rebellionRéges régen egy, messzi-messzi galaxisban…

(Ha rögtön használni akarod a jóárasító – geekhubrebellion – kuponunkat  és csak utána elolvasni, akkor erre fáradj!)

A cikk címe csalóka, mert tulajdonképpen a Fantasy Flight Games összes Star Wars társasjátéka jól sikerült eddig. Én mégis úgy érzem, hogy egyik se olyan „univerzális”, hogy azt mondhatnám egy a mai társasjátékokat kevésbé ismerő embernek, hogy tessék itt van az a Star Wars társasjáték ami egy az egyben visszaadja neked azt amit a régi trilógia nyújtott. Persze olyan univerzális játék, ami mindenkinek bejön nem létezik, de úgy érzem, hogy az eddig megjelentek talán túlságosan a társasjáték műfaj 1-1 rétegét szólították meg. Az X-wing és az Armada főleg taktikai wargame, az LCG gyűjtögetős kártyajáték míg az Imperial Assault egyszerre dungeon crawler ameritrash és taktikai skirmish is. Egész szép lista, ha belegondolunk, hogy pár éve egy normális Star Wars társast se tudtunk volna mondani (persze a Queen’s Gambit-et…már akinek volt olyan mákja, hogy megvette anno. De gunganekkel játszani?! Inkább hagyjuk..). A lényeg annyi, hogy a Star Wars biznisz elég jól beindult az FFG-nél és jól is csinálják úgyhogy amikor a Rebelliont bejelentették gondolom nem sokan fanyalogtak. Végre egy olyan témára tapintottak rá, amely eddig hiányzott! Végre a Star Wars univerzumot makro szinten is az asztalunkra tehetjük és nem csak egy kisebb szeletkéjét kapjuk!

Előzmények

Megmondom őszintén én felemásan vártam ezt a játékot. Először is tavaly kb. ilyenkor épp égett nálam a Warhammer 40k láz, a Forbidden Stars bejelentése után teljesen rápörögtem és csak valami furcsa megérzés folytán nem vettem meg végül, pedig akik ismernek tudják, hogy szinte mindent megveszek ami FFG-s. Bár kedveltem a játékot mégis úgy érzem jól tettem, hogy nem ruháztam be rá, mert nem éreztem akkora durranásnak. A Rebellion játékstílusából adódóan kapásból déja vu-m volt és jött egy enyhébb negatív alaphang, hogy a téma biztos jó lesz, de a mechanika sántítani fog és nem ér a TI3 nyomába. Apropó, ha már Twilight Imperium! Mindemellett nagyon megörültem a Rebellion bejelentésének, mert már évek óta rebesgetik, hogy újraindítják a Twilight Imperium-ot egy negyedik kiadással és Star Wars témával. Mivel kedvenc játékomról van szó így ennek nem igazán örülnék és a Rebellion megjelenésével szerintem el is felejthetjük ezt a témát.

Miután megvolt a felemás alaphang azért természetesen követtem a híreket a játékról az FFG honlapján, bár a cikkeket nem mindig olvastam el. Elkezdtem szimpatizálni vele, de továbbra is passzoltam a dolgot, mert alapvetően 2 fős játéknak tűnt egy erőltetett 4 fős móddal illetve a tartalom se nézett ki soknak (a rengeteg mini ellenére) és nem tűnt egy jövőben kiegészítőkkel bővülő játéknak. A 2 fős problémám igazából nem is probléma, mert rengeteg ilyen 2 fős játékom van, pl: War of the Ring, Earth Reborn, Tide of Iron, Fleet Captains, sőt még a Runewars-t is ketten kedvelem talán jobban. Utóbbit leszámítva a legtöbb ilyen játékra az a jellemző, hogy főleg 2 főre van kitalálva és a 3-4 fős játékmód csak erőltetett és nem igazán élvezetes. Sajnos a Rebellionnal kapcsolatban is ezt éreztem előzetesen, de ettől függetlenül elférne a felsoroltak mellé a polcra. A másik negatívumnak a tartalmat éreztem, amelynél egyértelműen látszott, hogy a sok mini dobja meg az árat és a kártyákból és tokenekből kevesebbet kapunk. Manapság a társasjáték piac óriási dömpingje miatt az újrajátszhatóság nem egy fontos tényező, de kicsit olyan érzésem volt, hogy kevés van a dobozban, és ha egyszer kiismerted nem túl izgalmas később.

rebellion3

Szóval röviden mindent kitaláltam, hogy lebeszéljem magam erről a játékról, aztán egyszer csak jött egy megérzés (ez alkalommal pozitív irányba), hogy ez a játék KELL nekem és abban a pillanatban megrendeltem. Később láttam, hogy az FFG egész szuper kis eventet talált ki a játék megjelenéséhez, mégpedig, hogy mindenki felviheti a netre a partik eredményeit, amelyből ők statisztikát vezetnek. Emiatt a játék európai megjelenése ápr. 12-ig csúszott, hogy minden európai együtt vághasson bele a harcokba. Én így azon a napon rohantam is a boltba a játékért, hogy másnap ki is próbálhassam Gábor barátommal és beszámolhassak nektek.
A továbbiakban kiderül jó döntés volt-e megvenni a játékot…

