(Az alábbi cikk Mike Klimo teóriájának – nem annyira szó szerinti – fordítása. Az eredeti honlap itt érhető el. A cikksorozat első részének fordítását itt olvashatod.)

  1. A Baljós árnyak, mint a kör-kompozíció bevezetője

Ahogy korábban már kiveséztük, a kör-kompozíció szabályai szerint az első rész mindig a bevezető, amely bemutatja a karaktereket és fontos összefüggéseket tár fel az következő részekkel kapcsolatban, valamint a fő témákat motívumokat felvázolja.

A Star Wars-ban ez a szerep – nyilvánvalóan – az első epizódnak, azaz a Baljós árnyaknak jutott. Ennek a résznek hármas funkciót kellett betöltenie: 1) meg kellett állnia a saját lábán, mint önálló film 2) meg kellett ágyaznia a következő két résznek 3) valamint össze kellett kötnie az előzőeket az eredeti trilógiával.

Ha a Star Wars filmeket egyetlen 12 órás műként tekintjük, nagyon fontos, hogy a Baljós árnyak megfeleljen a fent említett három követelménynek. Valamiképpen távolabb kell állnia a fő eseményektől, hogy megalapozhassa azokat és fontos háttér- és karakter információkkal kell szolgálnia. Ebből a szempontból, a Baljós árnyak:

  • bevezeti a legtöbb karaktert, többek között a főszereplőt (Anakin Skywalker/Darth Vader) és a főellenséget (Palpatine/Darth Sidious).
  • megalapozza a történet fő díszleteit, a galaktikus fővárost, Coruscantot és elmagyarázza a politikai helyzetet (miképpen működik a Köztársaság, a Szenátus és a Jedi Tanács)
  • lefekteti a 12 órás mozi két fő szálának alapjait: Anakin Skywalker bukása és visszatérése, valamint a Galaktikus Birodalom felemelkedése és bukása (az első részben párhuzamosan lesz Anakin padawan, valamint Palpatine kancellár – mindkettő szereplő fontos a jövő szempontjából).
  • Elhelyezi a táblán az egész történet egyik alapkonfliktusát (jedik vs. sithek, a világos és sötét oldal örökös küzdelme), a fő problémát amit meg kell oldani (visszaállítani az erő egyensúlyát), valamint a fő karaktereket akik meg tudják ezt oldani.

Mindezek mellett az első rész más szempontból is különc: egyrészt egy relatív békés időszakban játszódik, szemben a többi rész háborús környezetével, másrészt a benne zajló események látszólag nem hatnak ki közvetlenül a későbbi történésekre.

A Baljós árnyak hangulata ráadásul a leglájtosabb, leggyerekesebb, többek között azért is, mert – szintén egyedülálló módon – egy gyereket helyez a történet központjába.

  1. Párhuzamos részek: Baljós árnyak és A jedi visszatér

Kezdésnek itt a két film háromfelvonásos szerkezete. Az egyszerűség kedvéért a leírások szándékosan vázlatosak:

I. felvonás II. felvonás III. felvonás
Baljós árnyak – Két jedi küldetésre indul, hogy kiszabadítsa Amidala királynőt a theed-i palotából. – A taooineon egy Anakin Skywalker nevű helyi lakos összebarátkozik egy jedivel, és segít megjavítani a hajójukat.

– Hatalmas verseny fogatokon

– Anakin elhagyja az édesanyját, hogy szembenézzen a Jedi tanáccsal és jedivé váljon

– Amidala Palpatine csapdájába sétál, és bizalmatlansági indítványt nyújt be.

– A primitiv gunganok szövetkeznek a naboo-iakkal, hogy legyőzzék a gonosz Kereskedelmi Szövetséget egy több helyszínes csatában.
A jedi visszatér – Két droid küldetésre indul, hogy kiszabadítsa Han Solo-t Jabba palotájából. – Az Endor holdon a helyi ewokok összebarátkoznak a lázadókkal, és segítenek lekapcsolni a pajzsgenerátort.

– Hatamas üldözés siklókon.

– Luke elhagyja a barátait, hogy szembenézzen Darth Vaderrel és jedivé váljon.

– A lázadók Palpatine csapdájába sétálnak és megtámadják a Halálcsillagot.

– A primitív ewokok szövetkeznek a lázadókkal, hogy legyőzzék a gonosz galaktikus birodalmat egy több helyszínes csatában.

