Wave 1 megjelenése előtt 1-2 (?) hónappal már tudunk sok mindent tudunk a közelgő új hajókról. Mivel az asztalon még nem szerepeltek, valamint még a fejlesztési kártyák nagy részét még homály fedi, így nehéz teljes elemzést adni a hajókról, de megpróbálom megosztani amit már tudunk. Ebben a posztban a csatahajókra koncentrálunk, de hamarosan jönnek a vadászok, majd a lehetséges buildek.

Victory osztályú csillagromboló:

Alapvetően hajó-hajó elleni harcra tervezték, és az első darabjaik a Klón háború végén jelentek meg. A Birodalom idején inkább a külső területeket teljesítettek szolgálatot.De ennyit a történelemről.

A játék csúcsragadozója(legalábbis ebben prehisztorikus Jura Wave1 korszakban)! Minden tekintettben kettő van belőle. Először is adják az alapdobozhoz, de kiegészítőként is megszerezheted. FFG jó szokása szerint más más upgrade kártyákat adnak hozzá, tehát hosszú távon mindkét forrásból meg kell venni. Másodszor: Két típusa létezik, a fantáziadús nevű Class I és Class II. A két romboló fegyverzetben (és árban) tér el, a felépítmény és legénység tekintetében ugyanaz.

A Victory a játékban jelenleg elérhető legmasszívabb (és legdrágább) hajó: 8 Hull és 10 pajzs választja el a totális megsemmisüléstől. Mérettel nagy legénység is jár. A parancs értéke 3, azaz igencsak előre kell gondolkoznunk mit csinálunk vele, de cserébe 3 vadászt aktiválhatunk és 4 sérülést tudunk helyrehozni. Védelemben rendelkezik egy „sebzés felező” és két „sérülés elosztó” tokennel, így elég masszív tűzerő kell, hogy levegyük a tábláról.

Fegyverzetben szintén elég jól vagyunk. Első tűzíven akár 6(!) kockával is dobhatunk, ami a legmasszívabb támadóerő a játékban. Típusonként választhatunk, hogy közelre vagy középtávon legyünk halálosabbak.

Itt lehet némi eltérés a két verzióban. Class I-re ugyanis rakétákat és torpedókat aggathatunk plusz pontokért, míg Class II-re pedig több ágyút.

Mozgásunk olyan, mint amire számítani lehetett. Maximum kettőt „léphetünk” és egy klikket kanyarodhatunk. Persze minek sietni ilyen tűzerővel!:)

Van egy apró Achilles sarka a Victoryknak, gyakorlatilag nulla a vadászelhárító képessége. Konkrétan 1 kocka. Azaz, ha a hat körös játékban végig sikeresen támad egy X-wing köteléket, pont le tudja szedni. No igen, a császár pont ezért találta ki a TIE vadászokat.

Gladiátor osztályú csillagromboló

Igazából a filmekben a Victory osztályú romboló sem szerepelt, de legalább hasonlít a Birodalmi osztályú társára, és a TIE Figter játékból már jó barátunk lehetett. No a Gladiátor már kevésbé ismert. Eredetileg a Victoy osztályú rombolók mellé szánták kísérőnek, de a Terrorizmus terjedésével külön is bevetették. Alapvetően egy közelharcos csatahajótól van szó. Míg a Victory közép és nagy távolságú csatahajó-csatahajó elleni küzdelemre készült a Gladiátornak közeli nehéz fegyverzetet adtak.

Lássuk mit is jelent ez a játékban: Kisebb mint a Victory osztályú éppen ezért kevésbé masszív is, 5 hull 8 shield. Annyira nem rossz figyelembe véve, hogy rendelkezik sebzés felezéssel, sérülés elosztással és kitéréssel is. Cserébe az elvesztett tömegért, sokkal mozgékonyabb hajót kapunk, ami már rendesen tud kanyarodni és akár 3-s sebességre is gyorsíthat.