A játékról

Azt már előzetesen elspoilereztem, hogy ez egy olyan Star Wars játék, amelyben végre teljes képet kapunk a Star Wars univerzumról és nem csak egy apró szeletkéjét játszhatjuk. Az ilyen űrbeli területfoglalós játékok külső megjelenése alapján az ember gyakran asszociál a Twilight Imperium-ra, az Exodus-ra, az Eclipse-re vagy a Forbidden Stars-ra, de mégis úgy érzem, hogy a Rebellion nem igazán 4X játék. A 4db X-ből kapásból az eXplore nincs is benne (vagyis hagyományos értelemben nincs), de mondjuk az a többi ilyen játékban is gyakran sántít. Az eXpand, eXploit és eXterminate már annál erősebb, de egyiket se nevezném a játék fő mechanikájának, még ha az alappillérjét is adják. Persze nevezhetjük 4X játéknak, de nem feltétlenül az ilyen játékokra jellemző gazdasági termelés és erős konfrontáció jellemző benne. Érdekes módon mindkettőnknek a végén az volt az érzése, hogy ez egy Star Wars-os Twilight Struggle, amelyet meghintettek egy kis Fury of Draculával.

Ezt elsősorban azért gondoljuk, mert az ex-BGG Top1-hez hasonlóan ez a játék is erősen kártyavezérelt és hasonlóan kell terjesztünk a befolyásunkat a galaxisban. A Fury of Dracula hasonlat pedig adott, hisz itt is a rejtett Lázadó bázist keresi a Birodalmi játékos, még ha a dedukció szerepe nem is olyan magas. Na de akkor miről is szól ez?

Röviden a Rebellionban 1-1 játékos a gonosz Lázadók illetve a jóságos Birodalom bőrébe bújik és a Star Wars univerzum jelentősebb bolygóit ábrázoló játéktáblán befolyást szerez, hajóival manőverezik, és vezetőit küldetésekre küldi. (A több fős játékról majd később beszélek.) A Lázadóknak van egy titkos bázisuk, egy a játék elején kiválasztott bolygón, amelyet ha elfoglal a Birodalmi játékos megnyeri a játékot. A Lázadók célja mindezt megakadályozni és mellette annyi reputációt gyűjteni a játék során, hogy a galaxis népei szimpatizáljanak a Lázadással és csatlakozzanak. Ez a gyakorlatban úgy néz ki, hogy a Lázadó játékos elsősorban feladatok (objective) megoldásával lépteti vissza 14-es mezőről induló reputáció jelölőt és amint az találkozik a 0-ról induló körszámlálóval megnyeri a játékot.

Bár a játék alapmechanikája szinte teljesen megegyezik a két fél részére, nem csak a győzelmi feltételben nevezhető a játék aszimmetrikusnak. A Birodalom kezdetben a filmekhez hasonlóan sokkal erősebb és több területet birtokol a táblán, míg a Lázadók elnyomva és minden irányból fenyegetve érezhetik magukat. A Birodalmi játékos játszhat arra is, hogy diplomáciai vagy katonai úton minél több bolygót elfoglal keresve a Lázadó bázist, illetve, hogy ne tudjanak a Lázadók elmenekülni máshova. Ugyanakkor párhuzamosan a magas szintű technológiával új fegyvereket fejleszthet ki és kutaszdroidjaival átfésülheti a galaxist. Egy játék után nehéz megmondani van-e „nyerő taktika”, de talán a legjobbnak az tűnik, ha a Birodalmi játékos minden területre arányosan fektet energiát. A Lázadók célja elsősorban a diplomáciai terjeszkedés, mivel ők nem tudják katonai úton elfoglalni a bolygókat. Minél több rendszert győznek meg, hogy csatlakozzanak a Lázadáshoz annál több katonai egységet termelnek és annál inkább fel tudják venni a harcot a Birodalommal, míg eleinte jobb elkerülni a komoly összecsapásokat. Emellett a hadi vonalat ők se hagyhatják figyelmen kívül, mivel a feladataikból (objective) körönként csak egyet tudnak megoldani a reputáció szerzéséhez így kénytelenek a hadi feladatokra is koncentrálni, hogy több pontot gyűjtsenek.

rebellion2

A játékot a fentieken kívül nagyban irányítják a frakciók vezetői és az, hogy milyen küldetésekhez rendeljük őket. Ez úgy működik, hogy a megfelelő vezetőt (Leadert) egy bolygóra helyezzük és végrehajtjuk a küldetéslapon található szöveget, amely nagyon hasonló a fent említett Twilight Struggle stílusához, még ha a mechanika nem is pontosan ez. Van, hogy így befolyást szerezhetünk, vagy épp felkelést indukálunk, esetleg a birodalmi gyártást gyorsítjuk vele.

Összességében a Rebellion egy enyhén 4X, kicsit dedukciós, kicsit munkáslehelyezős, kártyavezérelt játék, amely tökéletesen visszaadja a régi Star Wars trilógia hangulatát. Nehéz pontosan belőni mikor játszódik, mert még az első Halálcsillag se pusztult el, de lehetőségünk van építeni egy másodikat is. A játék tulajdonképpen teljes egészében felöleli a New Hope-tól kezdve a Return of the Jedi végéig az eseményeket. Igen még az Uralkodó/Vader legyőzésére is lehetőségünk van, vagy betalálhatunk azon a fránya szellőzőnyíláson is. Tényleg szinte minden megelevenedik amit a moziban láttunk vagy olyan dolgok történnek, amelyekre a filmekből következtethetünk. Kis kedvcsináló:

– szét lehet lőni a Halálcsillagot X-Wingekkel (ha eleget gyakoroltál a buckapatkányokon)
– szét lehet lőni bolygó rendszereket a Halálcsillaggal, pápá Alderaan
– Obi-Wan Kenobi feláldozhatja magát az ügy érdekében
– Luke elmehet tanulni Yoda-val
– Han Solot Boba Fett karbonitba tudja fagyasztani
– C3PO tolmácsolásával sikerülhet egy diplomáciai küldetés, akár az Endoron
– Han tematikusan Landot vagy Chewbaccát tudja toborozni a Bespinen vagy a Kashyyykon
– a Lázadók titkos támaszpontja akár a Dantooine-on is lehet vagy a Hoth-on (nekem elsőre pl. az Endor-on volt)
– építhetsz szuper csillagrombolót is (mint az Executor), sőt még egy új Halálcsillagot is
– a Halálcsillag tematikusan tulajdonképpen elpusztíthatatlan, de ugye ott az a fránya hő kivezető nyílás
– ha bejutsz a Coruscantra akkor súlyos csapást mérhetsz a Birodalomra
– a Halálcsillag használata után a galaxis népei szimpatizálni kezdenek a Lázadókkal

Röviden: Star Wars- Rebellion társasjáték = Star Wars Original Trilogy filmek

A mechanika

A játék tulajdonképpen nagyon egyszerű mechanikájú, de annál gondolkodósabb, taktikusabb. Bár már sok mindent bemutattam az alapmechanikákat tekintve azért nagyjából szeretném ismertetni milyen maga a játék. Ahogy fent leírtam van ugye a titkos bázis illetve a megoldandó feladatok (objective lapok). Ezen kívül mindenkinek vannak Leaderjei akikkel mozoghat a galaxisban illetve a küldetésekhez rendelheti őket vagy védekezhet velük az ellenfél küldetései ellen. Mindkét oldalnak saját küldetései vannak, sőt a Birodalom rendelkezik projektekkel is, amelyek tulajdonképpen ugyanolyan küldetések csak nagyobb jutalmat adnak és nehezebb őket megszerezni. Ezeken kívül mindkét oldalnak vannak csillaghajói és földi egységei, amelyeket már mindenki jól ismer a filmekből. A Birodalom a bolygókat tudja katonai befolyás alá vonni ha leszáll rájuk illetve befolyást is szerezhet a diplomáciával, míg a Lázadóknak ahogy korábban említettem csak az utóbbi lehetősége van. Ami még fontos, hogy a játékban kb. mindent először a Lázadók csinálnak, és csak utána jöhet a Birodalom. Ez egyszerre átok és áldás is. Ezek alapján megpróbálom röviden felvázolni miből is áll egy kör a Rebellionban:

1. Assignment Phase

Az első fázisban először a Lázadók majd a Birodalom a Leaderjeit egyes küldetésekhez rendelheti. A küldetések arccal lefelé vannak, így csak azt látja a Birodalom, hogy kik mentek küldetésre vagyis kik maradnak meg a Lázadóknál mozogni, illetve a küldetéseknél kik ellen kell beállni. Itt úgy érzem nagy előny a Birodalom számára, hogy ő a jöhet később.

Minden Leadernek van pár ikonja illetve 1-1 taktika értéke. Az ikonok mutatják meg, hogy milyen küldetéshez rendelhetőek, pl. Mon Mothma diplomáciában erős, de kémkedésben gyenge és inkább sok bothant küld meghalni az információkért, míg Lando mindenhez ért egy kicsit. A Birodalmi oldalon Vader és Palpatine természetesen a legdurvább de ők se tudnak mindent. Egyes küldetések magasabb értékkel is rendelkeznek, így pl van olyan diplomáciai küldetés, amit egy 1 ikonos Lando nem tud kezelni és Leia-ra van szükség. A taktika értékeket a Leaderek pedig csak a harc során használhatják és azt mutatják, hogy mennyi űr illetve földi taktikai kártyát húzhatunk a csata elején.

A küldetésekből egyébként van 4 alapküldi amit minden kijátszás után visszakapunk így az alap lépéseket bármikor megtehetjük velük illetve minden kör végén húzhatunk 2 db egyszer használatos küldit. Ezek már durvábbak, de el kell dobnunk őket használat után. Miután mindenki minden küldetéshez rendelni kívánt Leaderjét lerakta valamilyen küldetésre vége a fázisnak.

star-wars-rebellion

2. Command Phase

Ez a fázis a játék lelke, akárcsak a Twilight Imperiumban ahonnan bátorkodtak ötleteket is kölcsönözni. Itt már felváltva jönnek a játékosok szintén a Lázadókkal kezdve, amely sokszor nagy előny tud lenni, míg néha jobb kivárni, mint a Kemet-ben. Kétféle akció közül választhatunk. Az egyik, hogy lehelyezzük a táblára az egyik Leaderünket akit küldetéshez rendeltünk és felfedjük a küldetésünket, míg a másik lehetőség az az, hogy egy „otthon maradt” Leaderünket a térképre helyezve mozgunk a csapatainkkal.

