokok és a Birodalom között. Kezdetben 2 rohamosztagossal terveztem akik éppen járőröznek, a kutasz droid ötlete később ugrott be. Végül ezzel vittem végig, mert adott egy kis csavart a történetnek.
A második fordulóban 2 járművet kellett tervezni, szintén 3 hét alatt. Korábban ilyet még soha nem csináltam, így nem is kicsit ijedtem meg mikor elolvastam a kiírást. Nehézkesen eldöntöttem, hogy 2 vadászgépet fogok tervezni. Egy lázadót és egy birodalmit. A kész illusztrációkon majd egymás ellen fognak harcolni. A birodalmi gép agresszív, sötétebb színekkel dolgozik, nem a praktikum a lényege hanem a félelemkeltés. A lázadó ezzel szemben a funkcionalitáson alapszik, világosabb tónusokból épül és valamivel barátságosabb. Miután készen voltak a gépek összeraktam a csatajeleneteket, a helyszín egy csillag közvetlen közelébe került. Hogy jobban átjöjjenek a méretkülönbségek beraktam egy-két Csillagrombólót is. Ez a kör kicsit döcögősebb volt, akkor azt hittem ennél nem lesz húzósabb, aztán jött a finálé.
Az utolsó fordulóban összesen 6 feladatot kaptunk, 3 naponta jöttek ki a leírások. Ez már önmagában is sokkal nehezebb volt, mint az előző kettő. Egy hét mínusszal indítottam, majd mikor hazaértem és elkezdtem volna dolgozni tönkrement a monitorom, így leadásig a TV-re kötöttem a gépet és a nappaliban dolgoztam.
A 6 feladat között ismét volt kulcskocka (5db is!), járműtervezés és egy új kihívás: karaktertervezés. Ez a kör már hasonlított a gyártási környezetre. Igazából itt nem tudok sokat mesélni, leírták mit kell csinálni, sokkal pontosabban mint az előző két fordulóban.
Az első feladat egy szökésjelenet volt. Minden adott volt, a helyszín, a szereplők és még a szereplők mennyisége is, nekem igazából csak a hangulatot és a kompozíciót kellett összerakni.
A második feladat járműtervezés, egy új fajhoz (un. Danji). A szituáció kicsit más volt mint a második körben mert egy teljesen új nép stílusát kellett kitalálni. Semmilyen információt nem kaptunk erről a kultúráról, így megkötések sem voltak.
A következő kiírás megint egy kulcskocka volt, a lázadókhoz megérkező új faj találkozását kellett bemutatni egy barlangban épült támaszponton.
A negyedik feladat ennek egy új változata volt, megváltozott a helyszín. Barlangos támaszpont helyett vulkanikus bolygófelszín lett, drámai égbolttal.
Az 5. kiírás karaktertervezés volt, én a humán témakört választottam. Az új fajhoz amihez korábban hajót kellett terveznünk, most kitalálhattam egy harcos hercegnőt is. Sose csináltam ilyet ezelőtt úgyhogy nem volt olyan egyszerű mint a kulcskocka vagy a járműtervezés.
Az utolsó feladat rátett erre még egy lapáttal, 3 nap alatt nem egy, hanem két kulcsot kellett összerakni. Kaptunk egy forgatókönyvrészletet, nem tudom, hogy ez korai fázisban esett-e ki a most készülő Han Solo moziból vagy soha nem is volt benne. Én a csatajelenetet választottam és kitaláltam hozzá egy új bolygót hatalmas gomba-bambusz növényekkel.
A végén összecsúsztak a határidők, ami szerintem meglátszik a munkák minőségén, de úgy ahogy le lett adva.
Melyik képedet tartod a legjobban sikerültnek és miért?
Az első kör második munkája a kedvencem. Ezen szerettem a legjobban dolgozni. Ez a kedvenc helyszínem az univerzumban. Szeretem a hangulatát, a lebegő város ötletét. Emlékszem kisgyerek koromban ez a bolygó volt rám a legnagyobb hatással.
Melyik az amivel nem vagy annyira megelégedve így utólag? (bár az egyszerű halandó számára mindegyik csodálatos)
Nekem ezek a képek soha nem fogják azt jelenteni és mesélni, mint a többi embernek. Majdnem mindig találok valamit amin lehetne csiszolni, még az előbb említett kedvencemben is. De egy késznek nyilvánított képhez soha többé nem nyúlok.
