Szerintem mindegyikünk (már aki játszik X-Winget :)) eljutott ahhoz a pillanathoz, hogy barátaival kevésnek érezte a 100 pontos X-Wing csatákat, és előkaptuk a „készleteinket”, hogy valami nagyobbat éljünk át. A játék alapvetően 2 – 5 hajót enged fel oldalanként, de tíz X-Wing mégis csak jobban fest az asztalon, mint kettő. Nem az Armadáról beszélünk, ahol flották csapnak össze, hanem lokális, de mégis masszívabb konfliktusokról, ahol jó néhány gép kergeti egymást. Az FFG jó érzékkel ráérzett erre az igényre, és bevezette az úgynevezett EPIC játékmódot. Itt az alapütközetekkel ellentétben 300 pontból gazdálkodhatunk, de baráti mérkőzéseken természetesen határ a csillagos ég!

Mindezek mellé kaptunk néhány új hajót, amiket csak az EPIC módban dobhatunk az asztalra, mivel vagy használhatatlanok 100 pont alatt, vagy egyszerűen csak nem férnek bele a keretbe. Mivel nem ez a fő csapásvonal az X-Wing életében, így csak korlátozott számú modell érhető el ilyen léptékben, de azért érdemes rájuk vetni egy pillantást, akkor is ha hanyagoljuk ezt a játékmódot.  Hogy miért? Mert az FFG jó szokása szerint nagyon jó kis fejlesztési és pilóta kártyákkal tűzdelte tele ezeket a kiteket, amik a normál játékban is használhatóak!

Az EPIC hajók már nem vadászgépek, hanem valami nagyobbak. Csatahajót nem írnék, mert Lázadó Szállító például semmiféle fegyverzettel nem rendelkezik, de elég masszív egy TIE géphez  vagy egy YT-hez képest.  Játékban ezek a járművek külön szabályokat kaptak, nagyobb talpakat, újfajta fejlesztési slotokat, külön manőver és lő táv sablokkal! Bizony, nagyobb hajóhoz nagyobb fegyver dukál. Turbólézereinkkel már ötös távolságból szórhatjuk az ellent! Mit nekünk vadász léptékű nehéz lézer!

Ha csatahajó fegyverzet nem lenne elég meggyőző, kaptak a gépek még egy „fegyvert”, az öklelést! Ha egy ekkora hajó találkozik egy vadásszal, vagy egy kis szállítóval…nos nemes egyszerűséggel, pajzs és páncélt figyelmen kívül hagyva, leradírozza a pályáról. Ez a mi járműveinkre is igaz, tehát óvatosan merre forgunk a porcelánboltban!

EPIC hajóknak nincsen a vadászoktól megszokott pilóta kártyája, hanem a szekciókat jelölő lapjai vannak (1-2). Nevesített hajókat és hősöket külön kell rá venni fejlesztésként (hasonlóan az Armadához), így nem kell állandóan cserélgetni a talpakat és kártyákat. Én jobban szeretem ezt a megoldást, de valakinek biztos jobban bejön, hogy nem külön pilóta kártyák vannak, hanem pilóta+gép lapok.

Mindezek mellett a nagy járműveink már komoly reaktorral rendelkeznek, és némi mikro menedzsmentre szorulnak. Nekünk kell eldönteni, hogy az energiát a fegyverekre, mozgásra vagy a pajzsok hizlalására költjük. Némileg több odafigyelést igényel, mint a sima hajóval, ahol vígan mehetünk, lőhetünk, foroghatunk, lőhetünk, mehetünk, foroghatunk…

Minden nagy hajónak saját damage deckje van. Sőt van amelyiknek rögtön kettő! Elejére és a végére is! Ez egy szintén érthető változtatás. Sajnos a bombák/rakéták/torpedók mechanizmusa alapvetően az alapjátékra lett kidolgozva, így ne várjunk elsöprő pusztítást a TIE bombereinktől ha telepakoljuk őket nehézfegyverekkel.