Előbbi esetben a Leadert lehelyezzük a célbolygóra és az ellenfél ha akar az otthon marad Leaderjei közül eggyel beállhat védekezni ellenünk, hogy a küldetés sikertelen legyen. A célbolygó mindig a küldetéstől függ, van amikor ellenséges bolygóra beszivárgunk és szabotálunk valamit, vagy épp egy saját bolygón gyorsítjuk a termelést, esetleg egy semleges bolygón diplomáciával növeljük a befolyásunkat. Ha az ellenfél nem tud vagy nem akar beállni védekezni akkor a küldetés sikeres és egyből megkapjuk a jutalmunkat. Ha beáll védekezni akkor kockadobással döntjük el sikerült-e a küldetés. Mindenki annyi kockával dob amennyi ikonja van az adott Leaderjeinek a vitatott bolygón és összeszámoljuk a sikereket. Ha a küldetést kezdeményezőnek van több sikere akkor sikerült a küldetés, ha döntetlen vagy kevesebb akkor sajna bukta. Ez azért is érdekes, mert így kiugraszthatunk olyan Leadert is az ellenféltől akivel ő mozogni szeretett volna és helyette beáll védekezni, vagy ott provokálunk akciót ahova nem szívesen tesz Leadert, mert elmozogna onnan, hisz azok a seregek nem mozdulhatnak ahol már áll egy Leaderünk. Van benne bőven taktikázási lehetőség, de sokszor az ember inkább csak engedi a kevésbé veszélyesnek tűnő küldetéseket illetve sok esetben nincs is olyan ikonja az otthoni Leaderének amellyel be tudna állni védekezni.

A másik eset pedig, hogy mozgunk a Leaderünkkel. Itt a TI3-hoz vagy a Runewars-hoz hasonlóan aktiválunk egy rendszert ahova szeretnénk mozogni egy otthon maradt taktika értékkel ellátott Leaderünk lehelyezésével és minden szomszédos mezőről átmehetnek az egységeink, kivétel ha már szerepel ott egy Leaderünk (lásd fenti esetet). A szárazföldi egységeket a TI3-hoz hasonlóan itt is szállítani kell, sőt a TIE vadászokat is. Ellenben az X-Winget ugye tematikusan rendelkeznek hiperhajtóművel így Lázadó oldalon csak a Snowspeedereket kell bepakolni. Erre a célra vannak csatahajóink (csillagrombolók, Mon Calamari cirkálók) és szállítóhajóink. Minden hajó csak 1 távolságot mehet, így nincs annyi kavarodás, mint a fent említett két játékban. Velük ellentétben viszont aktiválhatunk olyan rendszert ahova már tettünk Leadert így akár egy helyre többször is mozoghatunk egy körben. A saját Leader csak a kimozgást akadályozza meg.
Ha olyan mezőre érkezünk ahol ellenféllel találkozunk akkor értelemszerűen harc lesz belőle, de erről majd később.

A felváltva akciózást követően, ha már mindenki eleget lépett vagy esetleg kipasszolt akkor véget ér a fázis.

3. Refresh Phase

Klasszikus frissítés fázis. Visszavesszük a Leaderjeinket a pályáról. Húzzunk 2 új küldetést a saját paklinkból az el nem használtakhoz és a fix kezdő 4 küldihez a kezünkben, majd ledobjuk a kezünket 10 db lapra. A Birodalom húz két lapot egy úgynevezett Probe deck-ből, amellyel kvázi kizárhatja, hogy hol nincs a Lázadó bázis. A Lázadó játékos húz egy új objective lapot amit megoldhat. Ezekből az feladat/objective lapokból a TI3-hoz hasonlóan körönként egyet oldhatunk meg a Refresh fázis elején illetve harci objective lapokból harconként egyet. Majd előretoljuk a körszámlálót.

Mint korábban említettem a körszámláló és a reputáció pontok számlálása egy skálára esik. Miután előretoltuk előbbit megnézzük, hogy az új helyen milyen ikonok vannak és azokat végrehajtjuk. Az ikonok szerint az első pár körben mindenki új Leadereket toborozhat így a játékban is egyre több lehetőségünk lesz küldetésre menni és mozogni. Ekkor két kártyát húzunk az ún. Action deckből és egyiket kiválasztva toborzunk egy új Leadert. Az Action kártya titkos és mivel gyakran 2 Leader is szerepel rajtuk és 1-1 Leader több Action kártyán is rajta van így az ellenfél nem tudhatja, hogy a Leaderrel épp milyen képességet toboroztunk. Ezek a képességek az egész játékban egyszer használhatóak és elég meghatározóak tudnak lenni. Minden második körben termelünk egységeket is az aktuális bolygóinknak megfelelően, de erről majd később írok részletesen.

Majd a Refresh fázis végén a megtermelt egységeket a pályára helyezhetjük, de szektoronként maximum csak 2 db egységet és egy TIE vadász egyenlőnek számít ilyen esetben egy csillagrombolóval. Ezután következik az új Assignment Phase egészen addig amíg valaki el nem éri a korábban említett győzelmi feltételét.

Egyéb kiemelt mechanikák

A fentiekből szerintem nem, hogy nagyjából összeállt a játék, de talán le is lehetne ülni játszani, mert tényleg nem egy bonyolult szabályú játékról van szó. Ezt alátámasztja a képekkel és egyéb extra opciókkal telerakott rövidke 20 oldalas Learn to Play füzet és a csupán 16 oldalas Reference Guide is. Éppen ezért úgy gondolom kiemelek 1-2 mechanikát még amit korábban csak megemlítettem:

 

