Egy korábbi számban az alapvető trükköket és technikákat végigjártuk, hogyan kell kishajókkal repülni. Most a nagyhajók lépéshosszának felméréséről, és pár alakzatról lesz szó, illetve arról a trükkről, hogyan tervezzünk saját alakzatot!

Talán megint könnyebb a derékszögű manőverekkel kezdeni. FONTOS, a nagyhajók 1-es Hard turn esetén átfedésben maradnak a saját, korábbi helyzetükkel.

01

2 derékszögnél sem kerülnek még annyival távolabb a kiinduló ponttól.

02

A Három derékszög pedig nem elég arra, hogy átugorjunk egy nagyhajót, aki esetleg pont 45 fokos szöget bezárólag ütközött neki a sarkunknak.

03

Hasonlítsuk össze egy ábrán a derékszögű kanyarokat!

08

Kicsit messzebb jutunk az enyhe manőverekkel. Bár vegyük észre, hogy az enyhe egyessel sem ugrunk át még egy kishajót sem, ha az közvetlenül annál a sarkunknál van, amerre fordulunk. Ellenben ha pont velünk szembe van, akkor ügyesen megkerüljük.

04

2-es enyhével már egy hozzánk érő kishajó mellett el tudunk lógni, de sarkunkhoz érő nagyhajókat továbbra sem kerülhetjük el.05

A 3-as enyhe egy remek manőver nagyhajókon, nem véletlen népszerű választás elég gyakran.06

Hasonlítsuk össze egy ábrán az enyhéket is.
07

Az alapokat átnézve készen állunk a haladó anyagra, a formációban való repülésre! A kis hajókkal végrehajtható egyszerű formációs trükkökről részben már volt szó az első számban is, azóta van pár új trükk a tarsolyunkban, amit természetesen megmutatunk nektek.

Formációs trükkök nagyhajókkal

09

Hogyan tartsuk az alakzatunkat nagyhajókkal? Pár nagy hajónak azért nem mindegy, merre néz, és Autothrusterek ellen még a turret-eseknek is illik figyelni, hogy a célpontra nézzenek, ha nem akarnak az ellenfél auto evade-je miatt szenvedni. A fenti ábrán látszik, hogy egymáshoz még közel lévő nagyhajókkal is lehet enyhén fordulni, amennyiben a belső íven közlekedő 1-es kanyart forgat be, a külsőn lévő meg hármast.

A következő pár képen egy kezdő formációt mutatunk be. Ha az első képen is látható template-ek jelölnék ki a pálya sarkát, akkor vegyük észre, a kicsit csúsztatott elhelyezéssel együtt is mindhárom hajó Range 1-ben helyezkedik el a pálya szélétől.

Ezen alakzatnak egyik előnye, hogy amíg nem látjuk, merre kötelezi el magát az ellenfelünk, addig saját magunkkal ütközhetünk, hogy ne kelljen haladnunk.

10

A példában a Fringer lép először. Azért van a másik két hajóhoz képest kicsit elcsúsztatva, hogy  a 3 enyhe manőver beférjen!

11

Ezután, a két YT-1300-as, amíg derékszögű manővert hajtanak végre, nem ütköznek egymással. Sőt! A Fringer-rel sem.

12

Célunk az, hogy a következő körökben egységesebb alakzatot alkossanak a hajók. A fentebb tárgyalt enyhe kanyar trükkel a Két YT-1300-as befordul a Fringer mellé. Mivel a Fringernek haladnia kell, ezért előrébb helyezkedik el valamivel, mint a két corellia-i teherhajó. Egyébként lehetőségünk van pár trükkre. Az egyik, hogy ha a Fringer mind a két körben Barrel Roll-ozott volna, először balra, most meg jobbra, akkor hátrébb lehetne, mint ahol most van. A másik trükk, hogy ha Scum frakcióra gondolunk, akkor a Fringer helyett egy YV-666-ost hozva, neki a második körben lehetősége lett volna piros megálló manőverrel bevárnia a társait.

