moldy_crow_swmini.jpg
A Lázadók Szövetségének van egy rettegett titka, ami ha napvilágra kerülne, romba döntené a hírnevüket. Az Osztagok vezetői álmatlanul forognak ágyukban éjjelente, mert nem hagyja nyugodni őket tetteik következménye. Ez a bűn, amit elkövettek, nem más, mint hogy ők is hozzáférnek a HWK-290-eshez, nem csak a Galaxis Söpredéke, mégse reptetik ezt a hajót.

Talán meredek ez a felütés, amivel a mai cikket nyitottam, de nem teljesen megalapozatlan. Mikor látunk rebel HWK-okat repülni egy versenyen, vagy akár egy baráti összejövetelen? Rettenetesen ritkán. Ennyire rossz lenne ez a hajó? Összetett kérdés.

Senki sem meri rávágni, hogy a HWK egy rossz hajó. Ebben a játékban nincsenek rossz hajók, csak túlárazottak. És olyanok, amelyekkel nagyon nehéz jól repülni. Mint a HWK. És nem, nem állítom, hogy ezt a cikket elolvasva majd remekül fogtok vele repülni. Az igazság az, hogy ez nekem se megy. És a legtöbb játékostársam sem vesztegeti arra az idejét, hogy a HWK-ot próbálja csatába küldeni.

Ezen cikk kedvéért levettem a polcról ezt a szép miniatűrt, és meglepően jól szórakoztam vele a pályán is. Nem is tűnt annyira borzasztónak, mint emlékeztem rá. A Twin Laser Turret megjelenése sokat dobott rajta.

A HWK talán túlárazott? Ha csupaszon néznénk a hajót, nem számítva a fejlesztési lehetőségeket, akkor igen, túl drágának tűnne. Azonban, mint a legolcsóbb turret platform 16 ponttal, ráadásul crew slot-tal, a legalacsonyabb szintű HWK pilóta, a Rebel Operative reneszánszát éli, mert Twin Laser Turret és Recon Specialist kombinációval egy meglepően életképes, bár törékenynek tűnő hajót kapunk. Azért írom, hogy csak tűnő, mert a 2 focus token sokat tud dobni a védelmünkön.

Mi a helyzet a nevesített pilótákkal?

Mind a 3 választási lehetőségünkben közös az, hogy a képességeik csak egy bizonyos távolságon belül működnek. Ami azért rossz hír nekünk, mert általában rossz ötlet a többi, gyorsabb hajónkat a lassú HWK-ok körül reptetni, abban bízva, hogy majd a képességeik lehozzák nekünk a meccset. A közepesen mozgékony hajók is könnyűszerrel berepülhetnek hozzánk képest 1-es távolságra, vagy éppen 3-as távolságban maradhatnak, mindezt a mi tűzívünkön kívül. Egy Soontir Fel meg nagyjából 16 kört tud körülöttünk repülni, mire mi feleszmélünk. Éppen ezért nem árt a kicsi HWK-unkra egy Engine Upgrade-et tenni, és gyakran/mindig boost-olni. Ekkor persze nem fogunk túl sokat fókuszálni, ha csak nincs nálunk egy Push the Limit kártya is. Ebben az esetben a stresszek leszedése jelent majd gondot.

Roark ár-érték arányban megérné, ha valaki szeretné a képességét a csatatéren látni. Akik komolyan foglalkoznak „Mathwing”-gel, úgy érzik, hogy talán 1-2 ponttal drágább ez a lázadó pilóta a kelleténél. Vegyük azonban számításba, hogy a magasabb pilot skill előnyei nagyrészt a mozgásnál jelennének meg, ugyanakkor csak a combat phase elején viszi fel az egyik pilótánkat 12-es szintűre. Így már annyira nem jó ez a pilóta képesség, mint amennyire elsőre tűnik. Persze nem akarunk senkit sem lebeszélni Roark használatáról, vagy kipróbálásról. Ha a többi pilótánkra Swarm Tactics elit pilóta képességet aggatunk, akkor az ellenfelünknél még Han sem fog elsőre lőni.

Kyle, Poe & Jake

Kyle Katarn, aki crew kártyaként remek lehetőség, pilótaként rettenetesen túlárazott. Egyesek szerint 4-5 ponttal is többe kerül, mint amennyit ér, ami már megközelíti egy fél Z-95-ös árát. Bár a lázadóknál nagy divat a fókusz átadogatás, a K-wing-es Tuketu és Garven Dreis a jó öreg T-65-ös X-wing-ben jobban ellátja ezt a feladatot.