 

A hasonlóságok megdöbbentőek. Az általános szerkezet keretei szinte megegyeznek. Tehát míg a Baljós árnyak egyes részei az Egy új reményen alapulnak, mégis összefüggéseiben A jedi visszatérnek felelnek meg.

(A fordító megjegyzése: a körelmélet kritikusai szerint – és szerintem is – a szerző túlságosan vázlatos. Bizonyos szavak valóban egyeznek, de azért a szöktetés, a csapda, az üldözés olyan elemek, amelyek szintén minden kalandfilmben benne vannak, nem csak a Star Wars-ban. Ehelyett sokkal inkább a szerkezetet kellene vizsgálni, nem pedig az egyes elemeket. Még egy észrevétel: hasonló analógia szerint a Jedi visszatér első felvonása, azaz szöktetés Jabba palotájából, a harmadik rész első felvonására is rímelhetne, azaz szöktetés Grievous csatahajójáról).

Az első epizód DVD kommentárjában Lucas ezt nyilatkozta:

Ez egy zenei ötlet. Van egy lírai refréned és ezt játszod újra és újra különböző hangszerekkel, különböző hangmagasságokban. Minden alkalommal változik. Ugyanazt a hangot játszod másképpen. Ezt próbáltam alkalmazni már a Star Wars kezdetén is. Sőt, ezt csináltam a THX-1138-cal is. Ahelyett, hogy három felvonásban gondolkodtam volna, szinte három különböző filmet készítettem, de minden egyes film ugyanazt a sztorit mondja el különböző módokon. Nagyon lenyűgözött ez az ötlet. Ez olyan, mint a vizuális jazz. Veszed a koncepciót, de vizuálisan különbözőképpen mutatod be. Tetszenek a visszatérő elemek, amelyek folyton fel-fel bukkannak.

Most nézzük meg közelebbről a Baljós árnyak és A jedi visszatér első felvonásait, hogy lássuk, mennyire hasonlítanak egymásra.

Kezdet, Közép és Befejezés

Fontos megjegyezni, hogy az alábbi példák csakis a Baljós árnyak és A jedi visszatér közötti kapcsolatra fókuszálnak, habár egyértelmű hasonlóságok fedezhetők fel a Baljós árnyak és az Egy új remény között is. Szintén érdemes fejben tartani, hogy nem minden hasonlóságot tártam fel, minden bizonnyal akadnak még egyezőségek.

Vegyük például a nyitójelenetet: két jedi, Qui-Gon és Obi-Wan, akiket a kancellár küldött annak reményében, hogy feloldják a konfliktust a Kereskedelmi szövetség és a Naboo bolygó között. És most hasonlítsuk össze A jedi visszatér nyitányával: két droid, C-3PO és R2-D2, akiket azért küldtek, hogy elvigyék Luke Skywalker üzenetét annak reményében, hogy megoldják a konfliktust Jabba és Han Solo között.

A vizuális kapcsolatot erősítendő, a két jedi hasonló módon lép be a Kereskedelmi szövetség űrhajójára, mint Luke Jabba palotájába.

 

Mindkét filmben titokzatos, csuklyás alakok sétálnak át egy hasonló formájú ajtón. A két ajtó a kép szemben lévő oldalán vannak, és ellentétes irányban nyílnak: a Baljós árnyakban oldalra, a Jediben felfelé.

Lucas a Baljós árnyakban is használ egy ezüst színű droidot – amely C-3PO-ra reflektál – aki a jediket üdvözli a csatahajón.

Azonban a legfontosabb kapocs a két jelenet között ez a mondat: „Rossz előérzetem támadt. „Mindkettő akkor hangzik el, amikor a szereplők belépnek a terembe. Az első részben Obi-Wan, a hatodikban C-3PO mondja. Ez a pont jelzi, hol kapcsolódik a kör kezdete és vége.

Haladjunk tovább az első felvonásokkal.

Pontosan 9 perc telik el mindkét filmben, amikor egy hologram bukkan fel egy palota tróntermében:

     

15 perc telik el a Jediben és láthatjuk, hogy Leia fejvadásznak öltözve Jabba elé viszi foglyát, Csubakkát. Aztán Jabbával tárgyal egy hődetonátor segítségével. Nem sokkal később Luke lép a palotába, hogy ő is tárgyaljon, amihez megpróbál elmetrükköt használni, de az Jabbára nem hat.