Jelenleg négy nagyobb gép ismert.

UPDATE: Az egyes, Huge ship-ekre helyezhető fegyverfelfüggesztési opciókról ebben a cikkben írtunk később részletesen.

Lázadó Szállítóhajó (GR-75) 

Birodalom visszavágból lehet ismerős ez a gép. Ilyen hajókkal menekültek – több kevesebb sikerrel – a Terroristák a Hoth bolygón kialakított Terrorbázisukról. Nincs meglepetés, ez egy teherszállító. Nyolcas hajótest, négyes pajzs. Várjunk. A Decimátornak több van mégsem EPIC hajó! Hiába a birodalmi mérnökök jobban dolgoznak.:) De a viccet félretéve, a GR-75 képességeit nem 100 pontra optimalizálták. Hiába csak 30 pont, ha rendesen felszereljük közelítheti, vagy túl is lépheti az 50-et, és a megmaradt pontból nem tudunk annyi hajót venni, hogy a támogató képességei érvényesülni tudjanak.

Hármas pilótaképessége van a kollégának, ami igazából csak a többi nagy hajóval szemben számít, mivel az EPIC hajók mindig a többiek után lépnek. Alakíthatjuk a hajónkat, hogy buffolja a társait pl. Shield Projector a „Draw their fire„-rel megegyezően elvonja a tüzet a baráti hajókról, míg az EM emiterrel ha kitakarunk valamit, akkor nem egy, hanem három plusz zöld kockával védekezik.

Slicer Toollal a stresszelt hajóknak oszthatunk sebzést, ami Frequency Jammerrel párban, ami stresszt okoz, már érdekes kombinációt alkot.

Amiért érdemes lehet ennek a hajónak a megvásárlásán elgondolkozni, hogy tartalmaz a csomag egy X-Winget is négy új pilótakártyával egyetemben. Ha keresztszárnyú rajongók vagyunk, akkor kötelező vétel!

Correlian Corvette (CR90)

Ikonikus hajó, aminek a filmbéli karrierje nem mondható nagyon sikeresnek, mivel az első öt percben megeszi egy Birodalmi Osztályú romboló. Ettől függetlenül mindenki tudja, hogy mi ez, és mire való – nem Birodalmi rombolót szétkapni.

Az első igazán masszív hajó ami kijött a játékhoz, szép hosszú talpra támaszkodik. Itt már kettéválasztották a hajó különböző szekcióit, konkrétan az elejét és a hátát, és külön hajókártyát kaptak. Ahhoz, hogy megsemmisüljön a CR90, mindkét szekciót le kell teljesen amortizáljuk. Ez nem egyszerű feladat, Nyolc pajzsot és tizenhat hajótestet kell leküzdjünk úgy, hogy a hajó képes a pajzsait megerősíteni és visszahúzni.

Ez már egy normális hadihajó, amely már fegyverekkel is rendelkezik. Az alap ágyúja (ami torony!) már négy kockával büntet, de energiatokenekért ezt még följebb tudjuk tekerni! Ha mindez nem lenne elég, előre és hátra is vehetünk még fegyvereket. Jelenleg két féle érhető el a játékban, a Quad laser, ami vadászok elhárítására , és az egyszerű turbolézer, amely inkább a lassú gépek kiiktatására lett tervezve. Rajtunk múlik, hogyan állítjuk össze a nem is olyan kis hajónkat.

Fegyverek mellé tonnányi kiegészítőt tehetünk a hajónkra. Transzport után nagy meglepetés nincs, mivel nagyjából ugyanazokat a típusokat használhatjuk, bár kapunk a csomagban egy két újdonságot a nagyobb gépinkhez. Plusz még a legénység. A szállítóhajóra csak kapitányt tudtunk vásárolni, a korvettünkre már nagyobb számban tudunk embereket toborozni. Gunnery team újradobat a mellédobott támadó kockákat, Engineering team még több energiát tud kisajtolni a reaktorból (kötelező!), Sensor team pedig 5-ös távolságba tudja már adni a Target Lock-ot. (Nem hiába átmenet ez a játékmód, itt már a képek és elnevezések is megegyeznek az Armada változatéval.)