Bár megemlíteném, hogy az idei világbajnokságon 267 indulóból 45. lett az alábbi build, 5 győzelemmel és  3 vereséggel a 8 meccsből.

Poe Dameron (35 pont)
-R5-P9
-Veteran Instincts
Kyle Katarn (30 pont)
-Autoblaster Turret
-Chewbacca
-Moldy Crow
Jake Farrell (33 pont)
-A-Wing Test Pilot
-Proton Rockets
-Push the Limit
-Autothrusters
-Veteran Instincts

A fenti, 98 pontos lista jó eséllyel el tudja dönteni, kié legyen a kezdeményezés. Ezek után, Jake-kel vadul repülve, ha esetleg ütközik is valakivel az A-wing-ünk, Kyle a harci fázis elején adhat Jake-nek egy fókuszt. Ettől Jake jogosult a képességének hála egy boost vagy barrel roll akcióra. Ha ütköztünk, akkor a barrel roll lesz a mi választásunk, szinte biztos, hogy egyik irányba tudunk úgy helyezkedni, hogy mi tudjunk lőni, míg egy nem turretes ellenfél nem fog tudni lőni. A barrel roll egy akció, ami után push the limit-et is aktiválhatjuk, és kérhetünk pl egy target lock-ot. Ezután a Proton Rakétáinkat fókusz-target lock kombóval lőhetjük az ellenfelünkbe, úgy, hogy attól a hajótól megtorló tűzre se kell számítani.

Marad tehát a Lázadó Ászunk, Jan Ors.

Most jön az a rész, amikor leírom, milyen jó és nélkülözhetetlen pilóta.

Jó, igazságtalan vagyok. Tényleg nem rossz. Egyébként jó kérdés, hogy mit ér egy nem rossz hajó egy olyan játékban, ahol rengeteg remek, különböző hajót pályára állíthatunk. Jan Ors-ra rettenetesen sok dolgot rá kell aggatnunk, hogy érjen valamit, de nem rossz egy szint után. Persze azoknak ajánlom a reptetését, akik szeretnek egy közel 40 pontos röpképtelen téglát felhelyezni a játéktérre, ami még stresszeli is magát, hogy legyen valami haszna.

Kezdjük azzal, hogy Ors Kisasszony nem fog Push the Limit-et használni, mert akkor nem tudja a képességét használni az adott körben. Márpedig ezért fizetünk ki elég sok pontot. Igen, úgy vélik, Jan Ors is jelentősen túlárazott, közel 3-4 ponttal. Ennek ellenére bionyos hajókkal vegyítve elég használható.

Jan Ors és (Super) Dash

Super Dash, bár vannak, akik vitatják, melyik build-jét is nevezzük szupernek, mostantól és mindörökké én a következő „klasszikus” összeállításra fogok gondolni:

Dash Rendar (58 pont) :
-Outrider
-Heavy Laser Cannon
-Kyle Katarn
-Engine Upgrade
-Push the Limit

Ez a legjobb Dash összeállítás? Nem feltétlenül. Ez működik a legjobban Jan Ors-sal? Hát elég jól működik.

A YT-2400-ast szeretem úgy vezetni, hogy ha van egy biztonságos útvonal, meg egy olyan, amivel talán meglepem az ellenfelemet, akkor az utóbbit választom. Dash a képességévek remekül tudja támogatni ezt a döntési lehetőségünket, ha van fókuszunk és még target lock-unk és a védekezőn, akkor 3,75-ös várható értéke van a támadásunknak. Egyedüli probléma, hogy Gunner-rel és társaival nem lehet megspékelni ezt a kombinációt, így egy tokenes interceptor túlélheti a támadásunkat (feltéve, ha eleve tudtunk rá lőni, hiszen a legtöbbször ezek Dash után lépnek).

Itt jön be a képbe Jan Ors. Dash támadását egy kockával növelve 4.6875 sikert viszünk be focus-target lock kombinációval. Könnyű ezt kivitelezni? Nem, hiszen elég nehéz a két hajót 3-as távolságon belül tartani, már csak abban az értelemben is, hogy mind a kettőt aránylag hamar le lehet lőni, ha valamit elrontunk.