Mint minden csatahajó, a Gladiátor is két verzióval rendelkezik, ami szintén „csak” fegyverzetben tér el. Alapvetően a Gladiátor egy brutális közelharcos, hátsó tűzív kivételével 4 kockával darálhatja az ellent, méghozzá a brutális fekete kockával! Korvett flotta maradjon a talpán ha bezavarunk egy ilyet közéjük! Egy apró probléma azért van, ezt a tűzerőt csak közelre tudjuk produkálni, középtávra és távolra gyakorlatilag nincs fegyverzetünk. Class II próbál ezen javítani, néhány fekete kockát felcserél pirosra, így csökken a sebzés, de legalább nem leszünk egy távoli adok-kapokban agyaggalamb az űrben. Class II rendelkezik, még egy jó tulajdonsággal, elfogadható vadászelhárító fegyverzettel, cserébe viszont drágább.

Fejlesztési kártyákat is pakolhatunk rájuk, de kisebb mennyiségben, mint a Victory osztályú bátyjára. Bármelyiket is választjuk inkább támogató, mint vezérhajó lesz a Gladiator.

Taktikák: Victory tökéletes zászlóshajó, úgy gondolom Wave 2-ig alapja lesz minden Birodalmi buildnek, de mint a fentiekből is kiderül, bár nagyon robosztus nagy tűzerővel,de hátulról és vadászokkal szemben nagyon sebezhető. Lehetőség két Victoryt egymás mellett tartani, védve egymás fenekét, vadászokkal szemben pedig rendelkezünk mi is jó néhány ellenszerrel (TIE Fighter, TIE interceptor). Nem egy mobilis build, inkább az „erőd” kedvelőknek javasolt. Másik véglet a csak Gladiátorokból álló flotta néhány vadásszal kiegészítve, ami egy igaz rohambuild, erős „minden vagy semmit” érzéssel. Azt hiszem kiegyensúlyozottabb Birodalmi flottáké a jövő, de ezt még korai kijelenteni.

Nézzük mi a helyzet a másik oldalon.

Rögtön egy ismert hajótípussal kezdünk a Correliai Korvettel. Tolvaj és vérfertőző Alderaani Lea hercegnő ezzel a hajóval menekült a mezőgazdasági űrállomás az Agrar Star („Death Star”) terveivel, ami végül annak megsemmisüléséhez vezetett.

Mi tud ez a kis hajó? Ha Victory a csúcsragadozó, akkor a Korvett egy Gepárd. Gyors, de ha jönnek a nagyok akkor jobb odébbállni. Védelme viszonylag szerény (4 hajótest, 7 pajzs), cserébe viszont tud kitérni, akár körönként kétszer is! Mindemellett nagy sebességre és gyors fordulásokra képes. Jelenleg a leggyorsabb hajó a játékban.

Parancsokkal se nagyon kell bajlódni az 1-es értékkel, gyakorlatilag mindig azt fogja tenni amit akarunk. Cserébe viszont nem túl hatékonyan teszi azokat (2 egységet javíthat és 1 vadászt aktiválhat korábban).

Szintén két félével rendelkezünk, amik fegyverzetben térnek el. B csak középtávú, míg az A verzió közép és hosszú távú fegyverekkel rendelkezik. Alapvetően elsöprő tűzerőre ne számítsunk, előre három kocka a maximum, valamint vadászok ellen is csak egy kockával rendelkezünk. Cserébe viszont olcsó a hajó, amit persze néhány fejlesztés kártyával drágává is tehetünk.

Következő hajó a Nebulon-B Fregatt. TIE fighter játékból jól ismert, de a filmekben is szereplő hajó. (Itt rakták vissza Luke Skywalker vallási fanatikus kezét). A fregatt pedig átmenet lassú monstrumok és gyors korvettek közt.

Nem sokkal masszívabb mint a Correliai korvett ( 5 hajótest, 7 pajzs), kitérni is csak egyszer tud, de cserébe a sebzést körönként kétszer is felezheti. Ez már nagyobb hajó, így parancsot már két körre kell adjunk, kicsit előregondolkodva. Ráadásul lassabb is, bár a hármas sebesség átlagosnak mondható, de legalább a kanyarban sem repül ki mint Senna.