A challenges munkák közül az utolsó forduló képei azok, amikkel kevésbé vagyok elégedett. Ennek az az oka, hogy nem volt elég időm kitalálni és megcsinálni őket.
Hol tekinthetjük meg a többi alkotásod?
A grafikáimat ArtStation-on érdemes követni(itt sokszor feltöltök a projektekhez extra anyagokat, képeket, videókat):
https://www.artstation.com/artist/evakedves
A fotóimat Behance-on:
https://www.behance.net/EvaKedves
Illetve van egy Facebook oldalam is, ahová főleg az aktuális Digic Pictures-ös projektjeinket, illetve a személyes projekteket szoktam feltenni:
https://www.facebook.com/evakedvesofficial
Nyomon követed a Star Warsal kapcsolatos híreket?
Alap, általában napra kész vagyok. Több forrásból szoktam tájékozódni. Egyrészt külföldi weboldalakról, másrészt hazai fórumokról.
Mi a véleményed az Ébredő Erőről és mit gondolsz milyen lesz az Utolsó Jedi?
Sejtheted, hogy elég nagy elvárásokkal ültem be a filmre. Szerintem ezzel nem voltam egyedül. És valószínűleg azzal a kíváncsisággal sem, hogy mi történhetett a 6. rész záróbulija után.
Jók az új főszereplők, mindkét oldalon. Hiányoltam az új világokat, de talán a 8. részben több lesz. Ebből a szempontból a Zsivány Egyes jobban sikerült.
Őszintén bevallom voltak részletek, amik nekem nem annyira tetszettek. De pl. Luke történetszálát nagyon jól vitték végig a filmen. Nekem működött a misztikusság, hogy senki nem tudja hol van, mit csinál. A végén kaptunk egy jelenetet, ahol visszatért (megint).
Ezek után nagyon kíváncsi leszek, hogy mi lesz az első mondata az Utolsó Jedi-ben.
A cím eléggé baljóslatú. Szerencsére már nem kell olyan sokat aludni és kiderül…
Mit tanácsolnál azoknak a művészpalántáknak, akik az alkotásaidat látván kedvet kaptak megtanulni ezt a gyönyörű szakmát?
Fontos, hogy az alapokat nagyon meg kell tanulni: anatómia, perspektíva. Ezután jöhet a varázslat: meg kell tanulni papírra vinni amit megálmodunk. Leírni nagyon könnyű de megtanulni és megcsinálni már nem annyira.
A rajzolás mellett szerintem nagyon fontosak a fényképészeti alapismeretek. Fotózni azért jó mert sokkal gyorsabban kiderül ha nem működik a kompozíció, a világítás, stb… Gyorsabban lehet fejlődni mint rajzzal, filmes szemléletet ad. A szakmában nagyon fontos, hogy amit elképzelünk, az megvalósítható legyen és természetesen jól nézzen ki.
Mint mindenben, itt is alap a kitartás és gyakorlás. Rengeteg gyakorlás. Ez gyakran áldozatokkal jár, de ugye sehol nincs ingyen a siker. Egy kis megszállottság jól jön, sokkal több pedig még jobban!
Elkezdeni nagyon nehéz, még úgy is ha van komoly szakmai segítség. Itt jól jön ha választunk egy példaképet, aki mérce lesz. Nálam ez a művész Dylan Cole, mikor tanultam és most mikor dolgozom azt a színvonalat hajtom amit ő képvisel.
Szerencsémre azt csinálom amiről gyerekkorom óta álmodoztam. Ez egy nagyon szép szakma. Viszont keveset hallani arról hogy nem egyszerű, és miért nem egyszerű. Ha valaki erre a pályára készül fel kell készülni arra hogy nem kifejezetten az önkifejezésről szól a napi 8 óra. Gyorsan kell dolgozni és el kell sajátítani egy különleges képességet, meg kell tanulni ráérezni mit szeretnének látni a főnökeid. Gyakran egyszerre több is van, ellentétes elképzelésekkel.
Nem hazudok, néha elkeserítő mikor valamit újra és újra ki kell javítani, de mikor összejön egy terv, és látod ahogy készül a modell, összerakják a jelenetet, minden a helyére kerül, és tetszik az embereknek, az nagy boldogság. 🙂
Nekünk egyszeri Star Wars rajongóknak meg az a boldogság, hogy ilyen nagyszerű művészek alkotásait élvezhetjük, nem igaz? 😉
Az SWMini legyen Veletek továbbra is!