A fekete bárány – YT-2000

Űrhajógyártással foglalkozni nem egyszerű dolog (sokkoló, tudom.). Alighogy legördül az első szériapéldány a gyártósorról, még meg sem szárad rajta festék, amikor már el is lehet kezdeni az utódtípus tervezését. Mert bizony évek, akár évtizedek telnek el, mire a rajzasztalon lévő első tétova skiccekből tényleg közlekedési eszköz lesz.

Nem is pihenhettek sokáig a Corellian Engineering Corporation mérnökei a babérjaikon, mert el kellett kezdeni tervezni, az amúgy hatalmas piaci sikert hozó YT-1300-as teherhajókat a jövőben felváltó típust. Már a tervezés kezdetekor azonban olyan események rázták meg a Galaxist, ami rányomta a bélyegét a csempész kereskedelmi hajózásra is.

Kitört a Klónháború, ami miatt hirtelen megváltoztak a piaci igények, méghozzá nagyon. Hirtelen mindenkinek olyan hajó kellett, ami masszív pajzsokkal, és elegendő önvédelmi fegyverzettel van ellátva, ami jócskán megemelte az új hajótól elvárt követelményeket. Legyen gyorsabb, szebb, nagyobb rakterű, erősebb, biztonságosabb… ja, de drágább az ne nagyon legyen, mert ugyebár az 1300-asok egyik legnagyobb erőssége az olcsósága.

Viszont a derék koréliai mérnökök megint megcsinálták (ők már csak ilyenek). Az 1300-ast alapul véve, azt jócskán áttervezve jött létre az új YT-2000-es könnyű teherűrhajó.

YT-2000

És nem is akármilyen hajó lett. Megtartva az előd bőséges hajtómű-kapacitását, már gyárilag is méretéhez képest igen gyors, és fürgén manőverező lett. Megmaradt a kör alapú hajótest, amit alul-felül kiegészítettek egy-egy kisebb fedélzettel, és ezekbe lett beépítve a két önvédelmi négyes lézerágyú. A hajótest fő méretei valamelyest csökkentek (így kisebb potenciális célpont) viszont a szállítási kapacitás SL GN CEC YT2000majdnem 20%-kal több lett. A két új fedélzet hozzáadásával hatékonyabbá sikerült tenni a helykihasználást, alulra került két kis kabin a személyzetnek, felülre egy kisebb plusz raktér a könnyebb áruknak. A hajótest bal-, és jobb oldalán vannak a fő rakterek, a legjellegzetesebb változtatás az 1300-ashoz képest a pilótafülke középre helyezése lett, amit egy hosszú folyosó köt össze a hajótesttel. Ebbe a “nyak” részbe lettek beépítve a mentőkabinok, a létfenntartó rendszer, és egyéb kisegítő rendszerek (kommunikációs és szenzor konzolok, stb. A pilótafülke egyben mentőkabinként is funkcionál, érdekesség, hogy a pilóta és másodpilóta az YT-hajóknál szokatlan módon, nem egymás mellett hanem egymás mögött foglal helyet.otana_1_ 1

Fegyverzet tekintetében is izmos lett a kicsike, a két lövegtorony mellett beépítésre került egy lézer-, és egy ionágyú is. Mivel a lövegek automata módban tudnak fixen előrefelé is tüzelni, a három lézer és egy ionágyú impozáns tűzerőt kölcsönöz a hajónak, amit kiegészít két torpedóvető cső is. Így már kétszer is meggondolja az egyszeri vámos kalóz, hogy érdemes-e kötekedni egy teherhajóval, ami sok esetben gyorsabb, ugyanolyan fürge, és nagyobb tűzerejű a legtöbb vadászgépnél.

Minden adott volt tehát, hogy nagyon sikeres hajó legyen az YT-2000… de mégsem lett az. A konkurens hajógyárak ipari kémkedése miatt, a CEC elhamarkodta a típus piacra dobását, hogy a lehető legnagyobb üzleti előnyre tegyen szert, ami olyan versenytársak mellett, mint az óriási Kuat Drive Yards konszern, vagy éppen a Sienar Fleet Systems, nem apó dolog. Így viszont nem maradt idő eleget tesztelni a prototípust, és számos gyermekbetegség maradt kiküszöböletlenül, ami miatt eleinte a 2000-esek tulajdonosai gyakran kényszerültek szervizbe hordani új hajóikat. Mondani sem kell, ez egy koréliai hajótól teljesen elfogadhatatlan.

otana_1_ 4A vevők panaszaira reagálva szép lassan azért kigyógyította a CEC az YT-2000-est a bajaiból, és utána tényleg igazi igásló lett. A gyártása mégsem tartott túl sokáig, de nem azért mert rosszul fogyott volna a hajó. Korlátozott darabszám után a CEC mérnökei úgy döntöttek, hogy kifuttatják a kétes hírnevű 2000-est, hogy az átadhassa a stafétát a nagyszerű YT-2400 sorozatnak, aminek már nem tett keresztbe az ipari kémkedés.

Aki egyébként kipróbálná eme repülő csodát… annak megjegyzésképpen ajánlanám figyelmébe az X-Wing Alliance nevű fantasztikus szimulátort. Most azért csak megjegyzésképpen, mert egy későbbi cikkben részletesen be lesz mutatva, mi is az a bizonyos XWA. 😉

Addig is, az Erő, és az SWmini legyen veletek!

 

További bejegyzések

1 hozzászólás

Comments are closed.