Tovább folytatjuk a Star Wars Legendák történelmében megtett utunkat. Az előző írásunkban a Pius Dea Korszakot tárgyaltuk, amikor egy vallási fanatikusokból álló szekta átvette az irányítást a Köztársaság felett, s így idővel mind a katonai, mind a politikai hatalom a rendtársak kezébe összpontosult, melyek ráadásul évtizeden belül örökletessé váltak. Így a Pius Dea bukását követően hatalmas űr maradt utánuk. E vészterhes időkben Biel Ductavis jedi nagymester vállalta magára a Főkancellári szerepkört, így a BBY 10 966-ban elkezdődő időszakot Ductavis Korszaknak nevezik tiszteletére. A helyreállítási program mellett számos nevezetes esemény fémjelzi a korszakot. BBY 10 000-ben egy Vicendi nevű történész Arturum Galactinum című munkájában bemutatja a Galaxis Húsz Csodáját. Olyan nevezetességeket vesz sorra, melyeket értelemmel bíró lények emeltek. Művét nagyon sok kritika érte, ugyanis leginkább a Köztársaság és a Mag Világok területéről emelt ki építményeket.

• imperialpalace-ralphmcquarrie-1Elnöki Palota, Coruscant: A hatalmas épületkomplexum a bolygó Palota Negyedében található. Eredetileg a Főkancellár szállásaként funkcionált, de hivatalként és tárgyalóként is szolgál.
  • Az aargaui Hajnal Piramis, Aargau: A sharu civilizáció által épített piramis az Aargau bolygón található, a Zug-rendszerben. Mint minden a sharuk által felállított épület szivárványszínben pompázó, elpusztíthatatlan műanyagból készült. Élei roppant élesek voltak.
  • shawkenspireAz axumi Sárgaréz Katonák, Axum: Harmincötezer színtiszta sárgarézből készült katonafigura, melyeket a fájdalmat és rémületet tükröző formában örökítettek meg.
  • A Shawkeni Torony, Shawken: A Shawken bolygón található felhőkarcolót kilenc évezredig tartott megépíteni. Végleges magasságával elérte az általában műholdaknak fenntartott alacsony föld körüli pályát.
  • A Belgoth jeladó: A Perlemiai Kereskedelmi Útvonalon álló hiperűr jeladó, egyike volt az első jeladóknak, melyeket elhelyeztek az út mentén. Végül a Második Alsakani Konfliktus során megsemmisült.
  • Királyi Méltóságok Völgye, Duro: A Duro bolygón található ősi völgy, ahova a bolygó lakói legmegbecsültebb királyaikat helyezték végső nyugalomra. Számos titkos katakomba, és barlang tette átláthatatlanná a völgy szerkezetét, így rejtve el megannyi fontos és értékes történelmi adatot.
  • Celebratus Archívum, Obroa-skai: Az archívum több mint háromszázezer faj teljes írásos örökségét gyűjtötte össze, így hamarosan Obroa-skaira úgy tekintettek, mint a tudás és a kutatások fellegvárára.
  • Xim szobra, Deservo: A hatalmas fémből és kőből készült szobor Ximet örökítette meg Desevro egyeduralkodóját. Eredetileg száz méter magasba tornyosult, és ravasz csapdák által őrzött kincses kamrákat rejtett, azonban egy földrengés ledöntötte.
  • crevasse_cityGleccserszakadék Város, Alderaan: Nevével ellentétben egy kanyonban épült fel. A város lefelé építkezett, azaz a legrégebbi épületek a felszín közelében találhatók, az ujjabbak pedig minél lejjebb. A legalsó szinteket azonban ne háborgatták, ugyanis gyönyörű kristályokat, melegvízű forrásokat és föld alatti tavakat rejt a kanyon mélye.
  • Aulephant Báró Bárkája: Egy hatalmas arany díszítésű, rózsaszín és azúr színű mytag kristályokkal berakott dereglye, ami évszázadokon keresztül járta a világűrt és vízi életformákat gyűjtött. Több mint tízezer évre eltűnt, majd BBY 520-ban visszatért.