Harc

Erről majdnem minden játék esetében külön szoktam írni, mivel gyakran fontos eleme is a társasjátékoknak. A Rebellion esetében sajnos nem számolhatok be epikus harci mechanikákról, mint a Forbidden Stars-ban, de hát mindenben nem csilloghat ez a játék sem. A harc tulajdonképpen egy viszonylag egyszerű kockadobós rendszer, amelyet kiegészítettek pár harci kártyával. Ugye szokás szerint ha ellenséges egységek találkoznak egy rendszerben harcra kerül sor. Ez esetben ha még nem lenne ott Leaderünk (mert védekezünk) akkor otthonról pótolhatjuk mindezt, majd húzunk annyi űrbeli illetve földi taktika kártyát, amely a jelenlévő Leaderjeink közül a legmagasabb érték. Vagyis hiába van ott több Leaderünk csak egyért húzhatunk. Ezután jönnek a szokásos harci körök. Érdekesség és egyben furcsa is volt számunkra TI3 veteránként, hogy az űrbeli harc és a földi harc kvázi szimultán egy harci körön belül van. A Star Wars univerzumban nem kell feltörni a blokádot (ugye Phantom Menace?) egy felszíni támadáshoz, hanem egyből a felszínre sugározhatjuk az egységeinket. Vagy az a Star Trek? Mindegy itt így van és kész. Miután lement egy kör űrbeli és egy kör földi harc a felek visszavonulhatnak, ha ezután is marad egy hadszíntéren ellenséges egység akkor jön egy újabb harc kör. Magyarán simán lehetséges, hogy az űrben nyerünk de katonáink elhullottak a bolygón és így max blokádoljuk azt, illetve az is előfordulhat, hogy elfoglaljuk a bolygót, de az erős űrbéli védelem felőrli a támadásunk. A harc ezek után pofonegyszerű, összegyűjtjük a kockáinkat a jelenlévő egységeinkkel majd dobunk. A piros és fekete kocka ugyanolya, de más egységet tud sebezni, illetve mindegy mennyi egységünk van összesen max 5-5 kockával dobhatunk színenként. Ezután kijátszhatunk pár korábban húzott taktika kártyát, amivel további sebzéseket okozhatunk vagy cselhez folyamodhatunk. Majd szétosztjuk az általunk okozott sebzést, amelyet az ellenfél igény szerint kivédhet, ha épp van olyan taktikai kártyája. Ezután azok akik elégséges sebet kaptak meghalnak és jön a másik fél. Fontos, hogy szimultán támadunk így még az is üthet, aki abban a körben meghal. A fekete kockák sebzését többnyire csak a gyalogosokra és a vadászokra oszthatjuk, míg a piros kockákat pedig lépegetőkre és a csillaghajóra. Mindkét kockán van kritikus sebzés, amit bárhova oszthatunk. A Halálcsillag, mint már említettem a filmeknek megfelelően ilyen módon elpusztíthatatlan, de ha megszereztük a terveket (két bizonyos objective lapból) akkor egy csatakör után a túlélő vadászok tehetnek egy próbát betalálni a hő kivezető nyíláson. Egyes harci körök után érdemes visszavonulni ha nem nekünk áll a zászló, mert az egységeket jobb megóvni. A harc végén minden egység meggyógyul és minden harci kártyát visszakeverünk a paklikba így nem lehet előre beraktározni abból sem.
Véleményem szerint ez egy egyszerű, de mégis korrekt harcrendszer. Igaz sok múlik a kockán, de a színekkel azért lehet szépen tervezni és a lapokkal korrigálni. Előnye, hogy viszonylag rövid, bár 2 főnél tökmindegy lenne a holtidő, mert nincs aki vár amíg a többiek harcolnak.

 

Lázadó Bázis

Erről igazából nem beszéltem részletesen, csak azt, hogy kiválasztjuk a játék elején és ha elfoglalják akkor vesztettek a Lázadók. A játék elején kiveszünk a Probe deckből (amely tartalmazza mind a 31 bolygót) 1 db lapot ahol szeretnénk a lázadó bázist majd a decket megkeverjük és visszaadjuk a Birodalmi játékosnak. Ebből ő körönként ugye a Refresh fázis során 2 lapot mindig megnézhet, amelyet kizárhat a nyomozásból. Kizárhatja továbbá azokat a rendszereket is ahol éppen jelen van, mert ha belép egy rendszerbe és ott van a bázis akkor fel kell fedni azt. A setupkor elfoglalt 5 db Birodalmi rendszer sincs benne a pakliban. A játék során egyéb módokon további lapokat nézhet meg ebből a deckből, főleg akkor, ha minél több katonát tartunk a bázison hisz könnyebb azt észrevenni. De ha ott vannak a katonáink, akkor tudja is hogy hol a bázis? Nem, mert a Lázadó Bázisnak van egy külön mezője a tábla szélén ahova pakolhatunk. Ellenben ha alapjáraton innen elmozognánk, akkor csak a szomszédos rendszerbe mehetünk, amely már sokat elárul a bázis hollétéről. Külön lapokkal titkosan is mozoghatunk a Lázadó Bázis és egyéb nem szomszédos bolygók között szóval nem olyan vészes a helyzet. Ettől függetlenül elég lutrinak tűnik az egész, hisz a Birodalomnak elég csak belépnie a rendszerbe és lebuknak a Lázadók. Viszont ha a Birodalom túl korán szétszéled a Leaderjeivel akkor nem marad elég Leaderje küldetéseket végrehajtani és gyenge lesz. A Lázadók meg hiába buknak le, lehetőségük van elköltözni 1-1 kör végén ha kijátszották a megfelelő küldetést. Persze nincs sok választási lehetőségük és lehet, hogy az új hely teljesen védtelen is lesz. Ezért a Birodalomnak célja, hogy minél több helyet elfoglaljon a galaxisban, minél több helyet kizárjon a Probe deckből, hogy amikor szorul a hurok a lázadók nyaka körül akkor ne tudjanak hova költözni. Ha a Birodalom kifejlesztette a projektek közül a Halálcsillaggal a lövést, akkor akár el is pusztíthatja a támaszpontot és megnyerheti a játékot.
Ez elég sok dedukciónak hangzik, de akit ez elriaszt, szeretném megnyugtatni, hogy nem egy Fury of Dracula-ról van szó aminek ez az alapja. Itt tulajdonképpen az elején elég jól választani a titkos mezőt és a játék folyamán keveset arra tekintgetni.