Eközben, 15 percnél a Baljós árnyakban Qui-Gon és Obi-Wan megkérik a gungan vezetőt, Boss Nass-t, hogy segítsen nekik és figyelmeztetik az invázióra. Mivel nem jutnak előre, Qui-Gon elmetrükköt használ, hogy szállítóeszközt kaphassanak és kiszabadítják a fogoly Jar-Jar Binks-et. Ez alkalommal az elmetrükk működik.

Vizuálisan is megjelenik a kapcsolat: Qui-Gon és Luke egy hasonló idegen lény előtt áll, és a kameraállás is hasonló váll-fölötti felvétel.

    

Érdekes az is, hogy mind a Gungan város, mind Jabba palotája ugyanannak a mitológiai motívumnak, az alvilágba való utazásnak az interpretációi. És ahogy az lenni szokott, az utat veszélyes szörnyek szegélyezik.

 

Han Solo kiszabadítását követően az első felvonás végén a lázadó erők az Endorra utaznak, hogy megsemmisítsék a pajzsgenerátort, ami ellátja energiával a Halálcsillagot védő mezőt. Csak ezután tudják megtámadni magát a félig kész űrállomást. A Baljós árnyakban, miután kiszabadították Amidala királynőt, a hősök a Tatooine-ra utaznak, hogy megjavítsák a hiperhajtómű generátorát, ami energiával látja el a hajó hiperhajtóművét. Csak ezután mehetnek a Coruscantra.

Ezen a ponton mindkét filmben egy jelenetre váltunk, ahol egy második sith karakter mutatkozik be. Figyeld meg az átmosások hasonlóságát: mindegyik átlós (ellenkező irányban), és mindegyikben egy űrállomás alapozza meg a jelenetet.

  

Ahogy a második és harmadik felvonáshoz érünk, ezek az egyezőségek folytatódnak, persze nem mindig párhuzamosan. Például mindkét film második felvonásában van egy kis összetűzés a helyi erőkkel, mert az egyik főhős a „hasára gondol”.

 

A helyiek ezután hazaviszik a hősöket, és segítséget ajánlanak nekik a küldetésükhöz. Érdekes, hogy a Baljós árnyakban Anakinék rabszolgaszállásán vacsoráznak a hősök, míg a Jediben a vacsorát a hősökből akarják megfőzni C-3PO tiszteletére.

   

És úgy látszik nincs olyan apróság, amivel Lucas ne akarná összekapcsolni a két filmet: az első epizódban Anakin behelyezi C-3PO jobb szemét, a hatodik epizódban egy kis szörnyecske ugyanazt kitépi.

   

A fogatverseny a Baljós árnyakban és a siklós üldözés a Jediben ugyanakkor történik: körülbelül félidőben (egy óránál kb.) És elég sok vizuális hasonlóság fedezhető fel a két jelenetsorban:

Anakin és Leia mindketten az ég felé kormányozzák a járművüket, aztán onnan zuhannak lefelé.

  

És Anakin, akárcsak Luke, összeakad ellenfelével az üldözés végén.

  

Miután az üldözésnek/versenynek vége, Leiát felfedezi egy Wicket nevű ewok, akit Warwick Davis játszik. A színész a Baljós árnyakban is felbukkan Anakin barátjaként a fogatverseny alatt.

       

Szintén a fogatverseny után Bib Fortuna felébreszti a gengsztert a szundikálásából. A Jediben ugyanez a személy ugyanúgy ébreszti fel gazdáját Luke megérkezésekor.

 

Anakin és Luke mindketten sorsdöntő döntést hoznak, azaz elhagyják szeretteiket nagyjából ugyanabban a pillanatban, körülbelül a 75. percnél. Anakin az édesanyjától búcsúzik, hogy meglelje az útját és jedi lovag válhasson belőle, míg Luke a nővérét hagyja az Endoron, hogy beteljesítse sorsát: megküzdjön Vader-rel és Jedivé váljon. És persze Anakin sorsa is akkor teljesedik be, amikor Luke-é.

 

A Jedi visszatérben Luke apja iránti szánalma vezeti, hogy megadja magát Vadernek, ami visszatéríti az apját a sötét oldalról. A Baljós árnyakban Amidalát népe iránti szánalma vezeti, hogy Coruscant-ra utazzon és politikai lépéseket tegyen.