13

Egyébként meg  a 3. körben tudunk kompenzálni a távolságra, hogy egységes legyen az arculatunk

Kishajós formációk

Ezeknek a lényege, hogy miután összeáll a formáció, a hajók középpontjai egymáshoz képest nem változtatják a pozíciójukat. Bármely formáció szépen tud fordulni derékszögekkel, a trükk azoknak a keresése, amelyek az enyhe manőverekkel is elférnek saját maguktól, illetve, ha az ellenfél blokkolja az egyik hajónkat, lehetőség szerint ne ütközzön egymással az összes többi hajónk is.

Four Finger Formáció

Ez egy létező, második világháborús doktrína. Mivel a lényege az lehetett, hogy így egymás elől nem takarják a repülők a kilátást, X-Wing-ben kevésbé hasznos. Ha nagy területet akarunk lefedni, nagyrészt egymást átfedő tűzívekkel, akkor nem rossz. A következő azonban jobban koncentrálja a tűzerőnket, cserébe kevesebb területet fedünk le.

Egyik előnye, hogy elég könnyű technika, nehezebb elrontani, és egyből felhelyezhetjük a hajókat így Range 1-be kezdésnél.

“Pinwheel formáció”

Szélkerék

Ennek a technikának a lényege a sztenderd dobozhoz és a 4 ujjas technikához képest képest, hogy még jobban koncentrálja a tűzerőt!

14

A fenti képen látható módon helyezzük fel a hajóinkat, így balra is és jobbra is jól tudnak fordulni.

15

16

Igen ám, de így csak 3 hajót tudunk felhelyezni, ha van egy negyedik hajónk is, azt a második körben kell behozni a buliba.

17

A fenti módon már beférnek a hajóink Range 1-be. Ez a felhelyezés csak akkor jó, ha a 3, már alakzatban lévő hajónk 2-t megy előre. 3-mal vagy többel is ki lehet kísérletezni, hogy akkor milyen felhelyezés kell.18

2 derékszöggel befordul a hajónk, és utána már szépen mennek szélkerék alakzatban.

19

Pinwheel-ről szakszerűen

Kis keresgéléssel találtam részletes információkat arra nézve, hogyan is és miért is úgy működik ez a formáció, ahogy. Extraként, még van pár hasonszőrű alakzat.

Egyéb formációk, a szerzőtől.

“A nem tudom, hogy hívják, de Starcraft 1-ben is így építettem a Sunken Colony-kat” formáció

20

A fenti, hét TIE-os alakzatban Holwrunner kényelmesen elér mindenkit. Kérdés, hogyan hozzuk ezt össze? Egyben mutatok egy technikát, hogyan tudjuk “visszafejteni” az egyes alakzatokat, illetve újakat tervezni.

Fent már volt egy trükk arra, hogy a hátsó sorban derékszöggel fordulunk be a hajóinkkal. Természetesen ezt itt is megtehetnénk, azonban akkor elég sokat kéne előremenni az alakzattal. Mi van, ha azt egyébként valamiért nem akarjuk? Akkor marad a barrel Roll!

22

Ha a kívánt pozícióból megnézzük, honnan kellett jönniük a hajóknak, ez az egyik lehetőségünk. Ez az alakzat sem fér el Range 1-ben, ha mindnenki ugyanannyit lépett… Nézzük meg, mi van, ha a két szélső kevesebbet lépett.

24

Szépen kirajzolódik, hogy mi is volt az alakzat, és a lenti képen látható formáció már kényelmesen felhelyezhető Range 1-ben. 1 kör alatt alakztaba hozható a banda!25

És milyen szépen fordul a kész kötelék! Howlrunner mindenkitől Range 1-re.

21

Konklúzió

Lehet még mindenkinek tanulni, ezeket az alakzatokat reptetni. Sőt, rengeteg egyéb alakzat van. Ezek nem szupertitkosak, rakjuk fel a hajókat olyan formációba, ahogy látni szeretnénk őket, és nézzük meg, hogyan jöhet ez ki!

Gyakoroljunk, és az swmini legyen mindenkivel!

Forrás: