Előző két posztban túleshettünk az alapokon és csatahajókon, most jöhetnek a vadászok.  Aki ezeket nem olvasta, annak tessék erre fáradni: Alapok és a Csatahajók ) Megjegyzem, hogy még mindig a megjelenés előtt vagyunk, tehát csak előzetes információkra hagyatkozhatok.

Legutóbb a fényes Birodalom hajóival kezdtem, ezért most is így lesz!:)

Birodalmi doktrina a vadászgépekre, mint kísérőkre tekint a csatahajók mellett. Alapvető feltételezés, hogy a közelben mindig lesz bázis vagy hordozó, így jelentősen egyszerűsíthetőek a vadászgépek bizonyos funkciói, és nagyobb mennyiséget lehet előállítani azonos költségért. Így alakult, hogy a TIE család alapvető modelljeiben nincs hiperhajtómű, életfenntartó rendszer és pajzs sem(na ezt nem biztos, hogy ki kellett volna hagyni). Cserébe gyorsak, nagyon jól manőverezhetőek és sok van belőlük.

TIE Fighter

 Birodalmi alapgép és egyben a legolcsóbb egység (8 pont kötelékenként), a Birodalom legelterjedtebb (és szerintem egyik legvagányabb) gépe. Igazi tömegtermék amin sok kiváló pilóta nevelkedett. Igazi minimálgép, minimálfegyverzet és minimális páncélzat, de cserébe viszonylag gyors (4 es távolságra léphet). Védelme gyakorlatilag 0, azaz 3, mert ennyi lövést bír. Nos az ára mellett ez is  legkevesebb a játékban. Tűzereje átlagos (3 kocka) vadászok ellen, és gyenge (1 kék) csatahajók ellen. Tehát van egy viszonylag gyors, de minden tekintetben átlag alatti hajónk. Gyorsan át is ugorhatnánk ezt a gépet, de álljunk meg egy kicsit. Rendelkezik egy képességgel (swarm), ami támadóerőt javítja, ha más birodalmi vadászokkal együtt támadja az ellent. Mindezek mellett nagyon olcsó. Tömegesen alkalmazva már észrevehető „életerővel” és tűzerővel rendelkezik egy TIE Fighter massza. Sok kis lövés ellen sebzés felezések és kitérések hatásfoka jelentősen csökken, a védekező tokenek nagyon gyorsan elfogyhatnak. Másik felhasználási módja, ha csak pajzsként használjuk. Ellenség vadászait/bombázóit körökre feltarthatja pár darab TIE, így a csatahajóink és támadó gépeink időt kaphat bedarálni az ellent.

Mivel TIE fightert az alapdobozhoz és a kiegészítőben is megszerezhető, két nevesített pilótával rendelkezik.

Az X-Wingból jól ismert Howlrunner, ami TIE vadászaink hordáját tovább erősíti, és elég jó túlélőképességekkel rendelkezik a két kitérés tokenjével. Viszont 16 pont és neki is csak 3 „életereje” van, figyelembe véve a képességét, jó eséllyel tűzmágnes lesz. Érdemes lehet egy kísérő („escort”) gépet is mellé dobni, hogy megvédje. Viszont minden más TIE gépre hatással van, így TIE interceptorokkal vagy bomberekkel kombinálva is nagyon hatásos lehet!

Mauler Mithel szintén ismerős lehet az X-wingből. Armadában tömegoszlató szerepet kapott. Miután mozgott, minden ellenséges kötelék akivel harcba keveredett sérül egyet. Masszívabb csapat közepében, vagy pár a-wing közé érdemes becsapni. Mindemellet van néhány védekező tokenje is, így elég jól bírja a gyűrődést is.

Tie Fightert szerintem nagyon jól sikerült átültetni a filmből a játékba, nagyon fluffos lett. Szerencsére az alapdobozban találunk hat köteléket belőle, így akár ha haverral az alapdobozt cserélve, lesz 2 Victorynk és 12 TIE Fighterünk ami nagyon szépen és fluffosan játszható sereg.

TIE Advanced

Dart Vader speciális hajója, amit már az X-wingből is megtudhattuk, nem annyira speciális, az Armadában pedig egyenesen tömegével hozhatjuk. Jelenleg ez az egyetlen elérhető Birodalmi gép amely pajzzsal is rendelkezik amely plusz 2 struktúra pontban nyilvánul meg (hiperhajtóműve is van, de a játékban ennek nincs jelentősége). Tűzerőben megegyezik a TIE Fighter tömegvadászéval, de nincsen „swarm” képessége, cserébe kísérő (escort), azaz előszőr őt kell rommá lőni mielőtt bármi mást. Képessége nagyon hasznossá teszik a törékeny TIE vadászok mellet, 1-2 őt kötelezőnek látok egy TIE Interceptor vagy Bomber század mellé. 12 pontot kell leszurkolni egy kötelékért.

Nevesített hősként Dart Vader nagyúr léphet a harcmezőre. Némileg fura nekem, hogy a sötét nagyúr gyakorlatilag ágyútöltelékként szerepel, ugyanis tűzereje csak picivel több(egy fekete kocka gépek ellen), cserébe nagyon jó túlélő a védelmi tokenjeivel. Bár X-wingben sem a DPS szerepet kapta. Ha elvonatkoztatunk a flufftól, abszolút valid szerepe van a játékban, de azért át lehetett volna kicsit jobban gondolni.

TIE Interceptor

Személyes kedvencem. TIE Fighter továbbfejlesztett változata, gyengécske tűzerőt és az amúgy sem gyenge sebességét is feltekerték (4 ről 5 re). Az igen hasznos Swarm képesség mellé egy Counter 2-őt kapott azaz ha valaki meglövi 2 kockával visszalőhet (na most ezt kombinálhatjuk a swarm képességgel és Howlrunnerrel! Így lesz 3 kocka és egy újra dobva!). Nem beszélve arról, hogy ezt akkor is megteheti ha az ellen támadása során megsemmisülne. Tűzereje vadászok ellen megegyezik az X-winggel (4 kék), csatahajók ellen pedig ne nagyon használjuk:) Sajnos hátrányként megmaradt a gyenge felépítmény, három találat már elég, hogy elporladjon. Képességekért természetesen fizetni kell, pontosan 11 pontot.

Nevesített pilóta szintén ismerős lehet az X-wingből, maga Sontir Fel teszi itt is tiszteletét. Elég komoly tömegoszlató képessége van. Ha ellenséges gép támad valakit mellette, sérül egyet. Egy Tie Advanceddel kombinálva (kötelező azt lőni), nagyon halálos lehet.

Nagyon jó kis gép (nem csak azért mert az egyik kedvencem), a nevéhez méltó elfogó! TIE Fighter hordát nagyon jól ki lehet velük egészíteni, de akár önellő elit köteléket is létrehozhatunk belőlük, hogy levadásszuk az ellenség bombázóit..

TIE Bomber

Szintén egy jól eltalált gép a filmekben és játékokban. Nevének megfelelően a bombázó szerepkör jutott neki. Azaz jutott volna, mert szerintem nem sikerült pontosan eltalálni. A rakéták, bombák és torpedók abban nyilvánulnak meg, hogy kék helyet feketével dobál a csatahajók ellen és a kritikus találatot is okozhat (akár egy X-wing!?). vadászok ellen szintén dobhat feketével, de ez itt inkább hátrány mint előny (mivel a kritikusok nem számítanak vadászok ellen, így jó néhány oldal kiesik a kockából). Nos igen, vadászok ellen ne használjuk, már azért sem mert heavy képessége van, azaz ellenséges bombázók/vadászok simán otthagyhatják.  Sebessége viszont erősebb lett mint a fluff (4), azaz annyival száguld, mint egy TIE Fighter. Elég masszív, 5 lövést is kibír robbanás nélkül. Ha elvonatkoztatunk a „valóságtól”, akkor abszolút valid tömegbombázó lett. Ára 9 pont, ami picivel több mint egy TIE Fighter. 10 kötelékkel már bármit leradírozhatunk velük, mivel gyorsak kimanőverezhetik az ellenséges elfogókat.