  • Caliginous Automaton, Tomo-Reth: Egy hatalmas fekete automaton, ami több mint 50 méter magas volt, és egy hatalmas kőtrónuson székelt Tomo-Reth bolygóján. Azzal nyűgözte le a látogatóit, hogy lángot lehelt ki.
  • makemte_thetractMakem Te Traktái, Makem Te: Egy hatalmas temető a bolygón. A bolygót lakó swokes swokes faj tagjainak halál esetén polírozott kőből állítanak sírkövet emlékére. E szokás már évezredek óta fennáll, így több mint 1,2 trillió kő jelzi számukra őseik helyét. Amikor a bolygót először fedezték fel más civilizációk, úgy hitték hogy egy jégmező borítja a felszín több mint 10%-át.
  • Esraza Temploma, Oligtaz: Esraza Temploma az Oligtaz bolygón található egzotikus építmény. Egykor a felfedezők azt hitték, hogy a terület egy térgörbületre épült, ahol a látogatók magukba szívhatják a teleportálás és a jövendőmondás képességét. Modern kutatók viszont az itt található lumni-fűszergomba hatásának tudják be ezeket a látomásokat.
  • Nuswatta Tiltott Kertjei, Nuswatta: Egy gyönyörű erdőkomplexum a Nuswatta bolygón taláható kihunyt vulkán kürtőjében. A Xim család kedvelt üdülőhelye volt. Úgy tartják, hogy aki engedély nélkül lépett a kertbe, halállal lakolt.
  • Calius saj Leeloo, Berchest: Calius saj Leeloo, ismertebb nevén a Ragyogó Kristály Városa egy népszerű uticél volt a Berchest bolygón. A várost az őslakó berchestiek vésték egyetlen masszív kristályból, ami a Leefar-tenger só-lerakódásából jött létre évszázadok alatt.
  • A Tudás Csarnokai, Phatteem: A jedik legnagyobb gyűjteménye az Erő által átitatott leletekről.
  • vortexSzelek Katedrálisa, Vortex: Ez a Vortexen található csodás, finom és rendkívül bonyolult szerkezet volt legfőbb látványossága az évente megrendezésre kerülő Szelek Koncertje fesztiválnak, melynek során az évszakváltozást ünnepelik bolygószerte. Ahogy a szél áthatol a számtalan spirálon, alagúton és nyíláson, a vorsok saját testükkel fednek be bizonyos területeket, ezzel pedig gyönyörű dallamokat és dalokat idéznek elő, melyeket egytől-egyig megjegyeznek, de bármiféle rögzítését szigorúan tiltanak.
  • Alsakani Mozaik, Alsakan: Rucapar város gyönyörű mozaikja a város főteréről indult ki öt sugárban, hogy végül a környező öt, egymástól és a várostól egyelő távolságra levő hegyet is beborítsa.
  • Űrváros, Nespis VIII űrállomás: A csillagközi űrállomást a Köztársaság korai éveiben építették, a Klónok Háborúja idejére az állomás jórészt elhagyatottá vált.
  • Jég Kripták, Coruscant: A bolygó déli pólusa közelében számos batlang található gleccserjéggel borítva. Ezek közül tizenhárom temetkezési kriptaként szolgált. Mindegyikük tartalmas egy mumifikált testet fegyverrel, páncéllal és harci zsákmányokkal eltemetve. A régészek úgy tartják, hogy a zhell nép tizenhárom kapitányának földi maradványai ezeket.

Ugyanebben az évben a twi’lekek által benépesített Ryloth csatlakozik a Galaktikus Köztársasághoz, a gran faj pedig elkezdi lejegyezni történelmét. Szintén ekkorra datálható, hogy a Thokos bolygó őslakói benépesíti az Ammuudot. Mind a hét gyarmatosító hajó saját klánt alapított a bolygón, így jött létre a Glayyd-ház, a Reesbon klán, a Tikeris klán, az Owphrin klán, a Melchett klán, az Almowri klán és az Odoon klán. Ahogy a Köztársaság és a kereskedelem egyre inkább helyreállt, úgy került jó néhány új bolygó felfedezésre: Új Plymptót és lakosait, a nosauriai fajt koréliai kereskedők fedezték fel, Madilon pedig felfedezését követően a hiperhajtómű-gyártás fontos szereplőjévé vált rövid időn belül.