Termelés

Ha az adott körben a körszámláló termelés ikonra ér, akkor termelünk. Ez minden második körben van így. Ekkor minden befolyásunk alatt lévő bolygó az ikonjainak megfelelően egységet termel nekünk és azokat a termelési sávra helyezzük. Ha a Birodalmi játékos diplomáciailag nem, csak katonailag hajtotta uralma alá a bolygót akkor csak az első ikon után kaphat egységet. Van olyan ikon, amihez több egység van rendelve így választhatunk mit kérünk míg van amikor nem. (Például a Mon Calamarin tematikusan a csillagrombolókat gyárthatjuk, míg egy népes alvilági bolygó gyalogságot ad.) A termelési sáv pedig azt mutatja, hogy mennyi idő, amíg az adott egység elkészül. Jellemzően a csatahajók a legnagyobb (3-as) mezőre kerülnek, míg a kiskatonák az egyesre. Ez szerintem egy nagyon jó mechanika, mert végre visszakapjuk a számítógépes játékból ismert termelési csíkokat és nem minden egyből készül el, hanem várnunk kell rá. A termelés végén a lepakolás előtt minden egységet eggyel lejjebb húzunk ezen a sávon, vagyis az 1-esre került kisebb egységek egyből elkészülnek, míg a nagyok csak két kör múlva. Ez a mechanika részemről csillagos ötös, főleg, hogy még tematikákat is fűztek hozzá és a Birodalom meg tudja gyorsítani a termelést és 1-1 gépet előrébb tud tolni, míg a Lázadók rajtaütésekkel elpusztíthatnak gyártás közben is valamit.

Leader gyűrűk

Ez igazából nem egy túl nagy mechanika, de annyira tetszett, hogy gondoltam írok róluk. Kapunk a játékhoz 7 db Leader gyűrűt, amelyet bizonyos esetekben a Leaderekhez rendelhetünk (ráhúzhatjuk), ha 1-1 lapot kijátszunk. Pl. Han Solo megkaphatja a Millenium Falcont, vagy én Leia-hoz rendeltem C-3PO-t. Ellenben Boba Fett pl el tudja fogni egy Leaderünket akit onnantól fogva a Birodalom fogolyként szállít, sőt akár információkat is csikarhat ki belőle, hogy merre van a Lázadók támaszpontja. Természetesen a Dantooine-on! Van még 1-2 érdekes gyűrű, ami mindenképp említésre méltó legalább kedvcsinálónak, például Han karbonit tömbbe fagyasztása vagy épp Luke együtt edzhet Yodával. Szuper mechanika, tematikus és a filmet adja vissza.

Több fős játék

Eddig szinte csak pozitívumról írtam, de elérkeztünk az egyik negatívumhoz. A cikk elején említett megérzésem sajnos beigazolódott és valóban egy kétfős játékot próbálnak eladni 3-4 fősként is. Sőt messzebb megyek, mert úgy érzem ekkora átverést még nem is láttam. A War of the Ringben, Tide of Ironban, Star Trek: Fleet Captainsben legalább osztott seregeket kapunk és saját frakciókat amelyeket irányíthatunk, míg itt tulajdonképpen felosztották egy játékos feladatát kettő felé. Amikor először olvastam tökre megfogott, hogy van Admirális és Generális is (nem az Aladeen A diktátorból), de tulajdonképpen ez csak annyit jelent, hogy egyes döntéseket a csapaton belül más hoz meg: külön űrbeli és a földi egységekre illetve külön Leaderek vannak. Sőt mivel saját döntésed van és katonai rendszerről van szó nem is kötelező hallgatni a másikra, de valljuk be ez azért extrém eset. Ellenben egy csomó idő elmehet a megbeszélésekkel és a taktikák így az asztalnál kiderülnek a másik csapat számára. Mint írtam a Rebellion nem egy túl bonyolult mechanikájú játék így a viszonylag egyszerű döntési kör kettéválasztását indokolatlannak és egyenesen vásárlói megtévesztésnek vélem. Persze még csak pár kétfős játékon vagyok túl, de úgy érzem ebből és az 1 oldalas csapatjáték szabályból átlátom, hogy itt csupán kamu több fős változatról van szó. Összehasonlításképp azt tudom mondani, hogy olyan a több fős játék, mint mikor a 90-es években csak egy számítógép volt a haverokkal és a Comanche nevű játékot úgy játszottuk, hogy egyikünk repült a helikopterrel míg a másik nyomta a Space-t, hogy lőhessen. Társasjátékos hasonlattal élve pedig olyan mintha Eldritch Horrorban ketten vinnétek egy karaktert és mindegyikőtök kapna 1-1 akciót vele így megbeszélhetitek, hogy ebben a körben ki pihen és ki vásárol, majd az egyikőtök harcol a másiknak pedig encounterje lesz.