(Fat Han build C-3PO-val)

Az a rossz hírem azoknak akik a Galaktikus Terrorizmusra adták a fejüket, hogy bizony ez a kiegészítő a normál játékhoz is tartalmaz használható lapokat. Sőt van egy aranyat érő lap, ami bizonyos verseny buildbe kötelező, ez pedig maga az aranyember! C-3PO, ha jól tippeljük meg, hogy mennyi kitérést fogunk dobni, ad még egyet. Na most ez lassú hajóknál már nem annyira nehéz. Egy B-Wing vagy YT-1300 akinek zöld kockája van, egy „0” tippel fixen egy kitérést kaphat kritikus helyzetben bevállalhatunk egy „1”-es tippet és ha szerencsénk van két találatot is el tudunk hárítani lövésenként!

Imperial Raider corvette

Szegény Birodalom jó ideje nem kapott semmiféle támogatást ehhez a játékmódhoz. Az EPIC mód kimerült a tömeges TIE használatban és a jó sok ionfegyverben, amivel szépen meg lehet bénítani a nagyobb hajókat is.

Ezt a hiányt igyekszik pótolni az FFG a Raiderrel, ami erős ellenpontja lesz a lázadó riválisainak. Sajnos a kiadó tényleg csak igyekszik, mivel még nem sikerült megjelentetni a gépet. Az FFG zseniális játékokat tervez, de a szervezés és logisztika nem az erősségük.

Mit tud ez a hajó? Egy korvett, azaz kísérő, amit vadászok elhárítására terveztek. Ne erőltessük a memóriánk, mivel a filmekben nem találkozhattunk vele. FFG és a Disney közös gyermeke, amely azon játékosok sírására fogant, akik fórumokon topikok ezreiben követeltek egy rombolót a Birodalom számára. Elsőre hümmögve fogadtam a hajót, de a képek és az információmorzsák meggyőztek róla, hogy ezúttal is sikerült nagyot alkotni.

Fegyverzetben némileg eltér a lázadó párjától. Ahogy említettük vadászok ellen lett tervezve, így nagyobb tűzerőt, de rövidebb lő távot kapott. Szintén két zónára tagozódik a gép, ami különböző tulajdonságokkal és fejlesztési lehetőségekkel rendelkezik. CR 90-el ellentétben a fenekét lehet jobban felszerelni (ami már csak az alakja miatt is logikus), valamint nem toronnyal rendelkezik.

A csomag tartalmaz több hasznos érdekességet, amiből két karaktert emelnék ki. Tarkin, mint utas és parancsnok ülhet a hajóinkra (nem csak az EPIC-re!), és focus tokeneket adhat vagy vehet el más hajóktól. Másik karakter már jóval érdekesebb, maga a Császár! Őfensége tiszteletét teheti a harcmezőn, ami megfelelő körítéssel akár fluffos is lehet. Palpatine két helyet foglal a hajónkban, ugyanis a trónszéke nem fér el egy szabványos turista helyen. Ez azt is jelenti, hogy egy TIE Phantomba nem tudjuk beültetni, de egy Shuttle, vagy egy Decimátor már el tudja vinni a Galaxis bölcs urát akár egy sima játékban is!