Híres pilóta szintén ismerős lehet az X-wing játékból: Rhymer örnagy. Hasonló képességgel is rendelkezik, mint ott. Jelen esetben a közeli baráti osztagok nem csak 1-es hanem 2-es távolságra kőhetik a csatahajókat. Belegondolunk, hogy milyen gyorsak a Bomberek, ehhez még a lő távon is tekerünk… Jó kis kombó! 🙂

Összességében a birodalom nagyon erős elfogó vadászokban és gyenge közepes csatahajó elhárításban. Ha belegondolunk a Birodalmi csatahajók (rombolók) alapvetően csatahajó elleni küzdelemre születtek. Nagyon erős nehéz fegyverzetük van, viszont nagyon sebezhetőek a bombázóktól. Ezt az űrt pótolják a vadászok, ami összhangban a filmen látottakkal. Ezt elég jól sikerült modelleznie az FFG-nek.

Birodalmi TIE gépeket külön kiegészítőben tudjuk összeszedni (mindenből 2-van benne), a TIE Fightert pedig az alapdobozból is.

A Lázadók a terrorizmus eszközeit jobban támogató, erős vadászgépekre helyezik a hangsúlyt.

X-Wing

 A filmek egyik legmenőbb gépe. Ahogy a TIE fighter dizájnját, X-ét is nagyon jól el sikerült találni. Lázadás alapgépe, amit az Új köztársaság már tömegesen kezdett alkalmazni. Gyakorlatilag nincs gyengéje. Hiperhajtómű, pajzs, mozgékonyság, torpedók… nem csoda, hogy 16 éves Luke Skywalkernek is sikerült halomra lőni vele a TIE Fightereket, rengeteg  családanyát téve özveggyé.

Játék elég jól visszaadja a fentieket. Erős vadászelhárító képesség (4 kék), közepes csatahajó elleni fegyverzet (1 fekete, pont mint egy TIE Bombernek…), jó páncélzat (5 hull) és elfogadható sebesség (3). Mindemellett még Escort képességgel is rendelkezik(!), azaz úgy viselkedik mint a Birodalmi TIE Advanced, azaz ha dogfight alakul ki, először őt kell az ellenek lőnie mielőtt bármi mást lőhetne. Mindezt 14 pontért kapjuk ami nagyon baráti. Úgy érzem a készítők ügyelni akartak arra, hogy a TIE Fighterek és X-wingek ne tűnhessen el a különböző Wave-ek forgatagában és állandó szereplői legyenek az asztalnak.

X_wing két hírhedt pilótával is hozható. Első Luke Skywalker aki jó kis csatahajó kivégző, ellene nem számít a pajzs, mindezt 20 pontért. Ha figyelembe vesszük, hogy vannak jó kis védekező tokenei már megfontolandó. Egy bombázó csapatot kísérve akár hasznos is lehet.

Másik pilóta kolléga Wedge Antilles, aki inkább a fragek gyűjtésében jeleskedik. Ha egy aktivált ellenséget lő négy helyett hat(!) kockával irthatja a TIE vadászokat! Ez átlagos esetben is elég egy TIE fighter kötelék eltörléséhe. Viszont drága, 20 pont. Ha figyelembe vesszük a védekező képességeit, már érdemes elgondolkozni.

Y-Wing

Másik géptípus amely részt vett az első halálcsillag elleni támadásban. X-wing mellet az árnyékban él, és ez itt is így lesz. Természetesen más szerepkörre tervezték, az Y-wing egy könnyű bombázó. Átlagos sebességgel (3-as), de nehéz páncélzattal rendelkezik (6 „életerő”). Fegyverzetében a vadászelhárító inkább jelképes (2 kék) és bombázónak is átlagos (1 fekete de bombázó képességgel, azaz kritikus is számít). A gép heavy képességgel is rendelkezik, azaz nem tudjuk vele elfogni az ellenfél gépeit. Ha visszaolvassunk a X-wing szinte mindenben jobb, akkor miért hozzuk ezt? Mert ócsó! 10 pont! Masszív életerő pool bombázó kapacitással. Van némi TIE tömeg utánérzésem, de akár működhet is.

Speciális emberünk ezúttal Dutch Vander. Ő már jobban tudja rángatni az Y-wing kormányát. Három kockával szórja az ellen vadászgépeit és aktiválttá teszi őket (azaz nem csinálhat semmit a körben), ha már aktivált akkor pedig egyet sérült. Igen hasznos lehet, ha ki akarjuk vonni az ellenség potenciálisan veszélyes gépét (Howlrunner?). Vander bácsi 16 pont, tokenekkel és képességével együtt nem rossz.

B-Wing

A játék jelenlegi legerősebb bombázója. Egy igazi nehéz gyilkos… a lomha fajtából. Mozgása 2. Azaz mindenkit el kell takarítsunk az útból, hogy célba érjünk. Vadász elhárító képessége sem annyira rossz (3 kék), ütéseket is bírja (5 hull) és bombázni is jól tud (1 fekete és 1 kék). Mindemellett nem heavy, azaz akár ellenséges bombázókat is elfoghat. A B-Wing egy igazi lassú szörny 14 pontért. Ha nem egy mozgékony sereget építünk, egy B-wing század leradírozhat bármilyen rombolót! Viszont a játék elején tudnunk kell hova akarjuk, hogy kerüljenek, mert 2-s sebességgel egy gyorsabb csatahajó is lehagyhatja őket.

Keyan Farlander a jelenleg játszható hírhedt B-wing terrorista. Kicsi még került a bombázó képességére, konkrétan két fekete lett és ha az ellenségnek nincs pajzsa, akkor újradobálhat kockákat. Kemény… Mindemellett vannak védekező képességei is. Viszont 20 pont, ami nem kevés.

A-Wing

 Lázadó oldalon az egyik kedvenc gépem. A fenti gépek egyike sem igazán elfogó volt. Könnyűtől a nehéz bombázóig találhattunk eddig gyakorlatilag mindent, de a gyorsnak egyiket sem nevezhetjük. No ezt a lukat tömi be az A-wing. Nagyon gyors (5-ös sebesség), elfogadható vadász elleni fegyverzettel (3 kék) és egész jó csatahajó ellenivel is (1 fekete). Túlélőképessége valamivel jobb mint egy interceptornak ( 4 életerő), de ellentétben X-wing miniatures gammel ahol tankként szerepel, itt tényleg a helyére került és elfogó lett. Rendelkezik Counter képességgel, azaz ha valaki meglövi, visszaüthet két kockával, még akkor is ha megsemmisülne a támadás során. Mindezt 11 pontért kapjuk meg.

Tycho  a-winggel érkezhet a seregünkbe. Különleges képessége, a túlélő tokeneken túl, hogy el tudja hagyni a közelharcot, ami hasznos lehet ha az ellenség bombázóit kell elkapni és egy idegesítő TIE Fighter raj feltartja az össze elfogónk.

Összességében a lázadók is igen jó gépekkel rendelkeznek. Bombázókban jóval erősebbek, mint a Birodalmi ellenfeleik, de elfogókban náluk van a hátrány. Különböző csatahajókkal kombinálva, csinálhatunk gyors gerilla haderőt, vagy brutális de lassú kalapácsot. Sok kombinációs lehetőség van a különböző csatahajókkal, néhány speciális lázadó hajó rendelkezik képességekkel amivel turbózni tudja a vadászokat. Hogy ezek hogyan működnek, na ez még a megjelenés utáni jövő zenéje:)

Lázadó gépekből 4 X-winget tartalmaz az alapcsomag, a kiegészítő pedig 2-2 gépet mindegyik fajtából.

Ellentétben a csatahajókkal, a vadászgépek festetlenül érkeznek. Természetesen így is játszhatóak, de az igazi  élményhez szükség lesz némi kézügyességre és pár festékre.