Tűzereje némileg nagyobb mint a Korvetté, de nem mondható kiemelkedőnek.Viszont elég sok piros kockája van, így távolról hatékony támogató hajó lehet.

Nem meglepő módon belőle is két változat létezik, de kivételesen nem a fegyverzetben térnek el (na jó ott is picit). A Support nevéhez hűen inkább hátsó támogatót játszik, az Escort inkább a vadászokat kísérve lehet hatékony. Az Escort erősebb vadászelhárító fegyverzettel és 2-es „kötelék” képességgel rendelkezik, azaz, ha „kötelék” parancsot kap, két lázadó vadászt hamarabb aktiválhat.

Akármelyik típus is választjuk, nem ő lesz a kalapács a seregünkbe, de 1-2 elférhet támogatónak egy nagyobb hajó mellé, miközben 1-2 korvett elől zavarog.

El is jutottunk az utolsó nagy hajóhoz a Wave 1-ben. Kisegítő hajókban elég erősek lettek a lázadók, de ők is kaptak egy nehézfiút, a Star Wars Rebellion PC játékból már ismerős Assault Frigate azaz Roham Fregattot.

Ez a hajó egyértelműen masszív, azaz mégsem mert csak 6 a hajótest, de cserébe 12(!) pajzsra támaszkodhat, amiből 4-et vissza tud húzni körönként a megfelelő paranccsal. Bár szép nagy, mégis tud kitérni, sebzést szétosztani és felezni, azaz gyakorlatilag bármelyik védekező módot választhatja. Mindemellett gyors (relatíve), akár 3-at is tud lépni, igaz kanyarodás íve megegyezik az M7-es sztrádáéval. Parancs képessége 3, azaz át kell gondoljuk, hogy mit fogunk vele csinálni már jóval előre.

Tehát van egy gyors masszív hajónk, nézzük a tűzerejét. Lázadó fronton a legerősebb, de elmarad a Victory 6 kockájától. Oldalíveken jók vagyunk, már messzire 3 kocka, középre pedig 4. Előre hátra viszont kicsit soványka (3 és 2), de ez nem az a hajó amit közelharcba kell vinni. Fenti adatok az erősebb verzióra érvényesek (mert ugye ebből is van 2:)), de létezik egy „light” változat is, ami előre hátra még ennyire sem tud lőni és vadászok ellen is botrányos,de olcsóbb. Ha távol akarjuk tartani a forgatagtól, érdemes megfontolni, hogy ezt hozzuk.

Természetes tele lehet aggatni fejlesztésekkel, de ezeknek további pontöltségei vannak. Viszont kötelező darabnak érzem a lázadóknál, ha nem akarjuk, hogy az Admirálisunk úgy járjon mint Kennedy, akkor inkább ebbe, mint egy Korvettbe ültessük.

Taktikák: Lázadóknál is megvan a két véglet, két (extrém esetben három) Roham Fregatt néhány vadásszal kiegészítve, míg a másik odalon a Korvett „spam” vagy „swarm”, 6 kis hajóval az ellenség mögé kerülni. Talán kicsit több a variáció a lázadó oldalon(talán azért mert több hajójuk van…:)).

Összességében a lázadó terroristák több kisebb, de gyors hajóra építenek, ami illik a kor gerillataktikájához, míg a Birodalom a masszív nagy tűzerejű hajókra. A vadászoknál pont fordítva lesz a helyzet, a Birodalom jobban értékeli a tömeget:)

Legközelebb a vadászok jönnek, majd némi upgrade kártya, majd reményeim szerint a megjelenés.:)

Addig is angol anyagok:

http://www.fantasyflightgames.com/edge_news.asp?eidn=5348 – Lázadó

http://www.fantasyflightgames.com/edge_news.asp?eidn=5325 – Birodalom

 Természetesen éljen a Császár!:)