A császár igen érdekes képességgel bír: körönként egyszer képes egy dobásunk összes (!) kockáját átforgatni. Megmenthetjük vele Soontir bárót, vagy egy Decimátorunk lövéseit forgathatjuk csak kritikusba.  8 pontba kerül, ami elsőre drágának tűnik egy hagyományos ütközetben. Érdekes taktikai elem, kíváncsian várom hogyan szerepel a harcmezőn. (ugyanitt C-3PO-t Császárra cserélném! Jelentkezni a szerkesztőnél lehet;))

Hogy tovább növelje a hajó vonzerejét, az FFG belerakott egy TIE Advanced-et a csomagba. Ez önmagában nem tűnik túl csábítónak, de új pilóták és kártyák is kerültek mellé. A TIE/a  versenyeken nem egy népszerű hajó, túl van árazva a csapnivaló tűzerejéhez képest (Egyetlen 2-es tűzerejű gép 20 pont felett). Ezt orvosolandó kapunk néhány új lapot.


A TIE/x1 ad egy szenzor ikont a gépnek, de úgy, hogy ha veszünk rá valamit, akkor az négy ponttal olcsóbb lesz. Nem rossz… Hogy legyen rá mit venni, kapunk is egy fejlesztett célzógépet (Adv. Targeting Computer), ami ad egy kritikust a találatunkhoz, ha van Target Lock a cél gépen és nem használjuk azt el. Mindez öt pont, ami az előző lappal együtt mindössze egy pontba kerül. Így eggyel növekszik a tűzerőnk, de nem is akármilyen egy találattal, hanem egy kritikussal!  A Target Lockot nem használhatjuk fel, de ennél jobban nehezen dobnánk két kockából. Alternatíva lehet még az Accuracy Corrector, ami fixen két találatot ad a gépeinken. Hátránya a lapnak, hogy meg kell hozzá vásároljunk egy másik kiegészítőt (Starviper vagy IG).

Pilótákból sem kaptunk szerényebben. Juno Eclipse tetszés szerint tudja változtatni sebességét +/- eggyel. K-Turnnel kombinálva nagyon érdekes kombókat jelenthet, esetleg még egy predator mellé… Mindezt PS8-al prezentálja, és akkor még nem beszéltünk arról, hogy talán még Howlrunnernél is tehetségesebb hölgyről van szó! 🙂 Zertik Strom a közeli kocka bónuszokat negálja, Alozen ingyen Target Lockot ad egyes távolságra, míg Colzet Target lockért felfordíthat egy sima sebzést. Úgy érzem a Wave 1 után, végre visszatérnek az Advancedek a polcról a csatatérre!

Imperial Assault Carrier – Gozanti Cruiser

2016-ban a birodalmiak is megkapták a támogató óriáshajójukat. A Gozanti Cruiser kiegészítő új, nevesített TIE-fighter pilótákkal érkezett, és a huge ship-ekre felhelyezhető egyedi modifikációkkal.

Emellett az Imperial Assault Carrier képes, és akár 4 darab TIE-variánst is szállíthat (a modellek fizikailag bedokkolnak!), majd később a vadász- vagy bombázórajunkat, a megfelelő pillanatban, az ellenfélre zúdíthatjuk.

EPIC vagy nem EPIC?

A hajók és hozzájuk adott kiegészítők és szabályok hihetetlenül igényesek. Nem csak egy-egy küldetést kapunk, hanem egész storyvonalat, ahol a csaták eredményei alapján más-más felállással folytathatjuk.

Ha nem csak sima játékot játszunk, esetleg a versenyeken is a top 3-ban szeretünk végezni, vagy csak imádjuk a világot és a gyönyörű modelleket, akkor nagyon ajánlott kategória. Egy apró probléma van csak ezekkel a gépekkel: Drágák. Még a transport „elviselhető” 10k+ kategória, de a nagyobb testvérekért 25k-t ell már leszurkoljunk a kedvenc boltunkban. Itt már nehezen beszélhetünk a játék egyik nagy előnyéről, az olcsóságról. Természetesen megkapjuk az „anyagot” a pénzünkért, de mivel nem kötelező darabok… mindenkinek a „kedvére” van bízva!:)