Jan Ors (42 pont)
-Predator
-Twin Laser Turret
-Engine Upgrade
-Nien Nunb
-Moldy Crow

Mi is a fenti build alapötlete? Gyorsaság. Az Engine Upgrade-del lehetőségünk lesz boost-tolni, így eltekintve bizonyos esetektől, – amikor fókuszolhatunk (és ezt raktározhatjuk (Moldy Crow title)) -a pályán keresztül fogunk után-égetni. Gyorsaságunkat tovább növelendő, (a képességünk által kiosztott stressztől megszabaduljunk), Nien Numb zöldre változtatja az egyenes manővereket, és senki sem számít a spanyol inkvizícióra, Jan Ors-ra, amint egy stresszes Interceptor sebességével megy előre. A Predator pilot talent már biztosítja, hogy akciók ráköltése nélkül is elfogadható mennyiségű Hit-et dobunk a Twin Laser Turret támadásainkkal.

Mitől működhet egy ilyen vagy hasonló build? Az ellenfeleink, ha csak nem rendelkeznek egy nagyon jó befejező egységgel (úgy mint pajzs visszatöltő ász, vagy neveített, Dash-nél magasabb szintű interceptor, stb.), akkor nem igazán engedheti meg magának, hogy hagyja Dash-t fel alá repkedni, és 4-5 Hit-et bevinni körönként. Így, amíg Dash életben tud maradni, elég jó esélyünk van nyerni. Közben Jan Ors is teszi a dolgát, és zavarja az ellenfeleket.

Jan, Miranda & Garven

Persze a fenti összeállításban sok minden kerülhet Dash helyére. Ha akarunk egy 7 kockás támadást, akkor Mirandára tegyünk Advanced Proton Torpedo-t, tegyük mellé Jan Ors-t, és Garven Dreis-t 8-as pilóta skill-el az R2-D6-os droidnak hála.

Jan Ors (31 pont)
-Twin Laser Turret
Miranda Doni (41 pont)
-Twin Laser Turret
-Advanced Proton Torpedo
Garven Dreis (28 pont)
-R2-D6
-Veteran Instinct

garnet-hwk290.jpg

Jan és Corran

Jó a fenti build? Nem. Megéri megnézni az ellenfeled arcát, amikor első körben, ahogy lőtávolba értek, akár elsütheted ezt 7 kockás támadást? IGEN!

Ha kicsit általánosabb és hasznosabb buildet akarunk összerakni, akkor érdemes például venni egy 48 pontos Corran Horn-t, meg egy Z-95-öst. Nem vagyok annyira a magányos Z-95-ösök híve, de nem haszontalan jószág.

Jan Ors (40 pont)
-Wired
-Twin Laser Turret
-Engine Upgrade
-Nien Nunb
-Moldy Crow

Corran Horn (48 pont)
-Push the Limit
-Fire Controll System
-R2-D2
-Engine Upgrade

Z-95 (12 pont)

Itt már lehetőségünk van a Wired használatára azokban a körökben, amikor Corran Jan előtt lő. Bár az offenzív erejét tekintve ez gyengébb talán, mint a Predator, ugyanakkor védekezéskor is használható, és harmad annyi pontba kerül. A Wired egy remek lap, amit szerintem jövőre sok (A-wingen) hajón fogunk látni.

Szeretném megjegyezni, hogy amikor Corran Horn olyan erőset lő, mint egy Phantom, csak még utána pajzsot is visszatölthet, akkor az ellenfelünknek hamar le kell szednie valamelyik vagy mindkét hajónkat, mielőtt komoly problémája lesz.

A fenti build egyetlen hátránya, ha van, hogy ez nem adja meg a „maximális mobilitást” Corran Horn-nak. A sorozat következő számában előveszünk egy 46 pontos build-et, Kenessey Marci „Táncoló Corran” összeállítását.

Tehát?

Összegezve a fentieket, a HWK-290-es most játszhatóbb lett, mint az elmúlt években, hála az új fejlesztéseknek. Persze valahol ez a szép az X-Wing-ben, hogy idővel minden hajót visszapörgetnek a reflektorfénybe a kártyák segítségével, igyekeznek figyelni az egyensúlyra. Ugyanakkor az Y-wing és a K-wing, mint turret platform, hasonló szerepkört lát el, és mindkét hajótípus masszívabb, és a SLAM miatt még a K-wing is jobban manőverezhető. A HWK ellenben olcsóbb, és (az elit) pilótákra ráköltve hasonlóan manőverezhető hajót nyerhetünk (akik kellően későn lépnek). Kezdő játékosnak nem ezt ajánlanám első körökben seregbővítésre, azonban már haladóknak, akik átlátják a játék finomságait, az egyes képesség kombinációk értékét remek hajó lehet a HWK játékstílustól függően.