És nem is tudja, hogy ezzel kiszolgáltatja magát Palpatine-nak, aki Darth Sidious-ként azzal tölti az idejét, hogy megpróbálja elfogni a királynőt és aláírasson vele egy egyezményt, ami legálissá teszi a tevékenységét. A királynő úgy sétál az ellenség karjaiba, hogy észre sem veszi.

Palpatine kedvesen üdvözli Amidalát a Coruscanton és azt mondja, hogy „Nagyszerű ajándék élve látni önt, Felség”. És a jelenet ugyanabban a pillanatban jön, amikor a Jedi idevonatkozó jelenete:

   

Palpatine manipulálja Amidalát, hogy rávegye a bizalmatlansági indítvány benyújtására. Ez lehetővé teszi számára, hogy induljon a választáson a főkancellári címért, ami persze a Köztársaság végének kezdete.  Amidala, akárcsak a lázadók a Jediben, beleesik ebbe a csapdába. (A Baljós árnyak alábbi jelenetei az erkélyen ugyanakkor történnek, a naplemente, a csapda…)

   

A 90. percnél a Baljós árnyak-ban Anakin-t a Jedi tanács elé viszik. Ugyanebben a pillanatban a kör másik oldalán a Jedi visszatér-ben Luke-ot kísérik a császár elé. A császár tornya és a Jedi templom között egyértelmű a hasonlóság, a színek pedig egymás komplementerei.

  

A két jelenet közötti összjáték egy újabb nagyon fontos aspektuást tárja fel a Star Wars világának: felismerni és irányítani az érzelmeket. A Baljós árnyakban Yoda hatalmas félelmet érez Anakinban és figyelmezteti, hogy „a félelem a sötét oldalra vezet. A félelem haragot szül. A harag gyűlöletet. A gyűlölet pedig szenvedést.”. A Jedi visszatérben Luke majdnem átáll a sötét oldalra ugyanezt a gondolatmenetet követve, amikor a császár Luke félelmére játszik, hogy elveszítheti a barátait.

Amidala királynő visszatér Naboo-ra, és agresszív lépésre szánja el magát (abbéli félelmétől vezérelve, hogy cserbenhagyja a népét), szembeszáll a droidhadsereggel. És ezzel elérkeztünk a harmadik felvonáshoz, amely a legegyértleműbb hasonlóságot mutatja a Jedi visszatérrel. Mindkét rész többhelyszínes csatát mutat be: űrcsata, felszíni csata és egy fénykardpárbaj. Bár van egy kis fordított sorrend: A jedi visszatérben a pajzsgenerátor kiiktatása a felszínen szükséges az űrcsatához, míg a Baljós árnyakban az irányító hajó megsemmisítése az űrben vezet a felszíni csapatok győzelméhez.

Ráadásul mindkét filmben:

– Egy technológiailag fejlettebb társadalom áll szemben egy primitív néppel (relatíve, persze)

   

– Egy sith lezuhan a mélységbe

   

– Egy megsérült Jedi haldoklik a szakadék szélén

   

– És van halotti máglya is.

 

Zenei szempontból érdekes, hogy a Baljós árnyak végén az ünnepi parádé tulajdonképpen a könnyed, vidám változata a Császár tételének A jedi visszatérből, ami előrevetíti az elkövetkezendő, szörnyű eseményeket.

Legvégül ne felejtsük el megemlíteni az egyik legfontosabb összefüggést a Baljós árnyak és a Jedi visszatér között, ami nem más, mint a(z al)testi humor. A Baljós árnyak puki-poénja és A jedi visszatér böfögései is összekötik a két trilógiát a kör-kompozícióban.

Összefoglalásképpen elmondhatjuk, nem is az a fontos, hogy a Baljós árnyak és A jedi visszatér hány jelenetben és képkockában egyezik meg, hanem az, hogy a Baljós árnyak miként funkcionál olyan kezdetként, amely képes előrevetíteni az utolsó rész eseményeit, előkészíteni az utolsó rész konklúzióját, amivel a befejezés vissza tud térni a kezdethez.

A következő részben A klónok támadását és A birodalom visszavágot hasonlítjuk össze. Addig is, az SWMini legyen veletek! 😉