Azért nem akarok elrettenteni senkit, hisz valszeg 1-2 alkalommal nálunk is előkerül majd a játék több fővel bemutató jelleggel, de senkit se bátorítanék a vásárlásra aki emiatt venné meg és a kétfős játék egyébként számára kizáró ok lenne. Természetesen senki kedvét nem akarom elvenni és biztos 4-en is jól el lehet szórakozni vele, hisz a Star Wars-os filmes élményen több fő osztozik és egyébként is olyan ritkák a jó csapatjátékok, mint a fekete wampa. Sokaknak egy 2 fős játék stresszes, mert sokkal rosszabb a vereség érzése is (jól tudom, hisz LCGzem), így jobb érzés csapatban együttműködni, még ha kevesebb is az ember dolga. Így aláírom, hogy a megfelelő társasággal több fővel is jó lehet a játék, de inkább a közös élmény és a tematika miatt és nem a mechanikának köszönhetően.

Azért gondolja át mindenki szerintem, mert 30 ezer Ft-ért fél játékot játszani gondolom kevesen akarnak.

Kezdő játék

Úgy gondoltam ennek is szentelek egy bekezdést, de csak azért, mert az FFG sok esetben kiborító tud lenni azzal, hogy egy játékot lebutítva rakna elénk első játékra, majd Advanced Rules néven tálalja az egyébként alapszabályokat. A Rebellionnál is természetesen ezt kapjuk. Sok különbség nincs a kezdő és az advanced között, csupán két dologról van szó.

Az egyik a setup, ennek használatát javaslom mindenkinek, hisz elsőre tényleg fogalma sincs az embernek, hogy hova kéne pakolnia és mennyit, míg az Advanced setup elég random lehet. A kezdő setuppal szépen visszajön az élmény, hogy a Lázadók el vannak nyomva és néhány katonát és kis gépeket gyorsan termelő bolygón kezdenek, míg a Birodalmi hadigépezet ontja magából a csillagrombolókat. Azért Advanced Setup esetében elég komoly randomitásról is beszélhetünk, hisz sok esetben egymás melletti rendszert is kaphat a két fél ami megnehezíti a Lázadók dolgát. Persze a Leaderekkel és a küldetésekkel minden korrigálható.

A másik dolog amit a kezdőjáték nem ajánl a Leader kártyák használata. Szerintük elég csupán toborozni a Leadert a kártya alapján utána eldobni azt. Bár vannak köztük elég durva lapok én mégis úgy gondolom, hogy tapasztalt társasjátékosok nyugodtan kezdjenek ezzel az opcióval és használják a Leaderek képességeit, mert egy csomó témát adnak a játékhoz. Továbbá az elején se vegyék ki a játékból a kezdő action kártyákat hanem abból is húzzanak 2-2-t setup során az advanced setup-nak megfelelően.

FFG event

A kiadó egy egész jó kis globális eseményt szervezett a játék megjelenése mellé. Online kérdőívben felmérték az első héten 1-1 kontinensen milyen eredmények születtek. Emiatt az európai kiadás késett is kicsit az amerikaihoz képest. Az európai harcok első hete április 12-től 18-ig tartott, mivel már lezárták így sajnos nem tudtok több eredményt felvinni. Viszont reménykedhetünk, hogy lesznek további „Harci hetek az FFG-nél” ha már ezt a mostanit Week 1 névvel illeték. Mivel már lezárult az első hét így láthatjátok, hogy Magyarország a Birodalom kezén maradt és a Lázadás elbukott. Pedig én mindent megtettem és akkori egyetlen Lázadó győzelmemet fel is vittem. Ha lesznek további felmérések akkor a jövőben mindenképpen jelezzük nektek egy Rebellion poszt formájában.

A győzelmek arányát böngészve feltűnik, hogy a balansz a játékban egész jó. Igaz már most elhúzott a Birodalom és szerintem idővel még könnyebb dolguk lesz ha megismerik a lapokat, de erről majd bővebben később írok. Az első játékokban a játékosok valószínűleg csak tapogatóztak ezért választottak ennyiféle bolygót Lázadó bázisnak illetve az is látható, hogy sokan a tematikusságra mentek. Én nagyon trükkösen ugye az Endorra raktam a bázisomat elsőre, majd későbbi játékokban a Tatooine-t és a Dantooine-t is kipróbáltam.

Pozitívumok

Szerintem az eddig leírt dolgok magukért beszélnek. Amit kiemelnék újra/ismét:
– A kártyavezérelt mechanizmus nagyon tetszett.
– Erős tematikusság, ez tényleg Star Wars a dobozban.
– Kiegyensúlyozott játékmenet, amelyet az FFG statisztikái is alátámasztanak.
– Kiváló hibrid játék, amely sokak által kedvelt mechanikákat tartalmaz.
– Egyedi termelési mechanika.
– Végre olyan szemszögből kapjuk a Star Wars univerzumot, ahogyan mindig is akartuk.
-A játékidő elsőre eléggé felkészületlenül bő 5 óra volt, amely szerintem simán lecsökkenthető 4 órára a későbbiekben. 4 óra környékén egy ilyen mély és tematikus amerit lenyomni szerintem bőven pozitívum.
-Bár az összes SW LCG és Imperial Assault cucc megvan és folyamatosan látom az artok újrahasznosítását a játékok között én mégis úgy éreztem a Rebellionban sok új arttal találkoztam így kicsit egyedivé tette számomra a játékot a többi SW játék mellett. Nem tehetek róla, nekem a tábla és a kártya art a mániám.

Negatívumok

Szerencsére nem sok van, de azért mondanék párat:

– A korábban említett kamu többjátékos módot nagy átverésnek érzem és korábban kifejtettem.
– Drága. Természetesen a tartalom indokolja, de ettől még az. A GeekHubos 5% -os kedvezmény kicsit segít rajta.
– A kevés kártyás/token tartalom félelmem is részben beigazolódott. Szerencsére a kártyavezérelt mechanizmust kevésbé érinti, mert küldetésekből kapunk bőven és úgy érzem a Leaderek és az egységek változatossága is megfelelő. Viszont az Action és az Objective pakli vékonysága elég zavaró számomra már egy parti után is. Volt olyan félelmem, hogy a játéknak alacsony az „újrajátszhatósága” és erre most nem is tudnék konkrét választ adni csak mondjuk 10 parti után. Az tény, hogy 3.-4. alkalommal 1-1 tematikus lap már nem hozza feltétlenül a „Jéé ez volt a filmben is!” hangulatot így idővel a kevés lap negatívum lehet. Ugyanakkor nagy szerepe van a kevés lapnak abban is, hogy elég jó a balansz a játékban és viszonylag fix ki mit húz. Mechanikailag azért hiányolom, hogy 1-1 Leader csak két kártyán van rajta így későbbi partikban egy tapasztalt játékos már 50% eséllyel tudja, hogy mit tud az ellenfél Leadere (pl aki már tudja, hogy Obi feláldozza magát kb sose fogja őt elfogni), ahogy a 15 db Objective lap is valószínűleg hamar ismerőssé válik és kiderül pillanatokon belül, hogy mire készül az ellenfél. Sok objective ellen nem sokat tehet a Birodalom, de elég ha a körönként megoldható egyből egész játék alatt 1-2-őt megakadályoz és nyert ügye van, mert ha a Lázadók nem gyűjtenek össze 7 influencet a 7. körig akkor valszeg megvan már a bázisuk. Természetesen ez nem ilyen egyszerű és optimális esetben hamarabb is nyerhet bármelyik oldal, de mégis úgy érzem, hogy a későbbi játékokban a Birodalom óriási előnyre tesz szert a csupán 15 Objective lap és hasonlóan kevés Leader lap ismeretével. A harci objective lapokból egész könnyen ki tud hátrálni, míg sok objectivet csupán ellehetetlenít (pl nem lő a Halácsillaggal). Majd az idő eldönti, de úgy érzem, ha másra nem is, de erre jöhetne egy kisebb kiegészítő a jövőben.
-A minik minősége nem túl jó. Nekem nem szívügyem a minik léte egy játékban, a minőségük meg pláne nem. Ennek ellenére feltűnt, hogy az FFG-től megszokott puhább műanyagot egy viszonylag merev anyagra váltottak le a játékban. Sajna ettől nem kapunk Games Workshop minőséget és sok kisebb mini kifejezetten trehányul néz ki (X-Wing, Y-Wing, TIE vadász). Szerencsére a nagyok elég részletesek, de maradjunk annyiban, hogy jól áll a miniknek a távolság és a nagy tábla.

Itt van pár kép a minikről bontás után…
Csoportkép, háttérben az éles szeműek egy bikinis Leia-t is felfedezhetnek, mert épp A Jedi visszatért néztem:


A Birodalom

A Lázadók

 

 

Kinek ajánlom

– Star Wars fanoknak és amerigamereknek akik szeretnek gondolkodni és taktikázni
– 4X fanoknak akik szeretnének kevésbé gazdasági szemszögből megközelíteni egy ilyen játékot
– Tematikusságot kedvelőknek
– Azoknak akik szeretik a kis dedukciót, rejtett dolgok keresését a térképen
– 2 fővel játszóknak
– Twilight Struggle és Twilight Imperium fanoknak…a két Twilight végre egyesült és szerencsére nem az Alkonyat filmről van szó.

Kinek NEM ajánlom

– Akik nem bírják a dobókockát és arra fognak mindent.
– Star Trekkeseknek
– Akiknek kizáró ok a 2 fővel játszás és főleg a 3-4 fős változat miatt vennék meg
– Akik nem bírják feldolgozni a hosszú játékokat, amelyeket végül nüanszok döntenek el.
– Akiknek kicsi az asztaluk.

Összességében

A Rebellion egy nagyon jó játék. Tőlem 9/10-et kap így pár kipróbálás után. Imádtam, ahogy visszaadta a Star Wars filmek hangulatát és az ismert történetek ott elevenedtek meg az asztalon. A kétfős játékra tett kritikám számomra nem negatívum. A kevés tartalom meg majd idővel elválik, ha nagyon kiszámíthatónak érzem több parti után a játékot, akkor lehet lepontozom 8/10-re, de ha idővel is megállja a helyét akkor simán lehet, hogy egy új 10/10-est avatok a gyűjteményben.
Nem mondom így április közepén, hogy ez az idei év játéka, de elég közel van hozzá. Idén egyelőre nem is várok sok mindent így számomra lehet ez lesz végül az év játéka.

Rebellion olcsósítva!

És most a GeekHub nyitási akciójaként az swmini olvasói az amúgy is kedvezményes ár mellé még 5%-ot kapnak (amiből még 5% visszajár geekponként is!). A titkos kód:

 

geekhubrebellion

 

Erre Tessék érte!

A Blog Legyen Veletek!
Jamie Solo