collagea
A twi’lek, a gran és a nosauriai fajok egyedei

A Ductavis Korszakot a Rianitus Korszak követte, ami a BBY 9000-8000-ig terjedő időszakot öleli fel a Galaxis történelméből. Noha történtek jelentő események, mint például Malastare bolgyó benépesítése a granok által, vagy Elrood gyarmatosítása a Köztársaság által, ez az időszak még sem ad hozzá sokat a történelemhez, pusztán a felfedezések és a fejlődés időszaka volt. Az ezt követő, ugyancsak ezer éves időszak, a Subterra Korszak, melynek során a Galaxis déli kvandrása került feltérképezésre. Miután BBY 8 000-ben a nemrégiben felfedezett Malastare a Köztársaság részévé vált, egyfajta horgony szerepét kezdi betölteni rövid ún. praedium hiperűrutak esetében, ami ugyan nagyon sok helyi csillagrendszert kötött össze, de nehezen lehetett nagyobb hiperűrutakkal összekapcsolni őket. Míg Goroth Prime-ot koréliai kalózok felfedezik, addig a Colu csillag kitágul és ezáltal elpusztítja a Clak’dor I bolgyót.

BBY 7811-et írunk, amikor a Köztársaság terjeszkedését a későbbi Belső Peremben és a Terjeszkedési Régióban veszélyeztette a Waymancy Völgy fennhatósága. A különböző csapatokból álló csoportosulás egyes tagjai vallási fanatikusok voltak, míg mások a teljes területi megtisztításban hittek; megint mások, mint például a Gépkovácsok Nővérei (Sisters of the Machinesmith) semmi másban nem hittek, csak a hideg logikában és a gépezetekben. Miután a Waymancy Völgy magányában ezer évig tanulmányozták a Köztársaság technológiáját, a Nővérek tökéletesítették a pulzushullám vetőket, gyorsabb és kitartóbb csatahajókat terveztek, valamint terelőpajzsokat hoztak létre, melyek képesek bármely köztársasági fegyver lövését eltéríteni. A két fél közötti első összecsapás a köztársasági flotta megsemmisülését eredményezte, egy későbbi összecsapás során tíz millió gyarmatosító halt meg egy bolygókörüli bombázás során. A Köztársasági Haderő válaszként összegyűjtötte erejét, hogy felszabadítsa az északi Peremet. Soraikat önkéntesek és a Terjeszkedési Régió technikája is bővítette. E masszív erővel kívánták a Waymancy technológiai fölényét kiküszöbülni. Kémek, kódfejtők egész csoportja dolgozott azon, hogy feltörjék a Waymancy kommunikációs csatornákat. Az ő munkájuknak köszönhetően a köztársasági erők időben értesültek egy fegyververszállítmányról, amit miután sikeresen elfoglaltak az Axum-rendszerbe vittek tanulmányozni. A fegyverek működésének kiismerését követően a győzelem már a Köztársaság kezében volt. Több lokális csatát megvívva visszaszorították az ellenséget a Waymancy bolygóra. A planéta ostroma, ami Waymancy Vihar névvel vonult a történelembe a Köztársaság győzelmével zárult, így a Perem gyarmatosítása tovább folytatódhatott.

collage
Ajunta Poll valamint XoXaan (háttérben) és Karness Muur

BBY 7003-ban a jedik egy csoportja, akik alkímát és az Erő sötét oldalát tanulmányozták kiszakadtak a Jedi Rendből, ezzel létrehozva a Második Nagy Hitszakadást a Rendben belül. Ezek a lovagok az Erőt vizsgálva rájöttek, hogy megfelelő intenzitással magát az életet is meg tudják hajlítani, módosítani. Új erejükkel különböző életformákon végeztek kísérletet és ezáltal új fajokat és ragadozókat hoztak létre, mintegy akaratuk kiterjesztéseként. Azt is remélték, hogy elegendő gyakorlással képesek véget vetni a halálnak, és a halottakat visszahozni az élők közé. Noha Lettow Légióit, az első lázadókat, annak idején  leverték az Első Nagy Hitszakadás során, örökségük fennmaradt, és egy második csoport kezdett kiemelkedni Ajunta Poll, XoXaan és Karness Muur vezetésével. Elhatározták, hogy újonnan megismert tudásukat mindenáron megvédik, és megpróbálnak minnél több jedit az örök élet és galaktikus üdvösség útjára terelni. Meggyőződésük volt, hogy az ő utjuk a helyes, így a kezdeti viták háborúba torkoltak. Ez volt a Százéves Sötétség időszaka, mely a sötét oldalt követő jedik száműzésével vette kezdetét.

Kiszorítva a jedi világokról, a száműzöttek egy hatalmas sereget toboroztak a sötét oldalról. A Korribani zombik első megjelenési formáját a háború korai szakaszában hozták létre, de úgy tűnt mindhiába, ugyanis a világos oldalon harcoló jedik képesek voltak visszaszorítani őket. battle_of_corbos_jmgdA háború második szakaszára a sötét jediken eluralkodott a kétségbeesét, rájöttek, hogy ellenfelük látszámban túlszárnyalja őket, így nincs esélyük a győzelemre. Viszont nem adták fel, és erejüket egyesítve félelmetes lényeket alkottak. Olyan teremtményekkel maguk mellett, mint a leviatánok, az Erő sötét harcosainak serege újra erőre kapott, ugyanis e szörnyek legnagyobb ereje az volt, hogy képesek voltak elszívni az élet esszenciáját ellenfeleikből. Így a jedik kénytelenek voltak visszavonulni egy ideig. Végül együttes erővel visszaszorították a lázadókat Corobos világára. Kihasználva a köreikben fellépő ellentétet, és a Köztársaság támogatását végül a jedik legyőzték az utolsó sötét jediket. Annak ellenére, hogy a Köztársaság a lázadók kivégzése mellett érvelt, a jedik úgy döntöttek, hogy száműzik a sötét társaikat az ismeretlenbe, abban bízva, hogy idővel felismerik az általuk járt gonosz út mivoltát. Száműzésükkel a BBY 7003 és 6900 közötti Százéves Sötétség véget ért.

jedi_exile_jmgdA hiperűrből kilépve a sötét jedik egy ismeretlen világ előtt találták magukat. A bolygót egy humanoid faj, a sithek uralták (róluk első írásunkban olvashattok bővebben). Mindkét fél meglepődött a váratlan találkozáson, de a sithek uralkodója, Hakagram Graush látván az újonnan érkezők hatalmát és technológiáját üdvözölve fogadta őket. Azonban nem csak neki tűnt fel az idegenek ereje, hanem a sith hatalmi létrának második fokán álló parancsnokhelyettesnek, hivatali címén az Árnyék Kezének is. Összeesküdött a jedikkel és elárulta saját királyát. Erejükre támaszkodva hamarosan isteni státuszt építettek ki maguk köré, és a korribani sithek uralkodóivá léptek előe. Közülük a legerősebb, Ajunta Pall vette fel először a Sith Sötét Nagyúr címet.

Idővel a bukott jedik és a sithek faja összeolvadt, és a sötét jediket is sitheknek kezdték hívni. Egy idő után, az egész galaktikus történelem folyamán a sith kifejezést a sötét erő használóira kezdték használni. Tudásuk és erejükkel felgyorsították a sith kultúra fejlődését: az egyszerű, lenge ruházat helyett bonyolult szabású ruhákat kezdtek viselni, a viskókat pedig hatalmas templomok váltotátk fel, melyeket uraiknak emeltek.

A korai időkben megjövedölték, hogy egyszer majd eljön a Sith’ari, aki tökéletes lény révén egyesíti majd a sitheket, felemelve, majd pedig elpuszítva őket, erősebbé teszi őket mint valaha voltak.

<<Előző: A Galaxis története III. – Az első Alsakani Konfliktusok és a Pius Dea felemelkedése